l'acoustics subje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    l'acoustics subje

    Afgelopen week hing ik weer eens ondersteboven in een 20m3 container om iets moois te pakken te krijgen, mijn missie : een sub van l'acoustics !!
    Gelukkig was het maar 32 graden buiten dus ik kon eindelijk eens wat overtollig vocht kwijt raken..... pffff.

    Ik heb hem uiteraard te pakken gekregen en voordat ik de stekker in het stopcontact deed eerst maar eens kijken wat er mee aan de hand is want hij ligt niet voor niets in de container.
    Grill los gemaakt en toen werd het al snel duidelijk, gevalletje 'opgeblazen' speaker.

    Nu heb ik al (ernstig) veel speakers in rook op laten gaan in mijn leven dus ik herken het typische "luchtje" op een kilometer afstand, maar deze speaker had niet dat luchtje.
    Sterker nog: de conus zat muur vast. En dan bedoel ik ook echt muur vast , zelfs met vier handen niet te heen en weer te krijgen vast.

    Hmmm, wat nu ? Eerst maar eens de speaker uit de kast gehaald en na nog wat proberen beweging er in te krijgen vervolgens maar een Stanley mes gepakt en ben gaan snijden.
    Nadat ik alleen nog de korf met een spoel over had werd het eindelijk duidelijk: de magneet kern was verschoven en klemde de spoel muur vast !!

    Het gaat om een 15" van B&C (zal wel een oem versie zijn) type TBX 100 , een flinke jongen met 2 Kw program power.

    Wat ik denk dat er gebeurd is: avondje vol gas staan pompen, spoel heet geworden en de lijm wat de backplate moet vasthouden is weer 'vloeibaar' geworden met als gevolg dat de spoel klem is komen te zitten.
    Nu is zo'n TBX100 niet al te duur, maar als dit een bekent probleem is dan geef ik liever dat geld ergens anders aan uit !

    Dus ja, wat zouden jullie doen? Dezelfde driver kopen of op zoek naar een driver met vrijwel gelijke spec's ?
    Er zit wel een dikke plate amp van 1 kw in , die kan ik ook nog wel ergens anders in hangen mocht er niet een goede vervanger te vinden zijn.

    Hoeveel mogen de spec's van een driver afwijken ? En welke waarde is het belangrijkste om zo dicht mogelijk bij te komen, ik denk zelf Vas en Qts ?


    PS, ik twijfel of dit een techniek of zelfbouw forum vraag is....
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Ik denk dat een 15SW115 aardig in de buurt komt (met "ietsje" meer power handling).
    Maar je hebt de kast, dus afmetingen opnemen en even in winisd stoppen. Dan kun je de oude en nieuwe driver simuleren.

    Weet je zeker dat de amp het nog wel doet?
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Mits de amp module het nog doet zou ik er gewoon weer de originele driver in zetten en niet gaan 'tobben' met andere drivers.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • beyma
        • Oct 2002
        • 1614

        #4
        Heren dank voor de reacties,

        De versterker doet het nog perfect, hij heeft vandaag de hele dag aan gestaan op een andere sub in mijn werkplaats.
        Er zit serieus veel kracht in dat kleine beetje elektronica !

        De originele driver lijkt mij ook de beste optie, mede omdat er een DSP in zit en die is natuurlijk ingeregeld op de B&C TBX100.
        Maar ja, hebben ze inmiddels bij de firma B&C een betere lijm gevonden ???!

        Het zou zonde zijn als na 1 avondje stampen weer de magneet kern gaat verschuiven....
        Ik snap niet dat ze niet iets van een simpele pen/gat of klinknagel gebruiken om te voorkomen dat hij kan verschuiven.
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Loslaten van de magneet is niet alleen een B&C probleem, komt vaker voor.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • RonaldH
            • Aug 2009
            • 274

            #6
            Wel eens gezien dat de magneet gebarsten was (en dus ook verschoven) nadat de sub van het podium was gevallen
            Er is meer te koop dan je betalen kunt

            Comment

            • Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

              #7
              Ik heb nog nooit gehoord van een verschoven magneet, alleen door oververhitting van de luidspreker, altijd in combinatie met een val, klap, etc.

              Ik zou in eerste instantie dezelfde luidspreker gebruiken, zo niet dan Fs, Qts en Vas in dezelfde ordegrootte.

              Comment

              • beyma
                • Oct 2002
                • 1614

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Rademakers Bekijk Posts
                Ik heb nog nooit gehoord van een verschoven magneet
                Zo ziet dat er dus uit:



                Kan op een simpele manier voorkomen worden door bv een klein opstaand randje waar de kern in ligt....
                Maar ja, als je tegen een Chinese fabrikant zegt "maak dit zo goedkoop mogelijk" dan krijg je het ook zo goedkoop mogelijk.

                Ik heb al een idee voor de nieuwe driver, ik ga op m'n CNC machine een kunststof ringetje frezen die precies om de magneet valt en met een sponning de back-plate op z'n plek blijft houden.
                Kan die nooit meer verschuiven. (uiteraard hou ik rekening met koeling)
                Last edited by beyma; 22-07-17, 19:51.
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door beyma Bekijk Posts
                  Ik heb al een idee voor de nieuwe driver, ik ga op m'n CNC machine een kunststof ringetje frezen die precies om de magneet valt en met een sponning de back-plate op z'n plek blijft houden.
                  Kan die nooit meer verschuiven. (uiteraard hou ik rekening met koeling)
                  Hou je er wel rekening mee dat de spreekspoel in de spleet heen en weer beweegt?
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

                    #10
                    Is het de SB15P?
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                    Comment

                    • beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door salsa Bekijk Posts
                      Is het de SB15P?
                      Ja inderdaad ! Ervaring mee ?
                      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                      Comment

                      • beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door MusicXtra Bekijk Posts
                        Hou je er wel rekening mee dat de spreekspoel in de spleet heen en weer beweegt?
                        Hehe, ik bedoel een randje aan de buitenkant , gewoon een simpele ring uit kuststof gefreest op deze manier:



                        Dit voorkomt dat de backplate met de kern kan verschuiven. Snap niet dat de fabrikant niet op dit idee komt, maar dat zal wel met prijs en marketing te maken hebben....
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Normaal gesproken verschuift de magneet ook niet dus het is ook niet echt nodig om het erop te maken.
                          Heb het zelf een paar keer meegemaakt met Selenium woofers doordat er te weinig lijm gebruikt was en laatst een keer bij een nieuwe BMS hoogdriver.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

                            #14
                            Heet dat niet de poolplaat die verschoven is? Het plaatsen van een kunststof ring om de (buitenkant) van de magneet los dat volgens mij nog niet genoeg op...

                            Comment

                            • beyma
                              • Oct 2002
                              • 1614

                              #15
                              Poolplaat / back plate of hoe je het wil noemen Als ik naar de achterkant kijk dan zie ik (nu ik het weet) dat hij verschoven is ten opzichte van de magneet zelf.
                              Als ik dus met een zeer strak CNC gefreesde ring dat kan opsluiten , zou ik herhaling van dit probleem kunnen voorkomen.

                              Uiteraard hoop ik dat ze bij B&C inmiddels betere/meer lijm gebruiken en het zou inderdaad gewoon niet mogen gebeuren, maar voorkomen is beter dan weer een nieuwe driver kopen toch ?! (zulke dingen gebeuren altijd net na de garantie periode)
                              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                              Comment

                              Working...
                              X