minidisc kapot? help!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mach
    • Feb 2009
    • 3

    minidisc kapot? help!

    Beste experts en hobbyisten,

    Ik heb 5 minidiscs gekregen van mijn vader. Daarop staan repetities en concerten (geluid) van mijn moeder. Mijn moeder is een aantal jaren geleden overleden en de opnamen hebben voor mij en mijn vader een bijzondere waarde.

    Met de bijbehorende portable MD heb ik geprobeerd om ze af te luisteren, maar dat is niet gelukt. Met een portable MD speler (AKAI) van een collega heb ik het nogmaals geprobeerd, maar ook toen geen succes. De eerste mededeling in het display is "TOC READ" en vervolgens begint het apparaatje best veel herrie te maken (geen idee of dat normaal is). Na een tijdje verschijnt in het display "CAN'T READ". Idem voor de geleende MD speler.

    De portable MD is een Sharp MD-SR70. De minidscs zijn allemaal van Sony type Premium.


    Wie kan mij helpen? Ik heb het vermoeden dat er iets met de discs mis is. Ik zou graag dat wat erop staat willen luisteren en bewaren op een ander medium (cd).

    Ik hoop een reactie te krijgen van iemand die beschikt over de nodige apparatuur en know-how en die voor mij de minidiscs kan overnemen op een cd. Als uiteindelijk blijkt dat de opnamen verloren zijn gegaan dan kan ik daar wel mee leven. Dan heb ik in ieder geval alles geprobeerd.


    Alvast bedankt,

    Machteld
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

    #2
    TOC read betekent tabel inhoud, Table of contents, wanneer tijdens het inlezen iets fout gaat, dan houdt dat in dat de eentjes en nulletjes niet vertaald kunnen worden.

    Er zijn pro md spelers die zonder de TOC de MD kunnen lezen....

    Natuurlijk zijn er ook bedrijven die aan datarecovery doen.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Originally posted by geenstijl21
      TOC read betekent tabel inhoud, Table of contents, wanneer tijdens het inlezen iets fout gaat, dan houdt dat in dat de eentjes en nulletjes niet vertaald kunnen worden.

      Er zijn pro md spelers die zonder de TOC de MD kunnen lezen....

      Natuurlijk zijn er ook bedrijven die aan datarecovery doen.
      breng dan maar een dikke beurs mee.

      Comment

      • Tilt
        • Jan 2006
        • 14

        #4
        Data Conversie

        informeer hier eens.

        Allard

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Beste Machteld,

          Kijk of er een professionele studio of PA-firma bij jou in de buurt is. Ga daar even langs, doe je verhaal en het zou me verbazen als de mensen niet even proberen je te helpen.

          Lukt het niet, dan is er nog altijd de mogelijkheid naar een data-recovery-bedrijf te stappen.

          Veel succes!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • Gitarist 62
            • May 2006
            • 278

            #6
            Beste Machteld,

            Een enkele keer kan een MD wel eens kapot gaan. Maar dat ze alle 5 kapot zouden zijn lijkt me sterk!
            Ik vermoed dat de MD's in longplay zijn opgenomen. Kan je MD speler dat afspelen? Ik ken het type niet, maar ik zag dat het al een wat oudere speler is. Mijn tip: zoek een md speler die lp-2 of lp-4 kan afspelen. best kans dat het dan wel lukt

            als je aangeeft waar je ergens woont is er vast wel iemand op dit forum die je verder wil/kan helpen.

            groet

            Coert
            ~Clearsound~

            Comment

            • stijn
              • Feb 2009
              • 67

              #7
              mischien wil het met een computer?
              en als dat niet lukt de schijf openen kijken wat het bestands type is en opzoeken in google en de plugin downen.
              djjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj-stinosssssssss (LET OP: ik geef vaak domme reacties!!!!)

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Originally posted by berolios
                Beste Machteld,

                Kijk of er een professionele studio of PA-firma bij jou in de buurt is. Ga daar even langs, doe je verhaal en het zou me verbazen als de mensen niet even proberen je te helpen.

                Lukt het niet, dan is er nog altijd de mogelijkheid naar een data-recovery-bedrijf te stappen.

                Veel succes!
                als je in t oosten (twente) zit : mijn info staat in mijn profiel. Geen probleem.

                Comment

                • sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

                  #9
                  Originally posted by stijn
                  mischien wil het met een computer?
                  en als dat niet lukt de schijf openen kijken wat het bestands type is en opzoeken in google en de plugin downen.
                  Stijn, welke onzin is dit, HALLOOOOOOOOOOOOO

                  Ik dacht het niet , we hebben het hier over een MINIDISC !!!!!
                  Geen enkele computer kan bij mijn weten een MD lezen .
                  En vooral de schijf NIET openen .

                  NIET DOEN DUS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!

