Hoe om te gaan met nare band technici

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugix
    • May 2014
    • 2

    Hoe om te gaan met nare band technici

    Ik ben sinds een tijdje actief als schuifmeneer op een aantal locaties. 1 hiervan is een poppodium waar ik al wat jaren vrijwilligerswerk doe.

    Nu heb ik daar vorige week een optreden gehad waar ik enorm van baal. De tweede band had een eigen techneut mee die geen idee had waar deze mee bezig was. Ik kan wel opnoemen wat er allemaal fout ging. Maar het is voor mij beter samen te vatten in deze zin : "Ik weet nu hoe een zak aardappelen klinkt".


    Halverwege het optreden is deze jongen boos weg gelopen en heb ik het geluid nog een beetje kunnen redden (met de chef in mijn nek). Echter heb ik deze zelfde band op een volgende klus over twee maanden staan. Ik heb geen zin in nog een ruzie met het broertje van de gitarist over het geluid.

    Heeft iemand tips / trucs / wijsheid om met dit soort figuren om te gaan?
  • FOHje
    • Mar 2013
    • 60

    #2
    Laat goed merken dat het geluid zonder U het gewoon niet klinkt...
    Laat hem daar zelf achter komen maar neem in eerste geval niet zijn plaats over.
    Dat kunnen de band leden wel doen.

    Comment

    • rdreiers
      • Nov 2009
      • 407

      #3
      Beste oplossing? Scaftpijpje!

      Zijn lastige items, zeker omdat het hier een hoog hobby gehalte betreft. Misschien de eindverantwoordelijke voor techniek/geluid vtv inseinen wat staat te gebeuren. Daar hier geen vergoeding van diensten tegen over staat is dit lastig. Beste is idd nog aangeven dat jij eindverantwoordelijk blijft voor het geluid.

      Comment

      • Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

        #4
        Opzich is het helemaal niet lastig...Als jullie zorgen dat je het technisch voor elkaar hebt, dan moet die gast techneut niet mauwe en ligt het echt gewoon aan hem...Ik informeer altijd vooraf wat er aanwezig is, is het echt niet naar m'n zin probeer ik er naar te werken dat het wel voor elkaar is. Probleem vaak met dit soort bandjes is dat ze gruwelijk arrogant zijn, maar niet kunnen spelen. En de techneut doet daar vrolijk in mee, want hij is toch het broertje van de gitarist. Een advies naar die techneut : met familie moet je niet handelen, maar wandelen...

        Maar gooi toch eens met merken en zo...ben namelijk benieuwd hoe een zak aardappelen klinkt...
        Olaf Duffhuës

        **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #5
          Originally posted by Olaf Duffhuës
          Maar gooi toch eens met merken en zo...ben namelijk benieuwd hoe een zak aardappelen klinkt...

          Volgens Jochem Myjer iets met 'Alzheimer':

          Aardappelboer vertelt mij net dat een oude man vorige week 'twee kilo Alzheimers' wilde hebben... #ikrekenhetgoed

          Samen tot een oplossing komen lukt bijna altijd.
          Zo niet, dan heb ik geleverd en schuift hij maar een eind weg........

          grtz

          Nes

          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #6
            Wanneer je een soundcheck hebt kun je het dan al deels opvangen. Niet zeggen 'het klinkt brak' maar tips geven.
            Bijvoorbeeld: 'Joh, wat hier vaak wil helpen is iets 800Hz in de vocaal erbij draaien'.

            Als je geen soundcheck hebt kan dit ook. Ik geef bij gasttechnici in eerste instantie kleine tips. Dan krijg je doorgaans 2 reacties, ofwel 'tof, dank je, nog meer tips?' (dat zijn de goede technici) of 'ik kan het zelf wel' (maar dan vaak iets andere intonatie). Bij de eerste reactie tip ik waar nodig, bij de tweede ga ik mooi een paar meter verderop staan met zicht op de FOH maar dat klagende bezoekers mooi bij hem gaan klagen en niet bij mij. Hij kan het zelf wel zegt ie...

            Overigens ook wel eens gebeurd dat een 'tech' na 3 minuten soundcheck doorkreeg dat hij het niet kon en vroeg of ik het wilde doen, die kom je ook tegen gelukkig.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • timmetje
              • Dec 2012
              • 424

              #7
              Ik sluit me aan bij de reactie van Rene: in eerste instantie je hulp aanbieden. Als deze niet geaccepteerd/gewaardeerd wordt, laat dan de 'technicus' het lekker zelf uitzoeken en trek je handen er vanaf.

              Ignorance is bliss.

