Draadloze headsetjes Toneel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • richardv
    • May 2014
    • 39

    Draadloze headsetjes Toneel

    De soort gelijke vraag is al wel eens eerder gesteld maar ook ik heb een vraag over het gebruik van headsetjes bij het toneel.

    Al jaren doe ik het geluid en licht voor een toneel vereniging welke best wel volle zalen trekt.
    Tot op heden gebruiken we steeds 4x C1000S cond. microfonen voor op het toneel.
    Resultaat: bijna geen versterking en je zit de hele avond tegen het rondzingen aan.
    Met een EQ al de nodige frequenties weg gehaald maar het blijft behelpen.

    Afgelopen jaar hebben we voor een voorstelling headsetjes gehuurd.
    Ik weet het type even niet meer maar wel dat ze erg duur waren (€ 35,- per set per avond).
    Was het beste van het beste...
    Maar helaas, dat beviel slecht.
    - Batterijen na 2 uur schoon leeg (en ja ik stop er altijd nieuwen in...)
    - Headsetjes kraakten soms

    Viel mij ook op dat als iemand lang(er) haar heeft dat bij elk haarlokje wat de microfoon of de headset raakt duidelijk hoorbaar is.

    Maar het grootste probleem is wel de prijs.
    Voor dat geld kan het niet uit om er mee te oefenen.
    En dat vind ik het grootste probleem.
    Ik ben er van overtuigd dat je er mee oefenen moet.

    Nu loopt ik tegen een setje aan van Stage Line.
    Met als ontvangers de TX-626.
    Ik begrijp gelijk dit niet hoogstaande kwaliteit is.
    Maar het ziet er wel betrouwbaar uit.
    De frequentie is ook volgens de nieuwe (huidige) norm.

    Ons budget is beperkt en wij verwachten geen setjes van zang kwaliteit (alle waar naar zijn geld...)
    Maar heeft iemand ervaring met een dergelijk setje?
    Qua budget is het namelijk nog net te doen.

    Ook andere tips voor het gebruik van microfonen op toneel zijn zeer welkom!

    Wat gegevens:
    - Aantal headsetjes: 6 stuks
    - Maximaal aantal publiek: 250
    - Situatie: gymzaal met ingebouwd toneel
    - Toneel: ongeveer 15 bij 5 meter
    - Speakers: 2x 15" (HK Premium Pro)
    Last edited by richardv; 30-08-16, 18:03.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Nadeel van head-setjes is dat je echt voor ieder persoon op het podium een setje nodig hebt, dat heb je bij overhead microfoons niet.
    Zelf heb ik goeie ervaringen met de AKG C214 midden membraan, die pakt waarschijnlijk net even wat meer op dan de C1000.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

      #3
      Beste Richard,

      Ik heb geen ervaring met het door jou genoemde draadloze microfoonsysteem, maar de ervaring leert dat het vaak knap lastig is om een goed resultaat te behalen wanneer je veel goedkope draadloze setjes naast elkaar wilt gaan gebruiken. Vaak is één of twee systemen helemaal geen probleem, maar wanneer je meer systemen wilt combineren loop je tegen beperkingen aan.

      Aan de andere kant is het gebruik van headsets wel veruit de beste methode van spraakversterking. Met vaste microfoons voor het toneel valt het resultaat, zoals je zelf ook al hebt ervaren, eigenlijk altijd tegen. Een andere microfoon, zoals de C214 van AKG zal hier dan ook geen wereldschokkende verbetering in betekenen. Lees ook eens dit stukje over het gebruik van vaste microfoons versus headsets: http://www.draadlooszingen.nl/richtm...-vergelijking/

      Mocht je toch nog willen overwegen om iets te huren, stuur mij dan anders even een berichtje. Wellicht dat ik je nog ergens mee kan helpen.

      Groeten Hugo
      Last edited by hugovanmeijeren; 22-09-16, 08:47.
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

      "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #4
        Er vallen mij een paar dingen op in je openingspost:
        1: Je veronderstelt dat je voor 35 euro per set het beste van het beste hebt. Weet je een merk en type? Voor A merken/types betaal je toch al gauw 50-60 euro
        2: Batterijen na 2 uur leeg: Wat voor batterijen? penlites? 9V blokjes? oplaadbare? Normaal gaan batterijen makkelijk een avond van 6 uur mee! Sennheiser EW100 serie met goede batterijen makkelijk 8 uur!
        3: Je hebt het alleen over je speakers, maar niet over je mengtafel en EQ mogelijkheden. Als je hulp wilt, dan moet je aangeven welke gear je gebruikt, en hoe je de zaal uitruist.

