Wat aan te schaffen? help wanted please...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rayman
    • Apr 2007
    • 4

    Wat aan te schaffen? help wanted please...

    [FONT=Arial]Hallo,[/FONT]
    [FONT=Arial]Ik ben gister op de Music Messe in Frankfurt geweest en ben tot de conclusie gekomen dat mijn setup aardig verouderd is [/FONT]
    [FONT=Arial]Mischien dat jullie mij kunnen helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer.[/FONT]
    [FONT=Arial] [/FONT]
    [FONT=Arial]Mijn huidige setup:[/FONT]
    [FONT=Arial]-Mackie 24-4 vlz mengtafel[/FONT]
    [FONT=Arial]-2 Roland juno's (106 en alpha)[/FONT]
    [FONT=Arial]-Korg Propecy[/FONT]
    [FONT=Arial]-Yamaha a4000 sampler[/FONT]
    [FONT=Arial]-Emu Orbit Dance Planet[/FONT]
    [FONT=Arial]-Navation Drum station[/FONT]
    [FONT=Arial]-Digitech Studio Quad[/FONT]
    [FONT=Arial]-DBX 266xl compressor limmiter[/FONT]
    [FONT=Arial]-Cubase als sequencer[/FONT]
    [FONT=Arial]-Oude geluidskaart ISIS Studio[/FONT]
    [FONT=Arial] [/FONT]
    [FONT=Arial]Nu wil ik beginnen met een goede geluidskaart te kopen!![/FONT]
    [FONT=Arial]Ik zag op de Messe in Frankfurt iemand bezig met Pro Tools in combinatie met een M-Audio of M-box geluidskaart, wat er waanzinnig uit zag! Verder viel mijn ook op de Motu geluidskaarten. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zou een goede keus zijn? [/FONT]
    [FONT=Arial] [/FONT]
    [FONT=Arial]Zelf werkte ik via midi en de analoge tafel, maar hoe werkt dat met die nieuwe geluidskaarten? [/FONT]
    [FONT=Arial]Plug je je externe instrumenten gewoon in die kaart en doe je ze software matig afmixen in bijv. protools of moet je toch een externe mixer hebben? En hou route je zoiets dan? Kan ik daarvoor dan mijn oude analoge gebruiken of is het beter een digitale aan te schaffen?[/FONT]
    [FONT=Arial] [/FONT]
    [FONT=Arial]Weet iemand mischien wat de voordelen zijn van Protools t.o.v. Cubase?[/FONT]
    [FONT=Arial] [/FONT]
    [FONT=Arial]Ik ben eventueel van plan om mijn oude setup of delen ervan te verkopen en een nieuwe strakke setup te kopen.[/FONT]
    [FONT=Arial] [/FONT]
    [FONT=Arial]Zoals jullie zien heeeeeeeel veeeeeeeeel vragen Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen want als ik naar een winkel ga met deze vragen dan weet ik toch dat ik verkooppraatjes krijg. Alvast hartstikke bedankt voor jullie reaktie. [/FONT]
    [FONT=Arial] [/FONT]
    [FONT=Arial]Raimond.[/FONT]
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    [FONT=Arial]Protools t.o.v. Cubase is net een hevige discussie van geweest. Een voordeel is dat protools flink duurder is.

    Als je er live mee wil werken als vervanger van synths dan zou ik helemaal niet voor een sequence/recorder pakket gaan maar voor een standalone VST host met plugins op een laptop. Steinberg heeft hier zeer goedkoop een ttoltje voor wat als virtueel rek/mixer voor plugin synths dient. "V-stack".

    met je keyboardsetup is niets mis trouwens. Hooguit een matige galm. Je moet niet het idee hebben dat je met een modernere setup beter gaat klinken! Wel minder sjouwen...
    [/FONT]
    lekker belangrijk!

    Comment

    • Lennartsound
      • Dec 2006
      • 269

      #3
      Ik zou me ook niet te veel laten beinvloeden door een beurs. Daarom wordt zo'n beurs ook gehouden he

      Ik zou me hoogstens langzaamaan gaan voobereiden om alles in de computer te doen idd. Ik gebruikte al een tijdje softsynths en samplers voor de laatste produkties die ik heb gedaan. Voordeel is natuurlijk dat je altijd de juiste geluiden klaar hebt staan als je een project opent. Ik zou m'n oude hardware nooit wegdoen. Je krijgt er niks meer voor en je hebt altijd back-up spullen op deze manier.
      Idd je geluidskaart zou beter kunnen. Maar dan alleen om de reden dat je meer kan doen. De discussie is idd:
      Protools: professioneler en de standaard in de studio wereld, audio georienteerd. Hele mooie maar zware softsynth plug-ins.
      Cabase/Logic: Meer "gratis" plugins en sequencer georienteerd.

