Van PC naar PA: de kwalitatief beste manier

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

    Van PC naar PA: de kwalitatief beste manier

    Een goedenavond,

    Excuseer mij als dit topic ietwat veel aansluit bij al openstaande.
    Juist, ik ben dus op zoek naar de kwalitatief beste manier om een computer aan te sluiten op een PA. En voor dat laatste nemen we voor het gemak maar de tulp-ingang van een willekeurig mengpaneel.
    Puur en alleen voor muziek trouwens. Geen opnames of iets dergelijks.

    Een eis is dat de manier van aansluiten moet gaan via USB of mini-jack, zodat vrijwel elke pc aangesloten kan worden. Om een mogelijk lang verhaal kort te maken, ik zoek eigenlijk een Behringer UCA-ding of Maya44usb-ding

    Alleen dan een flinke stap hoger qua kwaliteit.
    Formaat maakt weinig uit, maar als het een groot ding wordt liefst 19". Sterker nog, als het gewoon een 19" apparaat zou zijn dan een fragiel klein kastje... Beter!
    Prijs hoef ik me weinig druk om te maken, ik wil nu gewoon even inventariseren wat er is.

    Mvg,

    Teun
    Last edited by 4AC; 03-06-10, 17:54.
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen
  • Waveform
    • Dec 2009
    • 321

    #2
    Originally posted by 4AC
    Een goedenavond,

    Excuseer mij als dit topic ietwat veel aansluit bij al openstaande.
    Juist, ik ben dus op zoek naar de kwalitatief beste manier om een computer aan te sluiten op een PA. En voor dat laatste nemen we voor het gemak maar de tulp-ingang van een willekeurig mengpaneel.

    Een eis is dat de manier van aansluiten moet gaan via USB of mini-jack, zodat vrijwel elke pc aangesloten kan worden. Om een mogelijk lang verhaal kort te maken, ik zoek eigenlijk een Behringer UCA-ding of Maya44usb-ding

    Alleen dan een flinke stap hoger qua kwaliteit.
    Formaat maakt weinig uit, maar als het een groot ding wordt liefst 19". Sterker nog, als het gewoon een 19" apparaat zou zijn dan een fragiel klein kastje... Beter!
    Prijs hoef ik me weinig druk om te maken, ik wil nu gewoon even inventariseren wat er is.

    Mvg,

    Teun
    Je bent het beste af met een DAC (Digital-Analog Converter). "Cambridge DAC Magic" is een zeer goed toestel hiervoor. Een "Apogee Duet" is ook een perfecte oplossing.


    Edit: Als je naar 19" toestellen gaat kijken, kom je meestal uit bij dure toestellen met zeer veel inputs en outputs. Een Apogee Rosetta zou nog wel gaan, maar ik vrees dat zoiets nogal heel erg prijzig is.
    Last edited by Waveform; 03-06-10, 17:56.

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      Lexicon maakt nette geluidskaartjes, USB in, jack en/of xlr uit.
      In de maand februari een productie verzorgd samen met Radar ( collega modje hiero) en hij gebruikt zo'n Lexicon kaart.
      Ik heb zelf vanuit mijn actieve dj periode nog een maya/gigaport ding.
      Een wereld van verschil!
      Maya; komt geluid uit, links en rechts niet altijd gelijk.
      Lexicon; volledige geluidsspectrum komt beter binnen op de mixer.

      Letterlijk een verademing, tis dat ik niet meer wekelijks een dj klusje doe, anders lag er direct een lexicon kaartje naast m'n macbook.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

        #4
        Originally posted by Waveform
        Je bent het beste af met een DAC (Digital-Analog Converter). "Cambridge DAC Magic" is een zeer goed toestel hiervoor. Een "Apogee Duet" is ook een perfecte oplossing.


        Edit: Als je naar 19" toestellen gaat kijken, kom je meestal uit bij dure toestellen met zeer veel inputs en outputs. Een Apogee Rosetta zou nog wel gaan, maar ik vrees dat zoiets nogal heel erg prijzig is.
        Bedankt voor de snelle reactie!

        En potjandorie die Cambridge zou best wel eens kunnen zijn wat ik zoek! Mooie gebalanceerde uitgangen, simpele en prima behuizing...
        Daar ga ik even uitgebreid onderzoek naar doen. Nogmaals bedankt.

        De Duet was ik al eerder tegengekomen. Maar wat ik me dan afvraag; hoe kan zo'n klein kastje (of beter: groot uitgevallen volumeknop) nou het geluid zo veel beter maken? Wat zit er dan in hemelsnaam in dat apparaat en waarom zit dat al niet standaard in een computer?

        Mvg,

        Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

        Comment

        • Waveform
          • Dec 2009
          • 321

          #5
          Originally posted by 4AC
          Bedankt voor de snelle reactie!

          En potjandorie die Cambridge zou best wel eens kunnen zijn wat ik zoek! Mooie gebalanceerde uitgangen, simpele en prima behuizing...
          Daar ga ik even uitgebreid onderzoek naar doen. Nogmaals bedankt.

          De Duet was ik al eerder tegengekomen. Maar wat ik me dan afvraag; hoe kan zo'n klein kastje (of beter: groot uitgevallen volumeknop) nou het geluid zo veel beter maken? Wat zit er dan in hemelsnaam in dat apparaat en waarom zit dat al niet standaard in een computer?

          Mvg,

          Teun
          Pas op, het ziet er int echt groter en robuuster uit dan op de foto. Daarbij zitten de meeste connectors extern wat ruimte bespaart en is het maar een heel simpel toestel. Stereo output en een paar ingangen. De klank uit dat toestelletje is echt vele malen beter dan een 19" Motu. Echte Apogee kwaliteit dus, maar dan in een gebruiksvriendelijk bakje met een mooie volumeknop er op.

