Het verlonen van je personeel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • knorrepot
    • Oct 2009
    • 234

    Het verlonen van je personeel

    Nou heb ik nog een intressant discussiepunt (athans dat denk ik) en dat heeft de meeste betrekking op de loonkosten tijdens een klus.

    Stel je doet een feest of rock&roll band in een feesttent-kermistent voor pakweg 1000 man. Hiervoor zet je 3 man personeel in. 1 geluidsman, een lichtnicht en een mannetje om te sjouwen, monitormix etc.

    Geluidsman is 20 jaar, lichnicht 28, en de 3e man 18 jaar.

    Je rijd om 5 uur smiddags weg en bent er om half 6 weer.

    Hoe verloon je, op een legale en voor de belasting aantoonbaar nette wijze nu je, natuurlijk ook netjes verzekerde personeel?

    Bijv:
    Alle 3 in loondienst voor de sector klein metaal?

    Minimum loon 18 jarige: €4.73, 20 jarige: €5,20 en de man van 28 misschien wel 8 euro per uur netto prijzen. Dat houd je personeel in het uur over.

    In de administratieve rompslomp ben je niet zo thuis dus werk je met een payroll organistatie waar je personeel staat ingeschreven. 10 netto is 30 euro bruto. Je betaald je payroll organisatie 3x het netto loon. Hiervoor zijn ze dus verzekerd, loopt alles netjes via de belasting ect.

    Van 5 tot half 6 is 12,5 uur P/p
    12,5 x 30 euro is 375 euro voor je lichtman.
    12,5 x 15,6 euro is 195 euro voor de geluidsman.
    12,5 x 14,19 euro is 177,40 euro voor de 3e man.

    Pin me even niet vast op de minimum lonen.

    Zit je dus alleen al aan loonkosten op een bedrag van 747.4 euro!

    Dan kan een gemiddeld tentfeest waarvoor een gemiddelde prijs tussen de 1200 en 1500 euro voor licht en geluid toch nooit uit?
    Laat staan we de transportkosten, en de afschrijving netjes op papier bijhouden!

    Hoe doen jullie dat? Van bovenstaande situatie uitgaande, band, feesttent, licht en geluid, 3 man personeel op pad. En iedereen verzekerd en volledig legaal verloond. Vanuitgaande dat je geen vast aantal klussen hebt van dit formaat.
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    Klopt, das de reden dat er zo weinig verloond wordt, tenzij de grote mannen langskomen ( die dus in de picture van de fiscus staan, en alles keurig geregeld hebben) ...
    Ik ken zelfs bedrijven die personeel zwart naar belastingdienst-feestjes sturen. Ik verwacht dan ook binnenkort weer een actie Schuimkraag.

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #3
      Max 1500 euro voor een tentfeest van 1000 man? Licht, geluid en 3 man personeel?
      Dat zijn toch afbraakprijzen?
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • knorrepot
        • Oct 2009
        • 234

        #4
        De reden van dit discussiepunt, buitenom dat dat het intressant is, is dat dit ooit bij ons is gebeurd (vroegah in de goeie tijd), daarom dat alles nu netjes op papier gaat. Echter, is het dan al niet eens mee rendabel om op pad te gaan

        Maar stel je hebt 1 persoon lopen die wel netjes op papier werkt en loopt, deze persoon werkt ook het meest voor je (lees bijna ieder weekend) en de andere 2 op oproepbasis. En deze betaal je zwart uit. En tijdens het stacken van je FOH set valt er een, en krijgt een top ban 80 kilo op zich, of je lichtnicht valt uit de truss tijdens het opruimten omdat deze nat is van het biergooien.. Dan ga je dus wel mooi nat!?

        Comment

        • knorrepot
          • Oct 2009
          • 234

          #5
          Ik weet het, maar dit zijn momenteel wel de prijzen.. en dan mag je nog je handen dicht knijpen als bedrijf zijnde. Maargoed, laat het dan eens 500-600 man zijn, je personeel moet je er wel op inzetten. Het gaat nu even net over je afschijving van apparatuur etc, maar over de verloning van je personeel. En evt transportkosten.

          Word je personeel betaald als ze een uur in de bus zitten opweg naar een klus? Dus is de reistijd betaald?

          Off-topc Ik ken ook wel mensen die een complete kermistent vol bouwen en hier maar €750 euro voor vragen, en dan komen ze niet met het minste spul aan! De reden daarvan is ''het is maar hobby voor mij''
          Gaan wij betreffende band dan doen, kijken ze raar op als we het dubbele vragen, en word je afgeschilderd als ''afzetter'' omdat je te duur bent!

