Opnamen en monitoring in oefenruimte

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dayoutcoverband
    • Jan 2015
    • 6

    Opnamen en monitoring in oefenruimte

    Sinds kort heb ik met mijn band (Day Out) een vaste oefenruimte met eigen backline en zanginstallatie en twee monitoren. Ik wil graag jullie advies voor het volgende.

    We willen op den duur in-ear gaan spelen en zouden daarnaast graag regelmatig opnamen willen maken in de oefenruimte, voor ons zelf maar ook om demo's te maken. Ik weet niet precies wat voor apparatuur we hiervoor nodig hebben en krijg graag jullie advies. We moeten natuurlijk alle instrumenten gaan micen, maar verder zou ik het niet precies weten. We zijn op zoek naar een betaalbare en simpele oplossing.


    We maken nu gebruik van een Peavey PV14 USB, een versterker, effecten voor de 4 zangkanalen, twee luidsprekers en twee actieve monitoren.
    Last edited by dayoutcoverband; 14-01-15, 10:25.
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 389

    #2
    In-ear en de mogelijkheid om af en toe opnames te maken. Hangt een beetje af van welke instrumenten je hebt maar een drum micen kost al aardig wat honderden euro's. Dan heb ik het nog niet over een aparte mixer (tenzij je maar 1 monitormix wil maken). Voorkeur zou dan op dit moment een instap digitafel kunnen zijn dan heb je je effecten reeds in je mixer zitten en kun je er middels een laptop opnames mee maken (b.v. Behringer x32). Dan je (al dan niet bedrade inear systemen. ligt er een beetje aan voor hoeveel man maar ik zit al gauw op de 5k. Mijn advies voor voor kleine (beginnende) bands is simpel => Huren voor de momenten waarop je het echt nodig hebt. Zit misschien gelijk een technicus bij en weet je zeker dat alles ook wordt zoals je graag zou willen. Voor af en toe demo opnames te maken heb je middels bijvoorbeeld een Tascam DR-40 een handig apparaatje om vlug wat opnames mee te kunnen maken. Wil je echt meer sporenopnames kunnen maken zit ik zelfs erg krap met mijn 5k.

    Heb je een budget?
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

    Comment

    • JanD
      • Jun 2008
      • 36

      #3
      De combinatie in-ear, recording en niet te duur gaat niet echt helemaal samen.
      Sinds een jaartje doe ik bij een aantal vaste bandjes , met microfoons, via een A&H qu16 monitoring.
      Alle repetities van de ban worden opgenomen als studie materiaal.
      Monitoring is meestal 4 of 5 wedges en 1 of 2 stereo in-ear wireless.
      Het kan dus zeker, maar el-cheapo zal denk ik niet lukken
      Voor in-ear monitoring heb je, mi echt overal een microfoontje voor nodig.
      Anders hoort een artiest gewoon niet wat hij/zij moet horen

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        behringer X32 rack. + laptopje en als je even wacht :
        lekker belangrijk!

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #5
          Originally posted by dayoutcoverband
          Sinds kort heb ik met mijn band (Day Out) een vaste oefenruimte met eigen backline en zanginstallatie en twee monitoren. Ik wil graag jullie advies voor het volgende.

          We willen op den duur in-ear gaan spelen en zouden daarnaast graag regelmatig opnamen willen maken in de oefenruimte, voor ons zelf maar ook om demo's te maken. Ik weet niet precies wat voor apparatuur we hiervoor nodig hebben en krijg graag jullie advies. We moeten natuurlijk alle instrumenten gaan micen, maar verder zou ik het niet precies weten. We zijn op zoek naar een betaalbare en simpele oplossing.


          We maken nu gebruik van een Peavey PV14 USB, een versterker, effecten voor de 4 zangkanalen, twee luidsprekers en twee actieve monitoren.
          IEM:
          Wanneer je in de oefenruimte kiest voor bedrade IEM, dan ben je
          met de IEM bodypack van Fischeramp redelijk voordelig uit.

          Je kunt deze zowel in een stereo- als in een monomodus gebruiken.
          Voor stereo heb je per persoon 2 auxes nodig, bij mono 1 aux pp.
          Let bij monogebruik op dat je wel met A-symmetrische verloopjes
          werkt, anders word je niet echt vrolijk, doordat je oortjes uit fase staan.
          Bij stereo wordt de 3 van de input de 2 van rechts .

