Musical groep 8

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeTAR
    • Jul 2005
    • 151

    Musical groep 8

    Ieder jaar verzorgen wij (mijn vader en ik) met de apparatuur van een koor de musical van groep 8 van mijn oude basisschool.

    Dit jaar was de musical Top Secret en daarvan heb ik een paar foto's gemaakt:









    Lijstje:

    Mixer: Studiomaster Triology 166
    Effect: Alesis (type ontschoten)
    Limiter: Berhringer MDX2600 (niet gebruikt)

    Mic's:
    1x Crown PZM185 (overhead)
    1x AKG C1000S
    2x Crown (type onbekend)
    1x Sennheiser Evolution 900 serie
    2x Shure SM58

    Monitor:
    General music (front monitor op het podium)
    2x BELL (oude boxen van het koor, gebruikt als back monitor op de gang)

    Boxen
    H&K F.A.S.T. 300

    Audio bron:
    Laptop gebruikt voor afspelen muziek. Daarvoor gebruikt Direttor Free. Zit een AutoCue functie in namelijk en werkt met playlisten.

    Licht:
    8 Par 56 met een simpele controler. Geleend bij een Drive-in bedrijfje uit de buurt.

  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

    #2
    Volgens mij gaat het bij zo'n musical om het afscheid, en de ouders die trots hun jengelende kindertjes bekijken.,.. Waarom in ***snaam al die microfoons zo pontificaal in beeld ??? Er hangt een gipsplafond boven, met een croq-bekje kun je daar je mikes zo inknopen...

    Het ziet er uit alsof de geluidsman erg veel waarde hecht aan zijn eigen kunstje, maar vergeet waar het om gaat !

    Ongetwijfeld was de audio perfect hoor; maar volgende keer; WEGWERKEN die hap...

    grtz. AJB
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

    Comment

    • MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

      #3
      Ook vraag ik me af waarom er zoveel (overhead) microfoons gebruikt moeten worden. Het lijkt mij zo dat je met twee goeie overheads hetzelfde bereikt als met zoals hier een stuk of zes. En het is dan inderdaad wel mooier om ze een beetje verdekt op te stellen.

      Dan ook de monitortjes op de hoeken van het podium zetten en het ziet er een stuk beschaafder uit, terwijl het resultaat er waarschijnlijk niet minder om wordt.

      Comment

      • PeTAR
        • Jul 2005
        • 151

        #4
        AJB, dat hebben we al een keer geprobeerd, maar mislukte jammerlijk helaas. Zelf vind ik het ook niet netjes, maar we krijgen er geen klachten over en we doen het al 6 jaar zo.

        Het is al erg moeilijk om geluid bij dit soort dingen te doen omdat ze al zo zachtjes praten (terwijl je er op aandringt op harde te praten).

        De maandag er voor bij een andere musical het geluid gedaan met andere apparatuur. Dat ging met richtpijpjes en die vielen me nog zwaarder tegen dan deze overheads. deze stonden laag bij de grond maar leverden geen goed geluid, zelfs erboven hangen ging niet. Type mic weet ik niet merk was Work.

        Tevens was het helaas niet mogelijk om de monitoren op de hoeken te zetten vanwege te weinig ruimte.

        Comment

        • PeTAR
          • Jul 2005
          • 151

          #5
          citaat:Geplaatst door MarkRombouts

          Ook vraag ik me af waarom er zoveel (overhead) microfoons gebruikt moeten worden. Het lijkt mij zo dat je met twee goeie overheads hetzelfde bereikt als met zoals hier een stuk of zes. En het is dan inderdaad wel mooier om ze een beetje verdekt op te stellen,
          Graag zou ik dan horen hoe ik dat zou moeten aanpakken aangezien het gewoon niet lukt om alle stemmen luid en duidelijk weer te geven met 2.

          Dit hebben we geprobeerd 3 jaar terug en het was gewoon erg slecht te verstaan.

          [edit 15:33]
          Ik zit net ff te zoeken naar andere scholen die deze musical hadden opgevoerd. Maar ik zie vooral scholen met veel meer ruimte om dit mooi te kunnen uitvoeren en meer budget zoals mic's op de wang geplakt das gewoon voor ons en de school helaas niet haalbaar

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            Om te beginnen met een tweetal echt goede overhead microfoons. Ik gebruik zelf regelmatig Rode Nt-5's en met veel succes moet ik zeggen, ze zijn gelukkig ook nog redelijk betaalbaar. Duurdere modellen van Neumann of Dpa of iets dergelijks is natuurlijk helemaal mooi.

