Stroom bij optredens

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheM@x
    • Sep 2017
    • 6

    Stroom bij optredens

    Net geregistreerd. Niet echt een newbie, maar op sommige onderwerpen wel.

    Zoals deze. Ik heb een coverband. Elke keer kom je op andere locaties.
    Mbt stroom weet je nooit wat er aanwezig is.

    In principe redden we het met twee groepen van 16A.

    De meeste voorkomende situaties:
    * 2 groepen van 16A
    * 1 Perilex 16A
    * Krachtstroom CEE 16A
    * Krachtstroom CEE 32A

    Het idee is om een hybride aansluit oplossing te hebben, zodat alles wat erachter hangt stabiel is en kan blijven zitten, zonder stekkers in en uit te trekken.

    Als output willen we met Powercons en shuko's te werken. Een stroomverdeler als de Showtec PSA-321 lijkt een mooie oplossing. Ook omdat je ampere-meters hebt zodat je kan zien (naast je berekeningen vooraf) wat er daadwerkelijk gebruikt wordt.

    Echter, hoe kan je iets als zo'n stroomverdeler gebruiken als er maar twee of drie groepen zijn?
    Voor 16A naar 32A CEE zijn er convertorkabels, perilex ook wel. Maar wat als we met twee of drie Shuko's de PSA in willen ipv CEE?
    Kan dat?

    Want anders zouden we bij losse groepen, de PSA er tussenuit moeten halen. Terwijl daar alles achter zit en je de amperemeters wil blijven gebruiken. Dus 19" rack naar binnen rijden. Aansluiten in welke situatie dan ook en klaar.

    Tips zijn welkom. Uitgangspunt is, keep it simple. Niet complex, snelle aansluittijd op elke locatie.
    Wat doen jullie en zijn jullie ervaringen?
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Van 1x shuko naar CEE gaat prima (3x aan zelfde fase), maar 2 of 3x shuko naar CEE mag dus niet.

    Weet je zeker dat je per se 2 groepen nodig hebt? Ik doe ook geluid voor bands en nog nooit gehad dat 1x 16A te weinig was. En dan draai ik met Powersoft 2x M50Q (2x 5kW) op monitoren, 2x digimod 3004 (2x 4kW) op PA, digimixer en volledige backline (2-3x gitaar + bas + toetsen + ipads ed) op 1 groep. Zonder licht weliswaar.

    Als er toch shuko aanwezig is kun je ook overwegen de hele backline op een aparte groep te gooien, dan kan je PA spul op de verdeler blijven zitten en prik je de backline rechtstreeks in de muur.

    Het beste is idd 32A verdeler met verloopjes van 16A CEE naar 32A CEE, perilex naar CEE, shuko naar CEE en blauwe enkelfase CEE naar 3-fasen CEE. Verder een korte 32A kabel en een lange 32A kabel. Hiermee ben ik nog nooit vastgelopen.
    Last edited by PvG; 08-09-17, 11:15.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Originally posted by TheM@x
      Zoals deze. Ik heb een coverband. Elke keer kom je op andere locaties.
      Mbt stroom weet je nooit wat er aanwezig is.
      Bellen met de locatie of, nog beter, locatiebezoek en je weet wat er aanwezig is. De stroomvoorziening is voor mij net iets te belangrijk om maar af te wachten wat er op locatie is.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Bellen met de locatie of, nog beter, locatiebezoek en je weet wat er aanwezig is. De stroomvoorziening is voor mij net iets te belangrijk om maar af te wachten wat er op locatie is.
        Locatie bezoek voor een coverbandje met 2x 16A groep? Aan de andere kant van het land?
        Test je dan ook of de zekeringen er werkelijk inblijven, de aardlek werkt en of er per ongeluk op de bewuste locatie niet nog even snel een oven of iets dergelijks op dezelfde groep erbij geprikt word?
        Ik wil er maar mee aangeven dat je ondanks je zorgvuldige controle nooit zeker weet dat het allemaal werkt op het bewuste moment.
        Ja met een dik personeelsfeest op een goede locatie komt dat wel goed, maar daar zal ook zeker een 32A aansluiting voorzien zijn.

        Gewoon zorgen dat je inderdaad voorbereid bent zoals PvG ongeveer voorstelt.
        Bellen kan natuurlijk nooit kwaad, dan heb je meteen een contact, dat is zowiezo handig.

        Comment

        • TheM@x
          • Sep 2017
          • 6

          #5
          Originally posted by PvG
          Van 1x shuko naar CEE gaat prima (3x aan zelfde fase), maar 2 of 3x shuko naar CEE mag dus niet.

          Weet je zeker dat je per se 2 groepen nodig hebt? Ik doe ook geluid voor bands en nog nooit gehad dat 1x 16A te weinig was. En dan draai ik met Powersoft 2x M50Q (2x 5kW) op monitoren, 2x digimod 3004 (2x 4kW) op PA, digimixer en volledige backline (2-3x gitaar + bas + toetsen + ipads ed) op 1 groep. Zonder licht weliswaar.

          Als er toch shuko aanwezig is kun je ook overwegen de hele backline op een aparte groep te gooien, dan kan je PA spul op de verdeler blijven zitten en prik je de backline rechtstreeks in de muur.

