Onze PA is een rommeltje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wouter
    • Sep 2000
    • 7

    Onze PA is een rommeltje

    De PA bij ons op de sociëteit is echt een rommeltje bij elkaar geraapt, misschien kunnen een aantal van jullie mij helpen met het volgende. Tot de versterkers ziet het er allemaal prima uit, maar daarna… We hebben twee versterkers. Een yamaha (P2201) voor het laag en een Dynaco (stereo 410) voor het hoog. Ik zal met het laag beginnen. Op deze amp staan twee speakers parallel aangesloten (Electrovoice evm15b en een naamloze speaker) We hebben echter geen specificaties van de speakers en amps meer, dus als we willen vervangen, wat binnenkort waarschijnlijk moet gebeuren, weet ik niet goed wat. Op de Dynaco zijn ook twee speakers parallel aangesloten (Celestion K12t-100 en een Beyma CP380m (niet zo lang geleden vervangen)) De versterker is echter Amerikaans en werkt op 110 volt, maar toch staat ie al sinds jaar en dag op 230V te spelen. (kan dat??) Laatst hebben we deze ragbak eens vervangen door een Yamaha P1600. Het geluid klinkt nu niet alleen een stuk zuiverder, maar kan ook veel harder. Hoe kan het dat zo’n kleine versterker de grote Dynaco, die 11Amps maximaal trekt, volledig overtroefd?? Of belast ik de versterker nu te zwaar? Tussen het mid/hoog en het hoog is ook een scheidingsfilter aangesloten, maar voor deze twee speakers zit ook al een cross-over, dus lijkt me dat scheidingsfilter een beetje overbodig. Misschien heeft iemand specificaties van de apparatuur, of kan mij helpen met de andere vragen.

    Bedankt voor uw aandacht.
    wouter
Working...