          Edit: Apogee Duet is Mac-only en werkt ook enkel met Firewire. Niet zo PC-friendly dus

          Comment

          • 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

            #6
            Originally posted by moderator
            Lexicon maakt nette geluidskaartjes, USB in, jack en/of xlr uit.
            In de maand februari een productie verzorgd samen met Radar ( collega modje hiero) en hij gebruikt zo'n Lexicon kaart.
            Ik heb zelf vanuit mijn actieve dj periode nog een maya/gigaport ding.
            Een wereld van verschil!
            Maya; komt geluid uit, links en rechts niet altijd gelijk.
            Lexicon; volledige geluidsspectrum komt beter binnen op de mixer.

            Letterlijk een verademing, tis dat ik niet meer wekelijks een dj klusje doe, anders lag er direct een lexicon kaartje naast m'n macbook.
            Ook bedankt voor je snelle reactie!

            Oke, Lexicon. Maar dit is in principe toch ook een externe geluidskaart á la Maya?

            Originally posted by Waveform
            Pas op, het ziet er int echt groter en robuuster uit dan op de foto. Daarbij zitten de meeste connectors extern wat ruimte bespaart en is het maar een heel simpel toestel. Stereo output en een paar ingangen. De klank uit dat toestelletje is echt vele malen beter dan een 19" Motu. Echte Apogee kwaliteit dus, maar dan in een gebruiksvriendelijk bakje met een mooie volumeknop er op.

            Edit: Apogee Duet is Mac-only en werkt ook enkel met Firewire. Niet zo PC-friendly dus
            Oke, nou dat is dus ook duidelijk. Apogee valt af.

            Voorlopig ben ik aardig onder de indruk van de DacMagic. Ik hoop dat ik niet te maken heb met een fragiele hifi-toverdoos. De brochure doet in ieder geval veel beloven! En als ie werkelijk het verschil maakt dat ze zeggen, ben ik blij (en een ruime 300 eurie armer, maar dat valt me alleszins mee).

            Mvg,

            Teun

            Edit: http://www.cambridgeaudio.com/assets..._Nov_09_NL.pdf Brochure...
            Edit2: Ik hoop dat ik met die DacMagic een geluidsbestand op de pc van cd-kwaliteit ook af kan spelen zonder hoorbaar verschil met een cd-speler.
            Dat is toch wel het uiteindelijke doel.
            Edit3: Dealer van Cambridge Audio dichtbij gevonden, mij staat dus weer een luistermiddagje te wachten! Leuk! Wel van te voren even bellen of ze het kreng nog hebben staan...
            Last edited by 4AC; 03-06-10, 18:47.
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

            Comment

            • qvt
              • Oct 2009
              • 721

              #7
              RME babyface of fireface UC mischien iets?

              Kwaliteit is top! Driverondersteuning ook.

              Babyface is geen 19" en de fireface UC is zo'n halve unit dus daar moet een extra plaatje bij om deze in een rack te monteren.
              There is no substitute for imagination

              Comment

              • e-sonic
                • Aug 2004
                • 329

                #8
                d-audio ??

                wellicht de d-audio




                heeft trafo gebalanceerde uitgangen, daarnaast ook zeer goede microfooningangen...

                en van hollandse bodem..
                Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  USBPre Microphone Interface for Computer Audio | Sound Devices, LLC ..

                  Comment

                  • qvt
                    • Oct 2009
                    • 721

                    #10
                    ongebalanceerd uit helaas..
                    There is no substitute for imagination

                    Comment

                    • djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

                      #11
                      Hmmm, ik zat te denken aan de Burl B2 Bomber DAC, maar die communiceert via S/PDIF of AES... Jammer, want het schijnt een errug goed apparaatje te zijn (wel studiospul, en waarschijnlijk ook erg duur...)



                      Succes met zoeken! Daan
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                      Comment

                      • bones2001
                        • Aug 2003
                        • 741

                        #12
                        Ik zeg,
                        Benchmark DAC1-USB
                        Wordt je echt vrolijk van

                        DAC1 USB Overview | Benchmark Media Systems, Inc. | USB DAC
                        Mixen is net als schilderen.
                        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                        Comment

                        • e-sonic
                          • Aug 2004
                          • 329

                          #13
                          Maar naar tulp

                          Originally posted by qvt
                          ongebalanceerd uit helaas..
                          de TS vroeg ook om de beste manier naar tulp...

                          Dus symmetrisch valt al af,

                          groet van audiopartner e-sonic
                          Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by qvt
                            ongebalanceerd uit helaas..
                            sja, als je dat ding nou perse met 60 meter USBkabel en 60m xlr wilt aansluiten..

                            meestal ligt het ding achterin de mengtafelbak.
                            Verder klinkt het als een tierelier, en heb je ook nog een koptelefoon, spdif ( voor de YamahaDigi-fans..) en 2x gebalanceerde mike met phantoom ter beschikking.

                            ik ben er erg blij mee.......

                            Comment

                            • 4AC
                              • Nov 2007
                              • 1791

                              #15
                              Poooeeehhh, jongens, ik kan de reacties amper nog bijhouden! Bedankt hiervoor...

                              Gebalanceerde uitgangen is geen must, maar geniet natuurlijk wel de voorkeur.

                              Geef me even de tijd om al jullie voorstellen te onderzoeken, haha.

                              Mvg,

                              Teun
                              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                              Comment

                              Working...