mp3 oplappen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ralph Hees
    • Nov 2005
    • 183

    mp3 oplappen

    Hallo,

    Ik doe vaker muziek knippen voor theater shows met cool edit pro. Ik ben het al vaker tegengekomen dat ik met de werkgeefster een nummer niet in wav kwaliteit kunnen vinden.

    Ik vroeg me dus af of er misschien een truukje is om een mp3 file op te lappen zodat we minder nummers hoeven te annuleren. Mag natuurlijk ook met een ander programma zijn.

    Groetjes,
    Ralph
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #2
    Als je nummers download (??) met een kwaliteit van 192 kbps of hoger, dan hoef je er weinig meer aan op te lappen hoor.....
    Vanaf 320 kilobits is het volgens mij gewoon cd kwaliteit te noemen!

    En wat zou je er eigenlijk aan op willen lappen? Je mist eigenlijk alleen de hoogste tonen, en die zou je met een brute EQ setting wel weer omhoog kunnen trekken....
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • Aart Rietveld
      • Aug 2004
      • 190

      #3
      Als je MP3 met een redelijk hoge bitrate hebt gaat het best goed.
      Maar converteer de files dan wel gelijk naar WAV.

      Een MP3 bewerken en dan weer als MP3 opslaan elke keer weer een stuk extra signaalverlies.

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Even het nummer opnieuw inspelen?
        eh, naar de winkel de CD kopen?
        op internet de CD kopen?
        Een LP omzetten met clean o.i.d?
        Een kopie vragen, wanneer je de licentie afsuit om het nummer te gebruiken in jouw theatervoorstelling?

        waarvoor ga je in ***esnaam MP3´s proberen goed te laten klinken voor in een theater als je er nummers voor moet annuleren als je ze niet hebt? Dan zorg je toch voor een serieuze oplossing voor het probleem?
        lekker belangrijk!

        Comment

        • gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

          #5
          Originally posted by beyma
          Als je nummers download (??) met een kwaliteit van 192 kbps of hoger, dan hoef je er weinig meer aan op te lappen hoor.....
          Vanaf 320 kilobits is het volgens mij gewoon cd kwaliteit te noemen!
          Mee eens, *mits* dit een eerste generatie, degelijk ge-encodeerde mpeg file is. Er zijn mensen die een 96 kbps MP3 "terug encoderen" naar 128 omdat dit "beter is". Die rommel staat dan vervolgens veelvoudig in elke willekeurige soulseek of emule ter download...

          Psycho akoestische compressietechniek is beslist geen rommel. Wanneer goed gebruikt, is kwaliteitsverschil echt marginaal. Je moet er alleen niet veel aan willen veranderen. De grap van psycho-akoestische codecs is dat het "onhoorbare" lossy compressie is op een bestand zoals het de encoder in wordt gestuurd. Wil je na het encoderen nog knoeien, dan gelden de "wetten" van psycho-akoestiek niet meer en kun je gaan horen dat het niet meer helemaal fris is.

          En wat zou je er eigenlijk aan op willen lappen? Je mist eigenlijk alleen de hoogste tonen, en die zou je met een brute EQ setting wel weer omhoog kunnen trekken....
          Helaas. Het zit er niet in. Weg is weg. Je kunt er zoveel hoog in draaien als je wilt: iets wat er niet is, komt er ook niet uit.

          Comment

          • Lennartsound
            • Dec 2006
            • 269

            #6
            Wat ook scheelt is waar je het mee afspeelt. Welk programma dus decodeert. WMP is een ramp heb ik gemerkt. Apple iTunes is het beste naar mijn ervaring (ook voor de PC)
            Je kunt wel wat frutselen met slechte MP3's met b.v. dure buizen apparatuur. Het is alleen meer leuk dan nuttig, en je moet die spullen maar net hebben. Je kan ook proberen iets te doen met een exciter, enhancer of subharmonic synth. Deze "verzinnen" resp. hoge en lage tonen (harmonischen) erbij. Zo vul je e.v. gaten met eits extra's. Helaas wordt het al gauw te veel en het blijft een lapmiddeltje. De Apex Aural exciter is zo'n hardware apparaat. Softwarematig is ook een hoop te vinden zoals de Maxxbass plugin van Waves (Protools)
            Je kan ook eens een dagje een Tube Vitaliser huren van SPL. is ook een leuk buizen ding. Verwacht er geen wonderen van maar een subtiel sausje kan je er wel mee maken. Ik gebruikte die wel om muffige platen op te frissen alvorens te digitaliseren.

