PA boxen doorlussen / actieve monitor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Despit
    • Jan 2015
    • 4

    PA boxen doorlussen / actieve monitor

    Beste leden van J&H Licht & Geluid forum,

    Ik ben met recht een 'newbie' te noemen, ik zal me daarom even kort voorstellen en de situatie uitleggen.
    Ik ben van origine drummer en heb al in een aantal verschillende bands gespeeld. Mijn huidige band is echter een trio en bestaat naast een gitarist/zanger uit een bassist en ondergetekende. Dit is tevens de eerste (serieuze) band waar ik voor de PA in de oefenruimte heb gezorgd en hier ook het meeste verstand van heb. Dit zegt ook zeker wat over het niveau van kennis van de overige bandleden, ik heb namelijk wel enig verstand qua wattage (vooral gekoppeld aan volume) maar amper kennis over weerstand, piekvermogen en allerlei vergelijkbare dure termen. Je mag mij gerust beschouwen als absolute beginner.

    De set die in onze oefenruimte staat is als volgt;

    - Behringer 1002b mixer
    - Skytec SPL2000EQ versterker
    - 2x DAP MC-12 passieve speakers
    - Peavey 1PM actieve monitor

    Het is een echte beginners-set en ik ben ook zeker op de hoogte van de kwaliteit van alle apparatuur. Echter de meeste onderdelen zijn of gratis verkregen of voor zeer weinig geld overgenomen, en alles bij elkaar komt er toch een aardig geluid uit. Dat wil zeggen, een acceptabel geluid voor in de oefenruimte!

    Nu lopen wij met de band echter tegen een probleem aan; we zingen alle drie (althans een poging tot), echter alleen de gitarist heeft een monitor voor zich liggen (de peavey). Omdat de PA set niet heel hard gaat kun je ons wel horen zingen, maar uiteraard lang niet hard genoeg om jezelf altijd goed te kunnen horen. Daarom willen wij toch óf een tweetal speakers extra, óf een tweetal monitoren extra. Deze kunnen dan bij de bassist en mijzelf worden geplaatst om onszelf en de zanger goed te kunnen horen.

    Nu is dus de hamvraag;

    1. Kan ik een tweetal passieve speakers kopen en vanaf de DAP speakers doorlussen? Deze hebben namelijk 2 speakon aansluitingen, ik heb echter geen idee of 1 van de 2 een uitgang is? (ik gebruik altijd de linker aansluiting om de amp aan te sluiten)

    2. Kan ik een tweetal actieve monitoren aanschaffen en deze doorlussen vanaf de MON OUT vanaf de Behringer mixer? De huidige Peavey monitor is ook aangesloten op deze uitgang en dit werkt perfect.

    Ik hoop dat jullie begrip op kunnen brengen voor mijn 'jip en janneke taal'. Zoals gezegd ben ik zeer onervaren op dit gebied en alle hulp is daarom welkom! Bij voorbaat dank voor de hulp!

    Vriendelijke groet,

    Joris

    PS; hier nog wat afbeeldingen van zowel de DAP speakers als de Peavey monitor. Zijn geen afbeeldingen van mijn spullen, ik heb ze even van internet geplukt voor de duidelijkheid.



  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

    #2
    Originally posted by Despit
    Nu is dus de hamvraag;

    1. Kan ik een tweetal passieve speakers kopen en vanaf de DAP speakers doorlussen? Deze hebben namelijk 2 speakon aansluitingen, ik heb echter geen idee of 1 van de 2 een uitgang is? (ik gebruik altijd de linker aansluiting om de amp aan te sluiten)

    2. Kan ik een tweetal actieve monitoren aanschaffen en deze doorlussen vanaf de MON OUT vanaf de Behringer mixer? De huidige Peavey monitor is ook aangesloten op deze uitgang en dit werkt perfect.

    Vriendelijke groet,

    Joris

    PS; hier nog wat afbeeldingen van zowel de DAP speakers als de Peavey monitor. Zijn geen afbeeldingen van mijn spullen, ik heb ze even van internet geplukt voor de duidelijkheid.




