debiteuren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

    debiteuren

    ik vraag me gewoon eens af hoe mijn collega's zoals jullie omgaan met debiteuren,
    Hoe streng ben je, en hoe regel je dit.. welke stappen hanteer je zelf. en waar is de maat vol.

    Ik merk dat ik het voornamelijk zat wordt om mensen als maar achter hun broek aan te moeten zitten, en mensen aan het 'voorfinancieren' ben terwijl hier de kosten en investeringen gewoon doorgaan.
    Zo duurt het inmiddels al bijna een jaar om een groot bedrag terug te krijgen, klant maakt hier opeens zelf een deelbetaling van.

    Persoonlijk vindt ik dit lastig, aan de ene kant is het zakelijk, aan de andere kant wil je ook goed zijn naar je bestaande relatie.

    gewoon eens benieuwd hoe jullie dit doen,
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    #2
    Er zijn verschillende wanbetalers: Niet willen, vergeetachtige, en niet kunnen. De eerste zijn misdadigers, dat is een verhaal apart en begin je eigenlijk weinig aan als de goederen of dienst al geleverd zijn. Tenzij het "niet willen" is gebaseerd op een geschil, daar is geen pasklare oplossing voor. De tweede stuur je een vriendelijke herinnering en het staat als nog met een paar dagen op je rekening.

    Anderen kunnen soms even niet betalen, hebben onverwacht een grote tegenvaller gehad of hebben door de slechte tijden te weinig spek op de botten. In mijn ervaring is het in zo'n geval het beste om de persoonlijke benadering toe te passen. Vaak schamen ze zich voor de situatie en willen ze vanuit de schaamte geen contact op nemen. Bel ze op, of als het om echt grote bedragen gaat, laat ze even op de koffie komen en bekijk hoe de situatie het beste opgelost kan worden. Laat ze altijd al vast dat gedeelte betalen wat ze WEL kunnen betalen, en heb er begrip voor dat de rest later komt. Als het er was, had je het waarschijnlijk al wel gehad.



    Let wel op dat je alles vastlegt, dus elke afspraak in een e-mail terugkoppelt naar de klant, en stuur ze ook een formele herinnering. Mocht "niet kunnen" later "niet willen" blijken te zijn of te worden, hoef je dat traject niet meer te doorlopen.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Dit is de meest gangbare procedure:

      1) Duidelijke betaaltermijnen vermelden. Gebruikelijk is binnen 14 of 30 dagen. Bij grote bedragen voorschot eisen.
      2) Na uitblijven eerste betaling herinnering sturen met nieuwe termijn (meestal de helft van de oorspronkelijke termijn, dus 7 a 14 dagen)
      3) Na uitblijven betaling derde en laatste herinnering sturen (slotsommatie) met daarin de duidelijke boodschap dat er binnen 5 dagen betaald moet zijn, of er in elk geval een betaalafspraak gemaakt moet zijn. Pro-actief en vriendelijk doch duidelijk zijn biedt vaak de meeste kans op succes. Zoals Big bang al aangaf is er onwil en onmacht. Vraag altijd wat de reden is dat er niet betaald is. Denk er echter wel aan dat je klant wettelijk gezien gewoon moet betalen en dat je dus niet al te vriendelijk bent, anders zit je dus inderdaad tot in de eeuwigheid op je geld te wachten...
      4) Ook die betaling niet gekregen of afspraak niet nagekomen/kunnen maken? Incasso-bureau inschakelen.

      Als er bij het incasso-bureau ook geen succes is zou je afhankelijk van het bedrag en de verhaalsmogelijkheden een deurwaarder kunnen inschakelen.

      Overigens ben ik wel benieuwd wat je in dat jaar al hebt geprobeerd om je geld te krijgen, en waarom het zo lang moet duren.
      Last edited by timmetje; 27-10-14, 14:33.
      Tim

      Comment

      • Tummy
        • Nov 2008
        • 324

        #4
        @timmetje 'die grote' was een hele tour, alles erop en eraan zou worden gesponsord door paar grote merken en kaartverkoop etc.. hiervoor een vrx systeem gekocht omdat het om 52 data zou gaan wat uit eindelijk er maar 8 werden.

        Sponsors deden achteraf lastig vanwege de opkomst die niet is gekomen die wel was 'beloofd', en kaartverkoop valt ook tegen.

