Smilies

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

    Smilies

    Ik moet toegeven, het zijn hartstikke leuke dingen die smilies, maar niet zoals ze hier vaak gebruikt worden aan het einde van een reactie.

    In 80% van de gevallen staat er namelijk een antwoord uit de categorie: half goed, onvolledig, totaal fout of niets toevoegend, afgesloten met .

    Gevolg:[LIST][*]Topic starter op het verkeerde been[*]Degene die reageert plaatst zichzelf automatisch in de categorie "drive-inn 13 tot 16 jarigen"[*]Scherpe reacties van leden die de foute reactie verbeteren/completeren[LIST][*]Hieruit volgen weer irritaties en verhitte discussies[*]Topic wordt onleesbaar en antwoorden raken ondergesneeuwt[/LIST][/LIST]Die dingen worden niet voor niets ook emoticons genoemd. Gebruik ze dan ook gepast en met respect en niet om hier een beetje te showen met "kijk mij eens, ik weet alles", terwijl je antwoord één van de eerder genoemde eigenschappen heeft of zelfs goed is. Je reputatie hier is zo gemaakt en geloof me, we zitten in een klein wereldje dus dat kan ook buiten dit forum nog doorwerken!

    Dus laat aub die dingen achterwege aan het einde van een reactie, want meestal slaat het toch nergens op en gebruik ze gewoon lekker bij een grapje opmerking of ergens waar ze wel gepast zijn.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

    #2
    Originally posted by kokkie
    Zonder ; ) lijkt het wel professioneel

    Verder niks aan toe te voegen
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      ....deze emoticon geeft mijn gemoedsstatus aan terwijl ik dit bericht lees.
      moet ik het nu lezen, of juist . Ik ga even uit van het laatste.

      Ben met je eens dat sommige antwoorden echt van aard zijn.

      Maar als iets onduidelijk, onvolledig is, dan is het zeker de moeite waard om door te vragen.
      De suggestie die in de reactie van Kokkie dat je wordt afgerekend op de inhoud van een reactie: sorry, maar dat is lachwekkend!

      Ik reken mensen in real life af op wat ze niet vragen. Nieuwsgierigheid zowel op een forum als facte-to-face kan ik alleen maar waardreen.

      Wanneer mensen na het lezen van een reactie hun schouders ophalen en een bepaalde kwalificatie aan deze reactie wensen te hangen, dat is geheel en alleen voor eigen rekening.
      het is reeds vele malen naar voren gekomen: het is bijzonder lastig om in platte tekst de juiste toon weer te geven. dat is dan alleen nog maar aan de schrijverskant.
      Volgende stuk ruis is de manier waarop de lezer het bericht interpreteerd.

      Ik deel de melding met het verzoek tot juist gebruik van de emoticans volledig, maar tegelijkertijd schaar ik dit verzoek in de categorie "zorg ervoor dat uw bericht in correct nederlands geschreven is".

      Wat voor de een correct is, is voor de ander breezah/MSN taal, wil niet zeggen dat we elkaar daar niet op aan mogen spreken, graag zelfs!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

        #4
        Originally posted by moderator
        ....deze emoticon geeft mijn gemoedsstatus aan terwijl ik dit bericht lees.
        moet ik het nu lezen, of juist . Ik ga even uit van het laatste.
        Dit is in mijn ogen goed gebruik van emoticons, net zoals deze knipoog naar dit topic .

        Ben met je eens dat sommige antwoorden echt van aard zijn.
        Dan hoop ik dat je het ook met me eens bent dat die antwoorden niet met vergezeld horen te gaan?

        Maar als iets onduidelijk, onvolledig is, dan is het zeker de moeite waard om door te vragen.
        Volgende stuk ruis is de manier waarop de lezer het bericht interpreteerd.
        Wat mij het meest irriteert is de antwoorden die als een tang op een varken slaan en dan worden afgesloten met de ondertussen welbekende knipoog. Als ik weet dat het antwoord nergens over gaat, dan irriteer me aan die knipoog. Maar stel ik een vraag en ik krijg een antwoord met dat ding op het eind, dan interpreteer ik dat als een bemoeding als: vertrouw mij maar, zo is het en als iemand je wat anders vertelt is dat niet waar.