    Beste Joris,

    Welkom op het forum waar vragen stellen corebusiness is en het leren van elkaar daar
    aan gelijk is . Jouw Jip en Janneketaal maakt jouw stuk juist lekker leesbaar, chapeau.

    Antwoord op je vragen:

    1. Kan ik een tweetal passieve speakers kopen en vanaf de DAP speakers doorlussen? Deze hebben namelijk 2 speakon aansluitingen, ik heb echter geen idee of 1 van de 2 een uitgang is (ik gebruik altijd de linker aansluiting om de amp aan te sluiten)?

    Op het oog zijn beide Speakons zowel in- als uitgang. Doorlussen is geen enkel probleem
    voor deze speaker, zolang je er maar voor zorgt dat je bekabeling en je 2e speaker
    aangesloten is op 1+ en 1-. Volgens het plaatje is nl. de 2+ niet doorgelust.

    Het is aan te bevelen goed in het oog te houden wat je versterker aankan.
    Volgens de specs van deze amp levert deze:
    2 x 250 watt 8Ω
    2 x 500 watt 4Ω.

    Je huidige speaker (DAP MC 12) is 8Ω. Wanneer je dezelfde speaker er
    op doorlust krijg je een weerstand van 8Ω + 8Ω = 4Ω.
    Jouw amp gaat dan dus 500 watt per kant leveren aan 2 speakers van 250
    watt, samen dus 500 wat.
    In principe geen enkel probleem dus.

    Ik merk wel op dat de opgegeven specs niet altijd even betrouwbaar zijn
    en eerder lager uitvallen dan dat is opgegeven .

    2. Kan ik een tweetal actieve monitoren aanschaffen en deze doorlussen vanaf de MON OUT vanaf de Behringer mixer?
    De huidige Peavey monitor is ook aangesloten op deze uitgang en dit werkt perfect.

    Ook dit is een oplossing, welke zeker zal werken. In feite tak je het audiosignaal af
    en dat stop je in een versterker (de powered speaker). Je kunt dit signaal zelfs uit de
    Peavy monitor zelf doorlussen.
    Echter, omdat je slechts 1 monitoruitgang hebt, krijgen jullie alle 3 nu wel hetzelfde
    monitorsignaal aangeleverd. Jij kunt nu dus niet jouw stem wat harder uit jouw
    monitor laten komen.
    Wanneer iedere muzikant zijn eigen monitormix wil, dan heb je een tafel nodig met
    minimaal 3 aux-uitgangen.

    Ik hoop dat je hier vast wat mee geholpen bent.

    Grtz

    Nes
    Last edited by NesCio01; 18-01-15, 14:41.
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

    Comment

    • Despit
      • Jan 2015
      • 4

      #3
      Hoi Nes,

      Allereerst bedankt voor je reactie! Zeer uitgebreid en ook zeker zeer nuttig voor mij als leek! Forums zijn er inderdaad om vragen te stellen en ik ben blij met deskundige antwoorden!

      Originally posted by NesCio01

      Op het oog zijn beide Speakons zowel in- als uitgang. Doorlussen is geen enkel probleem
      voor deze speaker, zolang je er maar voor zorgt dat je bekabeling en je 2e speaker
      aangesloten is op 1+ en 1-. Volgens het plaatje is nl. de 2+ niet doorgelust.

      Het is aan te bevelen goed in het oog te houden wat je versterker aankan.
      Volgens de specs van deze amp levert deze:
      2 x 250 watt 8Ω
      2 x 500 watt 4Ω.

      Je huidige speaker (DAP MC 12) is 8Ω. Wanneer je dezelfde speaker er
      op doorlust krijg je een weerstand van 8Ω + 8Ω = 4Ω.
      Jouw amp gaat dan dus 500 watt per kant leveren aan 2 speakers van 250
      watt, samen dus 500 wat.
      In principe geen enkel probleem dus.



      Als ik het dus goed begrijp kan ik, wanneer ik 2 speakers met een vergelijkbare weerstand van 8ohm op de DAP boxen aansluit, hetzelfde volume uit 4 speakers verkrijgen als ik momenteel uit de 2 speakers krijg? Of heb ik dit verkeerd begrepen?


