Soundbites: Interessante opnames met DPA2006C

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ajdeboer
    • Feb 2009
    • 198

    Soundbites: Interessante opnames met DPA2006C

    Beste forumleden,

    Een jaar geleden heb ik een setje DPA 2006C aangeschaft.
    Doel was het maken van opnames van voornamelijk klassieke ensembles.
    Puntje bij paaltje is het voornamelijk voor de lol in ensembles waar ik zelf in meezing.
    Buitengewoon waardevol!

    Doel van dit topic: een kleine showcase van mijn opnameprojectjes!

    In principe zijn al onderstaande opnames gemaakt met de DPA's en een Presonus Audiobox USB.
    Ik heb een vaste microfoonopstelling gemaakt. De mikes staan in AB50, elk 15 graden naar buiten gedraaid en beide zo'n 45 graden omhoog.



    Opname 1
    Een opname van een 'ad-hoc' koor. Opname vindt plaats in een behoorlijke 'galmbak' kerk.
    De array staat op een flinke afstand van het koor.

    Opname 2
    Een contemporain stuk muziek, geschreven voor kamerkoor en tape.
    Een leuke uitdaging voor mijn omni's en hoe je boxen neer moet zetten!

    Opname 3
    Dit keer een jongenskoor met orgelbegeleiding.
    Het is altijd weer een uitdaging om de balans tussen koor en orgel goed te krijgen.
    Zeker de balans tussen orgel en de mannenstemmen.

    In dit geval wel aardig gelukt.
    Maar dat lukt zeker niet altijd...

    Opname 4
    Vanuit de Grote- of St. Bavo te Haarlem.
    Eén van de grootste kerken van Nederland.
    Het koor zingt vanuit de kooromgang terwijl de mikes in het schip staan.

    Behoorlijke overbrugging van minstens 50 (!) meter.
    Zodoende heb ik de dynamiek hiervoor (dit stukje voor hier) een beetje omhooggeduwd.

    Opname 5
    Een ondertussen aardig bekend geworden bandje.
    Eveneens met de DPA's (met de pre-amps) dicht. Camera is een Canon 60D
    Last edited by ajdeboer; 04-06-13, 17:38.
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

    #2
    Heb je Broken Brass in 1 keer met 2 mics opgenomen? En daar buiten? Of ergens binnen? Klinkt echt alsof het meer mics zijn, of in ieder geval dichtbij. Dat je die bassdrum zo krijgt vind ik erg knap/sterk.


    Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

    Comment

    • ajdeboer
      • Feb 2009
      • 198

      #3
      Zoals gezegd, Daan.
      1 shot, 2 mikes. WYSIWYG

      Edit: Bewijs:
      Last edited by ajdeboer; 04-06-13, 18:32. Reason: foto

      Comment

      • drbeat
        • Jun 2012
        • 671

        #4
        Klinkt erg mooi vind ik. Mijn complimenten hoor!

        En ik weet eigenlijk wel haast zeker dat alles met die dpa mics zijn opgenomen.
        Heb nog nooit met ze gewerkt of gehoord. wel numann mics..

        2 grootmembraam voor een klassiek essemble en uitversterkt in een cultureel centrum.

        Heel erg mooi.echt.. Het komt met zo iets aan op de muzikanten en hen gevoel voor balans en vaak de dirigent.
        Met goed naar elkaar luisterende muzikanten is dit mijn inziens een sublieme opname wijze..

        Vind het erg mooi allemaal..en leuk dat je het met ons wilt deelen! Waarvoor mijn dank.

        Groet, Rick
        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

        Comment

        • djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

          #5
          Kan het bijna niet geloven, dat je daar toch zo'n strakke sound mee neerzet. Alles klinkt veel dichterbij.


          Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

          Comment

          • ajdeboer
            • Feb 2009
            • 198

            #6
            Cardioids zijn voor mietjes!

            Vergeet niet dat de omni's ook de eventuele reflecties van de stenen meenemen.
            Bovendien kun je aan de stemmen héél goed horen dat het wel degelijk met 2 microfoons opgenomen is.
            Die toeters projecteren gewoon ontzettend goed!

            Comment

            • bones2001
              • Aug 2003
              • 741

              #7
              I LIKE !!! less is more. Complimenten.
              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

              Comment

              • ajdeboer
                • Feb 2009
                • 198

                #8
                Mede J-H'ers,

                Blijkbaar is er belangstelling!
                Hierbij vind je nog wat extra opnames.


