Aktive of pasive XLR splitters?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Aktive of pasive XLR splitters?

    Beste,

    Ik heb delen van mijn live recordingkit besteld.

    - Flightcase op wielen (met achteraan deurtje en bovenaan een ingebouwd scherm en klavier.)
    - Computer bouw ik onderaan ivm de koeling.
    - Ik heb 6 Octopre MK2 preampmodules gekocht die ik zal inbouwen.
    - Nu wil ik advies voor het opsplitsen van het signaal. Die wil ik ook in de fligtcase bouwen.

    Dus splitter naar FOH en naar preamps. Ik heb zitten googelen naar XLR splitters.
    Ik vind er van 150€ tot 2/3/4000€. Die dure zijn al uitgesloten uit budgetaire redenen, want ik moet 48 kanalen splitten

    Deze kwam ik tegen:

    - THE T.RACKS EIGHT (passief 8 kanalen)
    - ART S8-3WAY (passief 8 kanalen)
    - ART S8 MIKROFON (aktief 8 kanalen)
    - VIOLET AUDIO DX16I (passief maar 16 kanalen)

    Welke zouden jullie kiezen en waarom? En passief of aktief? En ze moeten ook fantoom doorlaten.
    Last edited by frederic; 07-09-10, 00:52.
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    #2
    Laat iemand anders even lekker splitten...

    Jij bent toch de "derde"? Je heb het over een live recording kit. Dan ga ik er van uit dat je op z'n minst kan aftakken van een trafo gescheiden broadcast output op een stageblock waar ook de FOH en de monitormixer aan hangen.

    Regel wel even een aantal sloffen die je bij het stageblock kan neer gooien, en een paar spinnertjes. Als je op Socapex gaat, kun je ook nog eens wat kabels of sloffen van anderen lenen.

    Als je zeker weet dat je niet kunt aftakken, huur je voor die specifieke klus een oplossing.

    Comment

    • SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

      #3
      Originally posted by gertgeluid
      Jij bent toch de "derde"? Je heb het over een live recording kit. Dan ga ik er van uit dat je op z'n minst kan aftakken van een trafo gescheiden broadcast output op een stageblock waar ook de FOH en de monitormixer aan hangen.
      Helaas maak ik het maar zelden mee dat er een broadcast-output is. Als je al iets voor mekaar krijgt is het een "ga je gang, prik er maar een Harting-eitje tussen (of LK, of....)". Zelf heb ik nette trafosloffen met Lundahl-trafo's erin (op XLR en socapex), maar vaak vinden ze het toch niet leuk als je met 48 XLR-kabels hun multikabelsysteem "om zeep helpt".

      Originally posted by frederic
      En ze moeten ook fantoom doorlaten.
      Heu? Als jij een opname maakt geeft FOH of monitors fantoom, de enige mics die jij voeding geeft zijn de extraatjes zoals ambience.

      Ben zelf erg te spreken over de passieve sloffen van Triple Audio (12x lundahl split, koud uit en gescheiden uit op XLR én socapex voor ongeveer 1k per stuk)
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

      Comment

      • stamgast
        • Feb 2010
        • 253

        #4
        Originally posted by SoundOfSilence
        Ben zelf erg te spreken over de passieve sloffen van Triple Audio (12x lundahl split, koud uit en gescheiden uit op XLR én socapex voor ongeveer 1k per stuk)
        Zijn dat die platte gele jetsers? Die klinken i.d.d. beter dan de "handtasjes" die wij veel hebben (die huisvormige). Maar die "huisjes" hebben dan weer 3 socapex-aansluitingen: 2 x koud en 1 x trafo. (plus XLR-en in dezelfde smaak)".

        Comment

        • BvE
          • Oct 2004
          • 385

          #5
          Originally posted by stamgast
          Zijn dat die platte gele jetsers? Die klinken i.d.d. beter dan de "handtasjes" die wij veel hebben (die huisvormige). Maar die "huisjes" hebben dan weer 3 socapex-aansluitingen: 2 x koud en 1 x trafo. (plus XLR-en in dezelfde smaak)".
          Dat zijn ze inderdaad, als ik zo de website van triple audio bekijk. Zijn geen goedkope jongens!