        Persoonlijk doe ik toneel enz. in moeilijke omstandigheden (kerken enz.) en werk met 10 - 12 EW100's met Audac headsetjes van ca. 100 euro, en dat gaat prima.
        Wel met een goede tafel met parametrische EQ en de zaak goed uitruisen met para eq.
        Dus: goed gereedschap EN vakmanschap is nodig voor een optimaal resultaat.
        Last edited by SPS; 30-08-16, 21:42.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        • richardv
          • May 2014
          • 39

          #5
          Mengtafel: Allen&Hearth Mixwizard3 14:4:2
          EQ: Behringer FBQ6200 (oke, niet een indrukwekkend merk....)
          Eindversterker: Ecler PAM1400

          Ik heb even terug gekeken maar volgens mij waren de gehuurde setjes de Shure QLXD1 (met penlite batterijen).

          Voor de goede orde: wij snappen ook dat door gebruik van professioneel apparatuur en een professionele geluidsman de kwaliteit veel beter zou zijn.
          Maar we zijn een amateur club met een dito budget.

          Dank voor alle reacties en tips, ze zijn echt heel welkom!

          Comment

          • rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

            #6
            qlxd1 moet met fatsoenlijke batterijen langer doen dan 2 uur.

            6 Headset's, xsw72 van sennheiser met een audac headsetje ben je ook vlug 400 euro per systeem kwijt.

            de eq zou ik eens kijken of je niet een bss of klarkje occasion voor een nette prijs kunt scoren, doet het net iets beter.

            De draadloze zender in ieder geval in de 600mhz band kopen, de rest zie ik niet als zinvol/betrouwbaar.

            Mixer is prima.

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              Originally posted by richardv
              Afgelopen jaar hebben we voor een voorstelling headsetjes gehuurd.
              Ik weet het type even niet meer maar wel dat ze erg duur waren (€ 35,- per set per avond).
              Was het beste van het beste...
              Maar helaas, dat beviel slecht.
              - Batterijen na 2 uur schoon leeg (en ja ik stop er altijd nieuwen in...)
              - Headsetjes kraakten soms

              Viel mij ook op dat als iemand lang(er) haar heeft dat bij elk haarlokje wat de microfoon of de headset raakt duidelijk hoorbaar is.
              Vat dit niet verkeerd op maar wat ik hier lees lijken echte beginnersfouten met draadloze headsetjes.

              Headsetjes kraakten:
              Connector goed (hand)vast gedraaid/geklikt aan de beltpack?
              Soms zitten er connector adapters tussen van Microdot naar Lemo, mini jack, mini XLR, etc zat die goed vast?
              Kabeltje gecontroleerd op draadbreukje?

              Je hoort elk haarlokje, tja kwaliteitsmicrofoons laten alles horen. Zelfde met oorbellen en/of andere zaken rond het hoofd. Zal je moeten oplossen bij de bron van het probleem wanneer je headsets gebruikt.

              Wat batterijen betreft, Shure QLXD1 (als ook Sennheiser EW serie etc) met goede Duracell Procells (oplaadbare zijn bij ons al jaren verbannen) gaan bij ons zeker twee voorstellingen mee. Een voorstelling is bij ons: op en aan bij acteurs om 19:00 uur voor soundcheck en blijven op en aan tot einde show rond 22:30 uur. Dit keer twee is dan een totaal van 7 uur op een setje AA batterijen. Ook zijn er goede ervaringen bij sommige techneuten met bijvoorbeeld de batterijen van Ikea, ik heb deze echter zelf nog nooit gebruikt dus heb het alleen van andere. Wel met bijvoorbeeld de Duracell consumenten versie en die gaan toch minder lang mee dan de Procell. Dus ook bij batterijen heb je kwaliteitsverschillen, zelfs bij verschillende type van een merk.

              Andere tip:
              Gooi zo snel mogelijk die Behringer FBQ6200 er uit, voegt veel te veel rommel toe aan je signaal. Behringer maakt ook best oké spul maar dit is nu juist één van die producten die je nog niet dood wil gebruiken. Dit zijn de apparaten waar Behringer de echte slechte naam mee heeft opgebouwd.

              Comment

              • Pino
                • Jul 2002
                • 390

                #8
                ik heb 6 headsetjes van Dap (EH2) in gebruik tot volle tevredenheid. In combinatie met de (al oude) eclipse zenders en ontvangers ben ik altijd tot een aanvaardbaar resultaat gekomen. Helaas zijn deze niet in de juiste frequentieband, en bijgevolg aan vervanging toe.

                Mijn truc: een digitale mengtafel met op elk setje een volparametrische én een 31 bands grafische EQ. Hiermee bereik ik vrij hoge volumes in soms behoorlijk moeilijke omstandigheden.

