Ruis bij opname

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jensozz
    • Sep 2013
    • 4

    Ruis bij opname

    Hey iedereen,
    Ik ben Jens, ik ben nieuw bij dit forum, en nieuw in opnames, en heb wat hulp nodig...

    Ik ben samen met wat vrienden een podcast gestart (Fandom League of Evil)
    En aangezien we dit goed willen doen ben ik veel beginnen opzoeken rond opname apparatuur en dergelijke.

    Ik heb een Behringer Xenyx Q1202USB mixer gekocht.

    Ikzelf heb 2 micro's, Behringer Ultravoice XM8500 en een Shure SV100, beide verbonder door XLR naar 6.3 kabels. Ik gebruik ook een popfilter en zo'n moussen kopje voor microfoons.


    Anyway, deze zijn ingeplugd in miijn mixer, en die is verbonder via RCA kabels in miijn Behringer UCA202 Externe geluidskaart.


    En deze gaat mijn PC binnen via USB.

    Volgens wat ik online vond is dit allemaal vrij degelijke apparatuur voor beginners.

    Maar, wanneer ik iets opneem krijg ik veel ruis, echt veel, zelfs als ik de audio van mijn mic vrij stil zet en amper achtergrondgeluid heb. Het is alsof mijn mengpaneel dit automatisch doorstuurt.

    Ik probeer de werken met ruisfilters in Audacity en Adobe Audition, en deze halen de ruis wel weg, maar vervormen mijn geluid zodat het voor rare echo's zorgt, en wat ik ook aan de instellingen verander, het helpt niet.

    Nu, ik hoop dat er een manier is om dit geluid volledig weg te krijgen vanaf de opname zelf. Zou het aan de kabels liggen? Een van de kabels die slecht werkt (ze zijn allemaal nieuw), of zou ik mijn mic beter verbinden met een rechtstreekse XLR? Of een XLR naar RCA kabel voor de mixer-geluidskaart verbinding?

    Ik wil niet blijven geld pompen in probeersels, dus ik dacht om even op een forum te proberen.

    Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Als ik details weggelaten heb, laat het mij aub weten. Veel hiervan is nog erg nieuw voor mij en ik probeer bij te leren.

    Thanks!
    Jens
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

    #2
    Vanwaar de geluidskaart? Volgens mij kun je namelijk gewoon je mixer via USB met je PC verbinden. Dat scheelt je alweer één ruisfactor. RCA is namelijk ongebalanceerd en staat zeker niet bekend om z'n hoogwaardige signaaloverdracht.

    Daarnaast kun je gewoon XLR naar XLR gebruiken voor je microfoons. Indien je jack-pluggen mono zijn scheelt je dit wellicht ook al wat ruis.
    Last edited by timmetje; 04-09-13, 15:56.
    Tim

    Comment

    • djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

      #3
      Daarnaast zijn allebei de microfoons dynamisch, waardoor ze niet geschikt zijn om dingen van een afstandje op te nemen, en je er dus van redelijk dichtbij (maximaal 25cm) in moet praten om een fatsoenlijk resultaat te krijgen. Verder is het verstandig om de optimale gainstructuur te maken. Dat doe je als volgt:
      Sluit een microfoon aan op kanaal 1.
      Draai de volumeknop van kanaal 1 naar "12 uur" (recht omhoog). (de volumeknop is de witte knop onderaan kanaal 1)
      Zorg dat alle andere volumeknoppen helemaal "dicht" staan (zo ver mogelijk naar links).
      Schuif de masterfader (het enige schuifje) omhoog totdat het streepje van de fader op 0dB staat.
      Praat in de microfoon van de gewenste afstand en draai aan de gainknop van kanaal totdat de meters bij de masterfader 0dB aangeven bij de pieken (cliplampjes zijn niet goed!).

      Herhaal dit voor de tweede microfoon.

      Op deze manier heb je een zo goed mogelijke signaal-ruis verhouding, wat inhoud dat je zo min mogelijk ruis hebt.

      Verder raad ik het af om de windkapjes/mousse/condoompjes/plopkapjes te gebruiken, die dingen zijn gemaakt om verstaanbaarheid bij wind (buiten) te verbeteren. Dat je ze bij 3FM ziet betekent niet dat het bij jou ook werkt. Als je een plopfilter hebt dat er zo uitziet raad ik je aan om alleen dat filter te gebruiken:


      Als je graag in radio-stijl met je bek aan de microfoon lurkt adviseer ik wel de windkapjes, omdat dat makkelijker is dan een popfilter zoenen.


      Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

      Comment

      • jensozz
        • Sep 2013
        • 4

        #4
        Originally posted by timmetje
        Vanwaar de geluidskaart? Volgens mij kun je namelijk gewoon je mixer via USB met je PC verbinden. Dat scheelt je alweer één ruisfactor. RCA is namelijk ongebalanceerd en staat zeker niet bekend om z'n hoogwaardige signaaloverdracht.

        Daarnaast kun je gewoon XLR naar XLR gebruiken voor je microfoons. Indien je jack-pluggen mono zijn scheelt je dit wellicht ook al wat ruis.
        De geluidskaart heb ik genomen (net zoals de meeste van mijn apparatuur) op aanraden van een blog van professionele podcasters, die was niet zo duur dus ik nam hem er bij. Ik twijfel eigenlijk of het aan de kabel ligt, want zelfs als ik de mic er uuit haal blijft de ruis.

        Comment

        • jensozz
          • Sep 2013
          • 4

          #5
          Originally posted by djspeakertje
          Daarnaast zijn allebei de microfoons dynamisch, waardoor ze niet geschikt zijn om dingen van een afstandje op te nemen, en je er dus van redelijk dichtbij (maximaal 25cm) in moet praten om een fatsoenlijk resultaat te krijgen. Verder is het verstandig om de optimale gainstructuur te maken. Dat doe je als volgt:
          Sluit een microfoon aan op kanaal 1.
          Draai de volumeknop van kanaal 1 naar "12 uur" (recht omhoog). (de volumeknop is de witte knop onderaan kanaal 1)
          Zorg dat alle andere volumeknoppen helemaal "dicht" staan (zo ver mogelijk naar links).
          Schuif de masterfader (het enige schuifje) omhoog totdat het streepje van de fader op 0dB staat.
          Praat in de microfoon van de gewenste afstand en draai aan de gainknop van kanaal totdat de meters bij de masterfader 0dB aangeven bij de pieken (cliplampjes zijn niet goed!).

          Herhaal dit voor de tweede microfoon.

          Op deze manier heb je een zo goed mogelijke signaal-ruis verhouding, wat inhoud dat je zo min mogelijk ruis hebt.

          Verder raad ik het af om de windkapjes/mousse/condoompjes/plopkapjes te gebruiken, die dingen zijn gemaakt om verstaanbaarheid bij wind (buiten) te verbeteren. Dat je ze bij 3FM ziet betekent niet dat het bij jou ook werkt. Als je een plopfilter hebt dat er zo uitziet raad ik je aan om alleen dat filter te gebruiken:


          Als je graag in radio-stijl met je bek aan de microfoon lurkt adviseer ik wel de windkapjes, omdat dat makkelijker is dan een popfilter zoenen.


          Daan
          Ik praat sowieso van vrij dicht.
          Ik zal aan de knoppen draaien zoals je me aanraadt, ik hou je op de hoogte, en de kapjes zullen verdwijnen

          Comment

          • jensozz
            • Sep 2013
            • 4

            #6
            Ok, ik heb de volumeknop op 12u gezet, alle andere volumeknoppen volledig links, en de gain van links naar rechts blijven draaien terwijl ik praatte, de hoogste piek die ik kreeg was 20 (lampje onder de 0)

            Comment

            • MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

              #7
              Ik zou je kabels van je microfoons naar je mixer echt vervangen voor XLR->XLR kabels.

              Je hebt wel erg weinig input nu van je microfoons, dus daar gaat zeker iets mis.

              Comment

              • Aart Rietveld
                • Aug 2004
                • 190

                #8
                De jack-ingangen zijn inderdaad veel ongevoeliger dan de XLR-ingang. Dit kan zo maar een 30-40 dB schelen qua gain.
                Microfoons ALTIJD met XLR aansluiten!

                Comment

                • Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 389

                  #9
                  Waarom haalt hier niemand aan dat de pre-amps in de Xenyx nou niet 'je-van-het' zijn er dus al aardig wat ruis meekomt met deze mixer. Voor een pod-cast zou dit een van mijn laatste keuzes zijn. Voor spraak van dichtbij is die XM8500 microfoon prima. Niets aan doen. Ik zeg: leen een keer een leuk klein mixertje vaan iemand (b.v. soundcraft notepad of iets dergelijks) en zet die er tussen en je hebt waarschijnlijk je oorzaak gevonden.

                  Dat van de kabels klopt. Gewoon alleen XLR gebruiken. De Jack aansluitingen zijn 'line-level' signalen en als je daar je mic op aansluit zal je veel meer gain moeten toepassen en dan krijg je weer het verhaal van de bagger preamps in de Xenyx. NIET doen dus, gewoon XLR-XLR.

                  Ik hoop dat je er wat mee kunt.
                  Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                  Comment

                  Working...