Vleugel opnemen voor DVD productie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

    Vleugel opnemen voor DVD productie

    Aangezien ik via de zoek-functie niet echt antwoord vindt op mijn vraag het volgende:

    Een kennis van mij heeft me gevraagd voor een DVD productie het geluid van o.a. een vleugel op te nemen.

    Nu heb ik in het verleden wel vaker vleugels opgenomen, maar altijd met een woud van statieven eromheen, wat uiteraard i.c.m. een dvd-opname niet gewenst is.

    Mijn "standaard" setup voor de opname zou zijn een Neumann U89 op de laagkant, net achter de hamers en een KM84 aan de hoogkant. Maar ja... dan ontkom je niet aan statieven.

    Een kennis had ooit iets gehoord over slimme microfoonklemmen die je aan het framewerk van een vleugel kan bevestigen, maar ik kan deze nergens vinden. Daarnaast weegt een U89 genoeg, dus moet het niet fragiel zijn.

    Is het plaatsen van 2 gietijzeren voeten in de vleugel een otie? Of dempt dat teveel?

    Een andere mooie oplossing vindt ik het middels gaffa monteren van 2 DPA'tjes op het frame, maar ja... die heb ik helaas niet in mijn kit.

    Wat zit wel in mijn kit?
    Neumann KM84
    Neumann U89
    Rode NT3
    Shure SM57
    Shure SM58
    Shure Beta58
    Shure LC3
    Sennheiser MD421
    en nog wat losse mic's uit de evolution serie.

    Ook lees ik her en der wat over het verstoppen van een SM58 zonder gaaskap in één van de klankgaten, maar dat beinvloed de karakteristiek van de vleugel toch enorm? Wat is daarnaast het voordeel / de klank hiervan?

    O ja, het gaat alleen om een opname, geen versterking.

    Iemand raad?
    Last edited by SoundOfSilence; 03-03-07, 19:30.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

  • Ralph Hees
    • Nov 2005
    • 183

    #2
    Ik heb geen ervaring met het opnemen van vleugels, maar als het word opgenomen in een stille ruimte zou ik eens proberen om een condenser microfoon op een afstandje te zetten, zodat hij niet op het beeld van de camera staat. Het lijkt me dat je die Rode NT3 daarvoor zou kunnen gebruiken, volgens de specificaties van Rode zou hij alle frequenties tussen 20 Hz en 20 kHz op moeten vangen.

    Comment

    • GvH-E
      • Feb 2007
      • 122

      #3
      Bij het plaatsen van een mic. in de vleugel; is er een grote kans op klankverandering door de mic. maar ook door de omsloten omgeving. (reflekties) En dan nog het risico van contactgeluiden.
      Mag je geen grote mooie plant plaatsen om je statief te verbloemen?
      Ik heb dat zo toegepast met twee stuks (li.+re.) richtmic. (ME66) op 1,5 mtr afstand op één statief op klephoogte. Mag dit niet dan moet je inleveren op natuurlijke klank. Succes. GvH-E

      Comment

      • Lennartsound
        • Dec 2006
        • 269

        #4
        Ik heb aardig wat vleugels opgenomen. Soms met wel 7 mics. De truuk is om alles zo te plaatsen dat alle looptijden in elkaar vallen (min of meer) dat kan nooit helemaal maar als je slim rekent kan je een eind komen. Ook kan je als je meersporen opneemt, later de looptijden gelijkleggen (kan je aan de golfvorm in je editor zien)
        Je gaat altijd uit van eenhoofdsysteem. De rest van de mics is om het geluid aan te vullen (b.v. qua breedte of "direktheid")
        Ik zou maar met de Neumanns gaan opnemen, de rest is niet echt geschikt. De Rode misschien nog wel maar is qua kwaliteit niet met Neumann te vergelijken. Je zou hem e.v. als extra bij de hele hoge snaren kunnen zetten. Wat goed kan werken is een "spaced pair" hoofdsysteem van de KM184's (combi van XY en AB) met in het het midden de U87 om het gat op te vullen. Dit geplaatst boven de snaren (direkt en breed geluid) of kijkend in de geopende klep (een meer coherent en gemengd geluid maar ook met meer reflecties) De breedte komt dan van de gespacede KM's en het volle geluid uit de (mono) U87. Het is een soort MS idee maar dan anders. Ook kan je een XY maken met de KM's waar de snaren elkaar kruisen en dan de U87 onder de bodem plaatsen op 2/3 afstand van de vloer t.o.v. de bodem (reflekties vallen dan in hun eigen golf en doven niet uit) Je pakt dan de klank van de klankkast. Ga luisteren onder de vleugel waar het mooiste geluid vandaan komt en plaats hem daar. Speel e.v. nog wat met de plaatsing. Neem er vooral de tijd voor.
        Last edited by Lennartsound; 04-03-07, 02:15.