                Op een afgedoekt podium, en met meerdere acteurs durf ik wel eens 2 of 3 AKG C417 lavaliers op te hangen. Dit , in combinatie met een delayset die reeds op een afstand van 10 meter wordt bijgezet, levert mij meestal ook meer dan voldoende geluid op om een toneel te versterken.

                Hierbij moet je wel goed rekening houden met het feit dat je kamfiltereffecten kan bekomen. Een goede opvolging van de scènes en de positie van de acteurs is een must, zodat je slechts het minimale aantal microfoons openschuift. De andere microfoons staan dan op vb 75%, zodat nooit iets verloren gaat door een ongewenste mute.

                Ik hoop dat je hier wat aan hebt
                mvg,
                Pino
                Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                Comment

                • SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

                  #9
                  Ik heb ervaren, dat het goed uitruisen/EQ van de zaal (Parametrisch!) een van de belangrijkste zaken is. In combinatie natuurlijk met de juiste luidsprekerplaatsing.
                  Dan misschien een paar piekjes weghalen met de grafische EQ.

                  Dit voordat je ook maar aan EQ's in de kanalen gaat schuiven.
                  En natuurlijk laag-af stijl onder de 140Hz; Hoog gentle shelve af boven de 7 a 10 KHz (voor toneel = gesproken woord), klein dipje op 3,5kHz.
                  Dat allemaal al op group niveau. Daarna misschien per kanaal nog wat doen.
                  En: niet te hard zetten! En zoals Pino aangeeft: haal de niet gebruikte headsets in een scene ca. 10dB terug.
                  En: Let heel geod op als twee spelers vlak tegenover elkaar staan!

                  Oftewel: alert zijn.

                  Bij mij mogen ze tot vlak onder de luidspreker komen zonder dat het gaat rondzingen!

                  Zou ook eens naar andere luidsprekers kijken voor toneel. Zelf gebruik ik de SX300 van EV. Super hiervoor (65 graden). Ik gebruik er nooit een 15 incher voor.

                  Ben geen verkoper, maar zou je graag eens laten zien hoe je dit kunt aanpakken.

                  Oh ja, belangrijk bij de zenders is, dat je ver weg blijft van de limiters.
                  EW 100 gebruik ik op -30dB. Dan mis je in ieder geval de compressieverliezen in je gain.

                  Je hebt er hopelijk toch geen compressors tussen staan he...


                  Succes.
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    't Probleem is vaak dat de hele keten vol met zwakke schakels zit die uiteindelijk allemaal optellen.
                    Begin je met speakers die top zijn dan is de feedback gevoeligheid al een heel stuk minder, zet daar een goeie mengtafel voor die voldoende EQ mogelijkheden heeft en hoge kwaliteit microfoons en een technicus die weet waar hij mee bezig is en ineens bijna alles zonder problemen.
                    Ik blijf bij mijn eerste post om dit niet met goedkope head setjes op te lossen maar met goeie over head microfoons die goed geplaatst zijn, voordeel t.o.v. headsets is ook nog eens dat ze niet steeds op een andere plek zitten. De plaatsing van de speakers kan ook nog heel veel invloed hebben op de feedback gevoeligheid.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • richardv
                      • May 2014
                      • 39

                      #11
                      Super interessant om jullie reacties te lezen!
                      Je bent geen vermogen (watt's) nodig voor toneel.
                      Maar met de HK's dacht ik kwalitatief goede luidsprekers gekocht hebben.
                      Dan zijn ze waarschijnlijk ook wel maar voor toneel kan je dus beter een paar 12" nemen begrijp ik?
                      Ik heb nog wel een setje actieve Behringers staan (oeps heb je dat merk weer...)
                      Gebruik ik meestal voor monitor maar misschien hier ook wel voor geschikt.

                      Maar om op de headsetjes terug te komen:
                      Het gebruik van microfoons is op sommige fronten zeker handiger.
                      De kans van uitval is een stuk minder en de kosten liggen lager.

                      Maar elke keer loop ik tegen het probleem aan dat je graag meer volume wilt maar dit niet kan.
                      Sommige spelers hebben een duidelijke constante stem.
                      Anderen zakken helemaal in en versta je dus bijna niet meer.
                      Ook als een speler zich omdraait van de zaal af hoor je niets meer.
                      Het blijft dus wikken en wegen.

                      Ik moet wel zeggen dat ik altijd een grote angst heb dat tijdens het toneel iets uitvalt.
                      Met headsetjes, en zeker de goedkopere, is het misschien de ***en verzoeken...
                      Aan de andere kant kan je met een aangekochte set wel veel oefenen.
                      En dat is ook veel waard.
                      Nu is het zo dat je direct voor het eggi gaat omdat je anders de huur niet kan betalen.
                      Dan gebeurd het wel eens dat ze het microfoontje midden op hun hoofd plaatsen ivm op de wang.
                      Terwijl de instructie toch echt anders voordeed...
                      Tja en dan kijken ze jouw aan omdat je weigert het betreffende kanaal op te zetten.