                  Eerst eens ( zoals al vermeld ) LP2-LP4 proberen.
                  sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                  Comment

                  • Mach
                    • Feb 2009
                    • 3

                    #10
                    Bedankt en nog wat vragen

                    Allemaal bedankt voor jullie snelle reactie.

                    Om te beginnen: ik woon in Leiden, maar doordeweeks volg ik een opleiding in Apeldoorn. Bovendien: de postbode komt overal!

                    Op het apparaat zit geen longplay-knop. Wellicht dat die mogelijkheid onder de "mode"-knop zit, maar de knoppen werken niet (met en zonder minidisc geprobeerd). Het apparaat doet hard zijn best om de eventueel aanwezige disc te lezen, geeft dan die mededeling Can't read en schakelt vervolgens uit. De opnames zijn wel (zeker weten) gemaakt met dit Sharp apparaat.

                    En aan Berolios: wat is een PA firma?

                    Nogmaals bedankt allemaal. Ik hoop nog wat reacties te krijgen.

                    Groeten, Machteld

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Originally posted by Mach
                      [...]En aan Berolios: wat is een PA firma?[...]
                      Effe googlen of zelf zoeken wijst dit snel genoeg uit, maarre:

                      Een verhuurbedrijf van professionele geluidsapparatuur. Die hebben waarschijnlijk een profi MD-speler die wellicht toch kan lezen. Zou me verbazen als ze je niet even 5 minuten willen helpen.
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • stijn
                        • Feb 2009
                        • 67

                        #12
                        Originally posted by sis
                        Stijn, welke onzin is dit, HALLOOOOOOOOOOOOO

                        Ik dacht het niet , we hebben het hier over een MINIDISC !!!!!
                        Geen enkele computer kan bij mijn weten een MD lezen .
                        En vooral de schijf NIET openen .

                        NIET DOEN DUS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!

                        Eerst eens ( zoals al vermeld ) LP2-LP4 proberen.
                        sis
                        sorry verkeerd gelezen.
                        ik dach aan een cd.
                        helemaal niet slim van mij
                        ik ben dom
                        djjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj-stinosssssssss (LET OP: ik geef vaak domme reacties!!!!)

                        Comment

                        • sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

                          #13
                          Originally posted by berolios
                          Effe googlen of zelf zoeken wijst dit snel genoeg uit, maarre:

                          Een verhuurbedrijf van professionele geluidsapparatuur. Die hebben waarschijnlijk een profi MD-speler die wellicht toch kan lezen. Zou me verbazen als ze je niet even 5 minuten willen helpen.
                          De zou wel eens kunnen kloppen , ik heb het ook ooit eens gehad toen een MD niet kon gelezen worden door een HIFI toestel .
                          Dan even geprobeerd bij de welbekende TASCAM en daar deed hij het weer wel, zonder problemen.

                          Hopelijk voor jou Machteld dat het lukt .

                          succes ermee

                          sis
                          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                          Comment

                          • jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

                            #14
                            Hoi Machteld.

                            Probeer het eens bij IAM Studio's, wellicht dat zij je verder kunnen helpen.
                            Ik woon in de buurt van Leiden (Leidschendam) en reis bijna dagelijks via Leiden naar Amsterdam en terug. Ik zal eens kijken of ik iets voor je kan betekenen. Morgen kijk ik wat voor MD-spelers er in het schap staan en of ze misschien jouw probleem kunnen oplossen.

                            Comment

                            • Aart Rietveld
                              • Aug 2004
                              • 190

                              #15
                              Hallo Machteld,

                              Ik heb het regelmatig meegemaakt dat door slijtage van de speler en vervuiling de disc beschadigd raakt. Qua audio maakt dit vaak niet erg veel uit omdat de foutcorectie dit vaak nog heel behoorlijk kan repareren. Als de TOC (de inhoudsopgave van de disc) beschadigd is heb je een probleem omdat de speler dan ook al niet meer weet waar de audio op de schijf te vinden is.

                              Het is echter met een trucje mogelijk om een nieuwe TOC (van één track van 74 minuten) op de schijf te zetten waardoor de audio weer benaderbaar is. Omdat je dan één lange track hebt moet je opnieuw de audio weer in de juiste tracks verdelen. Als de opname gefragmenteerd is liggen er veel "brokjes audio" door elkaar en moet je ook alles in de goede volgorde gaan zetten. Maar als het gaat om een opname die vanaf een lege schijf in één keer gemaakt is heb je een makkie. Het belangrijkste, het redden van een belangrijke opname, is echter altijd wel mogelijk.

                              Bovenstaande kan dus ook gewiste opnamen terug halen. Ik heb bovenstaande truc al zeer regelmatig uitgevoerd met tot nu toe 100% resultaat. Ik woon in Katwijk en zit dus vlak bij je in de buurt. Stuur maar een PM als je mijn hulp kunt gebruiken.

                              Comment

                              Working...