J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
  1. #1

    Standaard Wanhopig door feedback van overheads

    Beste forumleden


    Heb in 2017 al eens een topic gestart hier i.v.m. aanschaf overhead microfoon voor een koor van 18 personen en een keyboard. Af en toe nog uitgebreid met een gitarist.
    Heb toen n.a.v. reacties toen twee losse overhead microfoons aangeschaft. Heb daarmee inmiddels een stuk of 40 optredens gedaan.
    Een kleine toelichting over mijn "kennis" van geluidstechniek. Ben hobbyist, heb een tijd een groot koor (40-50 en 5 koppige band) gedaan met goede apparatuur. Allen & Heath qu 16, 2 2 sennheiser micro's voor spraak/solo's, 6 overheads en 5 bandleden, nooit noemenswaardige feedback gehad die niet op te lossen was. Heb het altijd met veel plezier gedaan.


    Mijn vrouw is op een gegeven moment begonnen met 3-5 man zingen op huiskamers in verzorgingstehuizen. Dat is inmiddels uitgegroeid tot een koor van 20 personen onder begeleiding van keyboard en soms ook gitaar dat optreed in de restaurants van verzorgings/buurthuizen en kleine podia. I.v.m. de hoge leeftijd en daarbij horende gehoorproblemen van het publiek was een geluidsinstallatie nodig. Ik heb die uit eigen zak betaald en is dus (nog) niet het beste van het beste.
    Inmiddels van behringer mixer naar een een soundcraft mxi of allen &heath mixwazzard, 31 kanaal eq., 2 akg en 1 shure voor spraak zang en 2 samson co2 overhead xy voor het koor. Heb vanaf de eerste dag problemen met feedback door de overheads. Heb d.m.v. zoeken op internet forums afstruinen en heel veel youtube geprobeerd om een oorzaak c.q. oplossing te vinden. Die heb ik nog steeds niets ondanks dat ik regelmatig dacht iets te hebben gevonden dat ik verkeerd deed of over het hoofd zag om elke keer weer te ervaren dat dat helaas ook niet de oplossing was. Het plezier dat ik erin had is veranderd in frustratie maar ik wil dat koor ook niet in de steek laten. Sta nu op het punt om andere speakers aan te moeten schaffen i.v.m. gewicht en lompheid van de huidige. Daar dit uit eigen zak gebeurd twijfel ik heel erg om die stap te zetten.


    Wil/doe ik iets wat eigenlijk niet kan met die overheads, dus gebruiken in kleine ruimte met laag plafond, harde wanden en pilaren. Denk echter "waarom lukte het met het voorgaande grotere koor met 6 overheads wel?". Ik kan hier wel gaan neerpennen wat ik allemaal al geprobeerd heb maar dat wordt een behoorlijke lap tekst en dat is het al. Ga er maar van uit dat alle voor de hand liggende opties die op internet rondzwerven geprobeerd zijn. Als het mijn tekort aan kennis of ervaring is kan ik er wel mee leven al blijft het dan jammer dat ik niet in staat ben om het publiek een goed gebalanceerd geluid te geven. Maar altijd hou ik dat knagende gevoel dat ikzelf iets verkeerd doe of over het hoofd zie. Kan via eq. de feedback ietwat beheersen maar wat dan overblijft is een "iel" koor dat je met goed fatsoen niet over de speakers wil sturen.


    En dan nu mijn vraag: Is het misschien zo dat overheads doodgewoon onbruikbaar zijn in deze setting en dan ook nog door iemand die geen gedegen kennis van de materie heeft. Dus dat ze meer zijn voor grote zalen of voor gebruik in studio's en/of ervaren handen met topapparatuur?

  2. #2

    Ingeschreven
    Jan 2008
    Locatie
    1
    Posts
    1.696

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wurzel Bekijk Posts
    Beste forumleden


    Heb in 2017 al eens een topic gestart hier i.v.m. aanschaf overhead microfoon voor een koor van 18 personen en een keyboard. Af en toe nog uitgebreid met een gitarist.
    Heb toen n.a.v. reacties toen twee losse overhead microfoons aangeschaft. Heb daarmee inmiddels een stuk of 40 optredens gedaan.
    Een kleine toelichting over mijn "kennis" van geluidstechniek. Ben hobbyist, heb een tijd een groot koor (40-50 en 5 koppige band) gedaan met goede apparatuur. Allen & Heath qu 16, 2 2 sennheiser micro's voor spraak/solo's, 6 overheads en 5 bandleden, nooit noemenswaardige feedback gehad die niet op te lossen was. Heb het altijd met veel plezier gedaan.


