J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 3 Eerste 1 2 3 Laatste

Standaard

als je gewoon liveopnames van bandjes wil uitmixen en knippen/plakken. Dan is protools een veel te duur pakket.

Dat zou je zelfs met de eerste de beste garageband/cubase5/emagix pakket nog kunnen.

ik werk zelf nog met een cubase 5 pakket en mis daar geen enkele functie in bij het bandjes mixen.
    lekker belangrijk!

Ingeschreven
    Nov 2002

Standaard

Ben niet zo thuis in welke versies er van cubase uit zijn gekomen, maar ze zijn toch pas bij 4? Wat bedoel je met cubase 5 dan?

In principe doet cubase volgens mij zoiezo niets onder voor protools LE, en biedt het juist meer functies, alleen niet de gebruikersinterface van Protools.
    Steinberg zou het makkelijk kunnen maken voor Protools mensen om over te stappen naar Nuendo of Cubase door een look-a-like userinterface mode te maken, zodat je in protools-style kan editten etc. We wachten rustig af.
    De groeten => Micha

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband
    als je gewoon liveopnames van bandjes wil uitmixen en knippen/plakken. Dan is protools een veel te duur pakket.
    Ik heb het dan ook over Protools M-powered dat je voor minder dan 300 dollar kan kopen. Het draait gewoon op de interne processor. Alleen heb je de M-audio interface nodig. Deze interface kan je ook met andere programma's gebruiken. Oftewel de brug tussen protools en andere prog's
    Had je kunnen zien als je de links had bekeken. Setje bij elkaar is intussen te krijgen voor minder dan 750 euro.

Ingeschreven
    Nov 2002

Standaard

Beetje rustig aan doen.
    Het is al heel lang bekend voor welke prijs je protools kan krijgen, LE kost ongeveer hetzelfde, M-Powered is helemaal niet zo bijzonder.

Showband heeft het over de vergelijking tussen protools en andere programma's icm de vergelijking tussen m-audio hardware en andere programma's. En dan wordt protools ineens erg duur voor wat je krijgt.
    De groeten => Micha

Standaard

zolang je van tascam en alesis 24bit/48kHz converter-setups met cubase LE voor +/- 150,- kan kopen is een protools instapsetje voor mij nog merkbaar duurder. Afgezien van het feit dat je erg veel, en erg goede, legale VST plugins kan downloaden op het net zodat je de boel ook nog eens gratis leuk aan kan kleden.
    lekker belangrijk!

Standaard

Ik volg met veel belangstelling dit onderwerp , ik heb nog een oudere PC staan pentium 4 , en die zou ik kunnen ombouwen voor muziekopname, daar zit een plextor PX-716A DVD in die ik nog kan gebruiken,+een voeding van 300Watt , maar ik denk dat het moederbord wat voorbijgestreefd is, maar geen FireWire aansluiting , dus het moederbord dient vervangen te worden. wat zou je mij aanraden .

via verschillende opzoekingen kwam ik te weten dat er aangeraden wordt wordt er om een FireWire kaart te nemen , om de processor niet al te zwaar te belasten, presonus lijkt naar mijn bescheiden mening iets , die betaalbaar is met cubase LE erbij , de Firepod-24-Bit/96K en de firestudio H Speed met Cubase LE.

het is inderdaad wat ik dacht , een overaanbieding van apparaten , en wat programmas betreft , cubase contra Protools , het gaat er om welke van de twee het meest te bieden heeft , en gebruiksvriendelijk is voor audio en midi opname.

Zijn er nederlandse handleidingen te vinden voor Cubase & Protools ?