            Daarna met eem 31-bands eq of liever nog een parametrische eq de feedback-frequenties terugdraaien zodat je toch behoorlijk wat volume moet kunnen maken. De microfoons echter niet laag opstellen maar juist meer van bovenaf richten op de hoogte van de klankbronnen (monden) van de leerlingen.

            Comment

            • PeTAR
              • Jul 2005
              • 151

              #7
              citaat:Geplaatst door MarkRombouts

              Om te beginnen met een tweetal echt goede overhead microfoons. Ik gebruik zelf regelmatig Rode Nt-5's en met veel succes moet ik zeggen, ze zijn gelukkig ook nog redelijk betaalbaar. Duurdere modellen van Neumann of Dpa of iets dergelijks is natuurlijk helemaal mooi.

              Daarna met eem 31-bands eq of liever nog een parametrische eq de feedback-frequenties terugdraaien zodat je toch behoorlijk wat volume moet kunnen maken. De microfoons echter niet laag opstellen maar juist meer van bovenaf richten op de hoogte van de klankbronnen (monden) van de leerlingen.
              Hmmm, owke... denk dat ik dit er niet doorheen krijg bij de financiele afdeling van het koor


              Die bedoel je dus? Kwa prijs best wel aantrekkelijk, in Amerika dan. In Nederland zie ik hem niet zo snel behalve de Nt4 dan voor een aktieprijs van 359 bij http://www.tonika.nl.

              In iedergeval bedankt voor de tips!

              Btw. Arvid... de geluidsman gaat het echt niet om zijn eigen hagje... ik en mijn vader proberen het beste geluid te halen met de spullen die we hebben ook al moet het helaas zo.

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Probleem met zachte kinderstemmen kom je niet vanaf maar zo kan het ook ondanks dat probleem


                Nu heeft deze school zelf 3 draadloze microfoons welke voor de zang werden gebruikt door de solisten maar voor de rest staat hier alleen 4x Behringer B5. Deze kosten je de kop niet. Als je daarbij doet wat MarkRombouts zegt met een EQ wat frequenties dippen kun je prima gaan. Zeg nu zelf, ik vind het plaatje een stuk strakker zonder al die bomen in het gezichtsveld.

                Daarnaast is misschien wel het probleem dat je het te hard probeert te krijgen. Het is geen discoparty maar een musical dus als de muziek al iets zachter zet maak je het jezelf ook makkelijker met inregelen en heb je ook minder kans op rondzingen. Weet natuurlijk niet of dit het geval is maar is een tip.

                Comment

                • PeTAR
                  • Jul 2005
                  • 151

                  #9
                  Zoals ik het ieder jaar heb meegemaakt is dat iedere groep 8 anders is.

                  Vorig jaar waren ze erg actief er bij betrokken en dit jaar kon je merken dat ze erg passief waren. Hierdoor was het voor ons gewoon moeilijker om alles goed en duidelijk te krijgen.

                  Een EQ is misschien nog wel een keer een goed idee om erbij te huren, maar dat is volgend jaar pas.

                  Deze apparatuur is ook eigenlijk bedoeld voor een koor en niet voor dit soort doeleinde, maar het wil net.

                  En wat betreft geluid. Als wij de master helemaal dicht deden leek het net of er geen podium met kinderen aanwezig was. Ook al prate de kinderen op het podium. Geluidsnivo was normaal, zodat alles goed te verstaan was met niet te harde muziek.

                  Comment

                  • Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

                    #10
                    Het is belangrijk dat de technieker weet wat er gaan gebeuren, zoals jij aangeeft was het vorige jaar iedereen actief, en dit jaar pasief, dat had je kunnen weten van ter voren. (en moeten) zodat je hierop je geluid kan aanpassen.

                    wanneer je aan kabeltjes je mic's had opgahangen en op hetzelfde niveau had opgehangen was het geluid echt hetzelfde geweest, alleen had je geen stands in de weg gehad.

