Opname Kerkdienst

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Drive inn tnt
    • Sep 2003
    • 1082

    Opname Kerkdienst

    In de kerk waar ik af en toe het geluid regel ligt het idee om digitaal op te gaan nemen.
    Tot op heden zijn de diensten altijd met een bandjes recorder opgenomen. Direct vanaf de live mixer. Kwaliteit was uitermate teleurstellend.
    Nu wil men de opname het liefst digitaal. Zodat het op cd gebakken kan worden en dat de dienst op de website gezet kan worden.
    Er werken een groep ammateurs die er geen zin hebben om met ingewikkelde apparatuur of software willen werken.
    Heeft iemand een simpel idee voor deze situatie?
    Vette boksuh meneer

    [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Twee conflicterende wensen: simpel en ..ut ( Uitermate Teleurstellend)

    Meest nette is het om recording te doen van de afzonderlijke sporen en wat ambience (indien gewenst).

    Als dit al te hoogdravend is, de ruis van het cassetebandje voor lief nemen en niet teveel tobben over recordings.

    Iemand een andere suggestie?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • w00Dy
      • May 2006
      • 257

      #3
      X - Y opstelling en een MD?
      Alles begint bij Neutrik

      Gitaren verdienen beter dan een SM 57

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Samson - Zoom - H4

        simpeler dan dit kan bijna niet.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

          #5
          Ik zou opzoek gaan naar een stel amateurs die wel zin, tijd en gelegenheid hebben om het geheel op een wat hoger plan te brengen.
          Ik weet uit ervaring hoe belangrijk een stukje kerk-radio voor mensen kan zijn.
          Het is af en toe bedroevend om te horen met welke kwaliteit de mensen het thuis moeten doen.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

          Comment

          • Aart Rietveld
            • Aug 2004
            • 190

            #6
            Waar zitten de problemen met de huidige opzet ?
            Gaat het alleen om een slecht analoog opnamesysteem of is er ook iets mis met de mix zelf.

            Ik heb zelf vanuit de omroep waar ik voor werk in meerdere kerken de geluidsinstallaties opnieuw ingeregeld omdat de omroep-uitzendingen nergens naar klonken. Daar bleek veelal dat men geen enkel idee heeft van de inregeling van hun eigen installatie. Toonregelingen die voor zowel laag, midden als hoog helemaal rechtsom staan, sfeermicrofoons die achterstevoren staan en 25 db te hard gaan etc. etc.
            Dan is de ruis van een cassettereorder nog maar een fractie van de ravage die men geluidstechnisch aan weet te richten.

            Qua opname-systeem kun je denken aan MD of een flashcard-recorder.
            Bij die laatste kun je in no-time de opname in het PC laden voor de verdere verwerking. Meersporenopname's lijken me voor reguliere diensten ietwat overdone.

            Comment

            • esound
              • Oct 2004
              • 193

              #7
              Meersporen kan ook heel handig zijn er komen bij ons in de kerk vaak buitenlandse sprekers die dan vertaling nodig hebben. Wij recorden dan met een 24ch mackie. En achteraf kun je dan zeggen of je de vertaling erbij wil hebben of niet of dat de vertaling er opnieuw bij gezet kan worden indien deze niet goed was. Kwa werk valt het wel reuze mee het inladen in bijv. qubase duurt het langst. Ben hoogstens 20 min per dienst bezig.

              Comment

              • ruurd
                • Sep 2005
                • 95

                #8
                Wij hebben in onze kerk een pc die de dienst live uitzend naar kertelefoonluisteraars.

                Daarop staat ook een opname programmaatje die de dienst opneemt in .wav formaat.

                Het enige wat de koster op voor een dienst hoeft te doen is de pc aan te zetten en na de dienst weer uit zetten.

                Door de week brand onze koster de opname op cd voor belangstellenden. Hierendaar word en een enkele keer een stuk uit de collecte of aan het eind weggeknipt voor het reduceren van de lengte.

