Verantwoordelijk voor schade aan apparatuur?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JB_sound_light
    • Jul 2012
    • 9

    Verantwoordelijk voor schade aan apparatuur?

    Na afgelopen maand een opdracht gedaan te hebben in Bloemendaal heb ik door weersomstandigheden (zand) voor ca € 25.000,- schade aan A/V apparatuur.

    Schades zijn o.a.:
    - Diverse truss gezandstraald
    - Vervanging faders, printplaten en schoonmaakkosten CDJ-2000 en DJM-800
    - Diverse lampen spots (theaterspots en sunstrips)
    - Zandvrij maken van line array, versterk racks, movingheads en sunstrips.

    Ik heb deze schade aangegeven aan de huurder maar deze is niet verzekerd voor weersinvloeden en geeft aan dat ik nalatig geweest ben doordat de truss carre podiums welke ik aangeleverd heb afgedekt zijn met gaasdoeken waar zand doorheen is gekomen. De huurder dreigt nu dus met juridische stappen.

    Heeft iemand ervaring met soortgelijke situaties? Ben ik inderdaad nalatig geweest met de relatief kwetsbare podiums of kan ik dit volledig op de huurder verhalen?

    Mvg,

    JB
  • Jan van Duren
    • May 2004
    • 204

    #2
    heb er geen ervaring mee. maar is een gesprekje met een jurist geen idee. bedrag is nogal fors te noemen.

    ben wel van mening dat wanneer iemand iets bij je huurt hij dan ook verantwoordelijk is voor het gebruik van deze spullen. Ben benieuwd hoe het afloopt.

    succes.

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Eerst en vooral kan de huurder moeilijk juridische stappen ondernemen, want hij heeft als partij geen schade gezien het jou materiaal is.
      Tenzij natuurlijk jij verkeerd materiaal hebt afgeleverd, volgens het gevraagde materiaal waardoor zijn feestje/ show verkeerd afgelopen is.

      Je zal moeten kijken wat je exact overeengekomen bent bij het afsluiten van het verhuurcontract.

      Heb jij die spullen terplekke afgeleverd en gemonteerd? Wist je op voorhand waarvoor en waar jou spullen zouden gebruikt worden?
      Indien voorgaande 2 vragen ja zijn, lijkt het me moeilijk dit te verhalen op de huurder, gezien de schade afkomstig is van weersomstandigheden, en niet van de huurder zelf
      (vb verkeerde handelingen).
      Tenzij natuurlijk je expliciet vermeld in het contract dat schade van weersomstandigheden ten laste zijn van de huurder.

      Vb het is een groot verschil tussen de huurder die materiaal komt huren en overeenkomt dat het voor binnengebruik is, terwijl hij het buiten gebruikt, of hij meteen zegt het is voor buitengebruik en je geeft het toch mee.
      Last edited by frederic; 26-07-12, 17:03.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Wil niet heel flauw doen maar dat zand in Bloemendaal ligt er al even, is ook algemeen bekend dat het overal in gaat zitten wanneer er een beetje wind opsteekt.
        De huurder is in dit verhaal volgens mij niet nalatig geweest, hij heeft het gehuurde gebruikt waarvoor hij het gehuurd heeft.
        Acht de kans dan ook heel klein dat je de schade ergens kunt verhalen, zeker wanneer je zelf de apparatuur geplaatst en opgebouwd hebt en er dus heel duidelijk aantoonbaar was dat jij ervan op de hoogte was dat het aan zand blootgesteld kon worden.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • JB_sound_light
          • Jul 2012
          • 9

          #5
          Originally posted by frederic
          Heb jij die spullen terplekke afgeleverd en gemonteerd? Wist je op voorhand waarvoor en waar jou spullen zouden gebruikt worden?
          Indien voorgaande 2 vragen ja zijn, lijkt het me moeilijk dit te verhalen op de huurder, gezien de schade afkomstig is van weersomstandigheden, en niet van de huurder zelf
          (vb verkeerde handelingen).
          Tenzij natuurlijk je expliciet vermeld in het contract dat schade van weersomstandigheden ten laste zijn van de huurder.

          Vb het is een groot verschil tussen de huurder die materiaal komt huren en overeenkomt dat het voor binnengebruik is, terwijl hij het buiten gebruikt, of hij meteen zegt het is voor buitengebruik en je geeft het toch mee.
          Ik heb de spullen inderdaad terplekke afgeleverd, podiums zelf gemonteerd (en bedacht) en ook het hele event de apparatuur zelf in beheer gehouden. Ik wist van te voren dat het event op het strand zou plaatsvinden inderdaad.

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #6
            Originally posted by JB_sound_light
            Ik heb de spullen inderdaad terplekke afgeleverd, podiums zelf gemonteerd (en bedacht) en ook het hele event de apparatuur zelf in beheer gehouden. Ik wist van te voren dat het event op het strand zou plaatsvinden inderdaad.
            Dan heb je volgens mij geen apparatuur verhuurd, maar een project uitgevoerd voor een klant.
            Eventuele problemen had je dus zelf in moeten schatten en adequate maatregelen moeten nemen.

