Roland VS 2400 CD contra PC opnames

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FreddyL
    • Mar 2004
    • 57

    Roland VS 2400 CD contra PC opnames

    Ik bezit een Roland VS 2400 CD opname toestel al enkele jaren , als je die vergelijkt met de opnames van een Pc met Cubase bvb , is er dan een groot verschil kwa kwaliteit , en gebruiksvriendelijkheid ?

    ik gebruik soms als test een demo programma op mijn PC , en ik zie dat bepaalde bewerkingen 20x sneller gaan dan op mijn Roland 2400CD .

    Zou het kunnen zijn dat de kwaliteit op een Pc beter is dan zo een compact toestel als de Roland VS2400 CD ?

    zijn er personen die overgestapt zijn naar PC opname , na gebruik te hebben gemaakt van een toestel zoals die Roland of Yamaha...enz ?

    mvg
    Last edited by FreddyL; 11-03-07, 19:22.
  • FreddyL
    • Mar 2004
    • 57

    #2
    Blijkbaar kan er niemand hier een antwoord op geven ?

    Ik wilde alleen die vraag stellen , omdat de huidige software misschien heel wat beter is geworden , tgov zo een harddisk recorder.

    En ik had graag geweten hoe ze dit ervaren hadden de overstap naar de PC.........als er zijn ???
    mvg
    Fred

    Comment

    • Lennartsound
      • Dec 2006
      • 269

      #3
      De processor van een harddiskrecorder zoals die Roland is al verouderd als je hem koopt. Dat geld voor een PC ook maar je koopt gemakkelijker een nieuwe (ze zijn immers relatief goedkoop) Dan lijkt na verloop van tijd je Roland ineens heel langzaam. Ik gebruikte ooit een hardware sequencer (lang geleden) en stapte toen over naar de computer (Atari) en maakte het zelfde mee. Wat is beter? Ik vind de geluidskwaliteit het belangrijkst. En die is bij een computer afhankelijk van je geluidskaart en de plugins waarmee je bewerkingen doet. Een geluidskaart kan je vervangen voor een betere. Van plug-ins komen vaak steeds nieuwere en betere uit. Dat zijn dingen die je bij een hardware apparaat niet zo snel vervangt natuurlijk (niet eigenlijk)
      Toch hebben hardware recorders ook voordelen. Ze zijn makkelijk mee te nemen en crashen veel minder vaak.

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Laten we de dingen zeggen zoals ze zijn, maar een computer of een alles in 1 doosje heeft niks te maken met de kwaliteit. Ze hebben allen te maken met de verwerkingsnelheid.
        De snelheid van een PC is veel sneller dan die opname doosjes.

        De kwaliteit zit hem vooral in de microfoonvoorversterking en de AD conversie. op beide vlakken lopen die "alles in 1 doosjes" ver achter op de digitale mixers of de betere microfoonpreamps.

        Die alles in 1 doosjes zijn eigenlijk einde de jaren 90 ontstaan toen de prosector zich is gaan beginnen richten op de lowbudget muziekanten. Toen was dit een grote revolutie in die sector. Door de evolutie in de computersector is dit ongedaan gemaakt.
        Zelfs de goedkoopste computer nu in de winkel is krachtiger of de Roland 2400 toestellen. het is alleen een goeie interface te vinden die op de PC kan worden aangesloten.

        Eigenlijk zijn die "alles in 1 doosjes" nu peper duur volgens wat ze de bieden hebben. Bij gevolg een slechte investering.
        een VB;
        AKAI DPS24 kost: +/- 3000 euro. (met zeer matige micpreamps)

        Een focusrite Saffire pro met 2 x ocopreLE kost (+/- 3x 700€) = 2100€ + een laptop van 1000 euro is totaal 3100€

        Ik ken geen enkele "alles in 1 doosje" die dit te bieden heeft van deze kwaliteit en voor die prijs.