                    Geef toe: netter, overzichtelijker en heel goed haalbaar.

                    aan het geluit twijfel ik trouwens niet hoor, de rest zal best in orde zijn geweest
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                    Comment

                    • PeTAR
                      • Jul 2005
                      • 151

                      #11
                      citaat:Geplaatst door Upgrading your system

                      Het is belangrijk dat de technieker weet wat er gaan gebeuren, zoals jij aangeeft was het vorige jaar iedereen actief, en dit jaar pasief, dat had je kunnen weten van ter voren. (en moeten) zodat je hierop je geluid kan aanpassen.

                      wanneer je aan kabeltjes je mic's had opgahangen en op hetzelfde niveau had opgehangen was het geluid echt hetzelfde geweest, alleen had je geen stands in de weg gehad.

                      Geef toe: netter, overzichtelijker en heel goed haalbaar.

                      aan het geluit twijfel ik trouwens niet hoor, de rest zal best in orde zijn geweest
                      Tja... misschien volgend jaar maar weer proberen, maar voorlopig denk ik dat dit de beste oplossing was.... maar ik zal het allemaal meenemen deze tips! thnx!

                      Maar als ik ze aan de kabels had gehangen op het zelfde niveau dan was het ook irritant geweest al die kabeltjes...

                      Comment

                      • rene.derksen
                        • Feb 2004
                        • 649

                        #12
                        Maar dat had iig niet in het gezichtsveld van de kijkers gestaan, en het staat net wat strakker bovendien kun je die vlaggetjes ook wel verbergen en de monitor hadden best in de hoeken gepast! maargoed nu kun je er inderdaad niks meer aan doen.
                        Licht is altijd zwaar.

                        Comment

                        • Radar
                          Moderator
                          • Jul 2002
                          • 890

                          #13
                          Het blijft lastig dit soort klussen.
                          Artiesten die tijdens de repetieties het hoogste woord hebben
                          en met de uitvoering maar wat staan te mompellen.
                          Budget is liefdewerk oud-papier.
                          Podium is ruk, zaal is klote.
                          En toch proberen het beste ervan te maken.
                          Ik werk al een poosje met de Superlux PRA-268, deze doen het staand voor de podiumrand in X-Y paartjes signifiekant beter als vliegen aan het systeem plafond en ze kosten geen drol.
                          Monitors had ik gewoon op de podium rand geflikkerdt en het zaal geluid had ik iets lager neer gezet.

                          Ik doe niet aan bijgeloof.
                          Dat brengt ongeluk.

                          Comment

                          • PeTAR
                            • Jul 2005
                            • 151

                            #14
                            citaat:Geplaatst door René.D

                            Maar dat had iig niet in het gezichtsveld van de kijkers gestaan, en het staat net wat strakker bovendien kun je die vlaggetjes ook wel verbergen en de monitor hadden best in de hoeken gepast! maargoed nu kun je er inderdaad niks meer aan doen.
                            Het is gewoon de standaard opstelling die ook voor het koor gebruikt word. Maar das weer een hele andere omgeving.

                            En misschien idd de monitoren naar de hoeken alleen zat ik daar met de statieven voor het licht. Deze monitoren gebruiken we normaal voor het combo, maar onze front monitoren zijn even iets te groot om op dat podium neer te zetten

                            citaat:Geplaatst door Radar

                            ..
                            Budget is liefdewerk oud-papier.
                            ...
                            Helemaal mee eens, wij doen dit niet voor het geld. Puur en alleen voor de liefde voor geluid en de belevenis.

                            Want de lerare zeiden vooraf al van: nou reken maar niet op veel. Maar door wat met geluid te pielen, geluidjes er door heen te gooien, beetje licht erop. Ja ze stonden verbaasd en dat was eigenlijk het grootste compliment wat je kan krijgen.

                            Comment

                            • vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

                              #15
                              Dat is inderdaad wel het meest belangrijke, dat je het doet omdat je het leuk vindt, als je een basisschool doet. Het budget is 3x niks en kinderen zijn nu eenmaal geen profs die elke dag even een show in het theater op de planken zetten. Ook de zaaltjes (meestal een aula of gymzaal) zijn nu niet echt gebouwd om hun accoustiek.

                              Comment

                              Working...