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            Laten we wel zijn, als je welke industrie-norm dan ook ( beginnend met VCA, wat het ook waard moge zijn) loslaat op onze bedrijfstak, dan zie je iedere drie maand weer een nieuw bedrijf opstaan, de prijzen ff goed kapot maken, en vervolgens omvallen, of omgegooid worden.
            Vandaar ook mijn opmerking dat de grote jongens daar niet aan mee doen, omdat ze wel een soort van norm hanteren, qua opleveringsniveau / personeelsbeleid.

            Calculaties als deze zijn altijd weer erg interessant : de meeste concullega's komen óf met afgeschreven spullen, waardoor de verloning te behappen is, óf met nieuw spul, dat nog afbetaald moet worden, en daarmee is het personeel inderdaad het sluitstuk op de begroting.

            Comment

            • Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

              #7
              maar voor bv 1500 euro een tentfeest verzorgen met 3 man personeel inclusief licht en geluid is natuurlijk wel de markt verzieken.

              Als je als bedrijf 250 per dag rekent ex btw voor een personeel ben je al 750 euro ex kwijt per dag voor personeel kwijt.

              Dus voor 750 euro zet jij een komplete PA met licht neer inclusief vervoer ?

              Knap werk !
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

              Comment

              • knorrepot
                • Oct 2009
                • 234

                #8
                Originally posted by Rolandino
                maar voor bv 1500 euro een tentfeest verzorgen met 3 man personeel inclusief licht en geluid is natuurlijk wel de markt verzieken.

                Als je als bedrijf 250 per dag rekent ex btw voor een personeel ben je al 750 euro ex kwijt per dag voor personeel kwijt.

                Dus voor 750 euro zet jij een komplete PA met licht neer inclusief vervoer ?

                Knap werk !
                Ik maak voor de discussie even een rekensommetje, waaruit ik zelf al concludeer dat dit niet meer rendabel is! Met daarop de vraag, hoe word dit in de regel gedaan? Wat is daanin wel een gebruikelijke prijs voor een kermis / tentfeest?

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #9
                  Originally posted by MacGyverSounds
                  Ik ken zelfs bedrijven die personeel zwart naar belastingdienst-feestjes sturen.
                  Sterker, er zijn zelf afdelingen van "deze firma" die vragen of het niet zonder rekening kan, want anders krijgen we niets meer georganiseerd.

                  Comment

                  • Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

                    #10
                    hoe je dit moet doen ?

                    Heel simpel hard zijn voor jezelf en zulke klussen laten gaan.

                    A je wordt er niet beter van
                    B het kost je op langer termijn nog meer geld
                    C klant moet ook realistisch blijven met kostenplaatje
                    D klant wilt volgende keer dat jij voor 1250 komt want ze willen nog minder betalen

                    Ga zo maar door.

                    Helaas werkt de Theorie niet met de prakrijk.
                    Je moet soms wel laag met de prijs gaan anders gaan ze naar een ander en ben jij weer een klus kwijt.

                    In een ander topic loopt ook zo een discussie over aanschaf van ......
                    Dit is een voorbeeld wat ik daar noem.

                    Aan een kant geef ik je gelijk met je prijzen want dat doen we allemaal ( er moet toch geld binnenkomen )

                    Ik heb op dit moment 8 man in loondienst terwijl er bijna geen werk is ( ben gebonden aan seizoenswerk )

                    In het hoogseizoen heb ik jongens op stage en die betaal je niets of je geeft ze wat kleingeld en ze zijn tevreden omdat ze dit nog voor hun plezier doen daarvan moet je profiteren.

                    Ik kan ook mijn kop net boven water houden maar wilt niet zeggen dat ik er aan onderdoor ga. Het kost meer geld om ze uit te schrijven en later weer aan te melden.

