REAC en Reaper|testverslag(je)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

    REAC en Reaper|testverslag(je)

    In het topic van de M-200i had ik de vraag gesteld of het mogelijk
    is om Reaper te combineren en zo opnamen te maken.

    Ik ben maar eens aan het testen geslagen met de volgende set up:
    - MBP early 2013 met OS-X 10.9.1 (maverick)
    - VM-Ware 6.0.2 (tnx and credits for Chandranath/India)
    - Windows 7
    - REAC-driver 2.0
    - Reaper 4.591/X64
    - Roland M-400i

    en heb de volgende manieren uitgeprobeerd:
    1) Rechtstreeks vanuit de tafel naar de MBP
    2) Vanuit de tafel via de R 1000 recorder
    3) Vanuit de R 1000 recorder naar de tafel en de MBP
    4) Via een switch (Zyxel ES 108a)

    1) Rechtstreeks vanuit de tafel naar de MBP
    Met een normale twisted UTP kabel verbinding gelegd tussen
    de REAC-poort van de tafel en een Apple verloop RJ 45 naar Thunderbolt.
    In VM-Ware gekozen als netwerk adaptor: Bridged (Thunderbolt Ethernet).
    Hierna onder [Options] en [Preferences] onder [Device] gekozen voor:
    Audio systeem: ASIO
    ASIO driver: REAC
    Onder de button [asio configuration], waarmee je in de driver settings komt,
    heb ik gekozen voor [record only].
    Let in dit menu op de REAC status, deze moet ON en
    signaal groen van kleur zijn.
    Let er verder op dat de samplerate van de driver en de tafel hetzelfde staan ingesteld.

    Verder natuurlijk nog de routing van Reaper (tnx to Jeen van Soundworks) en je
    tafel instellen.

    Ik heb getest met 3 kanalen, L + R USB recorder en 1 zang en deze komen goed door
    in Reaper en worden ook opgenomen.

    Test is geslaagd.

    Ik heb ook nog getest met een crossed UTP kabel (Roland protocol) en ook
    dit werkt.


    2) Vanuit de tafel via de R 1000 recorder
    Set-up: Vanuit de REAC-poort van de tafel naar A van de R 1000
    en vanuit C van de R 1000 naar de Apple verloop van RJ 45 naar
    Thunderbolt.
    Verder in Reaper/REAC-driver zelfde settings als onder 1) beschreven.

    Ook hier geen enkel probleem om de 3 beschreven sporen op te nemen.

    Deze set-up zul je niet snel nodig hebben als je een R 1000 hebt.
    Ik heb het getset, gewoon omdat het kan!

    Test geslaagd.

    3) Vanuit de R 1000 recorder naar de tafel en de MBP
    Hierbij met gewone twisted UTP kabels gewerkt.
    Recorder uit op A en deze de tafel (REAC) in.
    Recorder uit op C en deze de MBP in.

    Ook op deze manier is het geen probleem om 24 sporen
    van de R 1000 recorder af te spelen op de tafel en via de tafel
    op te nemen in de MBP.
    ('t is ff routen....)

    Test geslaagd.

    4) Via een switch (Zyxel ES 108a)

    Hier heb ik een gewone twisted UTP-kabel vanuit de REAC-poort van de
    tafel geplugd in poort 1 van de Zyxel.
    In poort 2 de doorloop naar de MBP.
    De Bridged (Thunderbolt Ethernet) netwerkadaptor geeft hier een IP-adres.
    De REAC-driver laat zien dat REAC is ON.

    Opnemen is mij echter niet gelukt. Ik heb hierna alle 8 poorten getest, alsmede
    er nog een crossed (Roland protocol) kabel tussen gehangen.

    In geen van de gevallen kon ik een opname maken.

    Ik weet dat Roland voorwaarden stelt aan een set-up als deze.

    Caution when using a REAC splitter
    For a REAC splitter, you can use the S-4000-SP, S-4000D, or an Ethernet switching hub. Switching hubs that meet the following conditions can be used with the M-200i:
    1000BASE-T compatible device (IEEE 802.3ab, Gigabit Ethernet) that supports 100 BASE-TX (IEEE 802.3u, Fast Ethernet)

    Full duplex communication (simultaneous bidirectional communication)

    Volgens de
    beschrijving van Zyxel zou deze switch moeten voldoen aan die voorwaarden?

    Test 4 is derhalve mislukt.

    Generaal:
    Met deze test heb ik willen nagaan of Reaper als DAW mogelijkheden biedt om
    multitrackopnamen te maken in combi met REAC. In 3 van de 4 test set-ups is dit gelukt
    en de test geslaagd, het kan.
    De combi met nog een S1608 (stagerack) heb ik niet getest. Enerzijds omdat de M-200i
    'slechts' 1 REAC-poort kent en er geen REAC-splitter ingebouwd zit en anderzijds omdat ik
    weet dat de combi M-200i / R 1000 / S 1608 werkt en ik daarbij de routings kan maken
    welke ik wil.

    Omdat de test via de switch niet is gelukt kon ik hier dus ook niet de S1608 nog aanhangen.
    Dit was ik wel van plan geweest.

    Verder hoop ik hiermee anderen mee te kunnen helpen indien ze iets dergelijks
    zoeken.

    Wat ik nog wel moet opmerken is dat tijdens het switchen en schakelen, Reaper toch
    veelvuldig is vastgelopen (Win 7 draait op 2 MB intern geheugen binnen VM-Ware).
    In bijna alle gevallen liep Reaper vast wanneer ik in het Device menu onder [Preferences] en [Options] iets wilde wijzigen of bekijken.