        Comment

        • shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

          #5
          is het misschien ook een optie om 2x een km184 te tapen in de vleugel?

          ik heb dat wel eens gedaan, maar was meer bedoelt om de mic een beetje te richten en om de trilling van de kast (resonantie) te dempen,
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

          Comment

          • gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

            #6
            Originally posted by Lennartsound
            Het is een soort MS idee maar dan anders.
            Ik zou het liever een "LCR paar" noemen.

            Ook kan je een XY maken met de KM's waar de snaren elkaar kruisen en dan de U87 onder de bodem plaatsen op 2/3 afstand van de vloer t.o.v. de bodem (reflekties vallen dan in hun eigen golf en doven niet uit)
            Mag de pianist maar een paar specifieke noten spelen?

            Voor zover ik weet is het probleem met het plaatsen van (meerdere) microfoons altijd dat je last hebt van looptijdverschillen en daarmee dus kans op kamfiltering. Een grensvlak geeft die problemen ook.

            Vergeet even de term "reflekties vallen dan in hun eigen golf en doven niet uit". Beter zou zijn: "de verhouding direct/gereflecteerd geluid is hiermee gunstig".

            Verder is het een leerzaam betoog. Dank.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              even buiten het gebruik goede microfoons verhaal (wat de beste manier is om een piano weer te geven). Wil ik stilstaan bij drie soorten door jou genoemde "slimme microfoonklem"

              1) een helpinstill setup Dat is een attachekoffer met een aantal bundels opnemers waarmee je in een keer je piano omzet tot een CP80 achtige electrische piano. Elton john gebruikte deze in de eighties bijvoorbeeld. Piano Pickup, Magnetic Pickup, Piano Mic, Contact Microphone Amplifier Ben je wel een uur bezig met monteren van de setup.

              2) een portable midiset (MIDI 9 - Add MIDI to Any Keyboard Instrument als voorbeeld) Is een soort moderne variant daarvan. Hoewel ik begrijp dat deze voornamelijk door rhodespianisten gebruikt worden. Je versterkt dan niet eens meer maar gebruikt een apple powerbook met een paar gig pianosample.

              3) opnemers met piezo elementen. Net zoals bij acoustische (bas)gitaren worden gebruikt. een bekende is Barcus Berry die je nog wel voor rond de 200 dollar op ebay vind.

              in sommige gevallen is dit geen optie om aan voorbij te gaan. (als er veel volume van andere instrumenten is) Bij een klassiek of jazzconcert is gebruik van dit soort middelen door de technicus een ontslagreden.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

                #8
                En waarom niet playbacken?
                Zal wel al overnagedacht zijn, maar toch voor de zekerheid één keertje opnemen met camera's en één keertje opnemen met microfoons in de voor jou ideale setup.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                Comment

                • SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

                  #9
                  Originally posted by kokkie
                  En waarom niet playbacken?
                  Zal wel al overnagedacht zijn, maar toch voor de zekerheid één keertje opnemen met camera's en één keertje opnemen met microfoons in de voor jou ideale setup.
                  Tja, da's een kwestie van geld, 2 keer hetzelfde (of vergelijkbaars doen) is 2 keer zo duur.

                  Daarnaast ben ik bang dat de artiest waarschijnlijk boos wordt als ie moet playbacken 't is wel een echte artiest. De hele registratie wordt ook in 1 take geschoten en later afgemonteerd.