        Ik zat met een bepaald stukje inhuur etc, dat is door mij allemaal betaald, want ik betaal de mensen waarmee ik zaken doe wel op tijd, zelfs als er door mijn klant nog niet betaald is.. (voor financieren).
        Brieven sturen, bellen etc, wordt steeds een klein beetje betaald omdat het nu uit eigen zak/onderneming moet komen ipv sponsors etc.

        dit loopt al enige tijd, maar continu hik je bij jezelf wel tegen een 'gat' aan hierdoor met investeringen die je wilt doen.
        Maar de risico van mijn klanten moeten niet mijn risico worden,

        ik heb meerdere (5) ondernemingen, en veelal bij drive-in klusjes wordt achteraf het excuus geprobeerd: sorry de opkomst viel tegen kunnen we wat regelen, en dan denk ik bij mezelf ehm nee.. want het is jouw feest en jouw risico.

        Maar ook gewoon benieuwd wat de manier van handelen van andere ondernemers in hetzelfde vak is.

        het is meer dat gevoel van: Pff kom op jongens
        Last edited by Tummy; 27-10-14, 14:56.
        Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

        Comment

        • timmetje
          • Dec 2012
          • 424

          #5
          Originally posted by Tummy
          @timmetje 'die grote' was een hele tour, alles erop en eraan zou worden gesponsord door paar grote merken en kaartverkoop etc.. hiervoor een vrx systeem gekocht omdat het om 52 data zou gaan wat uit eindelijk er maar 8 werden.

          Sponsors deden achteraf lastig vanwege de opkomst die niet is gekomen die wel was 'beloofd', en kaartverkoop valt ook tegen.

          Ik zat met een bepaald stukje inhuur etc, dat is door mij allemaal betaald, want ik betaal de mensen waarmee ik zaken doe wel op tijd, zelfs als er door mijn klant nog niet betaald is.. (voor financieren).
          Brieven sturen, bellen etc, wordt steeds een klein beetje betaald omdat het nu uit eigen zak/onderneming moet komen ipv sponsors etc.

          dit loopt al enige tijd, maar continu hik je bij jezelf wel tegen een 'gat' aan hierdoor met investeringen die je wilt doen.
          Maar de risico van mijn klanten moeten niet mijn risico worden,

          ik heb meerdere (5) ondernemingen, en veelal bij drive-in klusjes wordt achteraf het excuus geprobeerd: sorry de opkomst viel tegen kunnen we wat regelen, en dan denk ik bij mezelf ehm nee.. want het is jouw feest en jouw risico.

          Maar ook gewoon benieuwd wat de manier van handelen van andere ondernemers in hetzelfde vak is.

          het is meer dat gevoel van: Pff kom op jongens
          Zaken als personeel en inhuur en dergelijke zijn natuurlijk kosten die je altijd hebt, maar het blijft wel lastig als je klant niet betaalt en jij daardoor je eigen reserves moet gaan aanbreken.

          Echter, ik denk dat je in het geval van een dergelijke tour best een voorschot had kunnen vragen van bijvoorbeeld 10 data, ook gezien de investeringen die je er voor hebt moeten doen. Dat bedrag (of op z'n minst de helft ervan) had al bij de opdrachtgever in kas moeten zijn voor de tour begon.

          Als een opdrachtgever dat weigert is dat vaak al een eerste signaal dat er zaken niet helemaal goed zitten.
          Last edited by timmetje; 27-10-14, 15:17.
          Tim

          Comment

          • Tummy
            • Nov 2008
            • 324

            #6
            was inderdaad een wijze les,
            Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

            Comment

            • jadjong
              • Oct 2003
              • 654

              #7
              Nog een tip voor langdurige projecten waar de klant een mooi prijs voor wil betalen: Geef geen korting en laat ze het volledige bedrag betalen, spreek daarbij af dat je de laatste xxx shows 'gratis' doet. Als men dan maar acht van de zestig shows doet heb je in ieder geval de eerste acht niet met verlies gedraaid.

