LPs digitaliseren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pipping
    • Aug 2010
    • 83

    LPs digitaliseren

    Hoi hoi,

    Heeft er iemand ervaring met het digitaliseren van Lps ?
    Wat voor platenspeler kan ik hier het beste voor gebruiken ?
    En wat voor audio interface ?

    Ik wil uitraard goede kwaliteid digitaal hebben

    Ik hoor graag wat tips/ervaringen
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

    #2
    Als het puur is voor het omzetten van analoge zwarte schrijven naar digitale nullen en enen, neem een USB platenspeler.

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Ik heb ooit een USB platenspeler gekocht met USB. Merk was Lenco.
      Ik was daar niet bijster content van.

      Ik heb dan maar mijn technics SL1200 van de zolder gehaald, een nieuwe naald gekocht, en aangesloten op mijn audio interface.
      Resultaat was opmerkelijk beter.

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #4
        toen LP's nog heel gewoon waren, werden er discussies gevoerd over MM, MC elementen enz.
        Althans in de serieuze plaatjesdraaiers wereld.

        Nu pakken we een simpele platenspeler (direct-drive? denk het niet) met een onbekend element (waarschijnlijk keramisch/piezo) en verwachten daar dan wonderen van qua geluidskwaliteit. -Het wordt toch immers digitaal?!-

        Frederic heeft helemaal gelijk. Een SL1200 met een goed shure MM of MC element en een decent voorversterker en daarna een decent AD omzetter is heel iets anders dan een Lenco'tje van 79 euro.................!

        Rest my case
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        • laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

          #5
          ABSOLUUT SPS!!
          Meeste mensen die ik ken, vinden dit geen leuk werkje want het is best tijdrovend. Dus a.u.b.: doe dit van de eerste keer goed!

          Een deftige platenspeler, mag een Lenco zijn maar dan wel een echte Zwitserse nog van vroeger, niet de China-troep van tegenwoordig die de merknaam anaal misbruikt! Anders natuurlijk een SL1200 o.i.d. Als je nog met zeer oude elementen zit: schaf je een Concorde of een Stanton aan met nieuwe naald, goeie (ruis- en bromarme!) voorversterker en dan goeie USB-interface en je bent er voor de eerste keer op een goeie manier klaar mee.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            vergeet na het overzetten niet RIAA correctie te doen.

            er is trouwens een goede discussie mogelijk of het slim is op 45 of 33 toeren te digitaliseren. Achteraf versnellen geeft beter laag wegens massatraagheid element. maar digitaal versnellen geeft artifacts.

            is een leuke voor bij een pint tussen techneuten.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • NesCio01
              • May 2010
              • 1987

              #7
              Originally posted by showband
              vergeet na het overzetten niet RIAA correctie te doen.

              er is trouwens een goede discussie mogelijk of het slim is op 45 of 33 toeren te digitaliseren. Achteraf versnellen geeft beter laag wegens massatraagheid element. maar digitaal versnellen geeft artifacts.

              is een leuke voor bij een pint tussen techneuten.

              FF denken,

              een LP op 45 toeren, die je dan later gaat versnellen?

              Nu meen ik dat ik vroeger een speler had die 78, 45, 33 en 16 toeren aankon.
              Dan lijkt mij de LP op 16 toeren en dan later versnellen tot 33 toeren
              een betere optie?

              Verder eens met stelling dat het best kan worden gewerkt met goede apparatuur,
              dus goede speler, goed element, goede geluidskaart en nog betere A/D convertor.

              O ja, mijn persoonlijke smaak: ga achteraf svp niet de krassen enzo eruit filteren.
              Heerlijk toch die krassen?

              grtz

              Nes
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                ik had het natuurlijk over een single die je 33,3 toeren afdraait tijdens het digitaliseren.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Zelf geen ervaringen met (USB) platenspelers maar naast de Chinese meuk zijn er ook de bekende serieuze merken te krijgen die qua prijs mijn inziens toch kwaliteit horen te leveren voor dat geld. Zal misschien geen Technics SL1200 zijn, ben geen DJ en daarom nooit echt verdiept in platenspelers verder.

                  Het leek mij wel handig als je wilt omzetten maar kwalitatief zo te lezen hierboven niet de beste keuze dus.

                  Comment

                  Working...