opnemen met focusrite

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dandrlover
    • Dec 2012
    • 61

    opnemen met focusrite

    waarom klinkt een opname van bvb een plaat via ableton zo (dof) tov mijn cd's die ik laad via de computer?
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

    #2
    Originally posted by dandrlover
    waarom klinkt een opname van bvb een plaat via ableton zo (dof) tov mijn cd's die ik laad via de computer?
    Dit kan aan diverse factoren liggen: je naald/element, de voorversterker die je gebruikt voor je platenspeler, etc, etc...

    Daarnaast is het zo dat vinyl een wat 'afgeronder' geluid heeft dan de meeste cd's, dat wil zeggen dat de hoge tonen wat minder scherp zullen zijn. Veel mensen ervaren dit als 'warmer', maar dat is subjectief natuurlijk.

    Wat jij ervaart als 'dof' zou dus heel goed het kenmerkende geluid van vinyl kunnen zijn.

    Heb je je platenspeler goed afgesteld?
    Tim

    Comment

    • dandrlover
      • Dec 2012
      • 61

      #3
      ja heb alles goed afgesteld!er zitten ook micro ingangen op.Zijn dat dezelfde soort als op mijn mengtafel d&r 700mk 3 ?

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Je gebruikt toch wel RIAA correctie?

        Comment

        • RayM
          • Jan 2006
          • 742

          #5
          Wat voor interface gebruik je? In de titel staat Focusrite.
          Heerlijk die stilte

          Comment

          • timmetje
            • Dec 2012
            • 424

            #6
            Originally posted by dandrlover
            ja heb alles goed afgesteld!er zitten ook micro ingangen op.Zijn dat dezelfde soort als op mijn mengtafel d&r 700mk 3 ?
            Je wilt via de LINE-OUT van je platenspeler naar de PHONO-IN van je mengtafel. Het signaal van platenspelers is zwakker dan dat van bv. cd-spelers, en dus heb je de RIAA-correctie nodig zoals DJ Antoon opmerkte.

            Microfoon-ingangen hebben met dit verhaal helemaal niets te maken.
            Tim

            Comment

            • dandrlover
              • Dec 2012
              • 61

              #7
              Mijn focusrite 18i6 .Ik weet wel af van geluid hoor bij mijn mengtafel mag je de micro ingang gebruiken als phono ingang !mengtafel d&r 700 mk3 (lees eens de hanleiding) vr grtn guy

              Comment

              • timmetje
                • Dec 2012
                • 424

                #8
                Originally posted by dandrlover
                Mijn focusrite 18i6 .Ik weet wel af van geluid hoor bij mijn mengtafel mag je de micro ingang gebruiken als phono ingang !mengtafel d&r 700 mk3 (lees eens de hanleiding) vr grtn guy
                Dit kan alleen als je mengtafel stereo-kanalen heeft.

                Je probleem is dus dat je een dof geluid krijgt als je je platen opneemt. Ik gok dat je keten er als volgt uit ziet:

                Platenspeler > Mengpaneel > Focusrite > PC

                Klopt dat?

                Klopt je gain-structuur, staat je toonregeling uit, heb je rekening gehouden met verschillen tussen digitaal en analoog signaal, etc...?

                Ik zeg niet dat je er niets vanaf weet, ik probeer alleen aan te geven dat er heel erg veel factoren kunnen zijn die je 'probleem' veroorzaken...
                Tim

                Comment

                • stamgast
                  • Feb 2010
                  • 253

                  #9
                  Je kunt niet zomaar microfoon-ingangen gebruiken als phono-ingang. Wellicht redt je het wel qua gain maar je gaat nooit laag erbij krijgen.
                  RIAA zit niet op die mixer (ja, heb even snel gebruiksaanwijzing gelezen). Er wordt alleen vermeld dat kanalen microfoon- of lijnsignaal schakelbaar zijn.
                  RIAA-correctie is een methode die ontwikkeld is om lage tonen op vinyl te krijgen, anders zouden de groeven van de plaat heel breed moeten zijn. Kort gezegd komt het erop neer dat lage tonen (20 Hz) 20 dB verzwakt worden opgenomen en hoge tonen (20 kHz) 20 dB versterkt worden opgenomen.
                  Bij het afspelen gebeurt (door middel van RIAA-correctie) het tegenovergestelde: de lage tonen worden weer versterkt en de hog tonen verzwakt. (anyone correct me if I'm wrong).
                  Een RIAA-voorversterker is niet duur. Had er één in de stad gekocht voor €15,- geloof ik

                  Comment

                  • dandrlover
                    • Dec 2012
                    • 61

                    #10
                    nee keten is platenspeler (met ingebouwde riaa corectie ) dan focusrite en dan comp Focusrite ontvangt het signaal en computer werkt met ableton programa. Platenspeler synq element ortofon night club . Als ik alles op de mengtafel afspeel klinkt het helderder (met dof bedoel ik tussen" helder en dof ")en er zit geen toonregeling op de focusrite. en in ableton is de toonregeling niet actief.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Heb je soms nog ergens in de keten een RIAA correctie actief?
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • dandrlover
                        • Dec 2012
                        • 61

                        #12
                        Ik heb het gezegd he'!!!Er zit er een in mijn mengtafel(volgens sommigen niet maar ja !!)en dus heb ik het ook via mijn draaitafelversterker geprobeerd met hetzelfde resultaat!

                        Comment

                        • stamgast
                          • Feb 2010
                          • 253

                          #13
                          Ik heb de moeite genomen om de handleiding van die D&R-mixer te downloaden en te lezen om te kijken of er phono-ingangen op zitten. Als blijkt dat die er niet op zitten en ik (en anderen) je meld(t)(en) dat een platenspeler op een microfoon-ingang aansluiten niet kan ben ik benieuwd naar je ontkrachting van dit feit.
                          Advies geven we je graag. Gratis. In onze vrije tijd. Een beetje dank maar met name kalmte in de bewoording zou gewaardeerd worden.
                          On-topic: heb je een losse RIAA-voorversterker of is je draaitafel lijn-uit?

                          Comment

                          • dandrlover
                            • Dec 2012
                            • 61

                            #14
                            Mijn draaitafel kan beiden! Ik weet dat ik misschien over reageer maar ik bedoel dat niet altijd slecht! Maar hetgeen ik soms te slikken krijg ! ik heb nogtans ergens gelezen in een pdf . Maar waarshijnlijk was hij mij bezorgd van de mensen van d&r zelf ?Want de pdf van de mk3 staat niet op internet . tenminste ik heb al gezocht maar vind hem niet(mijn windows is over een maand gecrascht met gevolg de pdf is weg) Vriendelijke Groeten Guy

                            Comment

                            • stamgast
                              • Feb 2010
                              • 253

                              #15


                              En als je die D&R-mixer er tussenuit haalt, alles dus (via RIAA-correctie) direct naar Focusrite-dingest?

                              Comment

                              Working...