    Nadat ik juiste instellingen had staan is tijdens het opnemen Reaper niet vastgelopen.
    Dit was dan een 3 sporenopname van ongv. 6 minuten. Dus niet erg uitgebreid .

    Wanneer ik live gewoon iets wil laten meelopen, dan is optie 1, zeker een zeer bruikbare.

    Wanneer het er meer toe doet (CD-productie) dan kies ik er niet voor om m'n signalen
    te laten lopen door Mac/VM-Ware/Windows/REAC-driver en Reaper, maar ga dan voor
    directe betrouwbaarheid van Roland in de set-up van:
    - M-200i (tafel)
    - R 1000 (recorder met ingebouwde splitter)
    - S 1608 (digitaal stagerack)





    Ik hoop dat anderen er wat aan hebben, mee kunnen!

    grtz

    Nes
    Last edited by NesCio01; 20-02-14, 14:52. Reason: toch maar opslaan om de alinea...
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

    #2
    mooi verhaal Ness!! Wat me opvalt, is dat eigenlijk het combineren van niet Roland dingen met bv Windows niet de stabielste oplossing is. Dat was ook met de VS2480 al zo... eigenlijk een not done...

    Overigens geef ik daar Roland absoluut niet de schuld van, maar voornamelijk Windows... dat is in mijn optiek geen sterk bestuurssysteem voor audio, overigens voor veel zaken niet. Het is wel beter geworden door de jaren heen, maar dat is natuurlijk een totaal andere discussie.

    Wel mooi om te zien dat Studio, en Live steeds beter, goedkoper en meer bij elkaar komen en zelfs de mogelijkheid om t uit te wisselen binnen 2 tellen. Immers kan veel op een stik opgenomen worden, en wat nog mooier is, veelal ook meerdere sporen. Een cd of dvd branden waar je op moest wachten of na de gig moest doen is niet meer nodig.

    Hoe is je ervaring nu met de tafel in het algemeen? gebruik je ook nog een analoge multi als het meer dan 16 kanalen zijn en je analoog op je tafel prikt, en de s1608 er langs?
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

    Comment

    • jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

      #3
      Kleine kanttekening vwb windows: De setup die hier gebruikt is, is als VM op MAC. Zelf heb ik dat ook geprobeerd..., vond dat geen succes. Daarom heb ik een aparte Windows PC hier voor in elkaar geschroefd (CoreI5) Staat bij mijn amprack In de pc zitten twee netwerk kaarten (Beide Gigabit): 1. REAC port, 2. gewoon netwerk. Ik neem vanaf de MAC de desktop van reaper PC over.
      De REAC recording stream gaat vanaf de M-400 via switches over een apart VLAN naar het amprack.

      vwb switches...:
      Zelf heb ik HP 1810G switches, daar werkt het splitten van de REAC streams wel. ik heb bv 1 VLAN gemaakt genaamd REAC-B waar altijd 1 S1608 als Slave, en een S0816 als SPLIT aanhangt.

      Comment

      • NesCio01
        • May 2010
        • 1987

        #4
        Originally posted by drbeat
        Hoe is je ervaring nu met de tafel in het algemeen? gebruik je ook nog een analoge multi als het meer dan 16 kanalen zijn en je analoog op je tafel prikt, en de s1608 er langs?
        De tafel bevalt mij erg goed. Klank is erg goed en zo ook het bedieningsgemak.
        Een avondje stoeien en ik was aardig thuis in de bediening. De i-Pad is voor mij
        echt een uitkomst. Ik vind het echt amazing hoe e.e.a. 1 op 1 werkt, hoe de tafel
        en de i-Pad communiceren.
        't Wordt tijd dat ik weer eens bij je langs rijd .



        Originally posted by jakkes72
        Kleine kanttekening vwb windows: De setup die hier gebruikt is, is als VM op MAC. Zelf heb ik dat ook geprobeerd..., vond dat geen succes. Daarom heb ik een aparte Windows PC hier voor in elkaar geschroefd (CoreI5) Staat bij mijn amprack In de pc zitten twee netwerk kaarten (Beide Gigabit): 1. REAC port, 2. gewoon netwerk. Ik neem vanaf de MAC de desktop van reaper PC over.
        De REAC recording stream gaat vanaf de M-400 via switches over een apart VLAN naar het amprack.

        vwb switches...:
        Zelf heb ik HP 1810G switches, daar werkt het splitten van de REAC streams wel. ik heb bv 1 VLAN gemaakt genaamd REAC-B waar altijd 1 S1608 als Slave, en een S0816 als SPLIT aanhangt.
        Bedankt voor je aanvulling, Jacco.
        Omdat ik een uitgesproken Appleman ben investeer ik zo min mogelijk in
        Windows. VM moet ik sowieso draaien voor 3 andere softwarepakketten, welke
        ook niet werken onder OS-X.

        Ik hoop dat Roland nog eens met een OS-X driver komt voor REAC.

        Ik heb overigens gister Reaper 3 uur laten staan opnemen aan 1 stuk door,
        3 kanalen. Ik heb in deze tijd binnen Windows niets gedaan.
        Wel binnen OS-X gesurfd, tekst verwerkt en mail verstuurd.
        Reaper liep niet vast en nam alles op.

        Voor mij heb ik dit dan als back-up naast de R 1000.

        grtz

        Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

        Comment

        Working...