Uitbreiden van audio installatie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zartan
    • Jan 2018
    • 2

    Uitbreiden van audio installatie

    Beste leden,

    Ik ben redelijk nieuw hier op het forum dus ik zal maar direct met de deur in huis vallen. Ik heb recent voor in ons cafe een audio instalaltie gekocht met de volgende speakers en mixer:

    2x Peavey HiSys 4
    1x Peavey CS 1200x Professional Stereo Power Amplifier 900w x2
    1x Behringer Pro Mixer DX1000 7 channel mixer met 5 dual inputs

    Nu voor de grote ruimte die we hebben in het cafe, vind ik de 2 speakers nog wat weinig, dus ik zou nog wat kleinere PA speakers willen omhoog hangen voor tijdens de dag wat stillere muziek (radio, ...) te spelen en voor tijdens feestjes meer opvulling van de ruimte te hebben.

    Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee. Hoe connecteer ik meerdere speakers aan verschillende versterkers om dan naar 1 Audio Mixer te gaan? Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

    Groeten
  • Ampli
    • Aug 2014
    • 58

    #2
    Ken de mixer niet, maar heeft de mixer zone output?, zo ja deze gebruiken in combnatie met versterker en boxen, je kan dan het geluid van beide speaker sets regelen , zo niet dan uitgang splisten en beide speaker sets inregelen op de versterker

    Comment

    • Zartan
      • Jan 2018
      • 2

      #3
      Heb ondertussen al gevonden dat ik hem kan daisy chainen met XLR. Enige vraag hierover.

      Moet je een versterker daisy chainen met een zelfde versterker, of kan je deze chainen met een ander merk/soort versterker voor de uitbreidingen.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Ik denk, je verhaal zo lezend, dat je er verstandig aan doet om er iemand bij te halen die meer kennis van zaken heeft.
        En om je vraag te beantwoorden, je kunt een versterker 'daisy chainen' wanneer er een true of link out op zit. Zit die er niet op dan kun je ook simpel een Y kabel gebruiken.
        Wil je de verschillende luidsprekers apart kunnen regelen dan heb je een zone-mixer nodig of een mixer met voldoende auxen, matrixen of andersoort outputs.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #5
          Wat ik op plaatjes van deze mixer zie, is dat deze 4 outputs heeft: L + R Main en L + R Zone
          (ja er is ook nog een sub output).

          Je grotere Peavys kun je aan je Peavy versterker hangen en deze amp aansluiten op de Main outs.

          Voor de kleinere (nog aan te schaffen?) speakers geldt dat je daar ook een amp bij nodig hebt.
          Die amp moet dan zwaar genoeg zijn (in wattage) om al die kleinere speakers te kunnen bedienen.
          Verder geldt de wet van Ω. Twee speakers aan elkaar van 8Ω per stuk levert een weerstand van 4Ω.
          Voor de meeste budget amps is dit al snel het matje. Ga niet lager, want de budget amp wordt daar
          niet vrolijk van. Koop je een goede pro-audio amp dan kun je best tot 2Ω weerstand gaan.

          Dan is het ook best zaak te kijken naar de plaatsing van het geheel, hoewel je eigenlijk beter kunt
          luisteren dan kijken .

          Ik sluit dan aan bij MusicXtra, haal er iemand bij die weet waarover hij praat.

          Mocht je nog een goede pro amp zoeken, ik heb nog een 4 x 2100 watt te koop aan 4Ω.
          Dan kun je met 1 kast alle 4 de speakerseries aansturen.

          Suc6.
          Last edited by NesCio01; 26-02-18, 20:56.
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            @Zartan:

            Koppel je nog eens terug welke oplossing je gekozen hebt?
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • Ampli
              • Aug 2014
              • 58

              #7
              Originally posted by NesCio01
              @Zartan:

              Koppel je nog eens terug welke oplossing je gekozen hebt?
              Grote kans dat we nooit meer iets horen

              Comment

              Working...