      Originally posted by NesCio01
      Ook dit is een oplossing, welke zeker zal werken. In feite tak je het audiosignaal af
      en dat stop je in een versterker (de powered speaker). Je kunt dit signaal zelfs uit de
      Peavy monitor zelf doorlussen.
      Echter, omdat je slechts 1 monitoruitgang hebt, krijgen jullie alle 3 nu wel hetzelfde
      monitorsignaal aangeleverd. Jij kunt nu dus niet jouw stem wat harder uit jouw
      monitor laten komen.
      Wanneer iedere muzikant zijn eigen monitormix wil, dan heb je een tafel nodig met
      minimaal 3 aux-uitgangen.
      In principe moet ik bij deze optie dus puur 2 actieve monitoren zien te vinden die ook een weerstand van minimaal 8ohm hebben? Dit omdat dit minimum op de peavey monitor staat aangegeven en ik verder geen specificaties kan vinden of een manual. Verder is het qua volume niet heel erg denk ik, zolang iedereen zijn eigen stem kan horen is het in feite prima. Als we de overige zang ook goed kunnen horen is dit eigenlijk alleen maar mooi meegenomen!

      Nogmaals bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee!

      Gr,
      Joris

      Comment

      • NesCio01
        • May 2010
        • 1987

        #4
        Originally posted by Despit
        Hoi Nes,

        Optie 1 unpowered:
        Als ik het dus goed begrijp kan ik, wanneer ik 2 speakers met een vergelijkbare weerstand van 8ohm op de DAP boxen aansluit, hetzelfde volume uit 4 speakers verkrijgen als ik momenteel uit de 2 speakers krijg? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

        Nee, niet helemaal juist. Het gaat niet enkel om de weerstand, ook om het vermogen.
        Bij 4Ω levert je amp 500 watt vermogen. Wanneer je nu 2 speakers aansluit
        van 8Ω, dan heb je idd je 4 Ω weerstand. Maar als je ene speaker 250 watt en de andere
        50 watt vermogen aankan en je versterker levert 500 watt, dan heb je alsnog kans dat
        één of beide speakers worden opgeblazen.

        Ik zou dan ook op zoek gaan naar een speaker van 8Ω en 250 watt. Wellicht dat je op
        marktplaats of facebook zelfs dezelfde DAP speakers vinden kunt.


        Originally posted by Despit

        Optie 2 powered
        :
        In principe moet ik bij deze optie dus puur 2 actieve monitoren zien te vinden die ook een weerstand van minimaal 8ohm hebben? Dit omdat dit minimum op de peavey monitor staat aangegeven en ik verder geen specificaties kan vinden of een manual. Verder is het qua volume niet heel erg denk ik, zolang iedereen zijn eigen stem kan horen is het in feite prima. Als we de overige zang ook goed kunnen horen is dit eigenlijk alleen maar mooi meegenomen!

        Nogmaals bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee!

        Gr,
        Joris
        Hier begrijp ik de tekst op de kast niet geheel.
        Bij powered gaat het juist om het aftakken of doorlussen van
        het audiosignaal, niet om de weerstand van de speaker.

        Bij unpowered lus je dus de speakers door, hier heeft weerstand
        een grote invloed. De doorluskabel is dan een 2-aderige kabel, liefst
        met 2 x 1,5mm2 of 2 x 2,5mm2, gemonteerd op speakon.

        Bij powered lus je het audiosignaal door, wat een versterker ingaat.
        Dit doe je d.m.v. een signaalkabel, minimaal 1 aderig afgeschermd,
        gemonteerd op jack (of XLR). De 8Ω kan ik hier niet thuisbrengen.

        Grtz

        Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

        Comment

        • Despit
          • Jan 2015
          • 4

          #5
          Originally posted by NesCio01

          Ik zou dan ook op zoek gaan naar een speaker van 8Ω en 250 watt. Wellicht dat je op
          marktplaats of facebook zelfs dezelfde DAP speakers vinden kunt.



          Ik denk dat dat geen slecht idee is, ik ben verder ook tevreden over de speakers zelfs en duur zijn ze zeker niet te noemen! En mocht ik grotere speakers aanschaffen (stel dat ik ooit een betere/andere versterker koop met meer vermogen), met een groter vermogen dan 250watt, dat vormt verder geen problemen zolang de weerstand goed is?

