Studiomonitoren in de middenklasse

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefan-w
    • May 2010
    • 92

    Studiomonitoren in de middenklasse

    Al enige tijd ben ik aan het kijken naar een setje (actieve) Studiomonitoren.
    Wat budget betreft zit ik in de categorie van een KRK RP5 Rockit G2 of een Yamaha HS50m.
    Dit zijn ook meteen de 2 monitoren die nu boven aan mijn lijstje staan.

    Ik heb zelf het idee dat het een kwestie van smaak is en dat, hoe duurder de monitoren zijn, des te betere kwaliteit krijg je ervoor terug (tot in zekere mate dan...)

    Toch ben ik benieuwd of er mensen zijn die iets toe te voegen hebben op de bovenstaande keuze of dat iemand nog andere tips heeft?
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

    #2
    Noem dat maar gerust beginnersklasse. Als je over middenklasse nearfields praat heb je het snel over 500 รก 1000 euro per monitor.

    Of ze geschikt zijn ligt maar net aan waar je ze voor wilt gebruiken. De goedkopere KRK's zijn erg populair bij homestudio-dance-producers en thuisDJ's. Met die Yamaha's kan er volgens mij niet veel misgaan, eerlijk product voor de prijs.

    In principe word de kwaliteit steeds hoger naarmate de prijs omhoog gaat. Nou krijg je steeds minder kwaliteit erbij naarmate de prijs hoger wordt, omdat er dan simpelweg minder te behalen valt. Vergelijk bijvoorbeeld monitoren van 100 euro met monitoren van 1.000 euro en met monitoren van 10.000 euro. Tussen die van 100 en 1000 zit een gigantisch verschil, terwijl er tussen die van 1.000 en 10.000 een aanzienlijk kleiner verschil zit.

    Een oud-leraar van me zei het als volgt: als je +- 300 euro per monitor betaald heb je meestal de beste waar voor je geld, eronder is regelmatig teleurstellend slecht, er boven is vaak schrikbarend duur.

    Ga luisteren!

    Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

    Comment

    • NesCio01
      • May 2010
      • 1987

      #3
      Originally posted by djspeakertje
      Ga luisteren!
      Zoals Daan al zegt: beluister ze, vraag ze mee naar je studio
      en beluister ze het liefst daar!

      Ik kan je dan ook de Quested nearfield monitors
      aanraden, o.a. de S8R.

      grtz

      Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        Of zoek een stel 2ehand supermonitoren.
        Er komen bijvoorbeeld binnenkort een stuk of 8 Meyer HD1's naar Nederland ...

        Comment

        • djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

          #5
          Originally posted by NesCio01

          Ik kan je dan ook de Quested nearfield monitors
          aanraden, o.a. de S8R.
          Euh, het totale budget lag bij het schrijven van de thread op 300,- voor 2 monitoren... Om dat nou in een keer te gaan verzesvuldigen is een beetje veel van het goede lijkt me.


          Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

          Comment

          • timmetje
            • Dec 2012
            • 424

            #6
            Ik kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande reacties: ga luisteren. En - ik weet dat het te vaak gezegd wordt - probeer je budget een beetje op te krikken. Ik weet uit eigen ervaring dat goedkope(re) monitoren al snel aan hun limiet zitten, en dat je er vrij snel 'overheen' groeit. Vergeet niet dat monitoren een vertaling zijn van wat jij muzikaal aan het uitspoken bent.

            KRK VXT's zijn bijvoorbeeld een flinke slag beter dan de RoKit's.

            Ik denk dat je via de diverse (web)winkels wel een aardige indicatie kunt krijgen van wat er te koop is in die prijsklasse.