          Overigens, even voor de volledigheid: Wat is nou precies het voordeel van een aktieve split? Ik weet dat ampco bijvoorbeeld aktief split en veel facilitaire omroepbedrijven passief.

          Comment

          • SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

            #6
            Originally posted by BvE
            Overigens, even voor de volledigheid: Wat is nou precies het voordeel van een aktieve split?
            Tja... Dat is deels een "geloof" en deels theorie.

            Sowieso, een 1:1 trafo doet het qua specs altijd minder goed dan bijvoorbeeld een 1:4. Daarom zijn trafosplits zelden 1:1. 1:4 wil alleen wel zeggen dat je aftak 12 dB zachter is dan je ingang.
            Daarbij is het zo dat als je je signaal door een 1:4 trafo jaagt, dat de belastende impedantie van de aftak met een factor 4 vergroot wordt (wat wel fijn is omdat je daarmee je bron minder belast).

            Als je een front tafel en een monitortafel aan een bron hangt wordt de belastende impedantie de helft. Hang er een 3e apparaat aan en je duikt al naar een derde van de originele impedantie. Dit ga je passief zeker merken, vandaar dat menig bedrijf actief split.

            Maar als je actief split is een trafoscheiding nog wel erg fijn, juist omdat je meerdere (onbekende) systemen koppelt.
            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

            Comment

            • stamgast
              • Feb 2010
              • 253

              #7
              Plus dat actieve splits ook al gegained worden. Dan werk je naar je wagen met lijnniveau ipv microfoonniveau.

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Originally posted by stamgast
                Plus dat actieve splits ook al gegained worden. Dan werk je naar je wagen met lijnniveau ipv microfoonniveau.
                Gain op een splitter?
                Dacht dat daarvoor een preamp nodig was. Denk dat veel PA broadcast firma's zouden lachen als je een voorversterkt signaal zou sturen.

                Comment

                • stamgast
                  • Feb 2010
                  • 253

                  #9
                  Ik lach ook best wat af tijdens mijn werk.

                  Maar goed, ik werk dus zelf voor een broadcaster en als we bijvoorbeeld met Ampco werken hebben ze regelmatig deze splitters.

                  Comment

                  • cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

                    #10
                    Originally posted by frederic
                    Beste,

                    Ik heb delen van mijn live recordingkit besteld.

                    - Flightcase op wielen (met achteraan deurtje en bovenaan een ingebouwd scherm en klavier.)
                    - Computer bouw ik onderaan ivm de koeling.
                    - Ik heb 6 Octopre MK2 preampmodules gekocht die ik zal inbouwen.
                    - Nu wil ik advies voor het opsplitsen van het signaal. Die wil ik ook in de fligtcase bouwen.

                    Dus splitter naar FOH en naar preamps. Ik heb zitten googelen naar XLR splitters.
                    Ik vind er van 150€ tot 2/3/4000€. Die dure zijn al uitgesloten uit budgetaire redenen, want ik moet 48 kanalen splitten

                    Deze kwam ik tegen:

                    - THE T.RACKS EIGHT (passief 8 kanalen)
                    - ART S8-3WAY (passief 8 kanalen)
                    - ART S8 MIKROFON (aktief 8 kanalen)
                    - VIOLET AUDIO DX16I (passief maar 16 kanalen)

                    Welke zouden jullie kiezen en waarom? En passief of aktief? En ze moeten ook fantoom doorlaten.
                    Als je aktief of dmv trafo's wilt scheiden, geef daar dan wel geld voor voor uit. Trafo's hebben een behoorlijk invloed op het geluid en wat een goedkope trafo kapot maakt in je geluid, 'repareer' je niet meer met dure compressors en andere mooie randapparatuur. Goede trafo's: Amplimo, Luhdahl of Jenssen. Vaak worden die blokken op maat gemaakt door bedrijven die ook multikabels op maat maken.