        Maar blijkbaar is dat dus niet waar en betekent die knipoog iets anders, dus een oproep aan iedereen om te reageren en mij te vertellen hoe ik de volgende knipoog moet interpreteren:

        Even fictief:
        Tussen de fasen staat 230V en tussen fase en nul 380V
        De suggestie die in de reactie van Kokkie dat je wordt afgerekend op de inhoud van een reactie: sorry, maar dat is lachwekkend!

        Ik reken mensen in real life af op wat ze niet vragen. Nieuwsgierigheid zowel op een forum als facte-to-face kan ik alleen maar waardreen.

        Wanneer mensen na het lezen van een reactie hun schouders ophalen en een bepaalde kwalificatie aan deze reactie wensen te hangen, dat is geheel en alleen voor eigen rekening.
        Ik reken niemand af op zijn reactie en neem aan dat iedereen die reageert ervan uitgaat dat wat hij/zij schrijft waar is, maar als je nou ook aan jezelf wilt toegeven dat je geen professor in de entertainment techniek bent, dan kan die knipoog gewoon achterwege blijven. Staat die knipoog er wel, dan is dat voor mij een reden om extra scherp en kritisch te reageren in plaats van mijn mening in een aanvullende en opbouwende reactie te zetten. Indien zometeen blijkt dat mijn interpretatie van de knipoog, zoals in het voorbeeld weergegeven, verkeerd is, dan doe ik dat natuurlijk niet meer.
        Wat ik, en volgens mij iedereen wel doet is iemand een bepaald niveau geven aan de hand van posts, net zoals je dat in het echte leven doet. En het is niet zo dat je jezelf voorsteld als "huppelepup van het forum" en dat ik dan gelijk een labeltje op je voorhoofd plak, maar ik heb een aantal mensen van dit forum die ik ook in real life op de werkvloer heb meegemaakt en waarbij je er naar verloop van tijd achterkomt dat ze ook hier actief zijn en dan werkt het vaak bevestigend in het opzicht van werk en karakter.

        het is reeds vele malen naar voren gekomen: het is bijzonder lastig om in platte tekst de juiste toon weer te geven. dat is dan alleen nog maar aan de schrijverskant.
        Volgende stuk ruis is de manier waarop de lezer het bericht interpreteerd.

        Ik deel de melding met het verzoek tot juist gebruik van de emoticans volledig, maar tegelijkertijd schaar ik dit verzoek in de categorie "zorg ervoor dat uw bericht in correct nederlands geschreven is".

        Wat voor de een correct is, is voor de ander breezah/MSN taal, wil niet zeggen dat we elkaar daar niet op aan mogen spreken, graag zelfs!
        Idd graag een beetje aandacht aan taal en gebruik van smilies. Wat spelfouten, geen probleem, woordgrapje, sarcastische opmerking, etc. --> smily erbij. Maar niet meer de populaire jongen uithangen, een verkeerd antwoord geven en de vraagsteller op het verkeerde spoor zetten.
        Last edited by kokkie; 31-01-07, 19:23.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

