Meerdere audio inputs op laptop via USB? (mobile boardroom conference call)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reeno Andreas
    • Mar 2016
    • 4

    Meerdere audio inputs op laptop via USB? (mobile boardroom conference call)

    Ik heb een laptop (Asus Zenbook Prime UX31A R4003V, Windows 10) met 2 USB 3.0 poorten en een 3.5mm jack input.

    Ik moet vanaf mijn laptop een conference call opzetten in een boardroom set up, dus een grote tafel met 20-30 man eromheen en een paar mensen die via Skype inbellen. Het moet vanaf een laptop, omdat de vergadering steeds in een andere ruimte plaatsvindt waar geen equipment beschikbaar is.

    Normaal gesproken gebruik ik een jabra-speakerphone, maar dan werkt maar 1 speakerphone als microfoon. Omdat de tafel zo groot is moet ik het geluid uit de hele ruimte kunnen opvangen en dus heb ik meerdere speakerphones nodig.

    Ik kan het audio-output signaal naar meerdere speakerphones versturen via USB, maar audio-input kan maar via 1 speakerphone. Zijn er ander oplossingen om meerdere audio-inputs aan te sluiten op de laptop via USB? Ik dacht zelf aan een USB-mengpaneel, maar misschien dat jullie uit ervaring beter suggesties hebben?

    Alvast bedankt en xcuus voor het door elkaar halen van alle terminologie!
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    Inderdaad: via een USB mixertje.
    Een laptop (zowel PC als Apple) audio ingang kan altijd maar aan EEN audiobron toewijzen.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • Reeno Andreas
      • Mar 2016
      • 4

      #3
      Thanks! Heb je toevallig ook een voorbeeld?

      Zoiets bijvoorbeeld? http://www.bax-shop.nl/externe-audio...FUs6Gwod8JcOXA. Is het ook mogelijk om de input naar die mixer in USB te doen? Dan kan ik er namelijk de jabra's op aan sluiten.

      Ik heb op Tweakers gekeken, maar wordt er niet snel wijzer van:
      Eminent AB7822 2 Port Audio Video Splitter kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.

      Comment

      • 4uss
        • Aug 2005
        • 578

        #4
        Voor dit doeleinde kun je Virtual Audio Cables gebruiken. http://software.muzychenko.net/eng/

        Wat je hiermee doet is een virtuele kabel maken, die automatisch de signalen die je er naar toe stuurt mixt.

        Hoe je te werk gaat (na installatie):
        Start VAC Control Panel (als Administrator). Gebruik 1 cable, zet 'Connected Source Lines' op MIC (want je wil dat Skype je virtuele geluidskaart zit als Microfoon), vink 'Enable channel mixing' aan en klik op 'Set'

        Start nu per input (dus per Jabra microfoon) een Audio Repeater (MME)-instantie op. Selecteer bij 'Wave In' een van je microfoons, en bij Wave out je Line 1 (Virtual Audio Cable). Selecteer bij 'Total buffer (ms)' het laagste getal. Klik op 'Start' (N.B.: In theorie is de KS-variant van de applicatie beter vanwege lagere latency, maar ik kreeg het niet werkend).

        Nu kun je in Skype als input je Virtual Audio Cable kiezen, en zou je alle microfoons tegelijk moeten horen.

        Hier http://www.helping-squad.com/advance...o-cable-guide/ staat wat diepgaande informatie, ook hoe je dit zo kunt starten dat je niet met de hand elke keer alles hoeft aan te klikken.

        Comment

        • Reeno Andreas
          • Mar 2016
          • 4

          #5
          Thanks, deze uitleg is simpel genoeg. Ik ga het morgen proberen als ik weer terug ben op kantoor.

          Comment

          • Reeno Andreas
            • Mar 2016
            • 4

            #6
            Het werkt Er zat eerst wat lag in waardoor het geluid erg schokkerig werd. Met een betere USB 3.0 hub ertussen werkt het beter. Audio uit werkt niet via Line 1, maar ik kan dat ook via speakers proberen of via HDMI aansluiten op een TV.

            Een snelle, stabiele internetverbinding zal cruciaal zijn, dus ik denk dat ik nog een ethernetkabel meeneem.

            VAC ga ik aanschaffen, de trial versie zegt elke paar seconden 'trial, trial'.

            Volgende stap: Meerder camera's op Skype

            Comment

            • 4uss
              • Aug 2005
              • 578

              #7
              Wanneer je je ook je Audio-output via VAC wilt laten lopen zul je een nieuwe Line aan moeten maken, omdat nu je microfoons al op Line 1 zitten. Als je een nieuwe Cable maakt, en daar je outputs naartoe routeert kun je die vervolgens weer naar meerdere speakers sturen met de Audio Repeater.

              Goed om te horen dat het naar behoren werkt!

              [Edit]
              Voor Video zou je VLC kunnen gebruiken om je inputs samen te voegen tot een mosaic (https://wiki.videolan.org/Mosaic). Je kunt dan vervolgens VLC2Vcam (http://vlc2vcam.com/) om de output van VLC naar een virtuele webcam te sturen om die vervolgens weer in Skype te krijgen.
              Ik heb dit niet getest, maar dat zou mogelijk moeten zijn. Mosiac heb ik in het verleden wel gebruikt, en webcam als input voor VLC werkt ook gewoon.
              Last edited by 4uss; 10-03-16, 12:53.

              Comment

              Working...