          Originally posted by NesCio01
          Hier begrijp ik de tekst op de kast niet geheel.
          Op de Peavey monitor staat bij een jack aansluiting (wat neem ik aan een uitgang is) de tekst "8ohm minimum". Zou het dan gaan om een directe uitgang die puur het audio signaal doorstuurt? Of is het puur een uitgang voor een passieve monitor? Ik weet namelijk dat er een Peavey M1 passieve monitor moet bestaan die bij deze actieve variant 'hoort'.

          In feite kan ik dit probleem natuurlijk ook oplossen door 2 'nieuwere' actieve monitoren aan te schaffen, en de peavey als laatste in de chain te zetten. Dan hoef ik die verder ook niet door te lussen!


          Gr,
          Joris

          Comment

          • sjig
            • May 2012
            • 909

            #6
            Originally posted by Despit
            Ik denk dat dat geen slecht idee is, ik ben verder ook tevreden over de speakers zelfs en duur zijn ze zeker niet te noemen! En mocht ik grotere speakers aanschaffen (stel dat ik ooit een betere/andere versterker koop met meer vermogen), met een groter vermogen dan 250watt, dat vormt verder geen problemen zolang de weerstand goed is?
            Kan, maar ik vraag me af of je er winst uit gaat halen. Een verdubbeling is slechts 3db erbij. Of je speakers het dan nog trekken is ook maar weer de vraag. Je kan dan beter doorsparen om dan later een 2tal goede (actieve) speakers te kopen.


            Originally posted by Despit
            Op de Peavey monitor staat bij een jack aansluiting (wat neem ik aan een uitgang is) de tekst "8ohm minimum". Zou het dan gaan om een directe uitgang die puur het audio signaal doorstuurt? Of is het puur een uitgang voor een passieve monitor? Ik weet namelijk dat er een Peavey M1 passieve monitor moet bestaan die bij deze actieve variant 'hoort'.

            In feite kan ik dit probleem natuurlijk ook oplossen door 2 'nieuwere' actieve monitoren aan te schaffen, en de peavey als laatste in de chain te zetten. Dan hoef ik die verder ook niet door te lussen!
            Dat is idd een uitgang voor een 2e passieve monitor (hier dus geen actieve speakers op aansluiten aub ;-)).
            Zoals je zelf ook al schrijft, 2 stuks actieve monitoren is misschien toch de beste optie.
            Je zou dan met een Y kabel kunnen werken, maar doorlussen (met de Peavey dus achteraan) is handiger.

            Comment

            • NesCio01
              • May 2010
              • 1987

              #7
              Originally posted by Despit


              Ik denk dat dat geen slecht idee is, ik ben verder ook tevreden over de speakers zelfs en duur zijn ze zeker niet te noemen! En mocht ik grotere speakers aanschaffen (stel dat ik ooit een betere/andere versterker koop met meer vermogen), met een groter vermogen dan 250watt, dat vormt verder geen problemen zolang de weerstand goed is?

              Op de Peavey monitor staat bij een jack aansluiting (wat neem ik aan een uitgang is) de tekst "8ohm minimum". Zou het dan gaan om een directe uitgang die puur het audio signaal doorstuurt? Of is het puur een uitgang voor een passieve monitor? Ik weet namelijk dat er een Peavey M1 passieve monitor moet bestaan die bij deze actieve variant 'hoort'.

              In feite kan ik dit probleem natuurlijk ook oplossen door 2 'nieuwere' actieve monitoren aan te schaffen, en de peavey als laatste in de chain te zetten. Dan hoef ik die verder ook niet door te lussen!


              Gr,
              Joris
              Joris,

              In de aannamesfeer ging ik uit van speakon = speaker
              en jack is signaal. Wellicht een foute aanname.
              Test het signaal en je weet het.

