Veilig (en goedkoop) archiveren van data.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    Veilig (en goedkoop) archiveren van data.

    Beste mensen,

    Hoe archiveren jullie je projecten? Voor elke opname een verse Lacie en netjes in de doos weer op de plank? Of losse SATA schijven in hun cellofaantje?

    Dat laatste is relatief goedkoop, maar zal het zo ver komen dat SATA als interface over 10 jaar weer helemaal uit de tijd is? Ik zou het prettig vinden als ik na vele jaren de data nog eens kan lezen...

    Groetjes,
    Gert
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    #2
    Zorgen dat je een behuizing voor sata houd, met eventueel een reserve?

    En over 10 jaar koop je één solid state schijfje waar je de alle harde schijven opzet, daar maak je een back-up van en de rest lazer je weg...
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      3TB homeservertje als archief backup in raid1, en actuele data backup op een actief homeservertje van 1tb in raid1.

      Alle actuele data via Apple op een 60 GB iDisk MobileMe account, en das weer makkelijk syncen tussen Uit en Thuis.

      Complete pakket kost nog geen 1500 pleuris, en de rest is overbodig.

      Comment

      • bones2001
        • Aug 2003
        • 741

        #4
        Ik brand projecten die ik wil bewaren gewoon op DVD's.
        Harde schijven willen nog wel eens vast gaan zitten als je ze lange tijd niet gebruikt, en solid state is me nog even te duur.
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Originally posted by bones2001
          Ik brand projecten die ik wil bewaren gewoon op DVD's.
          Harde schijven willen nog wel eens vast gaan zitten als je ze lange tijd niet gebruikt, en solid state is me nog even te duur.
          Mijn projecten hebben nogal eens de neiging om niet op een DVDtje te passen Bij mij gaan ze inderdaad op een LaCie en dan de kast in.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • bones2001
            • Aug 2003
            • 741

            #6
            Originally posted by sparky
            Mijn projecten hebben nogal eens de neiging om niet op een DVDtje te passen Bij mij gaan ze inderdaad op een LaCie en dan de kast in.
            Niet op 1 DVD'tje natuurlijk
            Maar met 5 of 6 DVD's kom je voor de meeste dingen toch een heel eind, en kost geen drol.
            Mixen is net als schilderen.
            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

            Comment

            • gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

              #7
              Interessant verhaal over die servers, ********. Maar relatief wel prijzig. Ik doe niet veel betaalde projecten in de "thuisstudio" dus het moet betaalbaar blijven.

              Mijn vertrouwen in optische media is goed, maar het komt sporadisch voor dat ik een rot cd'tje tegen kom. Harde schijven hebben mij in ieder geval nog nooit teleurgesteld, maar ook daar hoor je natuurlijk verhalen over.

              Ik denk hoe dan ook dat dubbel archiveren het slimst is. Bijvoorbeeld één op HDD en één op DVD. De kans dat beide media samen sterven is al een stuk kleiner.

              Ook slim van Big Bang om een SATA behuizing extra achter de hand te houden.

              Nog meer tips?

              Comment

              • laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

                #8
                Naar gebruiksgemak en kostprijs is een externe harde schijf het goedkoopst en makkelijkst. Natuurlijk ook hier altijd zorgen voor een extra backup want alles kan kapot.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  laat eens een doos DVD-tjes vallen....
                  laat eens een HD vallen....

                  welke gaat kapot ??

                  Ik doe het ook dubbel: één grote HD waar ik alles op backup en per sessie een DVD...

                  Adios!
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  • laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

                    #10
                    laat eens een doos DVD-tjes vallen....
                    laat eens een HD vallen....

                    welke gaat kapot ??
                    Als ze niet draait overleeft de harde schijf dit ook meestal, desnoods pak je die kleine van Transcend die voldoen aan de schokvereisten voor het Amerikaanse leger.
                    Maar je moet ze niet laten vallen (heb ik nog nooit gedaan). Om het met jouw eigen signature te zeggen:

                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      ha ha...

                      Ik wijs uiteraard op de mechanische gevoeligheid die inherent is aan de manier van data opslaan bij een harde schijf. Bij solid state disks geldt dit overigens niet, zo ook bij de unit die jij aangeeft, maar daar zal de prijs ook iets anders van liggen (nu nog wel althans).

                      Echter, kijkend naar het financiele plaatje denk ik dat dubbel opslaan de beste prijs/ kwaliteitverhouding heeft, vandaar mijn advies.

                      0,02
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • Mike Manders
                        • Aug 2006
                        • 341

                        #12
                        ik heb in al die jaren toch echt 2 Lacie's spontaan kapot gekregen. paar weken geleden was het nog zover.
                        een album opnemen kost al snel 40 tot 60 gig, en dat is op DVD'tjes ook lastig te backuppen.
                        wat ik vaak doe is het materiaal op 2 schijven bewaren, of per liedje (sessie) een DVD branden.

                        Comment

                        • laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

                          #13
                          LaCie is dan ook niet echt kwaliteit: al dikwijls LaCie's gezien met Hitachi-drives in en dat is nu niet direct een heel betrouwbaar merk weet ik uit ervaring (en aan het stapeltje defecte dat hier ligt).
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                          Comment

                          Working...