Probleem afspelen tapeband

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Probleem afspelen tapeband

    Ik wil een aantal spoelen met opnames uit de jaren 70 overzetten op computer.
    Het zijn amateuropnames op 2 sporen BASF band.
    Alleen die banden zijn langs 2 kanten opgenomen, en als je ze afspeelt hoor je ook de achterkant een beetje doorkomen.

    Goeie masterbanden werden langs 1 kant afgeplakt met papier voor de stevigheid.


    Is er een mogelijkheid om die achterkant er uit te filteren? Of bestaan er technieken zodat die achterkant niet mee wordt afgespeeld?
    Last edited by frederic; 21-07-12, 18:22.
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Originally posted by frederic
    Alleen die banden zijn langs 2 kanten opgenomen, en als je ze afspeelt hoor je ook de achterkant een beetje doorkomen.
    Ik zie het al voor me, band omdraaien want op de achterkant staat ook muziek.

    Nee zo zal het niet zijn, 3 spoor ken ik zo niet, weet je dat zeker?
    Wat wel wat vaker voor kwam, was 2 track of 4 track, waarbij er dan 2 sporen reverse was, dus dan liep de band de andere kant op. (Dat is wat anders als de achterkant)
    Als je dit op een 2 track afspeelt dan krijg je ook jouw verschijnsel. Of het moet nog ouder zijn, dat het mono opnames waren...

    Als het wat duurdere opnames waren kan er nog van alles, het kan ook een vol 4 spoor zijn, of is het van die "goedkope" dunne long play band, die kunnen wel ooit wat overspraak hebben gekregen.

    Comment

    • SPS
      • Mar 2004
      • 1662

      #3
      Hier nog een ouwe stomp met spoelenrecorder ervaring. (Revox A77 enz)
      Zoals DJ Antoon al aangaf bestaan er tweespoor en vierspoor opnames.
      Bij de tweespoor wordt de helft van de breedte gebruikt de ene kant op en als je de tape andersom legt de andere helft.
      Is dus in dat geval mono.
      Tweespoor stereo komt ook voor. Dan worden beide helften gelijk gebruikt en kun je de tape dus niet omkeren.

      Bij viersporen recording worden dus sporen van een 1/4 breedte gebruik. Zijn mono opnames mogelijk (2x heen; 2x terug) of stereo (1x heen; 1x terug).
      Het bijzondere daarbij is, dat niet de sporen die naast elkaar liggen worden gebruikt, maar spoor 1/3 resp. 2/4

      Als je dus een volspoor stereo recording gaat afluisteren met een 4 sporen recorder, dan gaat dat ok.
      Maar als je een 4 sporen stereo opname met een mono (of 2 sporen stereo) recorder afspeelt, krij je dus 1 kanaal van de andere richting erbij

      Wat bij oudere banden ook voorkomt is het zogeheten copieer effect.
      De magnetische lagen liggen zo dicht tegen elkaar aan tusssen de windingen van de tape, dat er overdracht plaatsvind van de ene laag naar de andere.
      Is niets meer aan te doen.

      Paul.


      nb. Volspoor mono en 24 sporen studio opnames laat ik buiten beschouwing aangezien de TS het over amateuropnames heeft
      nb2. Heb nog 2x revox A77; een Philips N5504 en een Philips N4416 staan.. liefhebbers kunnen pm-en?
      Last edited by SPS; 21-07-12, 18:50.
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Het zijn idd 2 sporen.
        Ze zijn op een 2 sporen bandrecorder opgenomen.
        De recorder die ik nu gebruik om af te spelen is een 4 sporenrecorder.

        Zou het kunnen helpen als ik een 2 sporen recorder gebruik?

        Comment

        • speakertech
          • Jan 2008
          • 1696

          #5
          Originally posted by frederic
          Het zijn idd 2 sporen.
          Ze zijn op een 2 sporen bandrecorder opgenomen.
          De recorder die ik nu gebruik om af te spelen is een 4 sporenrecorder.

          Zou het kunnen helpen als ik een 2 sporen recorder gebruik?
          Met een viersporen recorder kun je alle tapes afspelen, mits je de keuze hebt om de sporen te kiezen, dus spoor 1 of 3 of beide gelijk voor stereo. Om halfspoorbanden weer te geven die mono zijn opgenomen (dus ook omkeerbaar) gebruik je alleen de kop voor spoor 1
          Halfspoor stereo-opnames en volspoor mono (komt minder voor)speel je af met spoor 1+3
          Vierspooropnames speel je af met kop 1 of 3 of 1+3 voor stereo.
          De keuze voor steeds 1 of 3 bij vierspoor, heeft het voordeel dat je zondermeer halfspoor stereo ook kunt afdraaien.
          Vierspoortechniek heeft ook wat nadelen. oa een slechtere s/n verhouding.
          Voor zover je het nog niet wist, de sporen staan aan een zijde van de band, onder elkaar.
          Het zgn doordrukeffect, waarbij geluid van de volgende winding op de spoel gecopieerd wordt, is vrijwel niet meer te herstellen.

          Speakertech
          Last edited by speakertech; 21-07-12, 19:31.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            op gewone bandrecorders en casetterecorders is de breedte van de band ingedeeld in vier stukken.
            een lees en/of schrijfkop neemt de helft van de tape en schrijft daar een spoor (mono) of twee paralelle sporen (stereo) op.
            Als je de casette of band andersom op de speler legt schrijft ie de andere helft.

            op volsporen (studio) machines schrijven ze dubbel zo breed over de volle breedte van de band.
            Dat maakt dat een gewone bandrecorder zijn kop maar de helft van de tape kan "zien".

            Wat je ook hebt met oude banden is dat ze "doordrukken"
            Omdat het jarenlang in lagen op elkaar heeft gelegen heeft de mangnetische informatie van alle laagjes elkaar beinvloed. Waardoor je als het ware een "schaduwindruk" van de band hebt in je magnetische informatie. De enige manier om dit te voorkomen is het geregeld preventief overspoelen van al je mastertapes. Dit maakt dat de laagjes anders ten opzichte van elkaar komen te liggen.

            Verwijderen van dit effect is extreem kostbaar en zit in de digitale nabewerkingskant.

            Overigens: met diverse soorten oude tapes uit de seventies is het zaak ze eerst te "bakken" in een oventje voor je ze afspeelt. Om het basismateriaal van de drager te stabiliseren. Dit is gevaarloos en kun je meerdere keren doen. Uiteraard....niet met een magnetronoven
            lekker belangrijk!

            Comment

            Working...