Aanluiten stereo microfoon met 5 polige xlr

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wurzel
    • Sep 2017
    • 6

    Aanluiten stereo microfoon met 5 polige xlr

    Beste

    Het gaat om een amateur koor van ong. 15 personen, optredens in bejaardentehuizen etc.. Er waren klachten dat de mensen achterin het niet goed konden horen.
    Of dat een kwestie was van gehoorapparaten te zacht, lege batterijen, vergeten of in verkeerde oor is niet echt bekend. Harder zingen is geen optie want dan moet ik waarschijnlijk weer oordoppen uit gaan delen aan de voorste rijen.
    Punt is dat ik een stereomicrofoon (overhead) wil aanschaffen, deze heeft een 5 polige xlr. Mixer heeft deze aansluiting niet, kan ik deze splitten naar 2 x xlr 3 polig?
    Is dit wel een goede keuze of beter om 2 losse microfoons (overhead) te gebruiken? Koor staat in 2 rijen van 7/8 personen. Hoogte van de ruimtes varieert maar meestal rond de 2.50 - 3.50 m.
    Heb internet afgezocht voor een duidelijk antwoord maar dat lukt niet echt. Eventuele opmerkingen of andere tips zijn zeer welkom. Ben geen professionele geluidsman, ben wel enigzins bekend met de materie.

    Groet

    Rob
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Beter om twee losse microfoons te kopen, kun je in een X/Y opstelling neerzetten maar ook gewoon links en rechts. Stereo microfoon geeft wat dat betreft veel minder mogelijkheden.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • vasco
      • Oct 2003
      • 2567

      #3
      Ook ik zou voor twee losse microfoons gaan net als MusicXtra, ben je veel flexibeler met plaatsing.

      - Microfoons plaatsen waar ze het best uitkomen/nodig zijn bij het koor
      - Mocht je toch eens in de volle breedte moeten staan i.p.v. twee rijen van acht kunnen de microfoons verder uit elkaar geplaatst worden
      - Twee groepen elk rond één statief met microfoon plaatsen
      - Stereo opstelling maken
      - Etc.

      Bijkomend voordeel is dat je er nog één hebt bij een defect.

      Een vijf polige XLR is trouwens prima te splitten naar twee keer drie polige XLR. Verloopkabels zijn zo te koop of even zelf maken.
      Last edited by vasco; 15-09-17, 07:54.

      Comment

      • drummerke
        • Oct 2006
        • 432

        #4
        Als je een koortje wil versterken heb je naast 2 microfoons ook een mengtafel en speakers nodig. Het beste zou zijn dat je een paar microfoons kan testen om te zien bij welke je een mooi geluid hebt en weinig last van feedback.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by drummerke
          Als je een koortje wil versterken heb je naast 2 microfoons ook een mengtafel en speakers nodig.
          TS is enigszins bekend met de materie en heeft het al vaker gedaan, je kunt er dus wel vanuit gaan dat een mengpaneel aanwezig is.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • geenstijl21
            • Jan 2008
            • 462

            #6
            Hallo Wurzel, alle tips zijn welkom.... dus bij deze: ringleiding. Wellicht al aanwezig in het bejaardentehuis.
            "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

            Comment

            • wurzel
              • Sep 2017
              • 6

              #7
              Dank voor de reacties, heb inmiddels 2 losse microfoons aangeschaft n.a.v. de hier geopperde eventuele uitbreiding van het koor en meer vrijheid met het plaatsen. Afgelopen weekend de microfoons kunnen proberen tijdens optreden. X/Y opstelling gebruikt, het geluid was redelijk echter veel te zacht. Veel problemen met feedback. Met repeteren maar eens gaan schuiven met speakers denk dat de afstand speaker microfoon groter moet. Ben er wel achter dat mijn kleine beetje kennis van het andere koor waar ik het geluid doe (met veel steun van voorganger) totaal niet toepasbaar is. Dat koor is ong. 4 x groter dus ook de ruimtes waar opgetreden wordt. Dacht dat dit kleine koor wat makkelijker zou zijn. Ergo moet nog heel veel leren.

