speaker zelfbouw. Boeken, studiemateriaal gezocht...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Commonzense
    • Jan 2018
    • 5

    speaker zelfbouw. Boeken, studiemateriaal gezocht...

    Aloha, ben newbie hier. Kleine twee maanden geleden begonnen nadenken over het refurishen van een tweetal speaker-sets. Een tweeweg zelfbouwset dat ik 15j geleden via via heb gekregen en een 3-weg Jamo speaker-set (D-120).
    De tweeweg zelfbouw set bestaat uit een Vitason 4Ω W170S woofer en een 4Ω D90 tweeter. Met samengesteld cross-over setje. Ik vermoed dat de bouwer dit als zelfbouwset heeft aangeschaft (Intertechnik). Inmiddels de kastjes (22mm MDF) in de lak aan het zetten, volgende week nog een laag epoxy-lak, dan de drivers er terug in monteren en de spikes eronder.

    Nu ken ik deze set omdat ik er jaren met veel plezier naar heb geluisterd. Geldt ook voor de Jamo-set welke als volgend project klaarligt. Wat me alleen stoort is de uitdaging. Als meubelmaker/interieurbouwer is het demonteren, herbouwen en refurbishen niet echt een uitdaging. Ik ben op zoek naar de wetenschap erachter, hoe bereken ik (niet een softwareprogramma) het volume van een woofer box, het intern reflexsysteem, hoe bereken ik mijn crossovers, etc.
    Om hier iets van grip op te krijgen heb ik de tweede editie van Introduction to Loudspeaker Design van John L Murphy aangeschaft. Onderweg met dank aan Ebay. Dit was het enige dat ik zo snel kon vinden, op mijn zoektocht naar meer literatuur kwam ik dit forum tegen.

    Wat is volgens jou de speaker-zelfbouw-bijbel, of wat moet je gelezen hebben om de mechanische samenwerking tot aandrijving van lucht vanuit een speaker-driver tot het trommelvlies te kunnen begrijpen, berekenen, 'zien'. Wat staat er in de speakerbouwer zijn boekenkast.

    Gr. Bas
    Last edited by Commonzense; 20-01-18, 10:22. Reason: afgebroken zin vervolledigen...
  • Commonzense
    • Jan 2018
    • 5

    #2
    En wat foto's van het projectje...

    Linkje...

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      't Linkje werkt niet.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Commonzense
        • Jan 2018
        • 5

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        't Linkje werkt niet.
        Ja sorry, zat wat moeilijk met een [mouse over] verstopt in de puntjes
        Hier dan: klikje. Is een link naar een album in google pictures, kan hier geen beeldmateriaal uploaden namelijk, anders dan via een url.
        Ik weet niet of je bij google aangemeld moet zijn eigenlijk om het te kunnen bekijken. Laat maar weten, anders probeer ik iets anders.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Zo te zien en te lezen gaat het over HIFI spul, dit is een forum voor professioneel geluid, dat is een ander spelletje.
          Maar om je een hint te geven, Vance Dickason heeft verschillende boeken geschreven over het ontwerpen van luidsprekers.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Commonzense
            • Jan 2018
            • 5

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Zo te zien en te lezen gaat het over HIFI spul, dit is een forum voor professioneel geluid.
            Idd Hifi. Ik was vooral ook aangetrokken door het zelfbouw subforum. Bedankt voor de tip alleszins. 👍

            Comment

            • Superfly
              • Sep 2008
              • 86

              #7
              Commonzence, kijk dan even hier : http://forum.zelfbouwaudio.nl/index.php
              Hier kunnen ze je vast wel helpen.

              Grtz.
              Marcel.
              Make My day, Blow your Amp

              Comment

              • Commonzense
                • Jan 2018
                • 5

                #8
                Originally posted by Superfly
                Commonzence, kijk dan even hier : http://forum.zelfbouwaudio.nl/index.php
                Hier kunnen ze je vast wel helpen. Grtz. Marcel.
                Bedankt Marcel.

                Comment

                Working...