Opnames met nieuwe mengtafel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tofke78
    • Jan 2005
    • 504

    Opnames met nieuwe mengtafel

    Recent heb ik een nieuwe mengtafel aangekocht, namelijk en A&H Qu 24. Meestal gebruik ik de tafel voor live optredens, maar af en toe ook voor opnames. Wat ik nu vaststel is dat de opgenomen stukken heel wat minder warm klinken dan het origineel. Er ontbreekt ook heel wat laag. Alsof er een of andere high pass filter op werd toegepast terwijl dit niet zo is. Wanneer ik het opgenomen stuk "bekijk" in de real time analyser zie je ook werkelijk het verschil met het origineel. Vroeger met mijn oude analoge Midas mengtafel had ik dit probleem helemaal niet. Als recorder gebruik ik een Tascam SS CD-R 200.

    Het bizarre nu is dat dit probleem bij live gebruik van de mengtafel zich helemaal niet voordoet. Integendeel is het geluid dan veel dieper dan bij m'n oude analoge Midas.

    ik vraag me nu dus af wat er aan de is en wat ik fout doe. Jammer van dit probleem want verder is dit een super mengtafel wat mij betreft.
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    synchronisatie (wordclock) naar de recorder?
    lekker belangrijk!

    Comment

    • Tofke78
      • Jan 2005
      • 504

      #3
      Originally posted by showband
      synchronisatie (wordclock) naar de recorder?
      Geen idee wat je bedoelt. Sorry, in opname ben ik niet echt helemaal thuis. Ik neem ook gewoon analoog op. Misschien ligt het daaraan? Maar ja, dat deed ik met m'n oude analoge mengtafel ook en toen had ik dit probleem niet...

      Comment

      • qvt
        • Oct 2009
        • 721

        #4
        Kijk ff waar de mulitrack het signaal vandaan pakt, volgens de handleiding CH/ST SOURCE in het menu output patch -> Usb audio
        There is no substitute for imagination

        Comment

        • Tofke78
          • Jan 2005
          • 504

          #5
          Originally posted by qvt
          Kijk ff waar de mulitrack het signaal vandaan pakt, volgens de handleiding CH/ST SOURCE in het menu output patch -> Usb audio
          Beste, bedankt voor je reactie. Ik neem echter niet digitaal op, maar analoog aan de hand van 2 gebalanceerde XLR kabels aangesloten op 2 outputs van de mengtafel, zo links rechts / rechts in de Tascam. Net zoals ik vroeger met deed met analoge mengtafel.

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            Originally posted by Tofke78
            Beste, bedankt voor je reactie. Ik neem echter niet digitaal op, maar analoog aan de hand van 2 gebalanceerde XLR kabels aangesloten op 2 outputs van de mengtafel, zo links rechts / rechts in de Tascam. Net zoals ik vroeger met deed met analoge mengtafel.
            Wellicht gaat het daar fout?
            Je hebt een digitaal signaal dat je door de tafel naar analoog laat converten.
            Bij binnenkomst in je recorder, convert deze dit weer naar digitaal.

            Ik zou dan kiezen om het 2x converten over te slaan en rechtstreeks
            het digitale signaal naar je recorder te sturen en op te nemen.

            Je recorder heeft een digitale input op RCA.

            Grtz

            Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • Tofke78
              • Jan 2005
              • 504

              #7
              Originally posted by NesCio01
              Wellicht gaat het daar fout?
              Je hebt een digitaal signaal dat je door de tafel naar analoog laat converten.
              Bij binnenkomst in je recorder, convert deze dit weer naar digitaal.

              Ik zou dan kiezen om het 2x converten over te slaan en rechtstreeks
              het digitale signaal naar je recorder te sturen en op te nemen.

              Je recorder heeft een digitale input op RCA.

              Grtz

              Nes
              klinkt inderdaad aannemelijk. Bedankt! Alleen welke uitgang gebruik ik dan op de Qu24? Hoewel ik het digitaal mixen al flink gewend ben, ken ik van digitaal opnemen maar heel weinig. We zullen de handleiding maar es bovenhalen...