                  Dank voor de vele tips tot nu toe, als de registratie gemaakt is zal ik wel ff laten weten hoe en wat (mogelijk met foto's)
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                  Comment

                  • kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

                    #10
                    Originally posted by SoundOfSilence
                    Tja, da's een kwestie van geld, 2 keer hetzelfde (of vergelijkbaars doen) is 2 keer zo duur.

                    Daarnaast ben ik bang dat de artiest waarschijnlijk boos wordt als ie moet playbacken 't is wel een echte artiest. De hele registratie wordt ook in 1 take geschoten en later afgemonteerd.

                    Dank voor de vele tips tot nu toe, als de registratie gemaakt is zal ik wel ff laten weten hoe en wat (mogelijk met foto's)
                    Twee keer zo duur lijkt met niet helemaal waar. En hij hoeft ook niet te playbacken, maar hij moet het 2 keer spelen, één keer voor beeld en dan met een koptelefoon op en mic's bij de vleugel nog een keer voor het geluid en in de montage leg je het andere spoor erbij.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                    Comment

                    • theo4ever
                      • Mar 2003
                      • 18

                      #11
                      Originally posted by SoundOfSilence
                      Ook lees ik her en der wat over het verstoppen van een SM58 zonder gaaskap in één van de klankgaten, maar dat beinvloed de karakteristiek van de vleugel toch enorm? Wat is daarnaast het voordeel / de klank hiervan?
                      Die techniek wordt nog wel eens gebruikt voor monitoring. Als je die sm58 (met plopbol ivm beschadigingen van de vleugel) op die manier gebruikt kan je een lekkere rock&roll sound geven op de monitoring. Niet aan te raden voor versterking en zeker niet voor opname. Daarvoor hou je te weinig definitie in het hoog over
                      [FONT=Verdana]Je moet een gegeven kabel niet in de plug kijken[/FONT]

                      Comment

                      • Cainnech
                        • Jun 2006
                        • 18

                        #12
                        Ik heb al heel vaak meegewerkt aan DVD-opnames van klassieke concerten en ik zie heel vaak audio-engineers werken met Schoeps.

                        Het laatste wat ik gedaan heb was de Koningin Elizabeth-wedstrijd in Brussel en als ik het beeld nog zo nog even voor de geest haal, kan ik me niet herinneren dat ik daar statieven heb zien staan. Dus ze moeten ofwel iets gehangen hebben ofwel in de vleugel microfoons geplaatst hebben.

                        Nu de meeste concerten die ik doe zijn allemaal Schoeps.

                        Nu persoonlijk zou ik een stereokoppel hangen net buiten beeld. Of zoals iemand hiervoor al zei, twee keer laten spelen. Maar dan wel eerste keer met volledige mic setup en dan moeten ze maar closeups nemen van de handen van het gezicht. En de tweede keer kunnen ze dan de ruime shots maken.

                        Op deze manier kan je ook besparen op camera's en cameramensen ;-)
                        Disclaimer
                        I disclaim everything. The contents of this message might be totally inaccurate, inappropriate, misguided, or otherwise perverse - except for my name (hopefully I got that right).

                        Comment

                        • Lennartsound
                          • Dec 2006
                          • 269

                          #13
                          Schoeps is een merk dat van oudsher veel voor klassieke opnames wordt gebruikt. B&K is ook zo'n merk (heet nu DPA)
                          Schoeps mics klinken heel rustig een hebben een fluweelzachte klank. B&K's klinken wat eerlijker (zijn zo goed als recht van 20Hz tot 20 kHz)
                          Ik gebruikte vaak B&K 4006 als hoofdsysteem en Schoeps als steun mics. Je kunt ze voor een mooi prijsje huren bij b.v. EAVR (Europe Audio / Video Rent)

                          Comment

                          • SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

                            #14
                            Heb gelukkig de DVD opname achter de rug.

                            Ik heb de volledige opname gedraaid met een Schoeps MS-setje (nieuwe 2e hands aanschaf) gemonteerd een overhead-statief (ook nieuw voor mij).

                            Klonk prima en je zag er niets van.
                            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                            Comment

                            Working...