              Groet

              Rob
              Last edited by wurzel; 02-10-17, 21:10. Reason: Op verkeerde knopje gedrukt, was nog niet klaar.

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Je zal jezelf het gebruik van een equalizer voor feedback bestrijding moeten gaan aanleren. Ik weet niet welke mengtafel je nu gebruikt maar er zit vaak al een (beperkte) equalizer op de kanalen waarmee je allicht al iets kunt. Als de mogelijkheid er is kun je op een mengtafel ook de microfoonkanalen niet direct naar de uitgang maar naar een groep sturen welke je dan weer naar je master stuurt. Op deze groep kun je dan een externe equalizer inserten.

                Vergeet indien mogelijk ook niet op de microfoonkanalen het highpass/lowcut filter in te schakelen, scheelt alweer gerommel in het laag.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Feedback in het laag/mid is lastig op te lossen door andere plaatsing van je luidsprekers omdat de luidsprekers daar al omnidirectioneel zijn.
                  Zoals Vasco al schreef; de microfoons naar een subgroep en daar een 31 bands EQ op inserten. Die 31 bands EQ's zijn door de digitalisering van mengtafels heel goed gebruikt te krijgen voor rond de € 200,-.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • wurzel
                    • Sep 2017
                    • 6

                    #10
                    Was al begonnen om te kunnen horen welke freq. de feedback ongeveer is. Speaker verplaatsen heeft dus weinig zin als het in de lage freq. zit begrijp ik. Heb daar toch ook niet veel ruimte voor, zitten vaak in "restaurant" gedeelte met publiek erg dicht op het koor. Ben al blij als ik voor mezelf een redelijke plek heb. Ben met gebruik van equalizer op mengpaneel aan de voorzichtige kant gebleven omdat het er gelijk zo inhakt. Kan met een eventueel aan te schaffen 31 bands iets preciezer filteren denk ik. Is het een beetje botte bijl/chirurgenmes of is dat te overdreven? Spaarrekening laat het voorlopig niet toe dus ga aankomende repetities maar aan de slag met wat er op mengpaneel zit.

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      Originally posted by wurzel
                      Ben met gebruik van equalizer op mengpaneel aan de voorzichtige kant gebleven omdat het er gelijk zo inhakt.
                      De mogelijkheden zijn vaak beperkt met de mengtafel eigen equalizer maar wegtrekken van frequenties valt minder op ten opzichte van bijdraaien. Het bestrijden van feedback is altijd het zoeken naar de balans tussen gain before feedback en geluidskwaliteit. Welke mengtafel gebruik jij?
                      Originally posted by wurzel
                      Kan met een eventueel aan te schaffen 31 bands iets preciezer filteren denk ik. Is het een beetje botte bijl/chirurgenmes of is dat te overdreven?
                      Met een 31 bands kun je netjes feedback bestrijden, de botte bijl is meer de kanaal eq van de (analoge) mengtafel. Ik gebruik zelf een parametrische equalizer op zanggroepen. Dit kan ik makkelijk zeggen want dit is bij (heel veel) digitale mengtafels standaard ingebouwd op kanalen en groepen. Met een parametrische equalizer kun je de centerfrequentie en bandbreedte (Q) zelf instellen. Echter een losse parametrische equalizer is duurder dan een 31 bands waarmee je feedback ook prima kunt bestrijden en een 31 bands is veel beter ook 2e hands te vinden.

                      Als je over het gehele audio spectrum moet gaan wegtrekken op een equalizer dan heb je gewoonweg een grens bereikt en zal je zachter moeten spelen.
                      Last edited by vasco; 04-10-17, 08:13.

                      Comment

                      • drummerke
                        • Oct 2006
                        • 432

                        #12
                        Zoals Vasco al aangaf een post of 3 geleden zou ik zelf ook aanraden om 2 microfoons uit elkaar te plaatsen en zorgen dat ze zo dicht mogelijk bij het koor staan en 3x verder uit elkaar dan van het koor.

