Goedkope lasers & veiligheid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • DJefke
    • Oct 2007
    • 28

    Goedkope lasers & veiligheid

    Mijn eerste postje op dit forum Ik heb wat zitten zoeken voor ik mijn vraag hier ga posten, maar ik heb geen bevredigend antwoord gevonden.

    Ik vraag mij af hoe het zit met de veiligheid van al die goedkope lasertjes (Showtec, JBSystems en andere OEM hobby-prulletjes). Wat ik mij nog kan herinneren uit een ver verleden toen wat met lasertjes heb gespeeld, is dat een show-laser toch wel erg gevaarlijk wordt als de straal niet gesplist is, of stilstaat.
    Nu denk ik wel dat ik er veilig vanuit kan gaan dat deze toestelletjes er voor zogen dat er nooit een te geconcentreerde straal stilstaat. Maar wat als de mechaniek van de afbuiging het laat afweten? Zijn die dingen daartegen beveiligd?

    Ik ben er namelijk over aan het denken om mij zo een lasertje aan te schaffen voor wat kleine feestjes (100-300 man), aangezien die dingen toch geen hol mer kosten. Maar het moet natuurlijk wel een beetje veilig blijven.
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

    #2
    Wat ik weet van lasers is dat ook de aansturing een probleem kan zijn.
    Stel dat je via je pc de laserfiguren aanstuurt, dan kan het eenvoudig zo zijn dat er een stilstaande enkele straal komt.

    Ook illigale programma's kunnen weleens een foutje bevatten zodat er een gevaarlijke straal ontstaat. Niet omdat het een illigaal programma is, maar omdat het waarschijnlijk een oudere versie is die nog een bug kan bevatten.

    Verder zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat die lasers ook veilig zijn omdat je ze kunt kopen. Ik denk dat in dit geval veiligheid voorop staat. Het gekke is dat zo'n safety niet de hoofdprijs kost, maar toch niet altijd in het systeem zit.

    Wat ik ook niet zeg is dat al die lasers gevaarlijk zijn ;-), maar ook goedgekeurde lasers met alle veiligheidsopties kunnen in verkeerde handen toch weer gevaarlijk zijn. Er zal vast hier iemand zijn die je veel verder kan informeren, en mocht dat niet zo zijn dan kan ik je wel in contact brengen met mensen die er heel veel vanaf weten.

    Comment

    • DJefke
      • Oct 2007
      • 28

      #3
      Wel, mijn vraag gaat specifiek over simpele dingen van de speelgoedmerken, dus over pc-sturingen wordt er al helemaal niet gesproken. Ik heb nog net genoeg gezond verstand om te weten dat een echte lasershow met PC constant onder toezicht van een degelijke operator moet staan.

      Maar het gaat mij dus om de kleine modellen die door een drive-in kunnen gebruikt worden zonder aparte lichtman.

      Comment

      • Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

        #4
        De goedkopere modellen gaan over DMX of standalone. Dus aan de stuurkant kun je weinig fout doen als je geen gekke trucs uithaalt.

        Als je met de echte speelgoedspullen gaat werken (JB Systems Crab, ShowTec LaserBeam), die dingen hebben een maximaal uitgangsvermogen van 5mW. Daar kun je dus weinig mee per ongeluk fout doen omdat ze evenveel vermogen hebben als een normale laserpointer. Maar een laser van zo'n 250-300 euro die DMX gestuurd is heeft wel wat meer vermogen onder de kap zitten, zolang de steppers blijven lopen is dat geen probleem. Daar zijn die units op geprogrammeerd.

        Mocht je nou bang zijn dat het fout gaat: Haal een switchpanel of een blokje met een schakelaar erop, en gooi gewoon vanaf de DJ booth de knop om als je het niet meer vertrouwt. Hooguit dat je schade aan je laser hebt (wat ik overigens niet verwacht) maar dat is nog altijd beter dan publiek wat "schade" oploopt.
        First make it work, then make it look pretty!

        Comment

        • DJefke
          • Oct 2007
          • 28

          #5
          Het zijn idd de dingen uit de prijs-categorie 200-500e. Dus simpele dingen die een beetje stuurbaar zijn via DMX of stand-alone. Ik heb dezelfde bedenkingen gemaakt (zolang de stappers werken zal het wel loslopen). Maar ik vroeg me dus af of die lasers ook zelf detecteren wanneer een stepper er mee ophoudt, en in dat geval natuurlijk onmiddelijk de laser uitschakelt.

          Comment

          Working...
          X