Vlakke vloer opnames

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JeroenE
    • Dec 2012
    • 47

    Vlakke vloer opnames

    Ik heb afgelopen week een musical gedaan in een tijdelijke vlakke vloer theater. Band + zang netjes uitversterkt, muscialspelers alleen opgenomen. Alles klinkt top in de opname, heb alleen een probleem dat de gebruikte speelvlak microfoons af en toe clippen door de hoge geluidsdruk, lees hard sprekende spelers. Gebruikte mics zijn Sennheiser K6 microfoons. Graag zou ik willen weten welke mics ongeveer gelijk zijn aan klank, maar meer headroom hebben?
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Het is niet de microfoon die clipt maar de preamp.

    De gain beter afstellen, low cut filter inschakelen op de mengtafel en een compressor limitter gebruiken.

    Comment

    • JeroenE
      • Dec 2012
      • 47

      #3
      Originally posted by frederic
      Het is niet de microfoon die clipt maar de preamp.

      De gain beter afstellen, low cut filter inschakelen op de mengtafel en een compressor limitter gebruiken.
      Is zeker niet de preamp, heb de mics net op -30dB binnenkomen op een LS9, met pieken naar -18dB. Compressor/limiter zat erop. Compressie vanaf -26dB met een ratio van 3:1. Limiter was afgesteld op -18dB.

      Zonder comp./lim. waren het pieken van -10dB max. Low cut vanaf 150Hz.

      (dB's genoemd zijn de waardes ongeveer....)
      Last edited by JeroenE; 08-03-14, 20:07.

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        K6 vlakmicrofoons?? Die ken ik niet, wel K6 richtmicrofoons (met ME6x pijpjes).

        Ik heb deze pijpjes al heel wat dBs gegeven, maar de mic zelf nooit in de clip gekregen.
        Heb je toevallig de versie met batterij gevoede phantom power en is het batterijtje (bijna) op?
        Stond de phantom power aan?
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • JeroenE
          • Dec 2012
          • 47

          #5
          Originally posted by PvG
          K6 vlakmicrofoons?? Die ken ik niet, wel K6 richtmicrofoons (met ME6x pijpjes).

          Ik heb deze pijpjes al heel wat dBs gegeven, maar de mic zelf nooit in de clip gekregen.
          Heb je toevallig de versie met batterij gevoede phantom power en is het batterijtje (bijna) op?
          Stond de phantom power aan?
          Ik zeg nergens vlakmicrofoons? Gebruik ze alleen voor de opnames van het speelvlak! Zijn de niet batterij versie, en zeker stond de phantom power aan.

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            Originally posted by JeroenE
            ...speelvlak microfoons ......
            ook ik las eerst grensvlak microfoons........

            Als je het dan gewoon goed wil doen, dan koos ik voor een
            setje DPA's bijvb. de 4011A.

            grtz

            Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • JeroenE
              • Dec 2012
              • 47

              #7
              Originally posted by NesCio01
              ook ik las eerst grensvlak microfoons........

              Als je het dan gewoon goed wil doen, dan koos ik voor een
              setje DPA's bijvb. de 4011A.

              grtz

              Nes
              Top, daar heb ik wat aan. Ga ik ff achter een dubbel setje aan.

              Comment

              • PvG
                • Sep 2012
                • 979

                #8
                Ok, ik begreep je bewoording "speelvlak microfoons" verkeerd. Maar het zijn dus K6 pijpjes. Deze krijg je niet zomaar in de clip met harde sprekers dus er moet iets mis zijn. Wat was de afstand van mic tot spelers? Meer dan 1m moet voldoende zijn. Is de bekabeling wel in orde?

                Als je echt pech hebt, overstuurt de mic de 1ste ingangstrap van de preamp (zelfs met lage gain). De K6 heeft nl een nogal 'hete' output. Je zou 'ns kunnen proberen met een extra pad (bijv. -10dB) tussen mic en tafel.
                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                Comment

                • JeroenE
                  • Dec 2012
                  • 47

                  #9
                  Originally posted by PvG
                  Ok, ik begreep je bewoording "speelvlak microfoons" verkeerd. Maar het zijn dus K6 pijpjes. Deze krijg je niet zomaar in de clip met harde sprekers dus er moet iets mis zijn. Wat was de afstand van mic tot spelers? Meer dan 1m moet voldoende zijn. Is de bekabeling wel in orde?

                  Als je echt pech hebt, overstuurt de mic de 1ste ingangstrap van de preamp (zelfs met lage gain). De K6 heeft nl een nogal 'hete' output. Je zou 'ns kunnen proberen met een extra pad (bijv. -10dB) tussen mic en tafel.
                  Nou, het probleem was dus én een hard sprekende speler + een geringe afstand (40cm vanaf voeten). Helaas konden ze niet verder naar achter ivm de stoelbezetting in de zaal. Ze stonden onder een hoek van ongeveer 30 graden omhoog.