        Comment

        • Jacob
          • Jan 2006
          • 152

          #5
          Originally posted by frederic
          Een focusrite Saffire pro met 2 x ocopreLE kost (+/- 3x 700€) = 2100€ + een laptop van 1000 euro is totaal 3100€

          Ik ken geen enkele "alles in 1 doosje" die dit te bieden heeft van deze kwaliteit en voor die prijs.
          Vergeet niet de software en evt plug-ins. Protools gaat in dat geval niet werken. Nu is er nog meer dan genoeg keuze. Maar zeker niet gratis.

          De laptop niet voor andere doeleinden gaan gebruiken. Want voor dat je het weet heb je een virus of ander gezeur omdat je opzoek was naar gratis software of p0rn.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            volgens mij heeft roland altijd een vorm van datacompressie toegepast in hun standalones in de VS-series. Als dat bij nieuwere modellen ook zo is, kan een pc wel eens beter klinken.

            Op locatie is een standalone makkelijker in gebruik. Soms kun je ook meer signalen betrouwbaar tegelijk opnemen dan een PC-setup.


            Wat je het meeste gaat merken is dat het editten en mixen op een computer vele malen sneller en makkelijker is.

            Als ik nu de keuze zou hebben zou ik voor live gewoon die standalone HD recorder blijven gebruiken. In een fijne flightcase. En dan de files dumpen naar de PC om thuis te mixen. Goede microfoons en nieuwe pre-amps ga je meer horen dan het recorderdeel.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • FreddyL
              • Mar 2004
              • 57

              #7
              Hallo,
              Blij met jullie commentaren en bedankt , even vertellen over wat ik beschik die mischien de overgang naar PC opname gemakkelijker maakt.

              - TL Audio Ivory 2 5052 Stereo Valve Processor(met Tungsol tubes 12ax7)
              - Mengtafel analoog "Midas Venice 160"
              - Micro´s Neumann tlm 103/Sennheizer 865-855/Beta 58A/CAD C195.
              - Reverb Lexicon MPX 550
              - Monitors truth B 2031 (Behringer)

              met wat kan ik die mengtafel (midas) vervangen, ik neem deze ook mee voor live optredens, dan kan dit ter plaatse blijven?

              Ik mis nog een Laptop , ook nog een geluidkaart van goede kwaliteit met midi en minstens 6 ingangen , plus dan nog een programma.

              Om de keuze te maken voor een goede laptop/geluidskaart/programma voel ik mij niet zo geroepen , maar wat zou een goede keuze zijn ?

              Dit alles dient voor thuisgebruik , niet op verplaatsing.

              mvg
              Fred
              Last edited by FreddyL; 12-03-07, 09:07.

              Comment

              • Ibvee
                • Nov 2002
                • 714

                #8
                Ik zou die midas mooi houden, prachtig ding, veel beter vind je niet snel voor die prijs, alleen voor veel duurder.

                Als ik jou was zou ik de monitoren vervangen, en eens gaan orienteren op andere speakers. Waarschijnlijk zul je verbaasd zijn wat voor verschil het maakt. Misschien zelfs zover dat je ineens hoort dat je mixer echt best goed is, en wat er mis is met je opnames (in de zin van waar je verbeter puntjes liggen). In dat geval zal het je ook helpen om nog betere opnames te gaan maken.

                Ik persoonlijk zou niet voor een laptop gaan. Voor dezelfde prijs kan je meestal een veel snellere gewone computer krijgen. Is minder makkelijk mee te nemen, maar ben een beetje prutsen kan je ze vaak heel netjes in een 19" rackje krijgen, met iets van een 17" flatpanel erbij. Moet je meer meenemen, maar als je toch al aan het slepen bent...

                Daarnaast is het met laptops vaak zo dat je een firewire kaart gaat gebruiken, wat juist op laptops niet altijd even vloeiend verloopt.

                Als ik alles nu overnieuw zou moeten kopen zou ik gaan voor een computer richting de 19", RME kaart met ADAT in en outputs, en presonus of RME Adat converters.

