versterken van een sax

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freekuh
    • Jan 2006
    • 3

    versterken van een sax

    Hallo,

    Ik wil graag met sax in een band gaan spelen. Nu heb ik dus helemaal geen verstand van microfoons.
    Ik zou dan ook graag wat tips willen vragen.

    1. welke microfoon kan ik wel of niet gebruiken (op het gebied van dynamisch etc.) en waarom?

    2.Welke merken zijn goed voor de saxofoon en waarom?

    3. Zijn er voor en nadelen van een vaste microfoon of van een clip microfoon?

    4.Wat is het voordeel van een Soundback? en waarom?

    Sorry voor al deze lastige vragen maar dan weet ik er wat meer over en dan is het makkelijk om spullen aan te schaffen.
    Ik hoop dat ik wat antwoorden kan krijgen.

    Alsvast bedankt,
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

    #2
    Welkom op dit forum.

    Ik vemoed dat je live optredens met de band gaat doen. Dan zit je topic hier verkeerd en moet deze geplaatst worden in het live mapje. Kan ik niet voor je doen maar een van de mods zal dit denk wel op zich nemen.

    1. welke microfoon kan ik wel of niet gebruiken (op het gebied van dynamisch etc.) en waarom?
    Dit is ten eerste een budget kwestie. Ten tweede is het soort muziek dat je speelt belangrijk. Bij pop/rock richt je de mic. naar de beker maar bij klassiek, al komt de sax daar niet veel voor, wil je ook het geluid vanaf de applicatuur horen.
    Ten derde, een kwestie van smaak. De een wil er een Shure SM57 in, de ander een EV RE20 en weer een ander een Sennheiser 421. Maar alle drie de doen hun werk.

    1. welke microfoon kan ik wel of niet gebruiken (op het gebied van dynamisch etc.) en waarom?
    Elk proffesioneel merk heeft er wel een. Ik noem AKG, EV, Sennheiser enz enz.
    Maar DAP zal er ongetwijveld ook een hebben. Ik las laatst in dit forum, even de zoekfunctie gebruiken, iemand die een budget condenstor zocht en daar werdt een microfoon van DAP aanbevolen als optie. Ik ken de mic. niet dus beweer niet dat dit iets voor jou is.

    3. Zijn er voor en nadelen van een vaste microfoon of van een clip microfoon?
    Hoe beweegelijk wil je zijn?

    4.Wat is het voordeel van een Soundback? en waarom?
    Je bedoeld ongetwijveld, sound-check. Als je een beetje kennis hebt van de engelse taal zal het woord direct meer duidelijkheid verschaffen. Zo niet: tijdens een sound-check controleer je of de microfoon die jou sax opneemt goed binnen komt op het mengpaneel, tevens voer je dan de noodzakelijke wijzigingen uit ( gain, klank kleur enz ). Ook regel je het monitor signaal, indien aanwezig, in. Voor de goede volgorde, eerst de monitor dan de zaal.

    Lastige vragen worden doorgaans gemakkelijker te beandwoorden als je zoveel mogelijk info geeft.





    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Voor en sax zou ik voor SD systems gaan. Zonder twijfel

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Ik denk dat je met "Soundback" zo een plexiglas/lexaan plaatje aan je beker bedoelt?

        Die zijn om het geluid uit je beker naar je eigen oren te richten. Hiermee geef je minder herrie naar de zaal en zul je vrijwel de helft minder monitoring nodig hebben.

        Probeer maar eens met oefenen tegen een harde wand aan te spelen. Je hoort jezelf gelijk stukken beter.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

          #5
          Sorry voor de Shure liefhebbers, maar een SM57 voor een sax vind ik echt vreselijk. Geeft alleen maar mid zonder "enige" vorm van definitie.

          Een condensator heeft bij mij toch veelal de voorkeur voor sax. Of inderdaad een SD clip-on mic, die zijn ook super in gebruik.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            Die akg clipjes zijn prima voor alt en tenor.

            Niet voor bariton trouwens
            lekker belangrijk!

            Comment

            • niesten
              • Aug 2004
              • 115

              #7
              Ik zou deze info niet direct gebruiken om ZELF spullen aan te schaffen. De meeste bands huren een geluidsinstallatie als ze ergens gaan optreden. Daar kun je dan ook een mic voor je sax bij huren.
              Ik zou aan de hand van de tips in dit forum eens wat mics uitproberen tijdens de eerste optredens. Op een gegeven moment weet je welk geluid (en dus mic) je prettig vind. Op dat moment zou je kunnen overwegen of je die mic blijft huren of dat je er een aanschaft (als de band voor kleine optredens een eigen geluidsset heeft).

              Ikzelf gebruik meestal een clip van AKG (ik geloof dat dat de D409 is), of een wireless van Sennheiser (type weet ik niet uit mijn hoofd) voor de alt en de tenor. Voor de bariton meestal een shure SM58 of een AKG D112.
              Het voordeel van een clip (vooral wireless) is de bewegingsvrijheid. Het voordeel van een vaste mic is dat je het volume en de klankkleur kunt bepalen door de postitie van de sax tov de mic te veranderen.

              Veel plezier met je sax in de band :-)

              Groeten,
              Roger
              Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

              Comment

              • GoTMoRe
                • Aug 2005
                • 350

                #8
                Originally posted by MarkRombouts
                Sorry voor de Shure liefhebbers, maar een SM57 voor een sax vind ik echt vreselijk. Geeft alleen maar mid zonder "enige" vorm van definitie.
                De shure sm57 is zowiezo niet de best klinkende mic voor dat geld.

                Het is dat ze oer degelijk zijn, en een naam hebben. Maar ik vindt ze toch achterhaald worden na dik 20jaar in de branche te hebben gezeten.

                Als je dan toch de degelijkheid wil hebben van een sm57 kijk dan naar de BETA series, zijn er op klank vreselijk veel op vooruit gegaan!

                En toch blijf ik zweren bij mijn akg D3700's ( welleswaar ook niet geweldig, maar zeker beter dan de sm58/57 )
                lala..

                Comment

                • Tinke_lat
                  • May 2005
                  • 5

                  #9
                  Een collega en mezelf gebruiken af en toe een Sennheiser E908 om een sax te versterken. (info: http://www.sennheiser.com/sennheiser.../500203-500205 )
                  Goede klank en 't is een clip-on.

                  Comment

                  Working...