    Mijn vrouw is op een gegeven moment begonnen met 3-5 man zingen op huiskamers in verzorgingstehuizen. Dat is inmiddels uitgegroeid tot een koor van 20 personen onder begeleiding van keyboard en soms ook gitaar dat optreed in de restaurants van verzorgings/buurthuizen en kleine podia. I.v.m. de hoge leeftijd en daarbij horende gehoorproblemen van het publiek was een geluidsinstallatie nodig. Ik heb die uit eigen zak betaald en is dus (nog) niet het beste van het beste.
    Inmiddels van behringer mixer naar een een soundcraft mxi of allen &heath mixwazzard, 31 kanaal eq., 2 akg en 1 shure voor spraak zang en 2 samson co2 overhead xy voor het koor. Heb vanaf de eerste dag problemen met feedback door de overheads. Heb d.m.v. zoeken op internet forums afstruinen en heel veel youtube geprobeerd om een oorzaak c.q. oplossing te vinden. Die heb ik nog steeds niets ondanks dat ik regelmatig dacht iets te hebben gevonden dat ik verkeerd deed of over het hoofd zag om elke keer weer te ervaren dat dat helaas ook niet de oplossing was. Het plezier dat ik erin had is veranderd in frustratie maar ik wil dat koor ook niet in de steek laten. Sta nu op het punt om andere speakers aan te moeten schaffen i.v.m. gewicht en lompheid van de huidige. Daar dit uit eigen zak gebeurd twijfel ik heel erg om die stap te zetten.


    Wil/doe ik iets wat eigenlijk niet kan met die overheads, dus gebruiken in kleine ruimte met laag plafond, harde wanden en pilaren. Denk echter "waarom lukte het met het voorgaande grotere koor met 6 overheads wel?". Ik kan hier wel gaan neerpennen wat ik allemaal al geprobeerd heb maar dat wordt een behoorlijke lap tekst en dat is het al. Ga er maar van uit dat alle voor de hand liggende opties die op internet rondzwerven geprobeerd zijn. Als het mijn tekort aan kennis of ervaring is kan ik er wel mee leven al blijft het dan jammer dat ik niet in staat ben om het publiek een goed gebalanceerd geluid te geven. Maar altijd hou ik dat knagende gevoel dat ikzelf iets verkeerd doe of over het hoofd zie. Kan via eq. de feedback ietwat beheersen maar wat dan overblijft is een "iel" koor dat je met goed fatsoen niet over de speakers wil sturen.


    En dan nu mijn vraag: Is het misschien zo dat overheads doodgewoon onbruikbaar zijn in deze setting en dan ook nog door iemand die geen gedegen kennis van de materie heeft. Dus dat ze meer zijn voor grote zalen of voor gebruik in studio's en/of ervaren handen met topapparatuur?

    Een laag (wellicht hard) plafond zal meer reflectie geven als een hoog plafond. Dat zou een reden kunnen zijn. De microfoons dichter naar het koor en scherper maar beneden richten zou iets kunnen verbeteren. Als je een audio spectrummeter hebt (daar zijn programma's voor op de pc), dan kun je ook nog bepalen welk gedeelte van het spectrum verantwoordelijk is voor het rondzingen. Met een EQ zou je daar ook nog wat kunnen verbeteren.
    Je had eerst zes micro's, nu twee, wil je alle zangers versterken, dan moet de gevoeligheid omhoog, dat kan ook een oorzaak zijn.
    De luidsprekers verder naar voor brengen wil ook wel helpen.
    Als je volume in de zaal genoeg hebt, is een tandje terug op de mixer ook een remedie.
    Ik ga er even van uit dat je geen rondomgevoelige microfoons gebruikt.
    Meerdere malen heb ik meegemaakt dat het volume voldoende was voor een prettig luisterniveau, en dat de tech toch steeds tegen de rand van rondzingen aan zat......

