J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 5 van de 6 Eerste 1 2 3 4 5 6 Laatste

Standaard

Zo vrienden en mede-enthousiastelingen...

Tijd om weer wat oude koeien uit de sloot te sleuren en de discussie op te pakken waar ik hem had achter gelaten...

Ondertussen ben ik langs de lokale 'Appeltjes boer' gelopen en is mijn complete digitale 'hebben en houden' verhuist naar een Macbook Pro met twee gebroederlijke 2,4 GHz cores, 4 GB aan werk-japanners, en een 200 GB 7200 toeren wasdroog-automaat, het is de 15" versie geworden, want die 17" vond ik toch wel erg groot.

Mijn insteek t.o.v. het begin van deze thread is eigenlijk nog altijd hetzelfde, hoewel mijn voorkeur voor ProTools toch wel groter geworden is.

In de herhaling:

[LIST=1][*]Opnemen van live-bandjes met een/ meerdere Alesis HD-24's... maw: mics zijn die wat ik live gebruik, pre-amps zijn van de tafel (mooie Midasjes als het meezit ;-) ), de converters zijn die van de HD-24[*]Dan de audio met die firewire-interface van Alesis overpompen naar een 'externe opslag' of naar mijn Mac[*]Dan hatsikkidee aan de gang ermee: lekker mixen op mijn laptoppie (vanaf de lokale HD, daarom heb ik ook een extra snelle genomen), al dan niet met behulp van externe DSP zoals de UAD Xpander.[/LIST]

Dan zit ik helaas nog altijd met de overweging tussen de systemen: ga ik voor universeel zoals Cubase, of ga ik voor een ProTools LE systeem.

Ik ga zowieso een keer naar MS in Keulen of naar Helios in Haarlem om gewoon eens aan de gang te gaan met de systemen, want ervaring heb ik met geen van beide. Alleen is het ' wanneer' bij mij vaak het probleem... beetje druk ;-). De systemen die ik op dit moment in overweging heb: Protools LE (Digi 003), Protools M-BOX2, Protools M-Powered, Cubase 4. En ik neig vooral naar PTLE bij de MBOX2, ook omdat ik dan handigheid ontwikkel met het pakket waar je in de studio ook mee zou werken en niet al die onnodige i/o heb waar ik toch niks mee doe. Nadeel van PTLE blijven de max 32 kanalen mixdown en de beperkte compatibiliteit met externe DSP engines (UAD kan, maar is toch ietwat omslachtig, hoe je het ook bekijkt).

Voorlopig dus even niks nieuws onder de zon eigenlijk. Hoewel, is er misschien iemand die iets nuttigs kan zeggen over het verschil tussen PTLE en PT M-Powered (bij MBOX krijg je er PTLE bij, toch?)? Ik weet dat je met M-Powered wat vrijer bent in de keuze van je i/o interface en aangezien ik eigenlijk niet direct behoefte heb aan de mogelijkheden van een 003-rack (stereo uit voor afluistering is eigenlijk genoeg), vind ik PT M-Powered heel misschien wel interessant. Hoe zit dat met plug-ins? En met mixdown-kanalen?

Dan nog een andere vraag voor de PTLE gebruikers: die 32 kanalen mixdown, is dat incl EFX returns? Het klopt toch dat het voor die 32 ch niet uit maakt of het mono- of stereokanalen zijn, toch?

Hoor het wel weer, alvast bedankt!!
    Cheers!
    Laatst gewijzigd door berolios; 02-12-07 om 22:01.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Ingeschreven
    Nov 2002

Standaard

Ik kan op sommige vragies antwoord geven.

In principe zijn PT LE en PT M-powered gelijk, er zijn kleine verschillen, standaard ondersteund M(-powered) op dit moment geen digitranslator, voor LE is dat wel te koop, maar voor een minder leuke prijs.

Voor (op dit moment nog alleen) LE is ook de DV toolkit te koop, iets meer mogelijkheden om te syncen met video en andere dingetjes om audio voor video te doen.

Voor beide systemen is de music production toolkit te koop, wat extra plugins bevat, en bovenal ervoor zorgt dat je tot 48 voices mixdown kunt gaan!

