Geluidsdruk hoe zit dat?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

    Geluidsdruk hoe zit dat?

    Hallo iedereen, naar aanleiding van een discussie met Gerard heb ik dit onderwerp geopend.

    Naar mijn mening (en volgens de JBL Professional Sound System Design Manual) kun je geluidsdruk van een luidspreker op 1 meter afstand als volgt berekenen. Het gaat hier om een gewone konusluidspreker die bolvormig afstraald:

    Allereerst moet je het rendement kennen. Deze waarde geeft aan welke geluidsdruk een luidspreker produceerd op 1 meter afstand bij een input van 1W elektrisch vermogen, bijv 100dB/1w/1m.

    Hoe meer vermogen des te groter wordt de powecompressie. Dit verschijnsel wil zeggen dat er bij hogere vermogens in verhouding steeds meer warmte ontstaat.

    Voor simpele berekingen ziet men dit vaak over het hoofd en rekent men de geluidsdruk bij een vermogen anders dan 1W als volgt uit:

    geluidsdruk = rendement + 10xlog(vermogen)

    In de logaritme (grondtal 10) moet eigenlijk een vermogensverhouding worden ingevuld, maar omdat het rendement gemeten is bij 1W is deze verhouding gelijk aan het vermogen zelf!

    Voor een luidspreker op 150W en een rendement van 98dB wordt dit dus:

    98 + 10log150 = 119.8 dB

    DEze bereking is heel standaard maar ik ben benieuwd of er nog meer mensen net zoals Gerard vinden dat hier iets fout gaat. Ik verwacht wat reacties van jullie!

    MVG Contour

Working...