                Opname 6
                Dit is een opname uit de Dom van Utrecht. Grote kerk, een ontzettend hooggeplaatst orgel.
                Hierin schiet mijn Manfrotto statiefje (tot 4 meter) toch wel een beetje tekort. De balans tussen de verschillende 'werken' van het orgel is niet altijd even goed. Voor deze muziek niet zo'n drama vind ik.

                Opname 7
                Opname wederom in een grote kerk. Dit keer een deel uit de Carmina Burana van Carl Orff (met dat overbekende beginstuk).
                Dit is een instrumentaal gedeelte met 2 concertvleugels en 7 man slagwerk

                Comment

                • ajdeboer
                  • Feb 2009
                  • 198

                  #9
                  Beste forumleden,

                  De opname 2 maakt deel uit van een heel concert. Dat concert is gebruikt in een promotievideo voor dit gezelschap. Ik sta ook ergens tussen dus...

                  De 'filmploeg' heeft wel 'iets' met de audio gedaan, maar je krijgt een behoorlijk goede indruk van de kwaliteiten van mijn DPA's.


                  Naast mooie muziek is het filmpje zelf ook erg de moeite waard wat mij betreft.


                  Veel kijk- en luisterplezier!



                  P.s. De beelden zijn ergens anders opgenomen dan de audio...

                  Comment

                  • SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

                    #10
                    Afgelopen maandag een seminar/hands-on workshop van DPA in het energiehuis in Dortrecht gehad. Georganiseerd door Amptec.
                    Fenomenaal hoor, alle mogelijkheden / kwaliteiten van de DPA familie. Zeker ook de nieuwe handheld zangmic van ze...

                    Met live band / zang. Ook mooi live vergelijkingen gehoord tussen diverse zangmic's.

                    Blij dat ik was uitgenodigd en aanwezig kon zijn. DPA rules...!
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                    Comment

                    • ajdeboer
                      • Feb 2009
                      • 198

                      #11
                      DPA rules...!

                      'Nough said!

                      Laatst een paartje 4060 aan de klep van een Steinway D tot zo'n 25cm van de snaren laten bungelen. Prachtig!

                      Comment

                      • frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

                        #12
                        Om akoestische instrumenten live te versterken werk ik met niet anders meer dan met DPA. De 4099 reeks is gewoon zalig.

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Originally posted by SPS
                          Afgelopen maandag een seminar/hands-on workshop van DPA in het energiehuis in Dordrecht gehad. Georganiseerd door Amptec.
                          Verdrie,

                          Terug in NL, en thuis, Energiehuis in de achtertuin
                          en dan dit moeten missen, getsies nog aan toe.

                          Daarnaast ben ik een meer dan redelijke fan van DPA.
                          (toch Rembrandt eens naar vragen........)

                          grtz

                          Nes
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          • ajdeboer
                            • Feb 2009
                            • 198

                            #14
                            Dag Forumleden,

                            Ondertussen heb ik natuurlijk weer meerdere opnames gemaakt met mijn stereokoppeltje.
                            Maar gisteren heb ik voor de verandering een AB opstelling van 1 meter breed geprobeerd omdat ik ook toevallig een 1 meter stereobalk tot mijn beschikking had.
                            Normaliter heb ik altijd een AB van zo'n 55 cm. Het verschil is substantieel!

                            Dat heeft ook wel wat moois, net even iets breder qua stereobeeld.
                            Op hoofdtelefoon wel wat aantrekkelijker dan op luidsprekers.

                            Bijgevoegde sample is een gezang uit het Nederlandse Liedboek voor Kerken in wisselzang met orgel, meisjeskoor, mannenensemble (andere kant van de kerk) en samenzang.
                            Plugs: Phase linear EQ en multiband opto compressie
                            __________________________________________________ _____________

                            Opname 8

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              Hoi AJ,

                              Klinkt zeker goed, ben ook benieuwd naar de kerk van opname.

                              Het is bij AB toch zo, dat de onderlinge afstand 3 x die van de
                              geluidsbron is? In jouw geval sta je dan zo'n 33 cm van de geluids-
                              bron en dat hoor ik er dan niet vanaf? Het lijkt veel verder, maar dat
                              kan ook vanwege het ruimtelijk kathedraal effect komen.

                              grtz

                              Nes
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...