                Niet moeilijk, erg makkelijk, goede kwaliteit: iedereen tevreden.

                De input bestaat uit een output van de zaalmix en een extra sfeer microfoon voor de zamenzang.

                Comment

                • vdm-producties
                  • Mar 2006
                  • 37

                  #9
                  wij gebruiken een marantz

                  digitaal opnemen op een sd kaart en zet het meteen om in mp3


                  makkelijk te bedienen voor iedereen

                  Comment

                  • Drive inn tnt
                    • Sep 2003
                    • 1082

                    #10
                    Het probleem is dat ik laatst in de geluids groep (á 12 leden) heb aangeboden om er echt iets van te maken. Software matig of een simpele recorder. 4 sporen OID.
                    Maar ze vinden het te veel werk en het klonk ingewikkeld.
                    @Aart, ik ben zelf een lange avond bezig geweest om alles weer normaal te draaien.

                    O ja, er hangt nu een ambience microfoon (pas nieuw), samen met de zender van de dominee word er dan opgenomen, direct vanaf de mengtafel.
                    Omdat je in een kerk zit moet je al best wat draaien om het klinkent te krijgen. En daarom is de eindmix voor de record erg slecht.
                    Bovendien werkt het voor geen meter.

                    Dat SDcart system lijkt me een goede oplossing. MD is natuurlijk ook niet verkeerd. Is ff informeren wat het budget is.
                    Vette boksuh meneer

                    [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

                    Comment

                    • martijnwesterbrink
                      • Dec 2003
                      • 33

                      #11
                      Aha! Er zijn er dus mee rmet dit probleem!?
                      Ik ben namelijk momenteel ook erg druk me thet compleet anapassen van het opname systeem. We zijn nu zover dat we elke week met een losse computer de dienst opnemen, converteren naar MP3 en 1,5u na de dienst staat alles op de website!
                      Dat apparaatje van Marantz ziet er ook wel erg handig uit! Iemand verdere ervaring mee? We hebben nu met die computer als voordeel dat je kan zien hoe hard je uitstuurt naar de computer en of je allem sporen wel hard genoeg hebt..of juist niet te hard.. Kan dat met dat systeem ook?

                      Comment

                      • ruurd
                        • Sep 2005
                        • 95

                        #12
                        Die marantz flash recorders zijn een prima vervangen voor bijvoorbeeld DAT.

                        Voordeel tenoverstaande van MD is dat je een langere opnametijd hebt.

                        Comment

                        • Aart Rietveld
                          • Aug 2004
                          • 190

                          #13
                          Een nog groter voordeel van de Marantz is de snelheid waarmee de audio vervolgens in een PC te laden is, binnen een minuut kun je een hele dienst inladen. Met een MD of DAT kun je alleen real-time inladen.

                          Ik gebruik zelf ook zo'n Marantz PMD en heb er nog nooit problemen mee gehad. Alleen de gevoeligheid van de lijn-ingangen is wat hoog. Je overstuurt de input heel erg snel, een 10db-verzwakker doet wonderen.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            blijkbaar wil je alles rap op computer hebben om het online te plaatsen.
                            Wat dacht je van een US122 (of opvolger) en een laptop?

                            Comment

                            • jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

                              #15
                              Voor een gemeente in de buurt ook iets soortgelijks bedacht.
                              Ze hebben nu een 1 HE Marantz PMD 670 (?) MP3 recorder.
                              Neemt direct als MP3 op, je kunt de bitrate instellen.
                              De persoon die de diensten op internet zet neemt simpelweg de CardFlash card mee en zet deze op internet.
                              Sneller kan bijna niet!!!!
                              Kwaliteit: Goed genoeg, geen muziekkwaliteit ivm de mensen met een iets mindere ADSL/Kabel aansluiting.

                              btw: Voordat het signaal de Marantz in verdwijnt gewoon een behringer composer geplaatst, werkt goed voor deze toepassing

                              Comment

                              Working...