            Comment

            • Ralph Hees
              • Nov 2005
              • 183

              #7
              Originally posted by showband
              waarvoor ga je in ***esnaam MP3´s proberen goed te laten klinken voor in een theater als je er nummers voor moet annuleren als je ze niet hebt? Dan zorg je toch voor een serieuze oplossing voor het probleem?
              Dat komt, omdat de zanger een aantal nummers (meestal 128 kb/s) geeft die hij goed kan zingen en als je dan het nummer orgineel wil gaan kopen op bol.com je net een iets andere versie krijgt.
              Zou 128 kb/s goed genoeg zijn of zijn er toch betere oplossingen, zodat het in elk geval gebruikt kan worden.

              [CODE] Je kunt wel wat frutselen met slechte MP3's met b.v. dure buizen apparatuur. [/CODE]
              Ik heb even gezocht naar een virtueel effect, Aipl Warmtone, deze leek mij best wel geschikt. Is natuurlijk niet zo goed als een dure buizen compressor, maar denk dat het met een juiste instelling wel beter kan zijn dan de versie zonder buizen compressie.

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                hoe is die zanger dan aan een MP3 gekomen?
                Dat heeft hij toch ook ergens gekocht. Nou, die ene versie koopt je producent op CD. Waarschijnlijk heeft ie hem al. Daar is waarschijnlijk die MP3 van getrokken. Als hij niet weet waar het vandaan komt is het een illegale kopie en moet je het ZEKER niet gebruiken.

                Al in de jaren tachtig werd een artiest terug naar huis gestuurt als hij of zij met een antiek oranje BASF cassettebandje aan kwam zetten. Het is geen taak van de toneel techniek om de artiest zijn repertoire te restaureren.

                Je kan als theater dat toch niet met goed fatsoen aan betalende bezoekers voorschotelen. Jij bent verantwoordelijk voor geluid. En als het niet goed klinkt ben jij de man die ontslagen gaat worden zeker...
                lekker belangrijk!

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #9
                  Dat komt, omdat de zanger een aantal nummers (meestal 128 kb/s) geeft die hij goed kan zingen en als je dan het nummer orgineel wil gaan kopen op bol.com je net een iets andere versie krijgt.
                  En dat is echt een te grote aanslag op het aanpassingsvermogen van een beroepsmuzikant?
                  En dus wil je dan maar brakke illegale MP3's door een (ongetwijfeld gekraakte) subbasharmonizerplugin heenhalen zodat het "beter" gaat klinken, om dit dan vervolgens los te laten op een betalend publiek?

                  Wat een gepruts, om je dood te schamen.

                  Showband heeft gelijk: Koop de originele CD, als er een MP3 is, is er ook een origineel.
                  Last edited by sparky; 04-03-07, 22:54.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  • Ralph Hees
                    • Nov 2005
                    • 183

                    #10
                    Oke, dus als het nummer er niet is zoals het moet zijn, gewoon niet gebruiken in de show, net zoals ik nu doe.
                    Alle nummers worden ook gekocht, maar het is dus al voorgekomen dat nummers te laat aankwamen (niet op voorraad bij bol.com). En dan heb je alleen de mp3.

                    The show must go on.
                    Dus ik was op zoek aar iets wat ik kan gebruiken bij noodgevallen, daar zal ik het dan ook alleen maar voor gebruiken. Alleen als het percé nodig is.

                    Comment

                    • JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

                      #11
                      Originally posted by Ralph Hees
                      Alle nummers worden ook gekocht, maar het is dus al voorgekomen dat nummers te laat aankwamen (niet op voorraad bij bol.com). En dan heb je alleen de mp3.
                      Tjees, je show zou maar afhangen van Bol.com. De wereld is gelukkig groter dan het internet dat je door je TFT'tje bekijkt.

                      Maar, wat dacht je ervan om als voorwaarde te stellen dat ALLE te gebruiken muziek op originele Audio-CD moet worden aangeleverd?
                      Creating shows beyond Imagination

                      Comment

                      • Ralph Hees
                        • Nov 2005
                        • 183

                        #12
                        Originally posted by JeroenVDV
                        Maar, wat dacht je ervan om als voorwaarde te stellen dat ALLE te gebruiken muziek op originele Audio-CD moet worden aangeleverd?
                        Lijkt me wel goed, dat ga ik maar eens gebruiken denk ik.

                        Comment

                        Working...