Pramp valve ECC83/12AX7A

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ABB
    • Dec 2007
    • 2

    Pramp valve ECC83/12AX7A

    Hoi, ik ben op zoek naar nieuwe buizen voor een TL-Audio 5052.
    Standaard zitten daar 3 x Sovtek ECC83/12AX7A buizen in, maar het kan beter. Heeft iemand een suggestie en of ervaring met andere betere buizen voor microphone preamps?

    Alvast bedankt.
    Last edited by ABB; 30-03-09, 15:43.
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    Sow, een processor van 1,5K verbeteren?!
    Lijkt mij een leuke opgave. Zeker als je geen ervaring hebt (zoals blijkt uit je vraagstelling)

    Natuurlijk zijn er betere buizen dan de ecc83 als microfoonamp.
    Maar die kun je niet zomaar klakkeloos er in stampen natuurlijk.
    Als je een vervanger neemt die dezelfde ia-vg karakterisitieken heeft, dan schiet je er waarschijnlijk niet echt veel mee op.
    En als je dus naar andere steiltes buizen gaat, zul je de instellingen van de versterkertrap ook moeten aanpassen.
    Wat wil je verbeteren? Ruis, vervorming, freq karakterisitiek?
    Je kunt natuurlijk proberen om er een ecc82 in te zetten, maar of dat scheelt?
    Is wel een betere buis. Misschien maar naar een tune-up figuur brengen?
    Er zijn er genoeg in Nederland die van jouw vraag hun beroep hebben gemaakt. (Ook met buizen)

    Paul
    Last edited by SPS; 31-03-09, 18:26.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • @lex
      • Jul 2006
      • 1087

      #3
      Hoi,

      Ik heb laatst een mercedes C-klasse gekocht. Standaard zit daar een benzinemotor in. Maar het kan beter. Heeft iemand een suggestie en of ervaring met andere motoren?

      Sorry, kon het niet laten...

      @lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

      Comment

      • SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

        #4
        Originally posted by @lex
        Hoi,

        Ik heb laatst een mercedes C-klasse gekocht. Standaard zit daar een benzinemotor in. Maar het kan beter. Heeft iemand een suggestie en of ervaring met andere motoren?

        Sorry, kon het niet laten...

        @lex
        C-klasse kun je chiptunen.
        Buizenbakken kun je modificeren.

        Heb ik door Hans van de Brink laten doen (bin-productions)... doet ook onderhoud op alle protune buizen-meuk.
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

        Comment

        • @lex
          • Jul 2006
          • 1087

          #5
          Dank je SOS,

          Fijn dat je toch antwoord geeft op een vraag die eigenlijk op een ander forum thuis hoort;-)

          Hartelijke groet, @lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

          Comment

          • dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

            #6
            wat is nou het probleem het is toch en hele normale en relevante vraag?

            Er zijn diverse merken ecc83/12ax7 te krijgen!
            Als de topic topicstarter even goed op internet zoekt word hij een stuk wijzer over welke merken/typen buizen welk klankkarakter hebben.... over het algemeen zijn de chinese varianten vrij middy....

            Er is pin compatible ook ecc82/ecc81 maar die hebben beide minder gain (zijn voor andere toepassingen zoals fasedraaier/linedriver) en het gaat erom waar de buis in de schakeling zit of dit wenselijk is om die erin te prikken. ik zou het bij ecc83 (=12ax7) houden...
            kijk eens naar het merk JJ bijvoorbeeld.
            er is ook veel NOS te krijgen maar tot nog toe heb ik daar slechte ervaringen mee (microfonisch etc) maar er zijn zeker ook goede NOS types te krijgen, je moet een beetje geluk hebben....
            nou succes dan maar he!
            Last edited by dokter dB; 02-04-09, 19:17.
            knoppen en waarden :)

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Originally posted by dokter dB
              [...]er zijn zeker ook goede NOS types te krijgen, je moet een beetje geluk hebben.... [...]
              Ik heb hier volgens mij nog wel een doosje NOS (= New Old Stock) 12 AX7 buisjes liggen. Een middagje prikken, proberen en luisteren zal je wel verder brengen...