                        Welke microfoons heb je gebruikt? Welke speakers en welk mengtafel? Toevallig een foto of schets van de opstelling? Is er muzikale begeleiding of is het a capella?

                        De ervaring die ik heb met koortjes is dat plaatsing van zowel microfoons als speaker heel belangrijk zijn. Natuurlijk is een iets uitgebreidere EQ ook handig.

                        Wat mij ik mij ook wel afvraag is hoeveel volume de zangers van het koor produceren. Want als iedereen zich in het koor achter elkaar verstopt en niet uit volle borst durft te zingen zal het altijd een moeilijke klus zijn. Zou je moeten kunnen bespreken met de koorleiding.

                        Veel succes nog, ik ken het probleem van weinig budget maar toch altijd te willen helpen.

                        Comment

                        • wurzel
                          • Sep 2017
                          • 6

                          #13
                          Hoi


                          Heb bij het grote koor wat ik ook doe een qu16 daar kan ik heel gericht freq. aanpassen. Op mijn eigen mengpaneel voor het kleine koor waar het hier over gaat lukt dat bijna niet, haal teveel geluid weg. De mengtafel die ik daarvoor heb gekocht is een behringer x1222. Die heeft een 7 bands eq dus ook wel logisch dat dat de botte bijl methode is en die probeer ik zo min mogelijk te gebruiken. Ervaar door deze 2 mixers ook wel het verschil tussen zeer goede en budget apparatuur maar aangezien ik het kleine koor zelf bekostig en er ook niets aan verdien probeer ik met zo weinig mogelijk geld toch iets neer te kunnen zetten. Ik wil die oude mensjes gewoon een leuke dag bezorgen, ze hebben al zo verschrikkelijk weinig in die instellingen. De blije gezichtjes zijn mijn "betaling".
                          Ik wil de tip om de microfoons verder uit elkaar te plaatsen als eerste gaan proberen, ga op zoek naar extra o.h. statief en dan eens testen. Ook heb ik de micro's van het grote koor bij me om ze te vergelijken met wat ik nu gebruik bij dezelfde op/instelling. De wat uitgebreidere equalizer zit er voorlopig budgettechnisch niet in. Mocht de voorgestelde microfoonopstelling goed werken is de eerstvolgende aanschaf eerst een overheadstatief.


                          De installatie die ik aangeschaft heb zoals ik al schreef behringer x1222, samson c02, 2x akg live s3, 2x amc powerbox 12. Koorleden zijn ervaren met volume etc. koorleden komen bijna allemaal uit het grote koor en doen dit voor de oudjes erbij. Begeleiding d.m.v. keyboard. Keyboard speelt met eigen versterking, speaker staat op het podium ver van de microfoons aan de zijikant tevens als monitor voor koor. Ik heb nog niet geprobeerd om de keyboard speaker over het mengpaneel te laten lopen misschien is dit ook wel helemaal fout.
                          Echter gisteren op korenfestival ook een koor gehad incl. begeleidings band met eigen versterking en totaal geen fb problemen gehad. Vanwege het zeer slechte weer was alles letterlijk op een trailer gepropt. 2 monitor, 4 o.h. micros, 2 solo mic op standaard en de f.o.h. spekers bas en top plus 3 grote speakers voor bas, lead, piano en cajon. Dit was dus met de A & H Qu-16 en niet met mijn "probleemspul". Had hiermee dus grote problemen verwacht maar nee dus, ging als een aal door de snot.
                          Voorlopig a.s. dinsdag even de voorgestelde verandering even uitproberen, als het niet gaat lukken kom ik hier toch nog even op terug. Als het wel lukt ook om jullie te bedanken.
                          Heb geen foto, zal er wel een maken bij volgende optreden.


                          Grtz Rob

                          Comment

                          Working...