Kijk vooral eens naar de M-audio lightbridge M-AUDIO - ProFire Lightbridge - 34-in/36-out FireWire Lightpipe Interface , heeft van zichzelf maar 2 converters, precies genoeg dus voor de standaard stereo uitgang, met flink wat ADAT I/O. Helaas laat PT LE en M van zichzelf maar 18 I/O max toe, maar dit is de enige interface die dit volledige aantal ook ondersteund, en daarbij voor dat volledige aantal aan externe converters aan kan. (Als ik het goed heb heeft forumlid Sparky hier gebruikerservaring mee)
    Over het algemeen worden de pre's en de converters van Digidesign en M-audio als onvoldoende gewaardeerd voor de high-end gebruikers, het voordeel van deze interface is dat je in principe aan geen van beide vast zit.

Op dit moment bevat het internet veel verhalen over de grote kracht van de nieuwe intel macbooks, waardoor zelfs HD gebruikers overstappen op LE, omdat de nieuwe processoren zo krachtig zijn. Misschien het proberen waard, later is het altijd mogelijk om nog iets van een UAD, McDSP oid erbij te kopen?

Nog even gechecked voor de zekerheid, de standaard LE en M bieden:
    - 32 bussen (kunnen gebruikt worden om intern dingen te routen, bijvoorbeeld naar aux inputs, voor group tracks, dupliceren van een kanaal voor parallele compressie, of effecten enz.)
    - 32 mono kanalen
    - 16 stereo kanalen (dat is dus 1 voice per audio kanaal, met een maximum of 32 voices)
    Die 32 kanalen zijn dus exclusief returns, als je slim met je auxen en je bussen omgaat. Het printen van een effect kost dus wel weer 1 of 2 audiosporen.

Tot zover mijn kennis over PT LE en M-powered, ik hoop dat het nuttig is
    Laatst gewijzigd door Ibvee; 03-12-07 om 01:05.
    De groeten => Micha

Standaard

Hey Gino, thanks kerel !!
    Ik kom een dezer dagen zeker even langs in Antwerpen, kunnen we wat bijkletsen hierover ;-) !

Ik kan me 100% vinden in het verhaal dat je afsteekt en dat komt eigenlijk ook precies overeen met hetgeen ik wil en de filosofie die ik erachter heb liggen; ik heb geprobeerd dit in eerdere posts ook naar voren te laten komen.

In beginsel is het hele systeem alleen maar voor mezelf, om kennis te maken met die ' andere' geluidswereld ;-), mijn mixen naar het volgende level te tillen en omdat ik het gewoon leuk vind! Dat ik soms bandjes zal opnemen en iets van eindproduct zal afleveren zal best voor gaan komen, maar dat is niet het doel van de hele opzet! Van de kwaliteitsbeperkingen ben ik me uiteraard op de hoogte, hoewel die vooral liggen in de converters en pre-amps, dan in de klank van PTLE zelf. In dat opzicht kan ik ook makkelijk een keer een goede set pre-amps en converters huren voor de opnamen en dan toch aan de slag ermee gaan in PTLE (gewoon waves importeren ipv direct opnemen in PTLE, zoals dat ook mijn plan is met die HD-24). Dan is er ook nog het feit dat ik door met PTLE te werken vanzelf effectief kennismaak met PT HD (in ieder geval de UI hiervan) en dus handigheid op kan bouwen voor als ik een keer in een studio terecht kom als het echt goed moet gebeuren ;-).

Ik denk dat ik er trouwens wel uit ben: het gaat zowieso Protools worden en dan hoogst waarschijnlijk een MBOX2 Factory.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Ingeschreven
    Nov 2002

Standaard

@Gino,
    Ik ben benieuwd wat fout was aan mijn info over LE, ik gebruik het zelf niet, maar had het idee dat ik de verschillen redelijk op een rijtje had.

@Berelios, aux inputs gaan dus niet van het aantal voices af, stel dus dat je 32 tracks hebt die audio bevatten, kun je nog naar hartelust effecten bijvoegen op aux tracks.

Voor de mobieliteit, misschien de moeite waard om ook eens naar de M-box Micro te kijken, alleen een USB stick.
    De groeten => Micha

Standaard

Zo, vandaag eindelijk de kogel door de kerk geschoten en mijn keuze gemaakt (en al gedeeltelijk gekocht ook)...