                    Maar waarom niet als je zulke klussen hebt iemand in dienst nemen voor een minimaal salaris ? of enkele studieplaatsen ( stage ) geven ? Dan ben je voordeliger uit.
                    Last edited by Rolandino; 20-12-11, 10:16.
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Dit topic verwoordt geweldig waarom ik bijna nooit meer op pad ben met mijn spullen.
                      Tegenwoordig heb je de keus; of je stelt je uren gratis beschikbaar of je spullen, reis, voorbereiding en nawerk zullen we al helemaal niet over beginnen.
                      Ik zit dus liever gezellige een avondje thuis op de bank dan dat ik voor een hongerloontje mezelf helemaal uit de naad sta te werken terwijl de gemiddelde student bij AH nog meer verdient maar gelukkig heb ik daar nog een keus in.
                      Maar klagen mogen we niet, we hebben met z'n allen de branche verziekt met voorop een paar grote bedrijven die zich daar nu stevig mee in de vingers aan het snijden zijn.
                      Vergeleken met het 'normale bedrijfsleven' gebeuren er echt absurde dingen in onze branche, een beetje PA kost al snel 100K, een beetje bus 20K, beide afschrijven in 4 jaar met 50% restwaarde is dus € 1500,- per maand.
                      Dat moet in het weekeind verdiend worden, zeg 2 dagen per week dan kom je op pakweg € 200,- per avond uit.
                      Twee man personeel kost € 60,- per uur, gemiddelde klus is zo'n 20 manuur werk en heeft dus een kostprijs van € 1200,- aan uren plus € 200,- aan afschrijving van de spullen.
                      Tel daar nog € 100,- brandstof, opslag, verzekering en diversen bij op en je komt aan een kostprijs van € 1500,- voor een PA voor één avond.
                      Dan moet je, om je bedrijf gezond te houden nog winst maken, zeg 10%, waarmee je aanbiedprijs op € 1650,- uitkomt.
                      Wie kan mij dan uitleggen dat er concollega's zijn die dit aan kunnen bieden voor € 350,-.....?
                      In economisch mindere tijden kun je daar best wel wat vanaf knabbelen, je afschrijving een jaartje verlengen, zelf een stapje harder lopen, nog efficiënter werken, etc. maar de rek is daar ook wel een keer uit.
                      Ik ben dan ook niet verbaasd over de vele faillissementsverkopen die er het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden, je hoeft echt geen econoom te zijn om te zien dat er nog velen zullen volgen.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • JohanH
                        • Mar 2010
                        • 98

                        #12
                        Originally posted by MacGyverSounds
                        Ik ken zelfs bedrijven die personeel zwart naar belastingdienst-feestjes sturen. .
                        Ik heb nog een betere : feestje waar één van de bandleden belastingsinspecteur is.... en alles moest in het zwart van hem terwijl de eindklant een factuur wou....

                        Comment

                        • knorrepot
                          • Oct 2009
                          • 234

                          #13
                          @MusicExtra
                          Ik ben het helemaal met je eens! Wat dat betreft moet je het denk ik ook wel doen omdat je er plezier aan hebt, echter kom je met je prijs voor de door mij omschreven voorbeeld situatie meer tussen de 1500 en 2000 euro uit!

                          Wat betreft de stageplaatsen, lijkt leuk, maar dit kost ook geld! Ookal betaal je dit niet per direct aan je stageloper, maar je eigen personeel is bezig je stagair wat te leren, het kost meer tijd, meer uren op een klus, etc. Je wilt immers wel dat je stagair een fatsoenlijke stage krijgt en dus echt heeft om fatsoenlijk begeleid te worden en zijn vragen beantwoord krijgt. Daarbij komende, moet een stagair een x aantal uren stage lopen om zijn stage ''voldoende'' af te ronden, hier moet je dan ook maar ieder weekend werk voor hebben! Anders heeft deze persoon er ook niks aan.
                          Buiten de klussen om, moet hij of zij mischien ook nog wel opdrachten/verslagen maken waar informatie voor nodig is en welke jij moet beoordelen etc. Dus of dat nou zo heel veel opleverd..

                          Off-topic: Nu ben ik niet geheel bekend met stagaires in onze branche, echter wel in de bouw wereld, vanuit dat oogpunt kijk ik dan ook even tegen stages aan.

                          On-topc: Laten we het momenteel maar even houden op de conclusie dat de loonkosten de grootste kluif aan je been is!
                          Nuchtere oplossing: Zwart uit betalen.. leuk en aardig tot je controle krijgt, of er gebeurd wat zoals de situatie die ik al eens vaker gepost heb. Dan kan je je bedrijfje ook wel sluiten!

                          @Rolandino
                          In mijn voorbeeld situatie heb je die 3 personen voor een minimumloon in dienst. En werk je via een payroll organisatie om zelf geen administratieve rompslomp te hebben.
                          Last edited by knorrepot; 20-12-11, 10:49.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Mijn verhaal klopt niet eens, die € 30,- per uur is een bedrag waar ik zelf echt mijn bed niet voor uitkom, het dubbele lijkt er meer op, dat brengt de totale prijs dus op een kleine € 2000,-....
                            @Rolandino; verwacht jij kwaliteit te kunnen leveren met alleen maar minimumloners aan het werk?
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • knorrepot
                              • Oct 2009
                              • 234

                              #15
                              Moet ik er toch maar even op inhaken, ik werk ook voor iets meer dan het minimum loon. Dan doe ik ook al het voorkomende werk, licht, geluid, bouw, breek en projectjen. Maargoed dan zit ik nog aan amper €6.50 per uur.. Mijn uren teller begint dan wel te lopen zogouw ik bij de baas het terrein op kom. Maar dan nog is het geen vetpot.. meer omdat ik het momenteel erg leuk vind om te doen. Ik probeer eigenlijk altijd wel kwaliteit te leveren..

                              Comment

                              Working...