Gitaar op mengtafel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fiegel5
    • Mar 2010
    • 6

    Gitaar op mengtafel

    Beste mensen, ik heb een kleine studio. Ik kan van iemand een gitaar lenen, maar ik zou eigenlijk willen weten hoe ik die het beste kan aansluiten. Ik heb geen geld voor dure versterkers enzo.

    Ik beschik over:
    16 kanaals Soundcraft Spirt
    6 kanaals DJ mixertje
    Ik heb nog wel een D.I liggen

    Het zit dus zo: Ik heb alleen een gitaar, en nog niet meer. Wat kan ik er aan doen om die gitaar werkend te krijgen?
    Volg mij op twitter!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Je kunt hem in de DI prikken en via de XLR uit op je mengtafel, wel ff om denken dat de verzwakker schakelaar op 0dB staat.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      Als het een elektrisch of semi-akoestische gitaar is dan... is het een puur akoestische gitaar zonder element, dan ga je toch een microfoontje nodig hebben, bij voorkeur een nette condensator.

      In het 'ok klinkende budget gebied' kom je dan bij RODE M3, AKG C1000 e.d. uit.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Fiegel5
        • Mar 2010
        • 6

        #4
        Ik was inderdaad vergeten te melden dat dit een elektrische gitaar gaat worden.
        Volg mij op twitter!

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Nou, dan DI er tussen en gaan!
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

            #6
            Maak dan meteen even een foto van een gitaar die op een mengtafel ligt.
            Dan klopt je topictitel én zit je in het goede subforum...

            O ja, DI is the way to go!


            Groet, Rob.
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

            Comment

            • Fiegel5
              • Mar 2010
              • 6

              #7
              Originally posted by keenoncoolstuff
              Maak dan meteen even een foto van een gitaar die op een mengtafel ligt.
              Dan klopt je topictitel én zit je in het goede subforum...
              Net alsof jij lekker perfect bent..

              Dus gewoon Gitaar > d.i en dan tafel, of is het beter om gitaar >versterkertje > mic bij versterker > mic op tafel te nemen?
              Volg mij op twitter!

              Comment

              • renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

                #8
                Originally posted by Fiegel5
                Dus gewoon Gitaar > d.i en dan tafel, of is het beter om gitaar >versterkertje > mic bij versterker > mic op tafel te nemen?
                Dat hangt er vanaf wat je wilt. Heb je een berg effectzooi IN je amp zitten (dus niet pedaaltjes maar echt ingebouwd) of klinkt je gitaar beter via je amp, dan zul je het met een mic moeten doen.

                Wil je een puur, clean geluid van je gitaar, dan voldoet rechtstreeks via een DI prima.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                Comment

                • jmgeer
                  • Jun 2006
                  • 5

                  #9
                  Je kan ook kiezen voor de Red Box van H&K, dit is een soort DI met ingebouwde Speaker Simulator. Een normale DI is soms wat te ´clean` voor een gitaar.

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    Ik beschouw dit als een beginnersvraag van een scholier zonder budget...
                    gezien je, volgens je vraag, geheel geen versterker hebt...

                    1) Goedkoopste goed klinkende hardware:
                    DigiTech® X-Series® Hot Rod™ Rock Distortion
                    (gebruik de line-out) In rotterdam nieuw voor 5 tientjes.

                    2) Nog goedkoper. Plug gewoon je gitaar in de input van je soundcard. En download een virtual amp. Een goedkope DI kan je helpen. Let je een beetje op dat je de gitaar wat bij computer en monitors weghoud. Een gitaar pikt snel storing op!
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • nls-nls
                      • Dec 2008
                      • 128

                      #11
                      Kan iemand mij dan vertellen waarom er per sé een DI tussen moet? Wat is nou precies het nut hiervan, want ik plug mijn elektrische gitaar ook vaak in op mengpaneel voor zuiver geluid, en dat klinkt ook goed. Waar dient de DI voor dan

                      Mvg Niels

                      Comment

                      • dj-wojcik
                        • Jul 2008
                        • 911

                        #12
                        Misschien zelf een beetje moeite doen?

                        Simpel gezegd:
                        Een D.I. box, ook wel DI genoemd is een kastje waarmee men een signaal met hoge impendantie, een lijn signaal of een ongebalanceerd signaal kan omvormen naar een gebalanceerd signaal met een lage impendantie. Meestal via hier een XLR connector. Enkele voorbeelden zijn het aansluiten van een keyboard of electrische gitaar aan een mengpaneel.
                        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                        Comment

                        • nls-nls
                          • Dec 2008
                          • 128

                          #13
                          En wat is dan het verschil in geluid wat je hoort? gewoon netter of voller? of wat kan ik me erbij voorstellen

                          Comment

                          • stainz
                            • Sep 2009
                            • 609

                            #14
                            In de basis zijn er voor mengpanelen 2 mogelijke bronnen:
                            ofwel een Microfoon ofwel een D.I. box.

                            Een gitaar staat daar niet bij, dat klopt, daarom dus via een DI, of je moet een microfoon voor je versterker willen plaatsen.

                            Comment

                            • Robert H
                              • Jan 2006
                              • 378

                              #15
                              Laat ik dan de eerste zijn om deze vraag te stellen: Waarom zou je een electrische gitaar rechtstreeks willen aansluiten op een mengtafel. Tenzij je heel bewust op zoek bent naar een megaclean geluid, kan ik me niet voorstellen dat dit ook maar érgens voor te gebruiken is.

                              Naar mijn mening heb je toch altijd wel iets van een tussenstation nodig. Anno 2011 kan dit op verschillende manieren:

                              - Gitaarversterker, al dan niet met extra effecten, met microfoon ervoor
                              - Gitaarversterker met daarachter een loadbox/speakersimulator.
                              - Pod-achtig modellingbakje (eventueel via DI) rechtstreeks
                              - Via computer met modellingsoftware (virtuele amps) rechtstreeks


                              Een electrische gitaar rechtstreeks op een tafel aansluiten levert op zich wel een te gek experimenteel geluid op, zeker als het een Strat-achtige plank betreft. Cleaner dan dat krijg je het niet. Chorus en galmpje erop en je vermaakt je wel een paar uur. Toch denk ik dat je er verder weinig aan zal hebben in bandverband ofa voor het opnemen van partijen. Daarvoor zul je je toch echt moeten wenden tot bovenstaande oplossingen.


                              NB: Als het alleen gaat om een antwoord op jouw vraag of het kan: Laat die DI gewoon achterwege, je kunt je gitaar zo in de lijn-ingang van een tafel drukken. Beetje klooien met de gain en geen centje pijn. Dat sommige lieden menen dat dit 'niet hoort' moeten ze zelf weten, maar het kan probleemloos! Ik speel zelf bas en repeteer al jaren op deze manier, gewoon rechtstreeks over onze mini-PA in de oefenruimte.
                              Last edited by Robert H; 15-03-11, 12:57.

                              Comment

                              Working...