            P.S.: Als je geld gaat stoppen in monitoren, denk dan ook aan de akoestiek van de ruimte waarin je ze gaat gebruiken. Het heeft geen nut om studiomonitoren te kopen als je kamer akoestisch gezien niet deugt.
            Tim

            Comment

            • sparky
              • Apr 2002
              • 2104

              #7
              Voor E150 per monitor nieuw ga je weinig soeps vinden. Als je even doorspaart tot je ongeveer het dubbele hebt, zul je tweedehands al wat beters kunnen vinden. Ik heb vorig jaar voor E650 een setje Genelec 1031s opgepikt. Dat zijn goed gedetaileerde monitors ook monitors die redelijk laag hebben. Laag dat ook klopt, dit in tegenstelling tot goedkopere monitoren die dat laag wel hebben, maar waar geen detail in te bespeuren valt en/of dat dozerig dan wel onnatuurlijk klinkt. Daarnaast is het een monitor die je in redelijk wat andere studios zult kunnen vinden. Mocht je dus besluiten om buiten de deur je drums op te nemen, dan heb je een redelijke kans deze monitors tegen te komen. Iets dat erg kan helpen bij het beoordelen van wat je hoort in die minder vertrouwde controlekamer. Tot zover het ophemelen van mijn huidige lievelingen, haha. (Ik heb overigens zat andere monitors gehoord en ook andere sets monitors gehad en op gewerkt, waaronder goedkoop en duur spul.) Die Rokits vind ik persoonlijk erg hoekig klinken, maar voor het geld bieden ze wel redelijk wat detail. Zoals je zegt is het ook een kwestie van smaak en als die Rokits aansluiten bij wat jij graag hoort qua kleur, dan kun je voor het geld weinig beters vinden. De nieuwere Yamahas... Nooit op gewerkt, wel eens tegengekomen en vergeleken met andere sets, maar bij mij was het meteen NEXT... Ik kan me de klank niet herinneren, maar wel dat deze dusdanig was dat ik de moeite niet heb genomen te luisteren naar andere eigenschappen van de kastjes.

              Overigens ben ik wel van mening dat klankkleur een onderdeel van je keus kan/moet zijn, maar dat je er goed aan doet al snel verder te luisteren dan alleen kleur. Als er twee sets monitors zijn waarvan de een gedetaileerder is, maar de ander sluit beter aan bij mijn idee van juiste klankkleur -wat dat dan ook mag betekenen- zal ik toch voor de eerste set kiezen. Ik ben er namelijk achter gekomen dat als je vooral naar samenhang luistert -iets dat je als mixer hopelijk doet- de exacte klankkleur van je set minder belangrijk wordt.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

              Comment

              • beyma
                • Oct 2002
                • 1614

                #8
                Yamaha staat al op je lijstje, maar spaar nog even door voor de HS80a *245 euro p/st* , daar ga je geen spijt van krijgen dit zijn toppers! (en ze zijn actief, dus bespaart je een versterker)

                Genelec is zo'n beetje de wereldstandaard in studio land, maar naar mijn idee laten ze juist teveel horen, verder was ik laatst erg verbaast over een setje Adam monitoren kijk/luister eens naar hun F serie, bv een Adam F5 is zeer betaalbaar!
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #9
                  Hoi Beyma, kun je een beetje uitweiden over het idee dat een monitor te gedetaileerd kan zijn? Adam kan idd erg okee zijn. Ik heb de A77X (3-weg) gehoord en hoorde een monitor die erg precies was, maar ook erg aangenaam klonk.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  • beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

                    #10
                    Sparky, ja dat kan.... Het hangt best wel van de toepassing af, maar stel je produceerd "house muziek" dan kan je met Genelec helemaal suf luisteren naar elk tikje en klikje op een kick veroorzaakt door een DSP die net even te hard staat , maar uiteindelijk gaat dat nummer of op een Mp3 speler of knetterhard op een PA set in een club, en zul je dus die dingen never nooit terug horen....
                    Ik ben van mening dat je beter je mix kan maken op monitoren die meer overeenkomen met wat mensen thuis hebben, want er zijn meer mensen met "consumenten" speakers dan met een setje referentie monitoren, nou dat is zo'n beetje wat ik bedoel hahaha
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                    Comment

