Software plugins in live situatie gebruiken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nielsjanssennl
    • Aug 2004
    • 101

    Software plugins in live situatie gebruiken

    Hallo,

    Ben me de laatste tijd aan het verdiepen in het Pro-tools/logic, etc gebeuren en multichannel I/O interfaces via firewire/USB.
    De dingen die ik graag zou willen zijn:
    1. plugins live gebruiken: dus bijv. aux sends van mengtafel naar inputs van interface en realtime FX plugins gebruiken die dan realtime weer terugkomen naar input kanalen van de mengtafel
    2.dit zelfde verhaal maar dan met insertie FX (compressors/gate/channelstrips) plugins. Ook weer realtime dus.

    Maw kan ik plugins live gebruiken, wat zijn de voor- en nadelen. Welke spullen kan ik dan beste gebruiken. Welke plugins zijn geschikt welke niet... kortom een hoop vragen, waar ik graag eens wat meer over zou willen weten (=horen/lezen). Oh ja, ben daarbij wel van plan om met een Apple Intel Mac te gaan werken in de toekomst (geen windows meer!), en dan het liefst met een macbook (pro).
    Laat maar horen, zou ik zeggen...
  • Wim Siebelink
    • Jul 2001
    • 51

    #2
    nou, je krijgt te maken met latency (benodigde rekentijd). Je moet dus in je hard- en software de minimale latency instellen (dit eist weer veel van je computer, dus koop de snelste die je kunt vinden). Dan kun je goed werken met reverbs (de evt latency kun je verrekenen met de pre-delay van je reverbs), delays (hier geldt hetzelfde). Maar met gates en compressors begint het alweer een stuk lastiger te worden. En op het moment dat je ook kanalen gaat gebruiken zonder processing, kan het een aardig rommeltje worden....

    Comment

    • nielsjanssennl
      • Aug 2004
      • 101

      #3
      Originally posted by Wim Siebelink
      nou, je krijgt te maken met latency (benodigde rekentijd). Je moet dus in je hard- en software de minimale latency instellen (dit eist weer veel van je computer, dus koop de snelste die je kunt vinden).
      ... kan het een aardig rommeltje worden....
      Oke, voor reverbs kan ik wel leven met latency. Maar voor dynamische plugins over hoeveel latency praten we dan?

      Comment

      • sparky
        • Apr 2002
        • 2104

        #4
        Een latency van 1,5ms in een gunstig geval. Punt is wel dat je een keer je computer in moet, maar ook weer een keer eruit, dus dat kun je keer 2 doen en dan zit je op 3ms. Wat voor latency heeft de gemiddelde effectenbak trouwens?


        't is wel een interesante denkwijze, met computers die steeds sneller en betrouwbaarder worden en plugins die kwalitatief steed beter zijn. Hmmm, heb zelf een best vette laptop een een 16 kanaals converter ..... Zou heel leuk kunnen zijn, maar hoe betrouwbaar is het echt?
        Last edited by sparky; 06-04-07, 11:39.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

        Comment

        • FiëstaLj
          • Oct 2000
          • 2068

          #5
          Heb hier ook zo'n m-audio doosje staan, welke software met welke plugins gebruiken jullie dan ? Want dat lijkt me wel de moeite waard om eens te proberen..
          Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

          Comment

          • sparky
            • Apr 2002
            • 2104

            #6
            V-stack misschien.

            Iemand hier heeft ook ooit eens naar deze fabrikant gelinkt:

            SpinAudio Software - products

            Dat lijkt nog een stukje interessanter te zijn.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

            Comment

            • nielsjanssennl
              • Aug 2004
              • 101

              #7
              Originally posted by sparky
              Wat voor latency heeft de gemiddelde effectenbak trouwens?


              't is wel een interesante denkwijze, met computers die steeds sneller en betrouwbaarder worden en plugins die kwalitatief steed beter zijn. Hmmm, heb zelf een best vette laptop een een 16 kanaals converter ..... Zou heel leuk kunnen zijn, maar hoe betrouwbaar is het echt?
              Wat een gemiddelde effectenbak aan latency heeft is een interesant iets om binnenkort te meten. Maar tav deze latency is het ook niet zo heel interesant, daar veel reberbs al een soort delay in zich hebben en dan is 3 ms. prima mee te leven...

              Het idee is, dat er voor Pro-tools enorm goeie fx zijn. zoals bijv. Altiverb. Deze plugin kost een fractie van wat een top effectendoos kost (Lexicon). En verder heeft digidesign een live mengtafel waarin een heleboel van de betere Pro-tools plugins inzit. Deze tafel is digitaal dus de latency is te compenseren door de andere kanalen ook deze latency te geven. Maar goed, zoals je zelf al zegt, computers worden sneller en AD/DA converters in de interfaces hebben redelijk weinig latency.

              Comment

              • sparky
                • Apr 2002
                • 2104

                #8
                Het zijn niet zozeer de converters zelf waar de minimaal haalbare latency vanaf hangt, het komt vooral aan op hoe efficient je drivers zijn en de rekenkracht van je computer.

