Wat te doen om ooit werk te vinden als lichttechnicus?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Brabant1994
    • Dec 2013
    • 3

    Wat te doen om ooit werk te vinden als lichttechnicus?

    Hallo beste mensen,

    Mijn jongensdroom is het zijn van lichttechnicus. De laatste tijd begint dit gevoel steeds meer te kriebelen.
    Op dit moment volg ik de meest a technische opleiding die er is (SPW).

    Graag zou ik van jullie willen weten welke paden ik moet bewandelen als ik ooit op een dag lichttechnicus wil zijn.

    Vriendelijke groet,
    Tim.
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Wat doe je voor de hobby?
    Probeer je ergens mee aan de slag te komen, te helpen breken etc.

    Theater, discoboer?

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Vraag eens bij een lokaal theater of verhuurbedrijf of je mag helpen met bouwen en breken. Laat zien dat je enthousiast bent, en probeer zoveel mogelijk te leren zonder opdringerig te worden. Stel gerust vragen; een leergierige technicus is altijd welkom.

      Daarnaast is er op 't Internet natuurlijk 't Ă©Ă©n en ander te vinden. Zo ken je tenminste de basisbegrippen al een beetje.

      Anders kun je natuurlijk ook je huidige opleiding afbreken en aan 't IAB gaan studeren...

      (P.S.: Prima voornaam heb je. )
      Tim

      Comment

      • RayM
        • Jan 2006
        • 742

        #4
        Ga eens informeren bij een poppodium of je er als vrijwilliger aan de slag kunt. Veel poppodia werken met vrijwilligers.
        Je krijgt een interne opleiding en zo kun je het vak in rollen.
        Heerlijk die stilte

        Comment

        • djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

          #5
          En als je meer de theaterkant op wilt, ook veel (kleinere) theaters werken met vrijwilligers, en uit ervaring weet ik dat dat vaak dik voor elkaar is. (poppodia ook hoor)


          Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

          Comment

          • Brabant1994
            • Dec 2013
            • 3

            #6
            Hartstikke bedankt voor jullie reactie's!
            Als ik het goed begrijp kan je dus ook makkelijk in dit vak rollen en werkzaam zijn zonder opleiding?

            Comment

            • RayM
              • Jan 2006
              • 742

              #7
              Originally posted by Brabant1994
              Als ik het goed begrijp kan je dus ook makkelijk in dit vak rollen en werkzaam zijn zonder opleiding?
              Dat klopt, ik denk dat er een aantal zijn die op zo'n manier het vak ingerold zijn. Het is natuurlijk altijd goed om je d.m.v. een opleiding te bekwamen. Je leert op een opleiding natuurlijk ook wel het Ă©Ă©n en ander. Maar in de praktijk leer je natuurlijk het meest, afhankelijk waar je je ervaring op doet (gaat doen).
              En als vrijwilliger aan de slag bij een poppodium/theater is een goed begin.
              Heerlijk die stilte

              Comment

              • DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

                #8
                Originally posted by Brabant1994
                Als ik het goed begrijp kan je dus ook makkelijk in dit vak rollen en werkzaam zijn zonder opleiding?
                En dit is uiteindelijk ook een groot nadeel.
                Vergeet niet dat er velen zijn die het willen, makkelijk zou ik het dus niet noemen.
                Daardoor zijn de salarissen van de doorsnee mensen ook niet echt geweldig. (Lees maar eens in een ander topic)
                Je bent veel van huis wanneer anderen vrij zijn, lees weekends. (Vrouwtje / vriendin moet daar wel tegen kunnen)

                Er zijn veel mensen die lichtshows willen programmeren, meestal zul je eerst moeten bewijzen dat je ook kunt en wilt sjouwen, dat je technische problemen ook aan kunt en oplost.
                Er zijn er niet zoveel in nederland die in een goed pak naar de klus kunnen komen om daar de show te doen.