Ik volg verder Uw gerespecteerde meningen.
    mvg
    fred
    Laatst gewijzigd door FreddyL; 14-03-07 om 13:53.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibvee
    Beetje rustig aan doen.
    Ik ben verschrikkelijk rustig, bedankt voor je medeleven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibvee
    Showband heeft het over de vergelijking tussen protools en andere programma's icm de vergelijking tussen m-audio hardware en andere programma's. En dan wordt protools ineens erg duur voor wat je krijgt.
    Dat ligt er aan wat je verstaat onder "wat je krijgt"
    Cubase en Logic zijn allebei programma's die oorspronkelijk sequencers zijn. Dus midi. Het audio gedeelte is er later bij gekomen. Ik ben ooit begonnen met Cubase en Logic en daarna met audio in Protools gaan werken. Ik vind Cubase een heel fijn programma. Zeker om mee te beginnen. maar als je echt iets met audio wil gaan doen, dus iets meer dan een beetje knippen en plakken. Dan haalt Cubase het niet bij Protools.
    Hoe dacht je dat het kwam dat in de studiowereld bijna IEDREREEN met Protools werkt? en niemand met Cubase? (anders dan voor preproduktie of liedjes maken) Cubase is voor muziekanten en producers erg geschikt. Protools is voor de mensen die audio opnemen/bewerken/mixen en zelfs masteren. De midi binnen Protools is inmiddels ook sterk verbeterd, vandaar dat ik ieder geval de laatste 6 a 7 jaar alle producties (dus ook muziekcompositie) in Protools heb gedaan. Anderen gebruiken weer Logic. Het is maar net waar je vandaan komt. De programma's zijn naar elkaar toe gegroeid.
    Midi: Logic of Cubase
    Audio: Protools
    Waar je mee bent begonnen blijf je meestal mee werken. Ik zeg alleen dat het handig is om jezelf te laten wennen aan Protools als je daar later verder mee wil. b.v. als je
    -de ambitie hebt om in de pro-audio te gaan werken (studio)
    -of als je je eigen producties wil afwerken in een studio.
    Als je alleen lekker op zolder wil pielen moet je dat natuurlijk gewoon met je favoriete programma blijven doen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lennartsound
    Cubase is voor muziekanten en producers erg geschikt. Protools is voor de mensen die audio opnemen/bewerken/mixen en zelfs masteren.
    Wat doen muziekanten en producers met cubase en logic als ze niet tot de groep behoren die audio opnemen/bewerken/mixen? De vraag komt van iemand die gewoon livesetjes wil opnemen/bewerken/mixen. Dat kun je echt tegenwoordig al prima met garageband (gratis bij je apple) De rest is bonus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lennartsound
    Hoe dacht je dat het kwam dat in de studiowereld bijna IEDREREEN met Protools werkt? en niemand met Cubase? (anders dan voor preproduktie of liedjes maken)
    omdat je bij vragen welke software voor jouw toepassing geschikt is op fora als deze per definitie door iedereen erop gewezen wordt dat je natuurlijk beter gelijk naar protools kan gaan. Want " Hoe dacht je dat het kwam dat in de studiowereld bijna IEDREREEN met Protools werkt"

projekten verplaats je gewoon als audiofiles. Dat is hoe het in 99% van de gevallen gaat. Als je 1 op 1 programma- en plugin-setup gebonden projektfiles gaat swappen dan zit je in een heel select groepje. Zolang je dat niet doet kun je beter niet voorinvesteren omdat je hun specs niet kent. Of je koopt een supersetup die tegen alles bestand is. En dan praat je al lang niet meer over betaalbaar.

Protools heeft in korte tijd zichzelf in de positie weten te werken dat iedereen vind dat zij het moeten gebruiken, omdat iedereen vind dat je het moet gebruiken. Als je een schroevendraaier nodig hebt krijg je per definitie het advies de pneumatische momentschroevendraaiersetup te kopen. Ik vind dat gewoon niet reeel.
    voor de prijs van protools kun jij drie maal een dedicated programma kopen die precies doet wat jij nodig hebt. en nog goedkoper uit zijn dan hun totaaloplossing. Voor het merendeel van de gebruikers is dat genoeg. En je hebt nog eens een kortere inleerperiode ook.
    lekker belangrijk!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband
    Wat doen muziekanten en producers met cubase en logic als ze niet tot de groep behoren die audio opnemen/bewerken/mixen? De vraag komt van iemand die gewoon livesetjes wil opnemen/bewerken/mixen. Dat kun je echt tegenwoordig al prima met garageband (gratis bij je apple) De rest is bonus.
    Als je het verschil toch niet merkt/hoort zou ik dat ook lekker blijven doen. Ik gebruik thuis ook iMovie om filmpjes van m'n zoon te monteren. Lekker makkelijk. Als je deze echter naast een montage van b.v. Final Cut Studio legt (die ik ook heb) een pakket van een boel geld, dan schrik je wel van het verschil. Dus alle waar naar z'n geld he
    Overigens is Protools geen standaard geworden omdat iedereen op een forum riep dat het het beste programma is. Ik heb nog met de eerste (nubus) protools gewerkt en toen was het programma revolutionair. Het is standaard geworden omdat het het meest veelzijdige, gebruiksvriendelijke, goedklinkende en professionele systeem is dat er op de markt te krijgen is.