              Comment

              • Tofke78
                • Jan 2005
                • 504

                #8
                Ik merk dat de Qu24 een XLR AES uitgang heeft. Helaas de Tascam SS CDR 200 niet... Dan maar op zoek naar een kabel die beide heeft. Als dit bestaat, gaat dit dan lukken of is dit niet aan te raden want als ik het goed begrijp gaan wa van digitaal gebalanceerd naar digitaal ongebalanceerd?

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  xlr aes is gewoon identiek aan S/P-dif. Als die er op zit dan hoef je alleen een verloopje te maken
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Originally posted by showband
                    xlr aes is gewoon identiek aan S/P-dif. Als die er op zit dan hoef je alleen een verloopje te maken
                    Dat is wel zeer kort door de bocht.

                    Comment

                    • Tofke78
                      • Jan 2005
                      • 504

                      #11
                      Online vond ik volgende kabel:

                      Digital Interface Cables Length: 3 m, XLR female -> RCA male, Suitable for all RME Fireface Cards, 110 Ω, Colour: Black, Made in Germany


                      Zal dit perfect werken of gebruik best het volgende:

                      Detailed Product Information on Neutrik NADIT BNC-FX at www.thomann.de


                      en

                      S/PDIF Interface Cable Length: 2 m, Colour: Black, Conical, gold-plated RCA connector

                      Comment

                      • rdreiers
                        • Nov 2009
                        • 407

                        #12
                        Als eens geprobeerd op twee sporen naar usb te schrijven en dat terug af te spelen?
                        Warm klinken is een lastige definitie, hoe neem je op? mp3 of wav?
                        De interne recorder op de qu neemt twee sporen of multitrack op in wav formaat.
                        Kun je de tascam ook weer verkopen en het geld bij een digitale multi leggen.
                        Hoe heb je de split gemaakt?

                        Comment

                        • Tofke78
                          • Jan 2005
                          • 504

                          #13
                          Originally posted by rdreiers
                          Als eens geprobeerd op twee sporen naar usb te schrijven en dat terug af te spelen?
                          Warm klinken is een lastige definitie, hoe neem je op? mp3 of wav?
                          De interne recorder op de qu neemt twee sporen of multitrack op in wav formaat.
                          Kun je de tascam ook weer verkopen en het geld bij een digitale multi leggen.
                          Hoe heb je de split gemaakt?
                          Ik heb helaas geen software op PC om de Qu aan te koppelen en om zo opnames te maken. Tascam is hiervoor nu net goed spul wat in het verleden prima werkte met m'n analoge mixer.

                          Het feit is dat de opnames niet slecht klinken, maar het is net alsof er een zwakke high pass filter op wordt toegepast zodat al het laag wordt weggedrukt. Ik heb zowel in wave als mp3 (320kbps) opgenomen. Geen enkel verschil.

                          Inderdaad kan je met de Qu ook 2 sporen opnemen. Helaas gebeurt die opnamen in een nog hoger formaat (48kHz?) en het toestel waarop ik nadien de tracks wil afspelen, kan dit bestand niet lezen... Ik zou dir eventueel wel kunnen omzetten naar 44,1kHz met software op PC. Dit heb ik nog niet geprobeerd.

                          Hoe bedoel je "de split gemaakt"?

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            vergeet alles wat analoog is.

                            Gebruik je mengtafel als audio interface.
                            Last edited by frederic; 23-02-15, 14:02.

                            Comment

                            • Aart Rietveld
                              • Aug 2004
                              • 190

                              #15
                              Originally posted by Tofke78
                              Ik heb helaas geen software op PC om de Qu aan te koppelen en om zo opnames te maken.

                              Hoe bedoel je "de split gemaakt"?
                              Naast de USB-driver van de mengtafelfabrikant kun je toe met bv. het gratis audiobewerkingsprogramma Audacity. Ook Reaper kost niet veel.

                              Met "de split" bedoelt men hoe je de analoge recorder op de mengtafel hebt aangesloten, heb je de main-out gesplit of gebruik je er een aparte uitgang voor? Als je een andere uitgang gebruikt moet je even goed kijken of hier toevallig niet wat processing opzit zoals een highpass-filter.

                              Comment

                              Working...