Hoe kan ik vinyl platen digitaliseren?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thom
    • Nov 2006
    • 4

    Hoe kan ik vinyl platen digitaliseren?

    Hi,
    mijn JB Systems T-3 Draaitafel, Direct Drive werkt perfect.
    Mijn vraag is hoe ik te werk kan gaan om mijn platen (33, 45 en 78 toeren) te kunnen opnemen voor cd / dvd.
    Is daar apparatuur / software voor?
    De draaitafel is aangesloten op een Philips tuner (FR 975 digital audio/video surround receiver Matchline).
    Mijn pc draait op XP. Tussen pc en tuner is (nog) geen verbinding.
    Ik ben leek in electronica, dus elke ondersteuning is van harte welkom.
    Alvast bedankt.
    Mvrgr, Thom
  • mac tecson
    • Feb 2006
    • 348

    #2
    Het is vrij eenvoudig. Je hebt een aantal dingen nodig:

    - Draaitafel; die heb je al. Al moet ik zeggen dat de T-3 niet de meeste stabiele draaitafel op de planeet is, maar als je zorgt dat ie op een stabiele ondergrond staat en als de draaitafel in goede conditie is kan het best.
    Ook moet je zorgen voor een goede naald; een naald van Ortofon is hier goed voor.

    - Een computer met software. Om goed te kunnen opnemen heb je geen hele zware pc nodig. Een normale pc is goed genoeg. Zorg wel voor een goede geluidskaart, een standaard onboard is niet voldoende. Die kaarten geven vaak veel ruis en storingen. Een kaart van Creative/ M-audio oid is beter; het liefst ook nog met rca of jack inputs.
    Als software kun zijn er een aantal opties. Je kunt Cool-edit, Audacity of een vergelijkbaar programma gebruiken. Ik heb alleen ervaring met Audacity en dat bevalt er goed. (Audacity heeft een gratis versie; ik weet niet hoe dat met andere programma's zit).