          Wanneer ieder voor eigen oortjes of hoofdtelefoons zorgt, dan heb je
          hier een mogelijkheid.

          Analoge tafels hebben niet vaak veel auxes, in tegenstelling tot digitafels.
          De X32 werd hier al genoemd, leuk detail is dat ieder bandlid zijn eigen
          aux kan bedienen met een telefoon/i-pad app. Zo maakt ieder zijn/haar
          eigen mix.

          Opname:
          Dit wordt een wat moeilijker verhaal. Als je echt voor een demo wilt
          opnemen, dan is de goedkoopste oplossing denk ik iemand hiervoor in
          te huren, die voor jou een meersporenopname maakt, of je oefenruimte
          moet zo goed van akoestiek zijn dat je er direct een 2 sporenopname
          maken kunt waarin alle instrumenten en stemmen goed te horen zijn
          en in balans tot elkaar staan.

          Bij de X32 heb je overigens ook de mogelijkheid om een meersporenopname
          te maken op een laptop of een MBP.

          Als DAW kun je eens kijken naar Reaper, is gratis en werkt super!

          Ik hoop dat je hier iets mee kunt?


          grtz

          Nes
          Last edited by NesCio01; 16-01-15, 01:32.
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            Deze fisher bodypacks zijn passief en gaan voor de meeste muziekanten niet hard genoeg. De actieve zijn duurder en beter. (wij hebben ze voor bas en drums in gebruik) Behringer heeft een goedkope kopie: “Powerplay P1 persoonlijke In-Ear Monitor versterker”

            Voor jullie band heb je niet al te veel auxes nodig. En als je mengtafel alleen voor in-ear gebruikt kun je gewoon met post fader sends werken dus een oude analoge mixwizzard is voor een kleine band al voldoende als je mono gaat.

            Bij een analoge bak koop je voor minder dan 300 euro een 16 kanaals USB recorder cymatic. Hebben wij sinds kort en werkt op de inserts prima.

            Maar nogmaals, voor wat jij wil is denk ik een behringer X32R of X32producer net 6 Powerplay P1’s waarschijnlijk de goedkoopste optie die je verder helpen

            Mackie heeft over een half jaartje een mooie 19inch oplossing….. als je wil wachten
            lekker belangrijk!

            Comment

            • dayoutcoverband
              • Jan 2015
              • 6

              #7
              Bedankt allemaal voor jullie handige tips! De X32 of XR18 klinkt wel als de beste optie voor ons.
              op de site van Behringer kan ik niet achterhalen of het met de XR18 ook mogelijk is om via de computer een meer sporen opname te maken. Weet iemand dat?

              Comment

              • Aart Rietveld
                • Aug 2004
                • 190

                #8
                Ik heb de Android-app van de XR18 bekeken. Je kunt voor elk USB-opnamekanaal de bron vrij kiezen. Er is keuze uit alle inputs, bussen, effectreturns en masters.

                Comment

                • jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

                  #9
                  Originally posted by NesCio01
                  IEM:
                  Wanneer je in de oefenruimte kiest voor bedrade IEM, dan ben je
                  met de IEM (mini)bodypack van Fischeramp redelijk voordelig uit.
                  Dit ding is bedoelt om tussen een bestaande HP-amp en je in-ears aan te sluiten. De uitgang van je mengtafel rechtstreeks in dit kastje stoppen is niet de bedoeling en kan je mengtafel slopen. Ook de klank zal nogal dun worden. Koop de versie op 9V batterij als je vanuit de mengtafel bedraad naar een IEM wilt.

                  Comment

                  • Radar
                    Moderator
                    • Jul 2002
                    • 890

                    #10
                    Juist voor dit doel afgelopen woensdag een X32 compact in de studio neer gezet.
                    X32 zelf was een beetje looig om elker de trap op en af te tillen.
                    Laptop er aan en 32 kanalen opnemen met inderdaad REAPER.
                    Dit kan ook met een XR18.
                    Ik doe niet aan bijgeloof.
                    Dat brengt ongeluk.

                    Comment

                    Working...