        Comment

        • laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

          #5
          Een knipoog kan ook betekenen: "let op: de vorige informatie is met een knipoog te interpreteren". Bemoedigend zie ik er niet in wegens dat glimlachje dat mij iets te breed op het icoontje ligt.
          Maar is dit geen onderwerp waar we jaren over kunnen discussiëren? Wordt hier geen wetenschappelijk onderzoek naar verricht?
          Zoals moddie (1) al zei: het is in platte tekst heel moeilijk je gevoelens te leggen hetgeen je wel kan in een face-to-face situatie (intonatie, lichaamstaal, ...).
          De emoticons kunnen daarbij een HULP zijn om eventuele misinterpretaties bij te sturen. Vandaar dat ik bij twijfelgevallen soms een emoticon gebruik. Soms ben ik wel eens heel direct in mijn postings (2) en dan durf ik wel eens een optimistisch emoticoontje achter mijn tekst zetten om aan te geven dat ik de persoon niet "uitschijt" (3) maar het op een vriendelijk manier bedoel ook al KAN mijn post verkeerd begrepen worden qua emoties.
          Je ziet het: allemaal ingewikkeld allemaal. En zo is het nou eenmaal met mensen in het dagelijks leven ook! Als ik dan zie wat er hier op een forum onderling soms fout gaat in de dialoog tussen mensen dan moet ik toch zeggen dat we er, ondanks de gebrekkige manier van "praten" (platte tekst), toch allemaal heel goed uitkomen en elkaar toch nog vrij goed begrijpen. Ik durf zeggen dat er in het dagelijks leven mensen zijn die elkaar soms minder goed begrijpen ook al hebben ze wel face2face (4) contact.

          En nu de verklaringen:
          1: de moderator moddie noemen is duidelijk "met een knipoog"; zonder dit knipoogje zou je kunnen denken dat ik de moderator minacht of een knoeier vind; nu is dit een teken van vriendelijkheid, koosnaampje, ...
          (aan de moderator: ik moest nu eenmaal een slachtoffer hebben)
          2: om te laten zien dat ik dat niet altijd netjes vind van mezelf
          3: om te benadrukken dat dit niet negatief moet opgevat worden maar meer als een positief woordgrapje (dialect, spreektaal, ...)
          4: woordgrapje uit de reeks (4U, U2, ...)
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

          Comment

          • kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

            #6
            Zoals ik reeds heb aangegeven, ik ben niet tegen het gebruik van emoticons.
            Maar ik wil graag weten wat zo'n ding betekent aan het einde van een stuk tekst waarvan de schrijver denkt dat het, het antwoord op de in dat onderwerp gestelde vraag is.

            Originally posted by Kokkie
            Even fictief:
            Citaat:
            Tussen de fasen staat 230V en tussen fase en nul 380V
            En of dat nou zoals hier 1 regel tekst is of een A4'tje vol, dat maakt voor de betekenis in dit geval niet uit, net zoals dat het antwoord goed, fout of maar half is.

            Zeg het maar ...
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

            Comment

            • AJB
              • Jul 2003
              • 2289

              #7
              En hoe gaat zoiets in een gesprek in levende lijve ? Ik denk dat de reactie die jij vertoond grotendeels te maken heeft met je eigen stemming en gemoedstoestand. Als iemand in de put zit en zijn ei kwijt wil, kan een werken als bemoediging, in de trand van "alles komt weer goed"

              Als je een plagerige opmerking maakt, kan een gelden als afzwakker "je weet dat ik het niet zo bedoel"

              Zie je een mooie stralende vrouw lopen op het strand kan een teken zijn van "ik heb je gezien, en ik acht je absoluut vruchtbaar "

              Zie je heb je te maken met iemand die lijdt aan het Tourette syndroom, of gewoon zo stressig is dat hij/zij dwangneuroses heeft ontwikkeld.

              Iemand die al jaren kapper is, en goeie visuele inzichten heeft in zijn/haar vakgebied heeft een ... of wordt ik nu echt te flauw ?

              Tot zo ver mijn bijdrage, au revoir
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

              Comment

              • kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

                #8
                Blijkbaar begint alles met een cursus "begrijpend lezen". In mijn openingspost ben ik nog vrij algemeen, maar na de reactie van 'mod' ben ik behoorlijk wat genuanceerder geworden en heb ik een specifieke vraag gesteld (post 4) die ik in post 6 nog een keer herhaald heb.