              Hier vind je best veel aanbod: https://www.facebook.com/groups/6676...22101/?fref=nf

              Verder is de tip van Gijs: (door)sparen een erg goeie tip waardoor je toch wat meer
              kwaliteit in huis kunt halen. Hiermee doe je nl. ook jezelf als muzikant een enorm groot
              plezier

              Wanneer je actief wilt, dan kun je wss ook 1 van beide Jack-ingangen
              als uitgang gebruiken, lijkt mij.

              grtz

              Nes
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

              Comment

              • renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

                #8
                Zijn we hier niet heeeeel moeilijk aan doen om iets wat in letterlijk 3 seconden opgelost is?
                Ik lees oefenruimte en PA. Hebben jullie publiek bij je repetitie? Waar is die PA voor?

                In een oefenruimte zou ik die 'PA' 180 draaien en gebruiken als monitors op een paaltje. Klaar.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Sterker nog ze zijn met z'n drieën en hebben één monitor en twee speakers. Volgens mij kunnen ze allemaal een eigen monitor hebben met het beschikbare materiaal in die oefenruimte of ik kan niet meer tellen. Met het genoemde mixertje kun je dan minimaal twee onafhankelijke monitormixen maken (via main en mon uitgangen) maar als je ook de FX uitgang kan gebruiken voor monitor zelfs voor jullie alle drie een eigen onafhankelijke monitormix maken. Of dat gewenst is en gaat werken in een kleine oefenruimte is dan een andere vraag maar het beschikbare materiaal laat het toe.

                  Comment

                  • Despit
                    • Jan 2015
                    • 4

                    #10
                    Ik snap de laatste twee aanbevelingen volkomen. Probleem is echter dat we in een gigantische ruimte spelen waardoor het qua volume als snel heel hard gaat (gitaar versterker, bas versterker enz.). De zanger hoort zichzelf nu redelijk goed met de 2 speakers circa. 3 meter van hem vandaan en de monitor op de grond direct voor hem. Ik ben bang dat als we de speakers individueel bij de bassist en mijzelf zetten dan het volume weer te weinig is.

                    En renevanh je hebt gelijk, het betreft een zang installatie en geen PA. Excuses voor de onduidelijkheid!

                    Bedankt voor de facebook link Nes. Ik zag al gelijk wat actieve monitoren voorbij komen voor niet al te veel geld, ik zal die facebook pagina de komende tijd in de gaten houden. Bedankt voor de hulp verder!

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      en nog een:
                      Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.


                      Verder zijn de tips van Vasco en Rene zeker erg goed.
                      Al sta je buiten ipv in een enorme ruimte, hoe dichter de speakers
                      bij je staan des te beter hoor je jezelf.
                      Kun je direct de gitarist en bassist wat speakerdiscipline bij brengen
                      (scheelt ons bij een gig veel praatwerk) ha ha.

                      grtz

                      Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • T.O.P.
                        • Jun 2014
                        • 100

                        #12
                        Originally posted by renevanh
                        Zijn we hier niet heeeeel moeilijk aan doen om iets wat in letterlijk 3 seconden opgelost is?
                        Awel, zoals in de openingspost bevraagd werd:

                        Hamvraag 1 - Ja.
                        Hamvraag 2 - Ja.

                        Veel plezante repetities toegewenst!

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Originally posted by Despit
                          Ik snap de laatste twee aanbevelingen volkomen. Probleem is echter dat we in een gigantische ruimte spelen waardoor het qua volume als snel heel hard gaat (gitaar versterker, bas versterker enz.). De zanger hoort zichzelf nu redelijk goed met de 2 speakers circa. 3 meter van hem vandaan en de monitor op de grond direct voor hem. Ik ben bang dat als we de speakers individueel bij de bassist en mijzelf zetten dan het volume weer te weinig is.
                          Dan zou ik om te beginnen eens dichter bij elkaar gaan staan, een grote oefenruimte hoef je niet per definitie ook groot te gebruiken. Als het zo hard gaat dat alleen een zanger al drie speakers nodig heeft voor monitoring om zich nog te horen in een oefenruimte dan is het goed fout. Versterkers van gitaar en bas heel snel van standje oorlog afhalen en op normaal niveau brengen, ook beter voor jullie eigen gehoor trouwens.

                          Bij een gemiddeld optreden zal je ook niet meer als één monitor per persoon krijgen en wanneer de PA man/vrouw met monitor en/of zaalgeluid niet over de backline heen komt zal deze zoals Nes aangeeft een goed gesprek met jullie starten.

                          Comment

                          Working...