                  Bekabeling is ook in orde. Alles wordt door onszelf gefabriceerd en getest. Maar toch had ik voor de zekerheid de kabels vervangen en dat maakt in dit geval niets uit. Op alle vier de pijpjes hetzelfde.

                  Maar als de K6 nou zo'n hete output heeft, zou ik dat toch zien op mijn PFL van de tafel? Zonder te gainen kwamen de eerste Cue LED's niet aan van de tafel. + Dat is weet dat de tafel aardig wat signaal kan hebben voordat hij echt over z'n nek gaat. (Ieder weekend DJ's die alles vol in het rood jagen e.d., red.)

                  Zijn trouwens K6'en met de ME64 kop.
                  Last edited by JeroenE; 08-03-14, 21:57.

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #10
                    Originally posted by JeroenE
                    Top, daar heb ik wat aan. Ga ik ff achter een dubbel setje aan.
                    Kopen of huren?

                    Matched pair is ongv. € 3.000,= krijg je er een Pellicase bij kado .

                    http://www.dpamicrophones.com/en/products.aspx?c=Item&category=267&item=24427

                    grtz

                    Nes


                    ps. Ik kan ze je leveren.
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • JeroenE
                      • Dec 2012
                      • 47

                      #11
                      Originally posted by NesCio01
                      Kopen of huren?

                      Matched pair is ongv. € 3.000,= krijg je er een Pellicase bij kado .

                      http://www.dpamicrophones.com/en/products.aspx?c=Item&category=267&item=24427

                      grtz

                      Nes


                      ps. Ik kan ze je leveren.
                      Ja wordt dan wel koop. Ik hou je even in het achterhoofd, heb namelijk zelf ook mijn adresjes wel

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #12
                        Originally posted by JeroenE
                        Nou, het probleem was dus én een hard sprekende speler + een geringe afstand (40cm vanaf voeten). Helaas konden ze niet verder naar achter ivm de stoelbezetting in de zaal. Ze stonden onder een hoek van ongeveer 30 graden omhoog.

                        Bekabeling is ook in orde. Alles wordt door onszelf gefabriceerd en getest. Maar toch had ik voor de zekerheid de kabels vervangen en dat maakt in dit geval niets uit. Op alle vier de pijpjes hetzelfde.

                        Maar als de K6 nou zo'n hete output heeft, zou ik dat toch zien op mijn PFL van de tafel? Zonder te gainen kwamen de eerste Cue LED's niet aan van de tafel. + Dat is weet dat de tafel aardig wat signaal kan hebben voordat hij echt over z'n nek gaat. (Ieder weekend DJ's die alles vol in het rood jagen e.d., red.)

                        Zijn trouwens K6'en met de ME64 kop.
                        Zou gewoon moeten werken. Ik heb ME66s gebruikt op een kinderkoortje en nooit problemen met clipping/vervorming. De lokale pastor gebruikt er soms een als handmic :-/ en dat gaat toch goed. Vervormen ze alle 4 of slechts 1? Er zou er een stuk kunnen zijn natuurlijk.
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • JeroenE
                          • Dec 2012
                          • 47

                          #13
                          Originally posted by PvG
                          Zou gewoon moeten werken. Ik heb ME66s gebruikt op een kinderkoortje en nooit problemen met clipping/vervorming. De lokale pastor gebruikt er soms een als handmic :-/ en dat gaat toch goed. Vervormen ze alle 4 of slechts 1? Er zou er een stuk kunnen zijn natuurlijk.
                          Helaas alle vier... anders had ik het aan een defect kunnen hangen. Weet inderdaad dat de K6'en als handmic nog wel enigzins werken, maar dit waren mensen die tegen het volume van schreeuwen aan zaten. Kan me voorstellen dat als ze dan recht in de mic spreken dat het fout gaat.

                          Maar ga op safe spelen en een setje DPA's scoren voor de volgende!

                          Comment

                          • PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

                            #14
                            Da's goed voor de economie, maar geen garantie dat het probleem de volgende keer weg is. Een K6 (ca 400euro/stuk!) moet dit gewoon aan kunnen. Succes!

                            Edit: Aanvulling: ME64 kan volgens de specs 130dB aan (de ME66 125dB). Dan moet je hard praten.
                            Last edited by PvG; 09-03-14, 20:12.
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                            Comment

                            • SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

                              #15
                              Originally posted by PvG
                              Da's goed voor de economie, maar geen garantie dat het probleem de volgende keer weg is. Een K6 (ca 400euro/stuk!) moet dit gewoon aan kunnen. Succes!

                              Edit: Aanvulling: ME64 kan volgens de specs 130dB aan (de ME66 125dB). Dan moet je hard praten.
                              Zeker met de microfoons op de grond 40cm van je voeten af, zoals de TS meldt (Of je moet er voor gaan liggen..!)
                              Last edited by SPS; 11-03-14, 10:12.
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                              Comment

                              Working...