                Het enige wat ik uit de reactie van AJB kan halen is dat hij het graag persoonlijk maakt ook al is dat ongetwijfeld onbedoeld:
                Originally posted by AJB
                Ik denk dat de reactie die jij vertoond grotendeels te maken heeft met je eigen stemming en gemoedstoestand.
                En dat mensen die al jaren in dit vak zitten, technisch goed onderlegt en creatief zijn en hun vak dus verstaan, moeten afsluiten met als een soort van keurmerk.
                Originally posted by AJB
                Iemand die al jaren kapper is, en goeie visuele inzichten heeft in zijn/haar vakgebied heeft een ... of wordt ik nu echt te flauw ?
                Volgens mij is:

                "Iemand die al jaren kapper is, en goede visuele inzichten heeft in zijn of haar vakgebied heeft is homo "

                dan meer goed gebruik van deze emoticon en zou die dus in een reactie moeten komen door een ander forumlid na een goed en bijna compleet antwoord in de trant van:

                "Zoals ... zegt is de goede manier " of "Zoals ... zegt zou ik het ook doen "
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                Comment

                • moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

                  #9
                  Kokkie,

                  Mijn reactie was inderdaad bedoeld om je bericht verder uit te vragen.
                  Kan niet anders concluderen dat we op dezelfde lijn zitten.

                  Ook de reacties van Laserguy en AJB schaar ik in de categorie "mensen die snappen hoe je je boodschap verpakt".

                  Wat dat betreft is het wel jammer dat de mensen met duidelijk aanwezige expressieve vaardigheden zich melden, meestal met een boodschap verpakt in stukje humor of in ieder geval met een knipoog!

                  Waar ik voor vrees is dat door dit quasi nonchelante geneuzel, waar ik zelf ook debet aan ben, de boodschap verloren gaat.

                  Helder mag zijn dat een posting duidelijk en compleet moet zijn.
                  In de spelregels hebben we het zo omschreven dat een bericht iets toe moet voegen aan de discussie.

                  Heel concreet: Het is een periode populair geweest om als reactie op een foto-onderwerp de reactie te plaatsen "Mooie foto's, goed gedaan"

                  Als je dat tien keer leest in een onderwerp dan zakt werkelijk mn broek af, niet alleen vanwege het gebrek aan creativiteit in de berichtgeving, maar vooral wegens het gebrek aan belangstelling voor de bijdrage die werd geplaatst.

                  Kortom: Mensen, gebruik de emoticon, laat de emotie duidelijk worden in je formulering en zinsopbouw!

                  Tegelijk zal dit nimmer een elitair platform worden. Gelukkig maar, want hoewel sommige cv's duidelijk een nette scholing laten zien is dit vooral een branche van "nie lullen maar poetsen!"

                  Kortom, je wordt in de uitvoering van de klussen die je doet afgerekend op de inhoud van je bijdrage, laat dat op het forum ook zo zijn....

                  ps. Laserguy, de lelijkste verbastering van moderator tot op heden was nog wel het geinige moddereter, hoewel jouw verbastering een hoog knuffelgehalte doet vermoeden wordt de taak van een moderator vaak als storend ervaren door mensen. Wat dat betreft mogen mensen wel eens iets groter denken dan het eigen belang van het stellen van een vraag en een antwoord opeisen.
                  Een forum is vooraleerst en bovenal een discussieplatform. Begrip en ( modewoord modus aan!) respect voor de mening van een ander siert de forumdeelnemer. Waardering voor het plaatsen van een reactie waarin een mening/stelling/vraag/antwoord wordt geformuleerd is en blijft de basis voor iedere discussie op het forum.

                  dus, wat modje nou eigenlijk
                  Last edited by moderator; 31-01-07, 21:06.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                  Comment

                  • AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

                    #10
                    Beste Kokkie, ik wordt niet persoonlijk, wilde gewoon even reageren met mijn visie op het geheel. Mensen bepalen zelf hoe een boodschap geinterpreteerd wordt, en daar lijkt mij dit een schoolvoorbeeld van.

                    grtz Arvid
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      De kern even samenvatten?

