Koninginnedag

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RJ_
    • May 2009
    • 4

    Koninginnedag

    Hallo Allemaal,

    Als eerste, interessant forum is dit! Lees al een aantal maanden met jullie mee, maar heb nog nooit iets gepost.
    Dus bij deze, mijn eerste post!
    Het gaat om een optreden wat mijn band gegeven heeft op Koninginnedag in een gebouw van de molukse gemeenschap, Bunga Tandjung!
    Als band hebben we een aantal maanden geleden besloten om het meeste van de techniek in-house proberen te krijgen om zo, live een eigen gedefinieerde sound te creƫren.
    Als toetsenist van de band en freelance geluidsman heb ik geprobeerd om een set aan te schaffen die binnen ons budget paste en toch enigszins wat kwaliteit te bieden heeft.
    Hierbij wat foto's en specs van het licht en geluid die avond.

    Geluid:
    Amprack: 2x QSC GX5
    (het laag draaide op 2ohm, niet mogelijk volgens specs, maar geen problemen ondervonden. Ook niet qua warmteontwikkeling o.i.d.)




    2x HK-AUDIO Premium Pro 15 (toppen klinken verbazingwekkend goed)
    4x HK-AUDIO Premium Pro 18s




    Mengtafel: Mackie CFX.MKII
    Monitoring: 3x Powerworks RS122MA
    Mics: Shure 2x Sm58, 1x Beta 58 en 1x Sennheiser E945.
    Drum mics: Shure kit met Beta 57 op snare.
    16/4 Multi
    Berg XLR, jack en speakon kabels

    Tussen de sets door moest er muziek gedraaid worden, dit is opgelost met een Hercules DJ console MKII en een Packard Bell Dot.








    Licht: 8x Par56, LightMAXX T4 DMX dimmer (standalone)

    De geluidsman heeft er een mooi geheel van kunnen maken. Het laag knalde mooi en het geheel was zoals gehoopt gedefinieerd en open. Nadeel was dat het podium erg ondiep was en het geluid op het podium daardoor loeihard. Sowieso een verbeterpuntje voor de volgende keer.
    Een ander verbeterpunt is een aanschafkwestie, namelijk een aantal gates/compressors. Dit toch om het totaalbeeld nog een tikkeltje strakker te krijgen.
    Al met al een kleine maar toch leuke productie (als je het zo mag noemen)
    Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

    #2
    Hoi,

    Welkom op dit forum, het doet me deugd te lezen dat je EERST een paar maandjes gelezen hebt alvorens te posten.

    Toch wil ik even een paar aandachtspunten geven:
    staan je toppen niet erg laag (probeer ze op een statief 'boven' oorhoogte te plaatsen, of met een paaltje op de baskastjes, dan horen de gasten achterin ook nog wat)

    Ik zie dat er 4 'sub' kabels naar je speakers lopen? hoe heb je dit aangesloten? gebruik je de X-over in de amps?

    Je kunt met 4-polige kabel ook in een keer al je speakers per kant bekabelen! (scheelt veel tijd met opbouwen).
    Optie: in je speakers een schakelaartje bouwen (passief/actief, en de 2+/2- doorverbinden), dan kun je gewoon doorlussen naar de volgende speaker.

    Als je een volgend connector paneeltje maakt, plaats de chassis-delen dan aan de achterzijde (is netter).

    Verder ziet het er wel leuk uit, hoeveel volk was er?

    En ....

    zie mijn handtekening
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

    Comment

    • jens
      • Aug 2004
      • 1067

      #3
      ik qoute even:

      "Amprack: 2x QSC GX5
      (het laag draaide op 2ohm, niet mogelijk volgens specs, maar geen problemen ondervonden. Ook niet qua warmteontwikkeling o.i.d.)"

      Ik zie 4 baskasten? en ik zie 4 aansluitingen. Ik neem aan dat je 2 speakers heb aangesloten op 1 versterker kanaal.Dan draai je gewoon parralel op 4 ohm ( volgens mij is dit type kast gewoon 8 ohm) en dan is er idd niks aan de hand met je versterker.

      als je idd de kasten kan doorlussen heb je maar 2 bas aansluitingen nodig en met 4 polig kabel maar 2 ( voor links - rechts )

      ik zie op de foto'voor de toetsenist volgens mij een powered monitor staan? hoe staat die gericht?? net of die over de grond van het podium staat te blazen?

      wat voor crossover of processor heb je?

      Verder vind ik die HKś zeer nette setjes voor het geld Mischien eens wat paaltjes voor je toppen

      Maar verder ziet het er netjes uit! Ga zo door!

      Comment

      • Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

        #4
        volgens mij zijn het 4ohms kastjes, dus wel op 2 ohm belast. In de GX serie van QSC zit een x-over schakeling (100 Hz), je kunt daarmee kanaal 1 lowpass en kanaal 2 High pass schakelen.
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

        Comment

        • 4uss
          • Aug 2005
          • 578

          #5
          Originally posted by Whitefarmer
          volgens mij zijn het 4ohms kastjes, dus wel op 2 ohm belast.
          Klopt, zie Products - HK Audio Portable Sound , tabblad "Techn Data", daar staat 4 ohm...

          @TS: wat had je gedaan als was gebleken dat je amps de 2Ohm nĆ­et hadden aangekund? Dan sta je midden in je show toch wel met een vet probleem...

          Comment

          • Roelande
            • Jan 2009
            • 140

            #6
            ik vermoed dat deze versterker wel 2 ohm aankan maar bij de minste peak in protect schiet.

            bij mijn versterker is dit toch allesins zo (STK V12+)de fabrikant waarschuwt ervoor maar het is wel mogelijk...