              Zelf heb ik nog geen klant gehad die, om wat voor reden dan ook, nooit betaald heeft. Klanten die niet betalen omdat ze het niet hebben kan ik mee leven, zeker als ze het zelf melden. Als men behoorlijk is opgevoed komt het geld vanzelf jouw kant op. Ook vind ik het geen probleem als de klant pas na 150 dagen betaald. Zeker bij een wat logge organisatie met 12 verschillende afdelingen die allen menen iets met administratie te doen ontkom je er soms niet aan. Zolang men het maar van te voren vertelt en ik er van overtuigd ben dat het geld echt komt. Ik heb voornamelijk een hekel aan klanten die wel kunnen betalen maar dat niet vanzelf doen. Als het een eenmans-bedrijfje is wat midden in het festivalsseizoen zit geef ik zo iemand het voordeel van de twijfel(er zitten immers slechts 24 uur in een dag). Klanten met voldoende cashflow die echter pas bij de 17e herrinering over gaan tot betalen(lekker rente trekken...) zijn niet mijn klanten. Als je geld wilt sparen voor een investering moet je minder bestellen, niet minder betalen.
              We zijn allemaal soort van volwassen mensen en als ik de Albert Heijn uit loopt roept de cassiere ook niet "fijne avond en betaal maar wanneer je zin hebt!".

              Comment

              • Hans van Demen
                • Oct 2011
                • 113

                #8
                Tummy een goede klant is een betalende klant, andere zijn er niet.
                Mijn betalingstermijn is binnen 30 dagen na factuurdatum, voor grote projecten en een tourtje is het 60 % aanbetalen en restant binnen 8 dagen na factuurdatum.
                Zoals JADJONG ook schrijft niet met korting op voorhand werken, wel korting afspreken en die in laatste shows toepassen of na afloop crediteren. Heb geen medelijden met klanten of boekingsburo's, van bijna alle acts die ik doe zijn de kosten al betaald aan het buro voordat er een stap op het podium is gezet, dus ook mijn gage is al binnen bij het impersariaat, dus geen smoesje en aftikken die handel.

                Als ze niet betalen zou ik niet naar een incasso buro gaan ( heb ik nog nooit nodig gehad, gelukkig) maar direct naar een deurwaarders kantoor. Incassoburo kan niets anders dan een brief sturen, verder kunnen ze wettelijk ook niets.
                De beste leerschool is nog, stoot je neus een paar keer, en je wordt minder gretig om werk te krijgen , ben duidelijk met afspraken en wat je verlangt, volg dit ook en neem direct de dag na de vervaldag contact op waar de betaling blijft.

                Comment

                • Podium Verhuur
                  • Mar 2012
                  • 480

                  #9
                  Een deurwaarderskantoor, kan net zo veel als een incassobureau. Helemaal niets.
                  Als je iets wilt ondernemen zal je gerechtelijke procedure moeten starten. Mocht je gelijk krijgen dan kun je een gerechtelijke deurwaarder inschakelen. Deze kan het vonnis uitvoeren.

                  Comment

                  • Hans van Demen
                    • Oct 2011
                    • 113

                    #10
                    Ben het grotendeels wel met je eens, echter een deurwaarderskantoor heeft wel inzicht in eventuele andere schuldeisers etc. van betreffende debiteur.Inderdaad kunnen zij beslag leggen na een uitspraak. Zoals ik al schreef heb ik het gelukkig nog nooit nodig gehad.

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      laat in ieder geval facturen nooit voortslepen. Voor de volgende klus van een klant moet de vorige betaald zijn!

                      Ik heb mijn word templates allemaal voorzien van een extra pagina met factuur. Compleet met een kopie IPV scan erbij voor de achterkant. En een losse pagina waarmee je het adres op de envelop print.

                      Dat maakt dat als ik een overeenkomst intyp. Je automatisch op de laatste pagina de factuur zichzelf al met gegevens laat vullen.
                      Op het moment dat je een overeenkomstje print. Dan heb je de factuur al af. Die print je mee en stop je alvast in de envelop die je ook mee hebt bedrukt. Per weeknummer in een bak.

                      Dat maakt dat je elke dinsdag een stapeltje enveloppen controleert. Postzegel er op en in de brievenbus.

                      Voor kleine zelfstandigen zonder ERP werkt dit prima.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • Tummy
                        • Nov 2008
                        • 324

                        #12
                        bedankt jongens!,

                        ik gaf die tour als voorbeeld, deze is inmiddels voor het weekend volledig voldaan (duurde even).
                        gewoon benieuwd wat de manier van handelen is van me collega's hier..

                        ik zit altijd beetje in dubio.. want aan de ene kant heb je goed en vriendelijk contact, en aan de andere kant moet je 'zeuren' om factuur te voldoen (gelukkig zijn dat er maar enkele).

                        zeker als je net iets nieuws met enthousiasme opzet kunnen wanbetalers echt funnest zijn.
                        Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                        Comment

                        Working...