[Drums opnemen] aantal vragen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fluortje
    • Nov 2009
    • 18

    [Drums opnemen] aantal vragen

    Ik heb inmiddels 'n set drummicrofoons van Superlux gekocht en 'n externe geluidskaart van Phonic, de Firefly 808.

    Ik ben er op zich blij mee, maar denk dat er nog 'n veel beter geluid uit te halen moet zijn dan me tot nu toe gelukt is.

    Wanneer ik alleen de bass, snare en 2 overhead-microfoons aan heb staan, vind ik 't geluid nu 't mooist. Want wanneer de 3 tom mics en de hi-hat mic ook aangaan, wordt 't geluid ineens 'n stuk 'troebeler'.

    Zoals hier te horen:
    YouTube - drumtest.wmv

    Dat komt natuurlijk doordat die andere microfoons 't geluid opvangen van andere delen van 't drumstel dan waarvoor ze bedoeld zijn.

    Hoe kan ik dat oplossen/verminderen?
    Want 't is natuurlijk niet m'n bedoeling om de helft van mijn net gekochte microfoons niet te gebruiken. En de toms klinken op zich mooier wanneer hun microfoontjes wél aanstaan.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Het eerste wat in mij opkomt (en wat ik zelf ook doe in live situaties): gates.

    Misschien kan dat softwarematig, geen idee welke software je gebruikt om op te nemen.

    Er zijn nog wel wat oplossingen (naja, hulpmethoden) te bedenken, zoals het verlagen van de gain van de kanalen

    Wat je nu hoort is de resonantie van de kick in de tommen en inderdaad dat je tommics ook de snare en kick oppikken.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • Fluortje
      • Nov 2009
      • 18

      #3
      Ik gebruik nu Cubase LE4 om op te nemen.

      Geprobeerd op te zoeken wat gates precies zijn maar kom er niet echt uit. 't Is dus in ieder geval iets om op de computer te doen?

      Weet je misschien niet nog iets wat ik bij 't drumstel zelf kan doen?

      't Terugdraaien van de gain klinkt 'n beetje als halfslachtig.

      Bedankt voor je reactie!

      Comment

      • bommen
        • Nov 2009
        • 37

        #4
        Wat een gate doet is het signaal blokkeren tot het boven een bepaald volume uitkomt. Zo gauw het signaal weer onder die waarde komt wordt het signaal weer afgeknepen, meestal met een vertraging hierin. Hiermee zorg je ervoor dat als je op je snare slaat de gate open gaat en weer dicht gaat zo gauw het signaal weer onder een drempelwaarde komt. Door de vertraging in te stellen kan je bepalen hoelang je de gate nog open wilt hebben staan na het aanslaan.
        Ik zal hierbij vast 100 dingen vergeten zijn die een gate ook kan en waar je ook rekening mee moet houden, maar dit is de hoofdzaak volgens mij.
        Programma's als Cubase LE4 hebben vaak gates tussen de vst-plugins zitten.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Een gate op de snare is uit den boze, je mist dan alle ghost nootjes.
          Gates gebruik je dus op de toms, en dan liefst frequentie gevoelig.
          Je kunt een gate meestal ook zo instellen dat ze slechts een paar dB verzwakken, dan is de kans verandering van je klankbeeld minder groot wanneer ze open gaan.
          Daarnaast kun je met de polariteit van je microfoons spelen, meestal moet je de kickdrum in fase draaien, hetzelfde kun je proberen met de andere microfoons tot je het mooiste klankbeeld hebt (dit doe je nog zonder gates anders hoor je het niet).
          En de microfoons zo dicht mogelijk bij de bron zien te krijgen, bedenk daarbij dat iedere halvering van de afstand een winst van 3 dB in geluidsdruk oplevert, enige probleem dat daarbij kan ontstaan is dat de betreffende microfoon de druk niet kan hebben.
          Verder goed equen, je kick kun je alles boven 1 kHz wegdraaien, je overheads en hihat microfoon kun je alles onder de 500 Hz wegdraaien.
          Laatste wat ik kan bedenken is de ruimte om het drumstel heen goed dempen zodat je zo min mogelijk reflecties hebt en zoveel mogelijk 'slechts' het drumstel opneemt. Dus dikke dekens en theaterdoeken ophangen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Bartje2012
            • Aug 2008
            • 93

            #6
            Komt voornamelijk door die budget mic set hoor, heb die set ook gehad, snare en kick ging wel maar toen ik meer ging opnemen was een 2e snare mic het enige wat nog kon. Hoge kwaliteit drum mics die ook nog eens speciaal voor een bepaald onderdeel zijn, zijn meer getuned om dit soort problemen te voorkomen.