              Zorg dat inderdaad wel dat je uit de buurt blijft zodat ze jou niet gaan koppelen aan die bak herrie... ;-)
              Tim

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                "het lekker zelf laten uitzoeken" kan je veel geld kosten, als de gasttech niet weet waar hij mee bezig is.
                Als de gains van de mengtafel continue staan te clippen vb.
                Kun je toch best wel even ingrijpen voor uw materiaal naar de haaien is.

                Ik sluit me ook aan bij Rene.
                Maar als de gasttech er geen oren naar heeft, de verantwoordelijke van de band of optreden op de hoogte brengen en waarschuwen dat op deze manier het optreden zeer snel afgelopen zal zijn.
                Last edited by frederic; 17-07-14, 13:27.

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  #9
                  Originally posted by frederic
                  "het lekker zelf laten uitzoeken" kan je veel geld kosten, als de gasttech niet weet waar hij mee bezig is.
                  Als de gains van de mengtafel continue staan te clippen vb.
                  Kun je toch best wel even ingrijpen voor uw materiaal naar de haaien is.
                  Daarom ook 'Met zicht op de FOH'.
                  Maar samen werken of ingrijpen omdat ze de boel slopen zijn twee hele verschillende dingen. Je kan nog zo collegiaal, vriendelijk, gezellig, lief of schattig zijn, als je alles in de clip jaagt grijp ik sowieso in.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

                    #10
                    Originally posted by NesCio01

                    Volgens Jochem Myjer iets met 'Alzheimer':

                    Aardappelboer vertelt mij net dat een oude man vorige week 'twee kilo Alzheimers' wilde hebben... #ikrekenhetgoed

                    Samen tot een oplossing komen lukt bijna altijd.
                    Zo niet, dan heb ik geleverd en schuift hij maar een eind weg........

                    grtz

                    Nes

                    En zo ist!! Een leraar van mij had dit plaatje vaak in zijn presentaties verwerkt als wij het over samenwerken en projectmatig werken hadden tijdens de lessen...Ik moet hier nog HEEELLL vaak aan terug denken...

                    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                    Comment

                    • Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

                      #11
                      Samen werken is altijd het beste, met een beetje band of artiest kom je elkaar waarschijnlijk vaker tegen...

                      Jaren geleden stond ik in een feesttent en daar kwam o.a. ene G Joling inprikken op de installatie die wij verhuurd hadden. Zijn(toenmalige) techneut kwam binnen, stilde zich voor en we maakte een klein praatje. Ik zeg tegen hem joh, daar en daar zitten wat dingetjes waar je last van kunt hebben en hij zei oke...Gevolg, vele rondzingers tijdens het optreden. Loopt hij naderhand naar de kleedkamer om z'n mic en in-ear systeem terug te halen, zegt Joling tegen hem : Wat was dat met die rondzingers? Hij : Lag aan de geluidsinstallatie, zegt hij. Waarop Joling antwoord : Daar lag het niet aan, die was goed, het lag aan jou...

                      Dus ja, zo kan het ook..:-) We hebben later die avond ook nog Henk Wijngaard gehad, top show, zonder rondzingers en die techneut had nog minder bij ook...

                      Mensen moeten sowieso eerst eens leren werken zonder al de hulpmiddelen zoals compressors, Gates en 4 bands volledig parametrische eq...En vooral niet arrogant doen..
                      Olaf Duffhuës

                      **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by Olaf Duffhuës
                        Mensen moeten sowieso eerst eens leren werken zonder al de hulpmiddelen zoals compressors, Gates en 4 bands volledig parametrische eq...En vooral niet arrogant doen..
                        Jammer dat die tegeltjes zo klein zijn, anders had deze zin er zo op gekund.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Olaf Duffhuës
                          • Oct 2000
                          • 2477

                          #13
                          Dat krijg ik er wel op...:-)
                          Olaf Duffhuës

                          **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                          Comment

                          • rdreiers
                            • Nov 2009
                            • 407

                            #14
                            Stuur jij dan naar a&h een vraag voor een aangepaste firmware waar dit niet in zit.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Dat het erin zit wil nog niet zeggen dat je het ook altijd moet gebruiken....
                              Iets wat veel techs schijnen te denken. Heb al diverse keren gezien dat een tech begint met de master EQ helemaal scheef te trekken, vervolgens dit probeert te corrigeren met de kanaal EQ's, dat lukt natuurlijk niet.
                              Dan pakken we toch een multiband compressor, daar zetten we dan een de-esser achter en dan is het paniek omdat het alleen maar rond wil gaan zingen. Conclusie is dan meestal dat het aan de PA ligt die slecht zou zijn.
                              Een voorzichtige tip om eens opnieuw te beginnen met 'schone' kanalen en dan alleen waar nodig te corrigeren wil in een zeldzaam geval weleens helpen.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...