                    • timmetje
                      • Dec 2012
                      • 424

                      #11
                      Originally posted by beyma
                      Sparky, ja dat kan.... Het hangt best wel van de toepassing af, maar stel je produceerd "house muziek" dan kan je met Genelec helemaal suf luisteren naar elk tikje en klikje op een kick veroorzaakt door een DSP die net even te hard staat , maar uiteindelijk gaat dat nummer of op een Mp3 speler of knetterhard op een PA set in een club, en zul je dus die dingen never nooit terug horen....
                      Ik ben van mening dat je beter je mix kan maken op monitoren die meer overeenkomen met wat mensen thuis hebben, want er zijn meer mensen met "consumenten" speakers dan met een setje referentie monitoren, nou dat is zo'n beetje wat ik bedoel hahaha
                      In de basis heb je gelijk, maar 't punt is dat iedereen een ANDER setje "consumenten" speakers heeft staan, die ook nog eens allemaal in verschillende ruimtes staan. Als je monitoren dus bepaalde frequenties niet goed weergeven, heb je kans dat je zojuist afgemixte track op diverse "consumenten-" of PA-systemen voor geen meter zal klinken. Bij een PA-systeem wordt het laag vaak flink uitversterkt, en als je monitoren niet voldoende laag weer kunnen geven heb je kans dat je tracks op een PA-systeem 'modderig' zullen gaan klinken.

                      Belangrijk punt met "te eerlijke" monitoren is wel dat je je op een gegeven moment moe luistert omdat je persรฉ alles goed wilt doen. Dit is een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar vergeet niet dat je in principe nooit teveel kunt horen...

                      Overigens is het wel een goed idee om je mix altijd te checken op een setje hi-fi speakers om er zeker van te zijn dat deze goed klinkt op vrijwel alle systemen. Veel mix-engineers gebruiken hier zelfs gewoon een goedkope boombox voor. Andere tip: mix je track af, maak er een WAV-file van (GEEN MP3) en speel die vervolgens af op de stereo van je ouders, op je iPod, in de auto, etc...

                      Overigens is mijn broertje net omgeschakeld van Genelec 1030 naar Yamaha NS-10. Reden: de Genelecs lieten volgens hem bepaalde dingen niet voldoende horen. Wil dit zeggen dat de Genelecs slechte speakers zijn? Verre van. Zijn persoonlijke voorkeur ligt alleen bij de Yamaha's.

                      Belangrijkste is dat je je speakers leert kennen. Zorg dat je weet waar de beperkingen van je speakers liggen, dan zul je vrijwel nooit een slechte mix afleveren, ongeacht het merk en type dat je hebt aangeschaft.
                      Tim

                      Comment

                      • Stefan-w
                        • May 2010
                        • 92

                        #12
                        Veel nuttige info heren!

                        Die Adam's waren mij ook al opgevallen inderdaad. Ik denk dat ik maar eens een luisterdag ga inplannen om een setje Yamaha's, Krk's en Adam's naast elkaar te beluisteren. Dit zijn nu toch de 3 merken die ik het meest voorbij hoor komen. Verder ben ik overtuigd dat het verstandiger is om net iets meer voor zo'n setje te betalen. Dus ik ga naar een iets hogere prijsklasse kijken.

                        Ik zal na afloop van mijn testdag mijn bevindingen hier even posten ben wel benieuwd waar ik op uitkom....

                        Comment

                        • SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

                          #13
                          Als je op zoek bent naar simpele speakers die goed luisteren, redelijk gedetailleerd zijn en niet "vermoeiend" voor een spot-prijs, dan zou ik zeker ook de Alesis Monitor-one MK-II (passief) of M1Active MKII beluisteren.

                          Heb ze zelf een tijdje gehad voordat ik over ging op Genelec en mis ze nu stiekum wel.
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Originally posted by MacGyverSounds
                            Of zoek een stel 2ehand supermonitoren.
                            Er komen bijvoorbeeld binnenkort een stuk of 8 Meyer HD1's naar Nederland ...
                            Ze kosten maar 5k voor een koppel.

                            Comment

                            • drummerke
                              • Oct 2006
                              • 432

                              #15
                              RCF ARA5 ben ik best tevreden over

                              Comment

                              Working...