Schade, verzekeringen etc.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sidefill
    • Sep 2009
    • 130

    Schade, verzekeringen etc.

    Vraagje.

    Van evenementen organisaties mag je verwachten dat de verzekeringen goed geregeld zijn.

    Maar nu het volgende; horeca, zaalverhuur, kroegjes etc.
    Wie dekt de schade van pa en instrumenten bij brand of knokkerij in zo'n gelegenheid. Ligt dat bij de exploitant, of ligt dat bij mijzelf of bij onze band.
    (Al denk ik dat de gitarist eerst zijn gitaar probeert te redden en dan pas een zangeres .)
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    moeilijke verhalen:

    1) is de schade groot genoeg voor een rechtzaak?

    2) is het een gevalletje aansprakelijkheid van de organisatie van de knokkende man of zelfs van de band zelf. (zal afhankelijk zijn van enkele factoren)

    enz enz
    Elke zaak is anders. En de manier waarop je er mee omgaat ook.

    Ik wacht nog steeds op de eerste viurspuwende acte die iets in de hens steekt....
    lekker belangrijk!

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Ligt er maar net aan wat je contractueel vastlegt.
      En dan nog zal het niet meevallen de schade te verhalen, meeste kans heb je nog als je de dader te pakken hebt alleen moet het dan geen kale kip zijn.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        En dan nog zal het niet meevallen de schade te verhalen, meeste kans heb je nog als je de dader te pakken hebt alleen moet het dan geen kale kip zijn.
        Ook al heb je de dader, dan nog moet je het geregeld krijgen, tijdje terug werd me sterk aangeraden om een dader toch maar los te laten en mogelijke schade te accepteren. Het was me vrij snel duidelijk met wat voor volk ik te doen had...
        Intimidatie? Beveiliging had ook niets gezien...

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by DJ Antoon
          Het was me vrij snel duidelijk met wat voor volk ik te doen had...
          Intimidatie? Beveiliging had ook niets gezien...
          En daarmee is weer duidelijk dat er op ieder niveau bevolkingsgroepen zijn die ongestoord hun gang kunnen gaan en dus boven de wet staan...
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • qvt
            • Oct 2009
            • 721

            #6
            Van een kale kip kun je in Nederland niet plukken, ook niet als ze gevoerd worden door datzelfde "Nederland"
            There is no substitute for imagination

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              gewoon een powerdrive met 6-balkParren erop omflikkeren, midden tussen de dames en heren.... worden ze vaak wel tam van...

              Comment

              • renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

                #8
                Tsja... waar kun je je tegen verzekeren is de vraag?
                Een evenementenverzekering is duur, meestal wordt die niet of beperkt afgesloten. Dan wordt er bijvoorbeeld voor aansprakelijkheid en ongevallen (geldt voor medewerkers) een verzekering afgesloten, maar voor brand niet. Brand wordt sowieso een eindeloos getouwtrek (want meestal gevolg van kortsluiting, ligt het dan aan het aggregaat, de kabel of de amp die spontaan in de fik gaat?).

                Dus: van buiten komend onheil is doorgaans tegen verzekerd, daar hoort die knokpartij dus bij, zolang de oorzaak niet aan de organisatie te wijten valt.
                Dat zal voor een doorsnee kroeg niet anders zijn, hoewel brand daar mogelijk wel is verzekerd maar dan niet genoeg dekking zal bieden voor jouw duren gitaren en apparatuur. Dat behoort immers niet tot het inventaris...

                Uiteindelijk locatie afhankelijk natuurlijk, er zijn er misschien wel die een hele uitgebreide verzekering hebben, al zullen dat er niet veel zijn.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Komt er dus op neer dat je zelf in je contract een clausule op zult moeten nemen waarin duidelijk wordt hoe het geregeld wordt.
                  Is dan alleen natuurlijk wel de vraag of je opdrachtgever hiermee akkoord wil gaan.
                  Kan me zo voorstellen dat die niet opeen claim van jou zit te wachten als zijn evenement door een knokpartij of brand al verziekt is.
                  Je kunt zelf al een hoop voor zijn door de manier waarop je de spullen neerzet, amp-rackjes ver buiten bereik van het publiek, luidspreker stacks die alleen met veel moeite om te krijgen zijn, etc.
                  En om brand zoveel mogelijk te voorkomen uiteraard alle apparatuur in goede conditie en bekabeling netjes volgens de voorschriften.
                  Om die reden ben ik ook absoluut geen fan van wind-up statieven, speaker statieven met dikke toppen erop, en ga zo maar door.
                  Zie liever een stevig dranghek of nog beter, Mojo barriers voor het podium en om de FOH positie.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