En ook van Protools is een gratis versie beschikbaar die met je geluidskaart werkt. Ik begrijp werkelijk niet waarom je Protools afschildert als duur. Terwijl het tegenwoordig juist op alle prijs niveau's beschikbaar is. Zoals ik al eerder zei. Het is maar net wat je lekker vind werken en dat is dus ook de kern van dit verhaal. Mijn enige advies dat ik wilde geven is: als je aan het rond kijken bent, kijk dan naar Protools omdat dat dus een standaard is waar je later profijt van kan hebben. Daarboven werkt het ook nog eens erg goed wat ook niet onbelangrijk is. De mensen die met garageband of fruityloops e.a. willen werken juich ik alleen maar van harte toe.
    Laatst gewijzigd door Lennartsound; 14-03-07 om 14:31.

Ingeschreven
    Nov 2002

Standaard

Aangezien ik je niet ken zal ik er even bij zeggen dat ik alle respect voor je heb, en om deze post dus in geen geval als een persoonlijke aanval te beschouwen.

Maar...
    Ik krijg het idee dat je niet zo meer op de hoogte bent van DAW's en Protools.

Protools klinkt in geen geval beter dan welk ander programma. Digitaal is digitaal, de hoorbare verschillen zitten in hele andere dingen dan in de verschillen in alghoritmes tussen programma's. Laat mij het verschil tussen protools en Nuendo horen, en ik stem op jou als je meedoet aan de presidentsverkiezingen.

Het enige gratis programma wat protools heeft is protools free. Dat is gestopt bij versie 5, op dit moment is de recente versie 7.3, en protools free draait alleen nog onder windows 98 (en waarschijnlijk dus ook OS9, maar dat weet ik zo niet).

Je haalt 2 dingen door elkaar, het professionele deel, en het niet professionele deel van Protools.
    Het professionele deel is PT HD, en is niet nieuw te krijgen onder de 7.000 euro, en dan nog krijg je weinig waar voor je geld, 24 I/O is dan namelijk niet te halen.

De tegenhangers van het professionele deel zijn vooral Nuendo en Logic. Waarbij Nuendo heel wat meer gebruikers (ook grammy engineers, en meer van dat soort mensen waar naar op wordt gekeken) heeft dan jij waarschijnlijk verwacht. Nashville is op dit moment overwegend een Nuendo community, en denk verder aan mensen zoals Michael Wagener (oa Metellica), en vele anderen. Die mensen hebben het voor het kiezen, en kiezen voor Nuendo. Ga mij niet vertellen dat Protools dan professioneler is. Overigens is het maar 2.000 euro, en dan heb je alle opties waar je bij Protools nog extra voor moet betalen.

Protools LE is even duur als M-Powered, maar wordt alleen verkocht in combinatie met de MBox (of de 002), en lijkt duurder omdat je ook voor de interface betaald. Vele andere programma's bieden evenveel of meer I/O, waarbij ze ook nog eens VST plugins ondersteunen, waar een veel groter aanbod van is, en ook gratis.
    Protools LE is naast de I/O nog steeds zeer beperkt.
    Denk aan de MP3 importeer functie, en de Digitranslator 2, en andere functionaliteit die in andere programma's al jaren standaard zit, zijn bij Digidesign een opties die bijna net zoveel kost als het programma zelf, of voor M-Powered zelfs helemaal niet beschikbaar zijn (DV toolkit).

Als ik het goed heb is Protools de standaard geworden omdat ze de eerste waren die zo'n soort systeem in een goed jasje goten met DSP's, waardoor de oude computers voor het eerst bruikbaar werden. Toen was dat natuurlijk nieuw, en wilde iedereen het hebben ipv de tape machine (die iedereen later weer terug wilde hebben), omdat alle grote studio's het toen kochten, konden de anderen natuurlijk niet achterblijven, en wilde de mensen thuis natuurlijk ook een beetje Protools hebben.

En vooral met de nieuwe Mac Pro die een zee van rekenkracht heeft om native plugins te kunnen draaien drijgt het HD systeem van Protools straks gebruikers te verliezen, de DSP's zijn dan al minder nodig.
    Laatst gewijzigd door Ibvee; 15-03-07 om 02:44.
    De groeten => Micha

Forum Rechten