    Ik hoop dat er meer respons op je vraag komt, want de laatste tijd is het wel erg rustig op dit forum.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

  3. #3

    Standaard

    Beste Speakertech

    Dank voor je reactie. Zit met de (super-cardioide condensator) overheads meestal een paar centimeter van het plafond. De afstand van het koor is net genoeg om alle leden op te vangen. Zal a.s. donderdag eens je tip proberen, dichterbij en wat lager met de overheads. De luidsprekers naar voren is qua indeling van de ruimte's waar wij optreden helaas niet mogelijk, wat er dan ook gebeurt is dat de "oudjes" vooraan gaan protesteren want te hard. Ik stem het zaalvolume af zo dat het achterin hoorbaar is en het is altijd schipperen met het volume. Dat is ook het grote probleem, bij een wat jonger publiek is versterking in dit soort ruimtes niet eens nodig, alleen een beetje voor solozang. De meeste bezoekers zijn van hoge leeftijd en voorzien van gehoorapparaten die ook vaak niet goed werken i.v.m. lege batterijen etc.. Ik ga in ieder geval wat de plaatsing van de overheads aan de slag, hoop dat het lukt om dan toch het hele koor te "vangen".
    Het is inderdaad jammer dat dit forum zo "stil" is, heb er toch wel een hoop van geleerd.

    Groet,
    Rob

  4. #4

    Standaard

    Belangrijk om te weten is dat het volume van je koor per afstandsverdubbeling met 6 dB afneemt, ik krijg de indruk dat de afstand van je koormicrofoons tot het koor groter is dan de afstand tot je luidsprekers. Dan valt het niet mee om het volume omhoog te krijgen. Nog een ding is dat luidsprekers onder de ca. 300Hz, mede afhankelijk van het formaat, omnidirectioneel zijn wat zoveel inhoudt dat ze als een bol afstralen en aan de achterzijde dus nagenoeg net zoveel geluid produceren als aan de voorkant.
    Dat wetende is het dus belangrijk uit te zoeken welke frequentie de meeste problemen geeft.
    Wat je ook bij een laag plafond zou kunnen proberen is de microfoons niet naar het koor maar naar het plafond te richten waar ze dan vlak onder moeten staan, je pikt dan het indirecte geluid op, niet ideaal maar wellicht dat het werkt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

  5. #5

    Standaard

    Mijn ervaring met koren is zoals je in de eerste regels omschrijft, eigenlijk nooit problemen en leuk om te doen.
    Ik werk nooit met overheads, maar altijd met 4 of 6 condensator microfoons (sennheiser E614) op normale statieven met hengel voor het koor, met de microfoons ter hoogte van de gezichten op circa 0,5-1,0m van het koor.
    Door de lijn opstelling en de hoogte vang je een groot deel van het koor met een behoorlijk volume op.
    Verder begin ik met een laagaf filter (mengtafel meestal een A+H Mixwizzard) in te schakelen en het laag er uit te draaien totdat het niet meer rondzingt in het laag (vooral bij houten vloeren).
    Als ik dan nog wat extra volume zoek, dan pan ik de linker microfoons iets naar de rechter luidspreker en de rechter microfoons iets naar de linker luidspreker.
    Er is meer te koop dan je betalen kunt

  6. #6

    Ingeschreven
    Nov 2000
    Locatie
    1
    Posts
    907

    Standaard

    Ha Rob, Ik denk inderdaad ook dat je teveel afstand tussen de microfoons en het koor hebt. Ik werk zelf ook met een (Shanty) koor, met ca. 35 mannen en heb daar 6 pijpjes voor en tussen staan, net zoals Ronald, een klein metertje voor de mondjes en niet er hoog boven. Dat gaat super, nooit rondzingers en zat volume in de microfoons. Toegegeven, dit koor zingt lekker stevig door, dus dat maakt het ook makkelijker. Nadeel is wel dat het geluid wat minder homogeen is, ik herken diverse stemmen in de hoofdtelefoon, ik kan zo zien en horen welke microfoon ik onder de PFL heb. Dat betekent dus ook, dat er ook stemmen vrij zacht/nauwelijks in de microfoons terecht komen. Al met al, kies ik toch voor deze methode, ipv het hengelen, omdat ik zo meer volume en meer controle heb.
    Het idee van MusicXtra is ook wel gaaf, je creëert zo het PZM effect, zou best mooi en egaal kunnen klinken, gaat je niets helpen tegen het rondzingen denk ik, maar is zeker eens een poging waard, wie weet werkt het nog ook. Het volume van een zanger zit voor zijn gezicht, niet een meter boven zijn hoofd.

Labels voor dit Post

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  

Inloggen

Inloggen