            Als er zoiets als Pukkelpop was gebeurd daar op het strand was je als uitvoerder ook zeker niet makkelijk weggekomen.
            m.a.w. je was total in control, en dus verantwoordelijk!

            Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              Originally posted by JB_sound_light
              Ik heb de spullen inderdaad terplekke afgeleverd, podiums zelf gemonteerd (en bedacht) en ook het hele event de apparatuur zelf in beheer gehouden. Ik wist van te voren dat het event op het strand zou plaatsvinden inderdaad.
              en toen heb je tegen alle zandkorrels heel hard : "Ga weg" geroepen, en dat deden ze niet?

              Ik had een 22kHz fluittoontje over de PA gezet, dat heeft mij altijd prima geholpen tegen zand....

              Comment

              • JB_sound_light
                • Jul 2012
                • 9

                #8
                Originally posted by frederic
                Eerst en vooral kan de huurder moeilijk juridische stappen ondernemen, want hij heeft als partij geen schade gezien het jou materiaal is.
                Tenzij natuurlijk jij verkeerd materiaal hebt afgeleverd, volgens het gevraagde materiaal waardoor zijn feestje/ show verkeerd afgelopen is.
                Een van de podiums is afgesloten door de schade aan het apparatuur (zand), de huurder claimt dus dat hij schade heeft opgelopen door o.a. het boeken van artiesten welke niet hebben kunnen optreden. Hierdoor zijn bezoekers ontevreden en claimen zij refunds. De huurder legt deze schuld dus bij mij omdat het podium redelijk open was en de zand in de apparatuur heeft kunnen komen.

                Ik zit dus met schade aan mijn eigen apparatuur én deze claim van de huurder.

                Comment

                • SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

                  #9
                  Originally posted by JB_sound_light
                  Een van de podiums is afgesloten door de schade aan het apparatuur (zand), de huurder claimt dus dat hij schade heeft opgelopen door o.a. het boeken van artiesten welke niet hebben kunnen optreden. Hierdoor zijn bezoekers ontevreden en claimen zij refunds. De huurder legt deze schuld dus bij mij omdat het podium redelijk open was en de zand in de apparatuur heeft kunnen komen.

                  Ik zit dus met schade aan mijn eigen apparatuur én deze claim van de huurder.
                  Je hebt een flink probleem lijkt me...
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Tenzij er sprake was van buitengewone omstandigheden denk ik dat je een serieus probleem hebt....
                    Ik kan me dan ook voorstellen dat de huurder jou aansprakelijk stelt omdat je onvoldoende maatregelen hebt genomen tegen de omstandigheden terwijl die te verwachten zijn.
                    Hoe lullig dat ook voor jou is.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • JB_sound_light
                      • Jul 2012
                      • 9

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      Tenzij er sprake was van buitengewone omstandigheden denk ik dat je een serieus probleem hebt....
                      Ik kan me dan ook voorstellen dat de huurder jou aansprakelijk stelt omdat je onvoldoende maatregelen hebt genomen tegen de omstandigheden terwijl die te verwachten zijn.
                      Hoe lullig dat ook voor jou is.
                      Ik geloof dat het windkracht 6 was die dag, waardoor er dus echt sprake was van een "zandstorm". Dit is normaal gesproken niet het geval natuurlijk. Dit had ik dus zo ook niet verwacht.

                      Comment

                      • SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

                        #12
                        Originally posted by JB_sound_light
                        Ik geloof dat het windkracht 6 was die dag, waardoor er dus echt sprake was van een "zandstorm". Dit is normaal gesproken niet het geval natuurlijk. Dit had ik dus zo ook niet verwacht.
                        Weersverwachtingen??? Altijd belangrijk bij buiten-events. Zeker op het strand...
                        Daarnaast lijkt met me sowieso zeer raadzaam om bij events op het strand goede afspraken met de organisator te maken over verantwoordelijkheden enz.
                        Ik neem aan dat in je in je verhuurvoorwaarden goed hebt ingedekt tegen gevolgschade die een klant bij je wil claimen??
                        Last edited by SPS; 26-07-12, 18:25.
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Was dit voorspeld?
                          En was dit ook al het geval tijdens de opbouw?
                          Volgens mij valt windkracht 6 ook niet echt onder 'buitengewone omstandigheden' tenzij je dit expliciet in je voorwaarden vermeldt.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • JB_sound_light
                            • Jul 2012
                            • 9

                            #14
                            Originally posted by MusicXtra
                            Was dit voorspeld?
                            En was dit ook al het geval tijdens de opbouw?
                            Volgens mij valt windkracht 6 ook niet echt onder 'buitengewone omstandigheden' tenzij je dit expliciet in je voorwaarden vermeldt.
                            Dit was ook het geval tijdens de opbouw inderdaad.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Dan ligt de verantwoordelijkheid 100% zeker helemaal bij jou....
                              Wanneer je op dat moment besloten had je spullen niet te plaatsen had je denk ik meer kans gehad om onder een claim uit te komen.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...