                    Wat ook erg goed werkt zijn de aktieve splitters van Klark of XTA. Je moet ze iid pre-gainen maar zeker over lange lengtes kabel met je met een aktievesplitter in je voordeel (qua klank, maar ook qua storingen).

                    Da aktieve stageblokken zijn duur (voor 48ch gok ik op een 25000 euro),trafo splitblokken als iets goedkoper maar nog steeds een stuk duurder dan zit je nog steeds ver boven de prijzen van de Art en T-rack splitters. Je kunt ook eens voor tweedehands spul kijken (ik weet nog wel een Whirlwind blok te koop). Ik heb de afgelopen jaren al wel eens wat voorbij zien komen omdat bedrijven overstappen op digitale infra.

                    Phantoom doorlaten is trouwens niet nodig. Phantomen doet meestal de monitortafel, en de ambiance mic's die alleen voor opname gebruikt worden hoef je niet via een trafo te laten lopen.

                    Dus....
                    Last edited by cobi; 12-09-10, 13:00.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

                    Comment

                    • cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

                      #11
                      Originally posted by SoundOfSilence
                      Helaas maak ik het maar zelden mee dat er een broadcast-output is. Als je al iets voor mekaar krijgt is het een "ga je gang, prik er maar een Harting-eitje tussen (of LK, of....)". Zelf heb ik nette trafosloffen met Lundahl-trafo's erin (op XLR en socapex), maar vaak vinden ze het toch niet leuk als je met 48 XLR-kabels hun multikabelsysteem "om zeep helpt".
                      precies, normaal sluit je maar 2 mixers aan, dat gaat prima zonder trafo's of aktieve splitters. Zeker als je je spanningsplan op orde hebt. Maar je kunt het natuurlijk altijd van te voren even overleggen met het aanwezige geluidsbedrijf.

                      Je hoeft ook niet perse 48 losse XLRen te gebruiken om te patchen. 6 8ch XLR spinners (of 4x 12ch) ziet er al een stuk overzichtelijker uit en je hebt dan nog wel de flexibiliteit om dingen anders te patchen/over te slaan/toe voegen.


                      Ben zelf erg te spreken over de passieve sloffen van Triple Audio (12x lundahl split, koud uit en gescheiden uit op XLR én socapex voor ongeveer 1k per stuk)
                      Is dat een eigen fabrikaat van Triple?
                      Spelingvouten onder voorbehout...

                      Comment

                      • gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

                        #12
                        Originally posted by cobi
                        Is dat een eigen fabrikaat van Triple?
                        Als je het bedrijf uit Purmerend bedoeld, dan is het antwoord nee

                        Comment

                        • cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

                          #13
                          Originally posted by gertgeluid
                          Als je het bedrijf uit Purmerend bedoeld, dan is het antwoord nee
                          Ik bedoel het bedrijf Triple Audio uit Bilthoven.

                          Handig, twee (bijna) dezelfde namen.
                          Spelingvouten onder voorbehout...

                          Comment

                          • NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

                            #14
                            Originally posted by cobi
                            Wat ook erg goed werkt zijn de aktieve splitters van Klark of XTA.
                            Mss goed om hier die van ARX ook nog even te noemen?

                            Ik ken deze kast zelf niet, maar gebruik o.a.
                            wel DI's, Gates, comp/lim en m'n main EQ van ARX.
                            Omdat me dat zo goed bevalt, noem ik de splitter hier.

                            grtz.

                            btw: de TALL kost wel € 3000,=
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                            Comment

                            • SoundOfSilence
                              • Mar 2007
                              • 766

                              #15
                              Originally posted by cobi
                              Is dat een eigen fabrikaat van Triple?
                              Yep, ooit werden deze sloffen door DNA gemaakt, maar tegenwoordig door Triple Audio.

                              In de sloffen zitten LL1538's van Lundahl. Misschien dat Triple ze daarom doet, ze zijn zelf importeur van Lundahl.

                              Inside-look, geschoten bij het vervangen van een socapex:

                              Denk trouwens dat in de zijkant ook prima een LK past.
                              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                              Comment

                              Working...