                      Dank voor de tip van de EQ. Hij gaat op marktplaats en ik ga kijken voor wat anders.

                      Comment

                      • MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

                        #12
                        Spelers die je akoestisch niet kan verstaan zul je versterkt nog slechter verstaan.
                        Het begint echt bij de bron. De spelers moeten hun best doen om luid en duidelijk gearticuleerd te spreken. Anders kun je het met de beste materialen en het hoogste budget nog niet goed krijgen. Als dit onderdeel van het probleem is, lijkt het me verstandig om hier eerst budget aan te spenderen. Huur een vocal coach in of zo die de spelers kan leren hoe ze met hun stem om moeten gaan om de verstaanbaarheid te verbeteren.

                        Comment

                        • SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

                          #13
                          Originally posted by MarkRombouts
                          Spelers die je akoestisch niet kan verstaan zul je versterkt nog slechter verstaan.
                          Het begint echt bij de bron. De spelers moeten hun best doen om luid en duidelijk gearticuleerd te spreken. Anders kun je het met de beste materialen en het hoogste budget nog niet goed krijgen. Als dit onderdeel van het probleem is, lijkt het me verstandig om hier eerst budget aan te spenderen. Huur een vocal coach in of zo die de spelers kan leren hoe ze met hun stem om moeten gaan om de verstaanbaarheid te verbeteren.
                          100% mee eens!

                          Wat betreft het voorhoofd plakken: Dat kan dus niet met een headsetje. Dan heb je een los microfoontje zoals de sennheiser mke2 gold oid.

                          Vraag is dus: waar werkte je mee? Met headsets met boom langs de wang of losse mics?
                          Bij niet zo goed / zacht sprekende spelers zou ik niet voor voorhoofdplaatsen gaan, maar met headset op ca. 2cm van de mondhoek (opzij natuurlijk).
                          Bij voorhoofdplaatsing ben je zo maar 10dB gain before feedback (gbf) kwijt tov de headset zoals beschreven.

                          Lijkt me, dat niet alleen de spelers moeten leren, maar dat een kleine instructie van een paar uur ook voor de technici waardevol kan zijn.
                          En, maak jezelf verantwoordelijk voor de juiste plaatsing van de headsets.
                          Maar ook van de bedrading en de plek van de zenders. (zenderzakjes, zeker bij verkleedpartijen)
                          Men kijkt jou aan als het niet goed gaat!
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                          Comment

                          • richardv
                            • May 2014
                            • 39

                            #14
                            Wij gebruiken headsetjes met boom.
                            Dat op het voorhoofd was een headsetje met boom die ze in de haast op het hoofd geplaatst hadden.
                            Ik wist ook niet dat het kon :-)

                            Oke, dat is nuttig, 2 cm vanaf de mond hoek.
                            Op zich deed ik dat ook al maar nu is het even benoemd. Super!
                            Klein huidkleurig tape'je om de boom vast te zetten?
                            En hoe voorkom je dat het haar tegen de boom tikt?
                            Je kan toch niet alles met tape weghalen/vastzetten?

                            We gaan vanaf komende week regelmatig oefenen.
                            Dus dan niet alleen het stuk maar ook het gebruik van de headsetjes.
                            En we zijn inderdaad niet ervaren hiermee maar je moet er eens aan beginnen, toch?

                            Dat ze je aankijken als het fout gaat ben ik inmiddels wel gewend.
                            Zeker met enkel een paar cond. micro's op het podium en een publiek waarvan het grootste gedeelte de pensioen gerechtigde leeftijd allang gepasseerd is krijg je regelmatig de wind van voren.
                            Misschien is dan een ringleiding nog een idee ;-)

                            Is was al eens even aan het zoeken maar is er ergens een informatie site/filmpje over het gebruik van headsetjes?

                            Sorry voor de vele vragen maar ik vind dit erg interessant!

                            Over de volume van de stemmen: helemaal mee eens, gaan we nu veel meer aandacht aan schenken.
                            Last edited by richardv; 01-09-16, 20:58.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by richardv
                              En hoe voorkom je dat het haar tegen de boom tikt?
                              Je kan toch niet alles met tape weghalen/vastzetten?
                              Een schaar doet wonderen.
                              Vanaf de bron de problemen aanpakken werkt gewoon, de opmerking van Mark past daar prima in.
                              Steeds de zwakke schakel opzoeken en daar een oplossing voor bedenken die binnen je budget past.
                              Beter eerst een of twee goeie headsetjes kopen en de rest huren tot je er meer kunt kopen dan nu low-budget setjes kopen die niet voldoen, hier geldt heel erg dat alle waar naar zijn geld is.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...