          Het beste is idd 32A verdeler met verloopjes van 16A CEE naar 32A CEE, perilex naar CEE, shuko naar CEE en blauwe enkelfase CEE naar 3-fasen CEE. Verder een korte 32A kabel en een lange 32A kabel. Hiermee ben ik nog nooit vastgelopen.
          Hartelijk dank!

          Zo concreet zocht ik het inderdaad. Goed plan ook. Wij doen zelf vaak Backline en licht. FOH huren we meestal in. Licht is bijna allemaal LED. We hebben Onstage allemaal IEM en een QSC mixer. Dus veel stroom pakt het niet. FOH dan op een andere groep inderdaad dan maar doen als er slechts een of twee groepen zijn.

          Comment

          • TheM@x
            • Sep 2017
            • 6

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Bellen met de locatie of, nog beter, locatiebezoek en je weet wat er aanwezig is. De stroomvoorziening is voor mij net iets te belangrijk om maar af te wachten wat er op locatie is.
            Doen we meestal ook hoor. Maar dan moeten we dus wel de spullenboel hebben om altijd compatible te kunnen zijn.

            Comment

            • PvG
              • Sep 2012
              • 979

              #7
              BTW: Ingeval van Perilex zijn er 2 manieren van bedraden: 2x(N+L) en N+3xL, dus 2 230V-groepen (mogelijk zelfde fase) of 3-fasen... Meten is weten!
              In het geval van 2 230V groepen zal het op de verdeler lijken alsof er 1 fase weg is en zal het lijken of de andere fases gewoon werken. Echter, er is een gevaar: je gebruikt dan de nul van 1 groep voor beide groepen. Dat kan op verschillende manieren misgaan:
              - zekeringautomaat van betreffende groep gaat er uit (meer dan 16A door nul),
              - nulleider wordt te warm (er kan nl. 32A door gaan lopen als het dezelfde fase is),
              - nulpuntverschuiving --> meer dan 230V op je apparatuur.

              Kortom: perilex-aansluitingen met 2x 230V niet gebruiken voor AV toepassingen, da's alleen om een kookplaat aan te hangen ;-)
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

              Comment

              • PvG
                • Sep 2012
                • 979

                #8
                Originally posted by TheM@x
                Hartelijk dank!

                Zo concreet zocht ik het inderdaad. Goed plan ook. Wij doen zelf vaak Backline en licht. FOH huren we meestal in. Licht is bijna allemaal LED. We hebben Onstage allemaal IEM en een QSC mixer. Dus veel stroom pakt het niet. FOH dan op een andere groep inderdaad dan maar doen als er slechts een of twee groepen zijn.
                Als de FOH toch niet van jezelf is, dan laat je de verhuurder toch een verdeler meeleveren? Dat scheelt een heleboel gesjouw. Dan zou ik je eigen spullen verdelen over 2 shuko's (licht en backline) en in de verdeler van de verhuurder inprikken.
                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #9
                  Als ik FOH moet leveren dan ga ik er al vanuit dat ze stroom bij mij of vanuit dezelfde verdeler vandaan halen, sterker nog ik zal ze dringend vragen om dat te doen ivm storing / groundloops voor de backline etc.. Als ze dan met 32A aan komen zetten, geen probleem, daar ga ik al vanuit. Alles minder ook goed.

                  Comment

                  • TheM@x
                    • Sep 2017
                    • 6

                    #10
                    Helder! Allen dank.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by DJ Antoon
                      Locatie bezoek voor een coverbandje met 2x 16A groep? Aan de andere kant van het land?
                      Test je dan ook of de zekeringen er werkelijk inblijven, de aardlek werkt en of er per ongeluk op de bewuste locatie niet nog even snel een oven of iets dergelijks op dezelfde groep erbij geprikt word?
                      Wat denk je zelf?
                      Natuurlijk kun je niet alles voor zijn maar een aardlek die niet werkt of zekeringen die er niet in blijven is een defect waarvan de verantwoordelijkheid bij de locatie ligt. Niet de juiste verlopen bij je hebben is iets waar jij op aangekeken wordt.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        Als de mensen zelf kunnen vraag ik of ze een foto met de GSM van de stroomvoorziening in de zaal voor me maken.
                        Daaraan zie je best veel. Of de installatie een beetje netjes is aangelegd, of die krachtstroomaansluiting toch een 4-polige draaistroom blijkt te zijn, Of het inderdaad een of andere perilex in de keuken is. Enz.

                        over de telefoon of mail vragen "wat voor aansluiting is het" werkt bijna nooit. Je klanten weten simpelweg het verschil bijna nooit.
                        Voor de rest.... inderdaad een bak met verloopjes.
                        En tegenwoordig red je het best op 1x16A als je drivein of band doet op een 100-200 man klein feestje.
                        Ga je zoals musicxtra met line arrays en grote lichtsets werken? Dan is dat natuurlijk anders.
                        Maar ik moet toegeven dat ik de grote lichtset bar weinig gebruik. En als ie nodig is heeft de ruimte eigenlijk altijd wel een 32A aansluiting.
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by showband
                          Ga je zoals musicxtra met line arrays en grote lichtsets werken? Dan is dat natuurlijk anders.
                          Bij evenementen waar ik een line-array inzet is de stroomvoorziening eigenlijk nooit een issue, meestal is er dan wel iemand binnen de organisatie die weet waar het over gaat en heb je het over 63A of nog zwaardere aansluitingen. Juist in de kleinere locaties is het vaak een probleem door gebrek aan kennis.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          Working...