                      Ieder heeft een eigen interpretatie, dat is onvermijdelijk. Om een verkeerde interpretatie te voorkomen kun je je eigen berichten duidelijk formuleren richting anderen. Smilies kunnen emoties toevoegen om de berichten te verduidelijken, maar kennelijk heeft de "" te veel mogelijke interpretaties om het uberhaupt duidelijker te maken, dus wordt het eigenlijk weer onduidelijker.

                      Gettin' close?

                      Comment

                      • moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

                        #12
                        Samenvatting van de samenvatting:

                        De handtekening van Kokkie klopt
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                        Comment

                        • kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

                          #13
                          Originally posted by moderator
                          Kokkie,

                          Mijn reactie was inderdaad bedoeld om je bericht verder uit te vragen.
                          Kan niet anders concluderen dat we op dezelfde lijn zitten.

                          Ook de reacties van Laserguy en AJB schaar ik in de categorie "mensen die snappen hoe je je boodschap verpakt".

                          Wat dat betreft is het wel jammer dat de mensen met duidelijk aanwezige expressieve vaardigheden zich melden, meestal met een boodschap verpakt in stukje humor of in ieder geval met een knipoog!

                          Waar ik voor vrees is dat door dit quasi nonchelante geneuzel, waar ik zelf ook debet aan ben, de boodschap verloren gaat.
                          Het gaat op dit moment niet over boodschappen verpakt in humor, het gaat over een serieus antwoord, zonder humor of waar ik de humor niet van begrijp en dat wordt afgesloten met een knipoog. Ongeveer zoals het voorbeeld wat ik geef.

                          Het irriteert mij dat volgens mijn interpretatie, de vraagsteller op het verkeerde been wordt gezet en dus niet wordt geholpen. Dat is vast niet de bedoeling van J&H met dit forum.

                          "Tussen de fasen staat 230V en tussen fase en nul 380V "

                          Deze knipoog betekent bij mij: zo simpel is het!!! en dus een beetje uitsloverij.

                          Als dat zo is, dan vind ik dat niet erg sociaal tegenover de topicstarter of je antwoord nou goed is of fout. Als het antwoord fout is werkt het dus zelfs misleidend, al is het nog zo goed bedoelt.

                          Als het niet zo is en ik die knipoog dus anders moet interpreteren, dan hoor ik dus graag wat die knipoog in dit bovenstaande geval welbetekent. Niet alleen van Mod, maar van iedereen.


                          @AJB natuurlijk wilde je het niet persoonlijk maken, ik had er niet voor niets al 'onbedoelt' bijgezet. Maar in dat geval komt het goed uit aangezien we het toch al over nuance verschillen hebben. En het verschil tussen 'je' en 'jij' maakt in dit geval het verschil tussen mij persoonlijk aanspreken of het algemeen houden.

                          Maar goed, back on topic ...
                          Is er iemand die er antwoord wil geven op de vraag wat betekent in mijn specifieke voorbeeld?
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                          Comment

                          • moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

                            #14
                            Beste Kokkie,

                            Zoals ik ik eerder al aangaf, indit specifieke geval doet de plaatser vn die reactie er inderdaad goed aan door geen smilie te plaatsen, maar te komen met een correct antwoord, of helemaal geen antwoord geven.

                            Zjin immers geen grappen die je maakt als je iemand de verkeerde info geeft of aan het twijfelen brengt.

                            Mijn advies: als je zoiets tegenkomt, vraag dan opheldering in het antwoord, anders blijft het vraagteken bij de gegeven reacties immers hangen.

                            Mocht je andere suggesties hebben over hoe dit aan te pakken, dan graag jouw reactie,

                            Alvast een prettig weekinde,
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                            Comment

                            • laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

                              #15
                              "Tussen de fasen staat 230V en tussen fase en nul 380V "
                              Net zoals in het echte leven: nooit zinnen uit hun verband rukken! Als ik dit zo lees slaat dit inderdaad nergens op en weet ik ook niet wat die smilie daar staat te doen. Ik herinner mij wel dit gelezen te hebben in de complete context en toen bleek dit wel ergens op te slaan!
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                              Comment

                              Working...