                Het idee is goed, je hebt heel compact een uitgebreid, flexibel en betaalbaar effectenrack bij je, dat zeker icm een een hardware controller een gebruikersinterface heeft waar de meeste hardwarebakken niet tegenop kunnen. Maar... een soundweb bedienen via een laptop, of analysersoftware draaien of even een opname maken met een laptop is 1 ding, als je laptop er dan mee kapt, gaat de show gewoon door zonder dat iemand iets merkt. Je hele show door een laptop laten lopen vind ik toch wat anders: hangen=showstop... aan de andere kant is een digitale tafel in de kern ook een computer. Ik denk dat je een laptop volledig toe moet wijden aan deze taak, er echt absoluut niets anders op moet draaien en veel , heel erg veel moet testen voor je zoiets inzet op een show.
                Last edited by sparky; 07-04-07, 11:18.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                Comment

                • FiëstaLj
                  • Oct 2000
                  • 2068

                  #9
                  Originally posted by sparky
                  Het zijn niet zozeer de converters zelf waar de minimaal haalbare latency vanaf hangt, het komt vooral aan op hoe efficient je drivers zijn en de rekenkracht van je computer.

                  Het idee is goed, je hebt heel compact een uitgebreid, flexibel en betaalbaar effectenrack bij je, dat zeker icm een een hardware controller een gebruikersinterface heeft waar de meeste hardwarebakken niet tegenop kunnen. Maar... een soundweb bedienen via een laptop, of analysersoftware draaien of even een opname maken met een laptop is 1 ding, als je laptop er dan mee kapt, gaat de show gewoon door zonder dat iemand iets merkt. Je hele show door een laptop laten lopen vind ik toch wat anders: hangen=showstop... aan de andere kant is een digitale tafel in de kern ook een computer. Ik denk dat je een laptop volledig toe moet wijden aan deze taak, er echt absoluut niets anders op moet draaien en veel , heel erg veel moet testen voor je zoiets inzet op een show.
                  Als je een galm op je pc/mac gebruikt is dit nog niet zo'n punt. Compressors/gates die uitvallen zouden vervelender zijn maar ook dat is op te lossen door de insert kabel eruit te trekken.

                  Maar al mensen aant experimenteren ermee ?
                  Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

                  Comment

                  • sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

                    #10
                    nav dit topic ben ik wat verder gaan spitten op het net. Er zijn al wat mensen die het doen. met wisselend resultaat. ook verhalen over crashes gehoord, brrr.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                    Comment

                    • Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

                      #11
                      Originally posted by nielsjanssennl
                      Het idee is, dat er voor Pro-tools enorm goeie fx zijn. zoals bijv. Altiverb. Deze plugin kost een fractie van wat een top effectendoos kost (Lexicon). En verder heeft digidesign een live mengtafel waarin een heleboel van de betere Pro-tools plugins inzit. Deze tafel is digitaal dus de latency is te compenseren door de andere kanalen ook deze latency te geven. Maar goed, zoals je zelf al zegt, computers worden sneller en AD/DA converters in de interfaces hebben redelijk weinig latency.
                      Heb geen prijzen van de venue gezien, maar ga er maar niet vanuit dat ie goedkoper is dan 2 Lexicon 906'en met alle opties. Voor de prijs van een computer met goeie geluidskaart die snel genoeg is om goeie stabiele compressie te leveren ben je net zoveel kwijt als een pcm91.

                      Aan de andere kant is die altiverb live wel een heel goed idee, er zijn speciale hosts die gewoon alleen vst plugins kunnen draaien. Zoek een stabiele uit met een stabiele computer, en je hebt wat moois!
                      KRISTAL Audio Engine
                      Zit als het goed is ook een stand alone vst host in.
                      De groeten => Micha

                      Comment

                      • kayvee
                        • May 2008
                        • 2

                        #12
                        Een dedicated systeem is een pre.

                        Ik werk nu ongeveer 3 jaar Live met met een laptop als extra fx processor....
                        De eerst 2 jaar was dat met een "laptop" (desktop replacement laptop zonder accu) met een pentium4 2.8 wat erg goed en stabiel werkte..
                        Nu draai ik tegenwoordig met een macbook.
                        Ik gebruik een Focusrite saffire en ga binnenkort over op een motu 828mk3
                        De software die ik gebruik is Ableton live, het werkt erg goed en is erg stabiel.
                        Ik heb op de mac ook nog een tijdje met logic express gedraaid wat ook erg beviel.
                        Wat latency tijden betreft op de mac is het nu 3.4 millisec, wat niet echt te horen is.
                        Ik heb laatst een gitaar die echt niet klonk, Live door een multiband compressor gehaald en was ernstig verbaasd.
                        Waarschijnlijk gaat het podium waar ik als tech werk over op digitaal (digidesign/yamaha) wat nog meer mogelijkheden met zich meebrengt, ben benieuwd......
                        Ik ben ook benieuwd of er nog meer mensen zijn die live een laptop met effecten en of compressor's, gate's gebruiken.

                        Comment

                        Working...