                Sonar is een software pakket wat relatief goedkoop is met heel veel mogelijkheden, en erg goed, en anders is Cubase een soort van standaard, maar duurder. Er zijn nog veel meer programma's uiteraard. Het hangt er voor een groot deel natuurlijk vanaf wat je ermee wilt en wat je zelf prettig vind werken.

                Edit:
                Ik had je laatste regel over verplaatsing niet gelezen. In dat geval zou ik helemaal voor een normale computer gaan. Met een groter scherm, 20" widescreen of groter, werkt erg lekker.
                Last edited by Ibvee; 12-03-07, 11:56.
                De groeten => Micha

                Comment

                • Lennartsound
                  • Dec 2006
                  • 269

                  #9
                  M-Audio, kan je met Protools M powered gebruiken. Is een goed programma om mee te werken.
                  M-AUDIO - FireWire 1814 - 18-in/14-out FireWire Audio/MIDI Interface w/ ADAT Lightpipe

                  M-AUDIO - Pro Tools M-Powered 7 - M-Audio Compatible World Class Production Software

                  Comment

                  • Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

                    #10
                    Protools is inderdaad een mooi programma, maar als je het niet nodig hebt betaal je veel te veel voor het programma, en daarnaast nog voor je interface. Zoek goed op het internet naar gebruikersreacties van de 1814 voor je em echt zou willen gaan kopen.

                    Als je dan toch voor protools wilt gaan, kijk dan ook naar de profire lightbridge. Kun je eigen converters kiezen, en uitbreiden.
                    De groeten => Micha

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      als je gewoon liveopnames van bandjes wil uitmixen en knippen/plakken. Dan is protools een veel te duur pakket.

                      Dat zou je zelfs met de eerste de beste garageband/cubase5/emagix pakket nog kunnen.

                      ik werk zelf nog met een cubase 5 pakket en mis daar geen enkele functie in bij het bandjes mixen.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

                        #12
                        Ben niet zo thuis in welke versies er van cubase uit zijn gekomen, maar ze zijn toch pas bij 4? Wat bedoel je met cubase 5 dan?

                        In principe doet cubase volgens mij zoiezo niets onder voor protools LE, en biedt het juist meer functies, alleen niet de gebruikersinterface van Protools.
                        Steinberg zou het makkelijk kunnen maken voor Protools mensen om over te stappen naar Nuendo of Cubase door een look-a-like userinterface mode te maken, zodat je in protools-style kan editten etc. We wachten rustig af.
                        De groeten => Micha

                        Comment

                        • Lennartsound
                          • Dec 2006
                          • 269

                          #13
                          Originally posted by showband
                          als je gewoon liveopnames van bandjes wil uitmixen en knippen/plakken. Dan is protools een veel te duur pakket.
                          Ik heb het dan ook over Protools M-powered dat je voor minder dan 300 dollar kan kopen. Het draait gewoon op de interne processor. Alleen heb je de M-audio interface nodig. Deze interface kan je ook met andere programma's gebruiken. Oftewel de brug tussen protools en andere prog's
                          Had je kunnen zien als je de links had bekeken. Setje bij elkaar is intussen te krijgen voor minder dan 750 euro.

                          Comment

                          • Ibvee
                            • Nov 2002
                            • 714

                            #14
                            Beetje rustig aan doen.
                            Het is al heel lang bekend voor welke prijs je protools kan krijgen, LE kost ongeveer hetzelfde, M-Powered is helemaal niet zo bijzonder.

                            Showband heeft het over de vergelijking tussen protools en andere programma's icm de vergelijking tussen m-audio hardware en andere programma's. En dan wordt protools ineens erg duur voor wat je krijgt.
                            De groeten => Micha

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              zolang je van tascam en alesis 24bit/48kHz converter-setups met cubase LE voor +/- 150,- kan kopen is een protools instapsetje voor mij nog merkbaar duurder. Afgezien van het feit dat je erg veel, en erg goede, legale VST plugins kan downloaden op het net zodat je de boel ook nog eens gratis leuk aan kan kleden.
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...