      Succes

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Ik merk dat je al een analoge mengtafel hebt.
        Als je ze weg doet zal je er toch niet veel voor krijgen.
        Ik zou een 24i/o van Motu kopen. Kun je alle 24 tapereturns in je computer trekken.

        Comment

        • Lennartsound
          • Dec 2006
          • 269

          #5
          Die mackie vind ik een discussiepunt. Hij is nu nog nieuw genoeg om er iets voor te krijgen. Het is een perfecte tafel. Als je straks alles in de computer aan het doen bent is het ook zonde om slechts 2 kanaaltjes te gebruiken. Dan kan je 'm beter aan iemand verkopen die er mooie live dingetjes mee kan doen. Aan de andere kant levert hij misschien te weinig voor je op en dan is het zonde.
          ter illustratie: Ik had een paar jaar geleden ook het idee dat ik m'n mackie 1402VLZ te verkopen die ik prive nog had liggen. Kreeg 'm niet verkocht voor een schappelijke prijs. Ik vind het zo'n goed ding dat ik 'm maar heb gehouden. En eens in de zoveel tijd komt ie weer eens van pas. Als ik de nieuwe VLZ3's van Mackie zie ben ik blij dat ik 'm nog heb,zeker nu alles in China wordt gemaakt. Nu doe ik 'm zeker niet meer weg.

          Comment

          • Rayman
            • Apr 2007
            • 4

            #6
            Originally posted by frederic
            Ik merk dat je al een analoge mengtafel hebt.
            Als je ze weg doet zal je er toch niet veel voor krijgen.
            Ik zou een 24i/o van Motu kopen. Kun je alle 24 tapereturns in je computer trekken.
            Ahha, dat is natuurlijk ook een optie......dus daar bedoel je mee, instrumenten in de mackie pluggen en dan via de auxileries naar de geluidskaart, en dan eventueel effecten erachter hangen. Of is er ook een manier om het geluid incl. fx,compr limm, eq per kanaal naar je geluidskaart te sturen? thanks voor de reactie Frederick

            Comment

            • Rayman
              • Apr 2007
              • 4

              #7
              Originally posted by Lennartsound
              Die mackie vind ik een discussiepunt. Hij is nu nog nieuw genoeg om er iets voor te krijgen. Het is een perfecte tafel. Als je straks alles in de computer aan het doen bent is het ook zonde om slechts 2 kanaaltjes te gebruiken. Dan kan je 'm beter aan iemand verkopen die er mooie live dingetjes mee kan doen. Aan de andere kant levert hij misschien te weinig voor je op en dan is het zonde.
              ter illustratie: Ik had een paar jaar geleden ook het idee dat ik m'n mackie 1402VLZ te verkopen die ik prive nog had liggen. Kreeg 'm niet verkocht voor een schappelijke prijs. Ik vind het zo'n goed ding dat ik 'm maar heb gehouden. En eens in de zoveel tijd komt ie weer eens van pas. Als ik de nieuwe VLZ3's van Mackie zie ben ik blij dat ik 'm nog heb,zeker nu alles in China wordt gemaakt. Nu doe ik 'm zeker niet meer weg.
              Ja, dit is natuurlijk waar, de Mackie sounds good ! En je krijgt er mischien niet meer veel voor terug maar 4 bands eq is toch wel mackie-lijk Maar als ik die soft sjizzle hoor op zo'n beurs die aangestuurd worden door een vette computer (dat wel) dan heb ik zoiets van mischien beter investeren in een leuke computer en dan zijn alles kleintjes natuurlijk welkom (heb helaas nog geen bankrekening die.....;you know what i mean

              thanks

              Comment

              • Ibvee
                • Nov 2002
                • 714

                #8
                Het is allemaal wat lastiger met deze tafel icm de motu 24 i/o. Om het mooi en overzichtelijk op te zetten heb je dan een patchbay nodig, de mackie heeft namelijk geen direct outs.

                Je zou het zo kunnen doen:
                Mic -> mackie Mic pre -> insert -> de out van de insert in een half normalled Patch bay kanaal, de out van je patch bay naar je motu in, de out van je motu weer naar je mackie.

