Usb --> Xlr

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ticovdlaan
    • May 2012
    • 28

    Usb --> Xlr

    Hallo,

    Ik kreeg laatst de vraag van een vriendin van me of ik haar misschien op kon nemen. Ik ben daarmee aan de slag gegaan en we hebben het geprobeerd, zang opnemen en muziek erachter zetten. Dat is gelukt, maar de geluidskwaliteit is erg slecht. Dat komt omdat ik een usb-microfooon gebruik die wordt gebruikt voor computerspelletjes.
    Voor 80 euro een goede usb-microfoon te kopen vind ik onnodig aangezien ik het toch niet zo vaak gebruik. Nu had ik bedacht om een usb-xlr kabel te kopen (slechts €15,-) en daar een gewone zangmicrofoon aan te hangen.
    Mijn vraag is of de kwaliteit dan wel echt verbeterd, of dat het door de geluidsrecorder nog steeds slechte kwaliteit is.
    Ik gebruik dan gewoon de geluidsrecorder die op mijn computer zit.

    Kan iemand me helpen?

    Alvast bedankt,
    Tico van der Laan
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    #2
    Een fatsoenlijke zang microfoon kost zonder USB functie al meer dan 80 euro, een fatsoenlijke geluidskaart heb je ook niet voor 15 tientjes. Ik ben bang dat je met deze bedragen je huidige kwaliteit niet echt ontstijgt.

    Maar als je het niet zo vaak gebruikt, waarom dan niet een microfoon en geluidskaart huren?
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

    Comment

    • ticovdlaan
      • May 2012
      • 28

      #3
      Originally posted by Big Bang
      Een fatsoenlijke zang microfoon kost zonder USB functie al meer dan 80 euro, een fatsoenlijke geluidskaart heb je ook niet voor 15 tientjes. Ik ben bang dat je met deze bedragen je huidige kwaliteit niet echt ontstijgt.

      Maar als je het niet zo vaak gebruikt, waarom dan niet een microfoon en geluidskaart huren?
      Een zang microfoon heb ik al, vandaar.
      Dit is de kabel die ik op het oog heb: http://www.thomann.de/nl/the_tbone_usb1x.htm
      ik ga het niet heel vaak gebruiken, maar het is niet eenmalig, en dan is kopen meestal toch voordeliger, vooral aangezien ik alleen een kabel hoef te hebben.

      Comment

      • Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

        #4
        Dat is niet zomaar een kabel, maar een compacte geluidskaart (A/D converter voor geluid) die ze in de connector gepropt hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe dat dit ding klinkt, maar ik heb er weinig hoop op dat het goed is. Ik denk dat je beter een uitgebreidere externe geluidskaart kunt zoeken die een of meerdere microfooningangen heeft, dan is het ook voor andere dingen nog bruikbaar.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

        Comment

        • ticovdlaan
          • May 2012
          • 28

          #5
          Originally posted by Big Bang
          Dat is niet zomaar een kabel, maar een compacte geluidskaart (A/D converter voor geluid) die ze in de connector gepropt hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe dat dit ding klinkt, maar ik heb er weinig hoop op dat het goed is. Ik denk dat je beter een uitgebreidere externe geluidskaart kunt zoeken die een of meerdere microfooningangen heeft, dan is het ook voor andere dingen nog bruikbaar.
          Ik ben even gaan kijken naar wat duurdere usb-xlr kabels, maar ik heb geen flauw idee hoeveel Hz/kHz of db een beetje goede kwaliteit levert.
          Ik heb de volgende 2 gevonden:


          Hier staat wat meer informatie bij, kun je me vertellen hoe deze kwaliteit ongeveer zal zijn?

          Comment

          • BJD
            • Oct 2007
            • 771

            #6
            Zo te zien hebben al die XLR - usb touwtjes geen fatsoenlijke mic preamp (22dB) en een lage signaal-ruisverhuiding. Die combi levert geen goede opnames op (veel ruis). http://www.licht-geluid.nl/shop/p-11...-in-2x2x2.aspx deze interface doet het een stuk beter en is, voor een interface, goed betaalbaar!

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Ik sluit me aan bij BJD.
              Als je ziet wat een redelijk goeie audiointerface op USB maar kost, zou ik niet beginnen prutsen met dergelijke USB XLR kabels.
              De preamp is minstens even belangrijk als de microfoon, om een signaal goed te kunnen opnemen of versterken.

              Bovendien als je vriendin een zangeres is, zal ze die nog wel kunnen gebruiken later.

              Comment

              • ticovdlaan
                • May 2012
                • 28

                #8
                En als ik nou gewoon een microfoon als deze koop:

                Dan loop ik ook het risico niet dat mijn microfoon niet goed genoeg is

                Comment

                • ajdeboer
                  • Feb 2009
                  • 198

                  #9
                  Hey Tico,

                  Mijn interface (Presonus AudioBox USB) kost niet heel erg veel, maar heeft (bijna) al mijn klussen kunnen klaren.
                  Als je begint met zo'n type interface en je eigen microfoon (welke is dat?) kun je dat al prima binnenkrijgen.

                  Wil je daarna beter, koop je een echt goede microfoon...

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Originally posted by ticovdlaan
                    En als ik nou gewoon een microfoon als deze koop:

                    Dan loop ik ook het risico niet dat mijn microfoon niet goed genoeg is
                    Een SM58 kost iets minder dan 100€. Die kun je dan ook nog live gebruiken.
                    Als je die koopt met een interface van van een 70€ kost je dit 170€
                    Daar kun je tenminste iets mee aanvangen. Het model die jij toont is eigenlijk lager dan het laagste.

                    Comment

                    • ticovdlaan
                      • May 2012
                      • 28

                      #11
                      Ik zit nog op school, heb dus maar een zeer klein budget en dit is iets wat ik niet veel ga gebruiken.
                      Ik weet dat het een bijna onmogelijke opgave is, maar ik probeer dus voor echt een heel laag bedrag een aardige kwaliteit te krijgen.
                      Wat ik tot nu toe heb gebruikt is een microfoon van EA, ik wil jullie graag laten horen hoe slecht dat klinkt. Het hoeft namelijk echt geen fantastische kwaliteit te zijn, maar in ieder geval beter dan dat ik nu heb.

                      Weet iemand hoe ik jullie een stukje kan laten horen?

                      Comment

                      • stamgast
                        • Feb 2010
                        • 253

                        #12
                        Dropbox-account aanmaken, stukje muziek in Public-mapje gooien en linkje hier plaatsen.
                        Geloof me: je kunt beter even doorsparen voor wat mooi(er)s, kun je jaren en jaren plezier van hebben.

                        Comment

                        • ajdeboer
                          • Feb 2009
                          • 198

                          #13
                          Tico, geef nog eens antwoord hierop!

                          Een zang microfoon heb ik al, vandaar.

                          Wat voor ding is dat?

                          Comment

                          • ticovdlaan
                            • May 2012
                            • 28

                            #14

                            Hier staat een heel klein stukje zang, opgenomen met de microfoon die ik nu heb.
                            Wel andere zangeressen.

                            Comment

                            • ticovdlaan
                              • May 2012
                              • 28

                              #15
                              Originally posted by stamgast
                              Dropbox-account aanmaken, stukje muziek in Public-mapje gooien en linkje hier plaatsen.
                              Geloof me: je kunt beter even doorsparen voor wat mooi(er)s, kun je jaren en jaren plezier van hebben.
                              Hm, ja daar heb je zeker gelijk in...

                              Comment

                              Working...