Het is de MBOX2 Factory geworden. Voldoet aan alles wat ik wil, heb toch PTLE en geen onnodige interfacing.

Ik heb er ook voor gekozen zelf een HD-24 te kopen, weliswaar 2e hands, maar toch. Als ik zo'n ding een paar keer huur, heb ik de aanschafprijs er al uit. Daarbij, als ik die steeds moet gaan huren, weer terugbrengen, dat hele gezeur, dan ga ik het minder vaak gebruiken en heb ik er minder vaak plezier van, dan dat ik het gewoon zelf koop... dus die gaat er nog aankomen.

UAD Xpander staat ook in bestelling ;-)

Als monitoren heb ik getwijfeld tussen een setje Adam Audio A7's en een demo-set JBL LSR4326's, echt veel budget had ik er niet voor (over) en in deze prijsklasse spraken deze modellen me het meeste aan (Genelec 8030's zaten ook nog lang in de race). De Adam's vond ik erg eerlijk en goed in het hoog (ribbon's), maar het laag vond ik daarentegen wat tegenvallen... het zat er allemaal wel in, maar niet op een dergelijk overtuigende manier dat ik er warm voor liep. Het hoog van de JBL was ook erg overtuigend; helaas niet zo overtuigend als de A7's, maar toch: erg goed. Echter, bij de JBL's klopte het laag en mid gewoon veel beter: alles was poepie strak aanwezig. De JBL's zijn het dan ook geworden...

Mooie feature bij de JBL's is dat er een room-correction DSP in zit... kun je met je meetmicro'tje en klapjap je afluisterpositie optimaliseren... die software kijkt waar er staande golven ontstaan in de ruimte en passen op die plek een notch-filter toe... natuurlijk... het is niet zaligmakend en je ruimte akoestisch aanpakken is de betere oplossing (kan bij mij thuis gewoon effe niet), maar allicht kan het best een positieve uitwerking hebben, toch?

Ander voordeel dat ik belangrijker vind is dat ik direct met AES of SPDIF in de kasten kan, wat me weer een onnodige AD/DA conversie bespaart. Hiermee omzeil ik dus ook de DAC's van de MBOX, die niet als bepaald top te boek staan geloof ik.

Afijn, ik ben voorlopig wel weer zoet met mijn nieuwe speeltjes, mijn vriendin is in ieder geval weer helemaal blij met die twee monitoren in de huiskamer ;-). Erg jammer dat de MBOX2 Factory niet op voorraad was, dus die heb ik pas volgende week of zo... maar goed... alleen maar uitstel van de pret ;-)

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp, ik heb er veel aan gehad!
    Cheers !!

Jeroen
    Laatst gewijzigd door berolios; 04-12-07 om 22:33.

Standaard

Joh Berolios,

Ik denk dat je een verstandige keuze gemaakt heb. Draai zelf ProTools op een MacBookPro 2x 2,6Ghz, 4Gyg werkgeheugen en 17" HD scherm. Voordeel van zo'n groot scherm (al is je klapjap wat groter) is toch wel dat je meer visual feedback hebt bij mixen van meer kanalen. In mijn studio heb ik daar 2x 30" scherm voor staan en dat bevalt toch wel goed.

MBPro over de zeik helpen met ProTools is in beginsel niet mogelijk, maar als je echt ingewikkelde dingetjes gaat doen, harmonizers gaat gebruiken etc: pas op... HD systemen ProTools zijn toch wel erg strak en geven practisch nooit problemen.

Werk nu met 2x Digi002, Command 8 en dus de eerder genoemde MBP. Als ik ooit weer ga investeren zal dat een HD systeem worden, liefst met een Profile-achtige tafel er aan geknoopt. Kosten liggen dan wel minimaal rond de 50 mille, maar dan zit je gebakken

Anyway: back to business: mooie muziek maken en registreren waar nodig Have fun met je PT-set!

grtz Arvid
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Standaard

PS Mochten er nog lichtmensen zijn die veel time-code dingetjes doen: ProTools setje is helemaal te gek! Je pakt een audio-spoor waar de timecode in staat en je kunt 's nachts programmeren en doorlopen zonder de audio-man

Mensen die een TC-spoor op audio nodig hebben: let me know.

grtz Arvid
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Forum Rechten