            Comment

            • RJ_
              • May 2009
              • 4

              #7
              Allereerst bedankt voor jullie reacties!

              De kastjes zijn inderdaad 4ohm.. Heb bij de soundcheck het setje redelijk op zn staart getrapt met wat tracks met veel laag. Geen enkel probleem Ook niet heel makkelijk aan het clippen gekregen Gebruik trouwens de x-over in de subs (100hz). Een speakermanagement systeem wordt misschien een toekomtige aankoop! Over de toppen: Het komt misschien door de foto, maar het podium was erg hoog, dus opzich stonden de toppen niet zo laag (ongeveer meter of 2). Maar een tussenpaaltje is idd een goed alternatief!

              @Whitefarmer: (profiel ingevuld!) Wat bedoel je precies met chassis delen? Het hele connectorpaneel aan de achterkant of..? Bedankt voor de tip met de vierpolige kabel! Alleen zou een switch noodzakelijk worden als er doorgelusd zou worden. Weet niet of ik dat zo zie zitten, het zijn gelukkig maar 2 kabels. Er waren trouwens zo'n 150 man, mede ook door het drama wat 's middags afgespeeld had in Apeldoorn. Hierdoor dachten veel mensen dat het was afgelast.

              @jens: Die floormonitor was van de harpiste. Later met een paar wigjes iets naar boven gericht.

              @4USS: Heb vantevoren het setje redelijk mishandeld Op dat moment geen problemen ondervonden (en de rest van de avond ook niet)
              Voordeel is het extra vermogen van de amp op 2ohm!

              Reacties en kritiek zijn altijd welkom!

              Comment

              • 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

                #8
                Dat ziet er zeer goed uit! Met de huidige reacties ben ik het helemaal eens.
                Het eerste wat me echter opviel was de plaatsing van de subs. Had je ze niet beter kunnen stacken met de topjes? Zo creƫer je koppeling van de woofers.

                Kan me overigens ook wel voorstellen dat je zo de bas mooi verspreid hebt in de breedte. Was de zaal misschien wat ondiep? Dan lijkt me dit ook een logische oplossing.

                Mvg,

                Teun
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  ik zeg maar een ding:
                  aiii, wat een bakken van gitaarversterkers!

                  Arme powered minimonitortjes...
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • RJ_
                    • May 2009
                    • 4

                    #10
                    Wederom bedankt voor de reacties.

                    Zaaltje was idd niet erg diep, vooral breed. Eerst geprobeerd om de subs met topjes te stacken, maar dit deed te spreiding niet ten goede. Dus uiteindelijk maar voor deze oplossing gekozen.

                    Over die bakken van gitaarversterkers.. KLOPT!!
                    Maar die 6x 12 inch!! (van de linker gitarist) hebben wel een prachtige sound! Moet toch zeggen dat die powerworks monitortjes best goed mee konden komen. Zijn heerlijk direct, niet zo direct als coaxiaal maar best behoorlijk!

                    Comment

                    • Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

                      #11
                      Originally posted by RJ_
                      ... Gebruik trouwens de x-over in de subs (100hz).

                      @Whitefarmer: (profiel ingevuld!) Wat bedoel je precies met chassis delen? Het hele connectorpaneel aan de achterkant of..?
                      Je gebruikt de X-over in de subs??
                      je gaat toch met 6 speakerkabels (4*sub en 2*top) weg vanaf je versterkerrack! dus volgens mij......

                      chassisdelen zijn de connectors die op het paneeltje zitten, die heb je nu vanaf de 'buitenkant' op het plaatje geschroefd/gepopt, volgende keer van binnen naar buiten door het gat duwen, dan blijft het rechthoekige 'plaatje' achter het paneel, dit is optisch netter!
                      Misschien heeft er iemand een foto??
                      Groeten John
                      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                      Comment

                      • djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

                        #12
                        Misschien heeft er iemand een foto??

                        Zie de onderste 2 delen van het rack!

                        Daan

                        Last edited by djspeakertje; 23-05-09, 20:08.
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                        Comment

                        • Stage-Q
                          • Sep 2007
                          • 389

                          #13
                          Jammer dat de kabel niet netjes in de powercon zit van je amp. rackje

                          of zie ik dat verkeerd?
                          Mag ik wat meer laag in 't hoog?

                          Comment

                          • RJ_
                            • May 2009
                            • 4

                            #14
                            Tuurlijk, dat bedoel je met chassisdelen.. Logisch
                            Je hebt helemaal gelijk, staat netter!

                            Nee, natuurlijk bedoel ik niet subs Bedoelde Amps.. Sorry, my bad!

                            Wat de powercon kabel betreft.. Bedoel je dat de kabel niet goed in de connector zit, of dat de connector niet goed in het rack zit? De kabel is 'pre-fab' dus ik denk dat dat wel goed zit en ik denk ook wel dat de kabel goed ingeplugd is, aangezien de amps aan staan op dat moment!

                            Groeten!

                            Comment

                            • Whitefarmer
                              • Oct 2003
                              • 1244

                              #15
                              Originally posted by Stage-Q
                              Jammer dat de kabel niet netjes in de powercon zit van je amp. rackje

                              of zie ik dat verkeerd?
                              Ha, ja het 'lijkt net' of de kabel 'niet helemaal' in de connector zit.
                              Naar aanleiding van de reactie van RJ, zal het dan toch wel 'optisch bedrog' zijn.
                              Groeten John
                              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                              Comment

                              Working...