                In dat geval kan je compressors enz. inserten op je patch bay, gaat je geproceste signaal naar je motu, en weer netjes terug je tafel in voor monitoring, precies zoals het volgens het boekje hoort Ook is dat handig als je je opgenomen spul weer mixt op je mackie, door gebruik te maken van de insert-in's (dan hoop ik dat die niet post-eq zijn, anders kan je geen eq gebruiken tijdens de mix) bypass je de mic-pre's, als het goed is gaan de line-in's van de mackie namelijk nog een keer door de mic-pre's, en 2x door de pre is natuurlijk nergens voor nodig (lees: is een hoorbaar verschil).
                Het wordt inderdaad wel een gedoe met een patch bay, maar het heeft ook z'n voordelen, best veel eigenlijk. Nadeel is dat je niet zo makkelijk je mengtafel in komt als je motu uit staat.
                De groeten => Micha

                Comment

                • Rayman
                  • Apr 2007
                  • 4

                  #9
                  Originally posted by Ibvee
                  Het is allemaal wat lastiger met deze tafel icm de motu 24 i/o. Om het mooi en overzichtelijk op te zetten heb je dan een patchbay nodig, de mackie heeft namelijk geen direct outs.

                  Je zou het zo kunnen doen:
                  Mic -> mackie Mic pre -> insert -> de out van de insert in een half normalled Patch bay kanaal, de out van je patch bay naar je motu in, de out van je motu weer naar je mackie.

                  In dat geval kan je compressors enz. inserten op je patch bay, gaat je geproceste signaal naar je motu, en weer netjes terug je tafel in voor monitoring, precies zoals het volgens het boekje hoort Ook is dat handig als je je opgenomen spul weer mixt op je mackie, door gebruik te maken van de insert-in's (dan hoop ik dat die niet post-eq zijn, anders kan je geen eq gebruiken tijdens de mix) bypass je de mic-pre's, als het goed is gaan de line-in's van de mackie namelijk nog een keer door de mic-pre's, en 2x door de pre is natuurlijk nergens voor nodig (lees: is een hoorbaar verschil).
                  Het wordt inderdaad wel een gedoe met een patch bay, maar het heeft ook z'n voordelen, best veel eigenlijk. Nadeel is dat je niet zo makkelijk je mengtafel in komt als je motu uit staat.
                  Ehhhh, mijn plan was eigenlijk om de mix direct op de computer op te nemen. In mijn ogen scheelt dat een hoop gepatch enz. toch? Dus ik wil wel mijn instrumenten in de mackie steken en die dan opnemen in bijv. ProTools of Cubase en dan editen. En dan vervolgens afmixen en het resultaat direct saven naar disk ipv van weer door mijn tafel te gooien. Of is dit in jullie ogen geen goede optie? En hoe bedoelde je deze "Mic -> mackie Mic pre -> insert -> " zin. Dus je instrument in je Mic steken en dan??? sorry maar ik begrijp het ff niet helemaal. Ben namelijk niet echt een goede kenner van mijn tafel zoals jullie al in de gaten hebben

                  Alvast bedankt voor je reactie Ibvee

                  Comment

                  • Lennartsound
                    • Dec 2006
                    • 269

                    #10
                    Hij gaat er even vanuit dat je alles met een Microphoon opneemt, maar je kan natuurlijk ook gewoon je intrument in de tafel prikken

                    Ik zou idd alles gewoon naar disk (dus intern) schrijven. Betekent dat je wel in de computer moet mixen. Maar daar draait de wizkid van vandaag de dag de hand toch niet meer voor om?
                    Een groot nadeel van mixen op je Mackie (dus alles uit je MOTU terug de tafel in) is dat je nooit fader standen kunt onthouden. Tenzij je alles unity gaat zetten natuurlijk maar dan is het nut ook een beetje weg om op de Mackie te mixen lijkt me zo.

                    Comment

                    • Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

                      #11
                      [LEFT]Zoals Lennart zegt. Het voordeel is 24 hardware eq's en anoloog summen, volgens sommige is dat een voordeel, de eq's zou ik iig handig vinden, en de auxen om mixjes naar externe fx te sturen.

                      @Raymen, het kan zoals je het zegt, alleen zou ik toch proberen om niet de stereo mix in 1x op te nemen, maar alles gescheiden in je computer, zodat je later alle mogelijkheden hebt om nog dingen te veranderen en in je computer te mixen. In dat geval is het waarschijnlijk het handigst om het te doen op de manier waar de makers ook rekening mee hebben gehouden. Zorg voor een audiokaart met tenminste 4 ingangen, en neem je subgroepen op. Dan kan je 4 kanalen iig gescheiden opnemen, en idd ook effecten enz. erbij mixen per subgroep. Je zou bij het mixen, en bij het opnemen je uitgangen van je geluidskaart dan op een stereokanaal van je mackie kunnen stoppen, en die weer naar je main out routen, zodat je het stereo kanaal via de mackie kan regelen. Dan blijft je mixer toch waar het voor bedoelt is, een centrale controle mogelijkheid in je studio.
                      [/LEFT]
                      De groeten => Micha

                      Comment

                      Working...