                Als je desondanks door wilt zetten, dan is uiteindelijk VCA wel erg wenselijk, maar dat moet je bij de meeste bedrijven zo wie zo wel gaan halen.
                Last edited by DJ Antoon; 11-12-13, 13:52.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Dat woord 'rollen' vind ik erg goed gekozen….
                  Verwijst mooi naar de kisten die je de eerste jaren naar binnen mag rollen.
                  De begerenswaardige jobs zoals achter de lichttafel staan mag je dan alleen nog maar naar kijken.
                  Pas na lange tijd mag je eens assisteren met de lichttafel, misschien voor nood er een keer achter staan en als je het dan goed doet kom je verder.
                  Een gedegen opleiding waarbij je kennis maakt met gebruikte technieken en dat middels een diploma ook aantoonbaar is geeft je dus wel een voorsprong.
                  Uiteindelijk is de passie voor het vak doorslaggevend voor je succes, er zijn maar weinig beroepen waarbij die passie zo'n grote rol speelt.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    Dat wil zeggen, je moet het zĂł leuk vinden dat je bereid bent om vrijwillig vrachtwagens in en uit te pakken voordat je ĂĽberhaupt een betaald plekje krijgt. Ikzelf ben ondertussen zo ver dat ik heb erkend verslaafd te zijn. Erkenning is de eerste stap toch?


                    Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • jadjong
                      • Oct 2003
                      • 654

                      #11
                      Originally posted by Brabant1994
                      Hartstikke bedankt voor jullie reactie's!
                      Als ik het goed begrijp kan je dus ook makkelijk in dit vak rollen en werkzaam zijn zonder opleiding?
                      Ik denk dat de huidige technici allemaal werken zonder een specifieke opleiding. Sommige met een gerelateerde opleiding (electrotechniek, film-acedemie), maar niemand die na de HAVO de opleiding tot dimmertech heeft gevolgd.
                      Scholieren die een opleiding tandartsassistent of logistiek planner hebben gevolgd kunnen na een paar weken inwerken als volwaardig werknemer in hun branche aan de slag. Die ervaring heb ik nog niet gehad met studenten in de licht/geluid en video, tenzij ze al vanaf hun 11e plaatjes mixen of zelfgeschoten video's op de pc van mama bewerken. Er zit nog teveel variatie in de studenten van het ROC/MediaCollege om het te zien als erkende opleiding.

                      Comment

                      • RayM
                        • Jan 2006
                        • 742

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Dat woord 'rollen' vind ik erg goed gekozen….
                        Verwijst mooi naar de kisten die je de eerste jaren naar binnen mag rollen.
                        De begerenswaardige jobs zoals achter de lichttafel staan mag je dan alleen nog maar naar kijken.
                        Pas na lange tijd mag je eens assisteren met de lichttafel, misschien voor nood er een keer achter staan en als je het dan goed doet kom je verder.
                        Een gedegen opleiding waarbij je kennis maakt met gebruikte technieken en dat middels een diploma ook aantoonbaar is geeft je dus wel een voorsprong.
                        Uiteindelijk is de passie voor het vak doorslaggevend voor je succes, er zijn maar weinig beroepen waarbij die passie zo'n grote rol speelt.
                        Dit is wel heel zwart gezien. Ik ken diverse poppodia en theaters waar ze ook vrijwilligers hebben. Bij gebleken inzet en motivatie kun je snel aan de gang, niet als volwaardig lichttechnicus maar wel met het ophangen, aansluiten, patchen enz. Vaak is er ook ruimte om in de lege uurtjes met een lichttafel aan de gang te gaan. En zo groei je er in. Dit geldt ook voor geluid.
                        Belangrijk is inderdaad, zoals al gezegd, motivatie, inzet en tijd. Vooral in de weekenden. Laat je niet afschrikken.
                        Heerlijk die stilte

                        Comment

                        • DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

                          #13
                          Originally posted by RayM
                          Dit is wel heel zwart gezien. Ik ken diverse poppodia en theaters waar ze ook vrijwilligers hebben.
                          Dit zijn wel de uitzonderingen denk ik, en mede doordat het ook vrijwilligers zijn. Voor de rest ben ik het helemaal met MusicXtra eens.

                          Comment

                          • vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

                            #14
                            Wij werken voornamelijk met technisch (MTS/HTS) opgeleide mensen. Deze kunnen o.a. tenminste fatsoenlijk een soldeerbout vasthouden en echt solderen in plaats van plakken. Ook storingen zoeken en het oplosschendvermogen ligt een stuk hoger. Heb al meerdere jongens/meisjes een technische opleiding aangeraden als ze aan mij vroegen welke opleiding te kiezen voor dit vak. Stuk voor stuk zitten de meeste hiervan nu bij theaters en gezelschappen met nuttige, bruikbare kennis is hun zak.

                            Originally posted by djspeakertje
                            Ikzelf ben ondertussen zo ver dat ik heb erkend verslaafd te zijn.
                            En de afkickklinieken kosten me toch een paar duiten

                            Comment

                            • Brabant1994
                              • Dec 2013
                              • 3

                              #15
                              Oke, bedankt voor jullie waardevolle reactie's!

                              Comment

                              Working...