              Ik zal eens kijken voor je.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • bones2001
                • Aug 2003
                • 741

                #8
                Hier een linkje naar een bedrijf waar een maatje van me wel eens
                wat buisjes heeft gescoord.
                Staat een handig lijstje met de verschillende versies van de 12ax7 buis.

                12AX7 Vacuum Tube List
                Mixen is net als schilderen.
                Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  Het doosje waar ik het over had is alweer terug naar de rechtmatige eigenaar ... sorry...

                  Succes ermee! Je zult wel verder komen met de tips hier, toch?
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  • SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

                    #10
                    Originally posted by @lex
                    Dank je SOS,

                    Fijn dat je toch antwoord geeft op een vraag die eigenlijk op een ander forum thuis hoort;-)

                    Hartelijke groet, @lex
                    Hoezo? Ik zeg: wil je je buizenbak verbeteren, kun je er een andere compatible buis inzetten, of een betere niet compatibele. Voor een betere niet compatibele moet je aan het modificeren en dat het ik bij Bin productions laten doen.

                    Jij begint over auto's
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                    Comment

                    • cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

                      #11
                      Als een bepaald type tube in bijvoorbeeld een TLaudio apparaat een warmere klank geeft, betekend dat dan dat dezelfde tube in bijvoorbeeld een SPL compressor ook een warme resultaat geeft of moet je echt per apparaat uitproberen welke buis lekker matched bij de elektronica die in het apparaat zit?
                      Spelingvouten onder voorbehout...

                      Comment

                      • ABB
                        • Dec 2007
                        • 2

                        #12
                        Thanks

                        Hallo allemaal, ik dank de personen die serieus hebben gereageerd.

                        Natuurlijk heb ik het hele internet al afgesurfd en dan kan je heel veel vinden. En dan zijn er behoorlijk wat websites die ECC83 buizen verkopen, maar helaas gaat de beschrijving dan meestal over gitaar versterkers en niet over channelstrips. Dat maakt de keuze erg lastig. Ik zoek een buis die in het hoog rustig blijft als je de buizenvervorming opzoekt, de standaard Sovtek doet dat niet, maar ik wil ook dat de buis helder blijft klinken als je onder de buizen vervorming zit. Ik geloof alleen niet dat ik die buis ga vinden want het zijn eigenlijk 2 tegenstrijdige eigenschappen.

                        SPS: als het gaat om eindversterkers, ja dan moet je hem opnieuw (laten) tunen, maar voor preamps hoeft dat niet als je maar bij een ECC83 blijft. Er kunnen natuurlijk wel wat gain verschillen optreden, maar een db’tje meer of minder hoeft niet erg te zijn.

                        Wat Dokter dB schrijft klopt inderdaad, ik ben ook niet van plan om een compatible ECC82 te kopen, en nos buizen zijn vaak (naar mijn idee) alleen maar duurder omdat ze zeldzamer worden, niet omdat ze beter zijn.

                        SoundOfSilence: ik ben niet van plan om het apparaat te modificeren met een “niet compatible” buis. Ik wil er wel weer compatible ECC83/12AX7 inzetten die beter aan mijn wensen voldoet. Hans ken ik wel maar ‘k heb hem hier niet voor nodig.

                        De TLaudio 5052 heeft 3 buizen, 1 x bij de input gain, 1 x bij de compr makeup gain en 1 x na de EQ, ze worden “stereo” gebruikt. Ik moet dus wel “gebalanceerde” buizen kopen maar ze hoeven niet “gematched” te zijn. Het is ook niet nodig om gelijk alle buizen te vervangen. Ik ga dus maar gewoon een paar buizen bestellen van verschillende merken zoals JJ, Mullard en TOD en experimenteren bij de inputgain. Kijken welke mij het beste bevalt dan bestel ik daarvan nog wel buizen bij.

                        Thanks ABB

                        Comment

                        Working...