Topic: mp3 oplappen
-
04-03-07, 00:00 #1
mp3 oplappen
Hallo,
Ik doe vaker muziek knippen voor theater shows met cool edit pro. Ik ben het al vaker tegengekomen dat ik met de werkgeefster een nummer niet in wav kwaliteit kunnen vinden.
Ik vroeg me dus af of er misschien een truukje is om een mp3 file op te lappen zodat we minder nummers hoeven te annuleren. Mag natuurlijk ook met een ander programma zijn.
Groetjes,
Ralph
-
04-03-07, 00:17 #2
- Ingeschreven
- Oct 2002
- Locatie
- 1
- Posts
- 1.614
Als je nummers download (??) met een kwaliteit van 192 kbps of hoger, dan hoef je er weinig meer aan op te lappen hoor.....
Vanaf 320 kilobits is het volgens mij gewoon cd kwaliteit te noemen!
En wat zou je er eigenlijk aan op willen lappen? Je mist eigenlijk alleen de hoogste tonen, en die zou je met een brute EQ setting wel weer omhoog kunnen trekken....Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....
-
04-03-07, 00:33 #3
Als je MP3 met een redelijk hoge bitrate hebt gaat het best goed.
Maar converteer de files dan wel gelijk naar WAV.
Een MP3 bewerken en dan weer als MP3 opslaan elke keer weer een stuk extra signaalverlies.
-
04-03-07, 00:49 #4
- Ingeschreven
- May 2001
- Locatie
- 1
- Posts
- 4.524
Even het nummer opnieuw inspelen?
eh, naar de winkel de CD kopen?
op internet de CD kopen?
Een LP omzetten met clean o.i.d?
Een kopie vragen, wanneer je de licentie afsuit om het nummer te gebruiken in jouw theatervoorstelling?
waarvoor ga je in ***esnaam MP3´s proberen goed te laten klinken voor in een theater als je er nummers voor moet annuleren als je ze niet hebt? Dan zorg je toch voor een serieuze oplossing voor het probleem?lekker belangrijk!
-
04-03-07, 01:00 #5
- Ingeschreven
- Dec 2006
- Locatie
- 1
- Posts
- 520
Oorspronkelijk geplaatst door beyma
Psycho akoestische compressietechniek is beslist geen rommel. Wanneer goed gebruikt, is kwaliteitsverschil echt marginaal. Je moet er alleen niet veel aan willen veranderen. De grap van psycho-akoestische codecs is dat het "onhoorbare" lossy compressie is op een bestand zoals het de encoder in wordt gestuurd. Wil je na het encoderen nog knoeien, dan gelden de "wetten" van psycho-akoestiek niet meer en kun je gaan horen dat het niet meer helemaal fris is.
En wat zou je er eigenlijk aan op willen lappen? Je mist eigenlijk alleen de hoogste tonen, en die zou je met een brute EQ setting wel weer omhoog kunnen trekken....
-
04-03-07, 01:55 #6
- Ingeschreven
- Dec 2006
- Locatie
- 1
- Posts
- 269
Wat ook scheelt is waar je het mee afspeelt. Welk programma dus decodeert. WMP is een ramp heb ik gemerkt. Apple iTunes is het beste naar mijn ervaring (ook voor de PC)
Je kunt wel wat frutselen met slechte MP3's met b.v. dure buizen apparatuur. Het is alleen meer leuk dan nuttig, en je moet die spullen maar net hebben. Je kan ook proberen iets te doen met een exciter, enhancer of subharmonic synth. Deze "verzinnen" resp. hoge en lage tonen (harmonischen) erbij. Zo vul je e.v. gaten met eits extra's. Helaas wordt het al gauw te veel en het blijft een lapmiddeltje. De Apex Aural exciter is zo'n hardware apparaat. Softwarematig is ook een hoop te vinden zoals de Maxxbass plugin van Waves (Protools)
Je kan ook eens een dagje een Tube Vitaliser huren van SPL. is ook een leuk buizen ding. Verwacht er geen wonderen van maar een subtiel sausje kan je er wel mee maken. Ik gebruikte die wel om muffige platen op te frissen alvorens te digitaliseren.
-
04-03-07, 21:41 #7
Oorspronkelijk geplaatst door showband
Zou 128 kb/s goed genoeg zijn of zijn er toch betere oplossingen, zodat het in elk geval gebruikt kan worden.
[CODE] Je kunt wel wat frutselen met slechte MP3's met b.v. dure buizen apparatuur. [/CODE]
Ik heb even gezocht naar een virtueel effect, Aipl Warmtone, deze leek mij best wel geschikt. Is natuurlijk niet zo goed als een dure buizen compressor, maar denk dat het met een juiste instelling wel beter kan zijn dan de versie zonder buizen compressie.
-
04-03-07, 22:28 #8
- Ingeschreven
- May 2001
- Locatie
- 1
- Posts
- 4.524
hoe is die zanger dan aan een MP3 gekomen?
Dat heeft hij toch ook ergens gekocht. Nou, die ene versie koopt je producent op CD. Waarschijnlijk heeft ie hem al. Daar is waarschijnlijk die MP3 van getrokken. Als hij niet weet waar het vandaan komt is het een illegale kopie en moet je het ZEKER niet gebruiken.
Al in de jaren tachtig werd een artiest terug naar huis gestuurt als hij of zij met een antiek oranje BASF cassettebandje aan kwam zetten. Het is geen taak van de toneel techniek om de artiest zijn repertoire te restaureren.
Je kan als theater dat toch niet met goed fatsoen aan betalende bezoekers voorschotelen. Jij bent verantwoordelijk voor geluid. En als het niet goed klinkt ben jij de man die ontslagen gaat worden zeker...lekker belangrijk!
-
04-03-07, 22:45 #9Dat komt, omdat de zanger een aantal nummers (meestal 128 kb/s) geeft die hij goed kan zingen en als je dan het nummer orgineel wil gaan kopen op bol.com je net een iets andere versie krijgt.
En dus wil je dan maar brakke illegale MP3's door een (ongetwijfeld gekraakte) subbasharmonizerplugin heenhalen zodat het "beter" gaat klinken, om dit dan vervolgens los te laten op een betalend publiek?
Wat een gepruts, om je dood te schamen.
Showband heeft gelijk: Koop de originele CD, als er een MP3 is, is er ook een origineel.Laatst gewijzigd door sparky; 04-03-07 om 22:54.
Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.
-
04-03-07, 23:11 #10
Oke, dus als het nummer er niet is zoals het moet zijn, gewoon niet gebruiken in de show, net zoals ik nu doe.
Alle nummers worden ook gekocht, maar het is dus al voorgekomen dat nummers te laat aankwamen (niet op voorraad bij bol.com). En dan heb je alleen de mp3.
The show must go on.
Dus ik was op zoek aar iets wat ik kan gebruiken bij noodgevallen, daar zal ik het dan ook alleen maar voor gebruiken. Alleen als het percé nodig is.