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Een gate op de snare is uit den boze, je mist dan alle ghost nootjes.
              Hangt ongetwijfeld van de manier van gebruik af... Ik gooi eigenlijk standaard een gate op de snare top en laat de snare bottom dan helemaal vrij. Geeft eigenlijk altijd wel een prima effect.
              Moet je wel 2 snare mics hebben natuurlijk, met ééntje laat ik de gate vaak vrij weinig doen.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • Fluortje
                • Nov 2009
                • 18

                #8
                Ik heb nu Fishfloor van Digitalfishphones gedownload. Zit 'n noise gate bij. Weten jullie of dat iets is? En hoe krijg ik vst plugins in cubase geopend? (Het .dll bestandje zit al wel in de goede map)

                Dit is de Superlux set die ik nu heb, + 'n extra tom/snare microfoon.
                Superlux DRK-B5C2 Seven Piece Mic Drum Kit | DV247

                Nu ben ik ook nog 'n beetje in de war gebracht over de microfoons zelf. De PRA 288A is blijkbaar 'n snare mic, ik had die gister nog op mijn hi-hat staan.
                Superlux DRK-B5C2 Seven Piece Mic Drum Kit | DV247
                Nu staat hij op m'n snare en dat klinkt zo:
                YouTube - Kanaal van Bliiss91

                Ik weet niet wat ik mooier vind, dit of de opname van gister.
                Dit klinkt wel 'n beetje kamerachtig.

                Comment

                • bones2001
                  • Aug 2003
                  • 741

                  #9
                  je kick kun je alles boven 1 kHz wegdraaien
                  Hier maak je toch een grapje hoop ik ??

                  En voor de TS,

                  als het alleen voor opnames is, kun je altijd nog je sporen opschonen.
                  Dat wil zeggen, dat je op de plaatsen waar de tom's niet bespeeld worden
                  de track's schoon veegt.
                  En anders een goede plugin zoals de SSL E-channel bv.
                  Mixen is net als schilderen.
                  Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                  Comment

                  • Fluortje
                    • Nov 2009
                    • 18

                    #10
                    Originally posted by renevanh
                    Hangt ongetwijfeld van de manier van gebruik af... Ik gooi eigenlijk standaard een gate op de snare top en laat de snare bottom dan helemaal vrij. Geeft eigenlijk altijd wel een prima effect.
                    Moet je wel 2 snare mics hebben natuurlijk, met ééntje laat ik de gate vaak vrij weinig doen.
                    Hey, nu heb ik eigenlijk één microfoon over. Die is geschikt voor snare en tom. En nu kan ik dus twee microfoons gebruiken voor de snare, klinkt het dan veel beter?

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by Fluortje
                      Hey, nu heb ik eigenlijk één microfoon over. Die is geschikt voor snare en tom. En nu kan ik dus twee microfoons gebruiken voor de snare, klinkt het dan veel beter?
                      Zul je moeten proberen, vergeet niet de onderste in fase te draaien.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Fluortje
                        • Nov 2009
                        • 18

                        #12
                        Ik heb toch maar de gain teruggedraaid van de toms. Geen halfslachtige oplossing, eigenlijk heel logisch! En 't heeft veel geholpen.

                        En heb nu twee mics op de snare, klinkt leuk:

                        YouTube - Kanaal van Bliiss91

                        Zou dat ruimtelijke geluid (grotendeels) verdwijnen zodra de kamer wat meer gestoffeerd is?

                        Bedoel je met fase de phase? Gaat het dan niet juist veel te hard?

                        Comment

                        • Bartje2012
                          • Aug 2008
                          • 93

                          #13
                          omdat je aan 2 kanten opneemt, en het geluid de tegenovergestelde richting ingaat zul je zien in een bewerkinsprogramma dat de 2 opnames niet hetzelfde eruit zien, je zult van een van de opnames de fase moeten omkeren om deze gelijk te trekken met de andere opname. Een beetje simpele uitleg maar als je er meer over wilt weten moet je deze site even checken:

                          Kick & Snare Recording Techniques

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Wanneer je hetzelfde geluid met meerdere microfoons opneemt is de kans groot dat de signalen die de verschillende microfoons ontvangen niet met elkaar in fase zijn. Is er sprake van 180° fasedraaiing dan is het resultaat zelfs dat de som van het signaal 0 is.
                            De hoeveelheid fasedraaiing hangt af van de afstand van de microfoons tot de bron en de plek waar ze op gericht staan, je zult dit dus proefondervindelijk moeten vaststellen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Fluortje
                              • Nov 2009
                              • 18

                              #15
                              Ik heb nu twee microfoons op de snare, en volgens mij 'hinderen' ze elkaar niet.

                              Het klinkt na 'n hoop kleine veranderingen zo:
                              YouTube - ‪Rihanna - Rude Boy (Drum Cover / Remix)‬‎

                              En daar ben ik best wel tevreden over!

                              Comment

                              Working...