                    #10
                    Inderdaad vastleggen in je contract/algemene voorwaarden en nog belangrijker: dit vooraf bespreken met organisator. Ik heb meestal de afspraak: als er per ongeluk een micstatiefje omgaat, is dat mijn risico ("risico van het vak"). Als de apparatuur moet overnachten is het risico voor de organisator. Ook schade door een knokpartij (in het publiek) is voor de organisator (hij moet immers voldoende beveiliging regelen ed).

                    Nou moet ik zeggen dat ik dit meestal alleen aandacht geef ingeval van een klus met verhoogd risico. (Meestal komt de opdracht van 1 van de vaste bands waar ik de klus voor doe.)

                    BTW/edit:Zorg dat je een aansprakelijkheidsverzekering hebt; schade aan anderen kan veel hoger oplopen dan schade aan je apparatuur...
                    Last edited by PvG; 28-07-13, 07:49.
                    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Originally posted by PvG
                      BTW/edit:Zorg dat je een aansprakelijkheidsverzekering hebt; schade aan anderen kan veel hoger oplopen dan schade aan je apparatuur...
                      en die verzekering is relatief goedkoop!

                      grtz

                      Nes
                      Last edited by NesCio01; 28-07-13, 12:09.
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • mrVazil
                        • Mar 2010
                        • 330

                        #12
                        Originally posted by PvG
                        Ik heb meestal de afspraak: als er per ongeluk een micstatiefje omgaat, is dat mijn risico ("risico van het vak"). Als de apparatuur moet overnachten is het risico voor de organisator. Ook schade door een knokpartij (in het publiek) is voor de organisator (hij moet immers voldoende beveiliging regelen ed).
                        En voor wie is de schade als er een zanger met je microfoon begint te smijten?

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          Originally posted by mrVazil
                          En voor wie is de schade als er een zanger met je microfoon begint te smijten?
                          is gevalletje aansprakelijkheid.
                          Wat niet door zijn/haar verzekering gedekt zal worden wegens opzet.

                          Totdat de artiest bekend staat met een destructieve act. (the who of rammstein oid) en dan zal bij een rechtzaak eventueel nog gevraagd worden: "maar meneer. Als U de reputatie van de band kende. Waarom heeft u daar dan geen afspraken mee gemaakt". En dan heb je ook nog de "per ongeluk roepers" achteraf verklaren ze dat. Dan moet je hopen dat er op youtube nog een filmpje van te vinden is... zucht.

                          ergo, ik kan me amper heugen dat bands aansprakelijk zijn gesteld. Zelfs niet bij brandblusser en vuurspugen acts....
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • dexter
                            • Jul 2005
                            • 433

                            #14
                            de schade is voor rekening van die gene die er mee gooit.

                            Comment

                            • PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

                              #15
                              Originally posted by mrVazil
                              En voor wie is de schade als er een zanger met je microfoon begint te smijten?
                              Gezien het type klanten/bands dat ik heb, ben ik daar niet bang voor. Grootste risico's voor mijn situatie is schade aan (zaken van) anderen. (Heb wel 'ns in een kasteeltje gestaan waar ze foto's maakten van de schilderijen die naast het "podium" hingen...)

                              De kleine (hobby) onderneminkjes hebben in mijn ogen voldoende aan de volgende verzekeringen (naast de wettelijke voor bijv bus):
                              1) Aansprakelijkheidsverzekering (must have in mijn ogen).
                              2) Verzekering eigen vervoer (moet diefstal uit aanhanger/bus dekken, let op clausules voor nacht).
                              3) Evt. een inboedelverzekering voor de opslag (is niet nodig als je al je spullen in je vervoer kunt "opslaan", want dan dekt je verz eigen vervoer dit onder bepaalde voorwaarden).
                              Mijn vuistregel: verzeker wat je je niet kunt veroorloven als je het kwijtraakt en alleen dat.

                              De overige risico's regel je met de organisator (via bijv evenementenverzekering).

                              Als je er van moet leven en/of personeel in dienst hebt, heb je nog wel wat meer risico's af te dekken...
                              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                              Comment

                              Working...